Директорът на Wizz Air: Ерата на билетите от 10 евро не е приключила
Новите и по-големи самолети ни позволяват по-ниска цена на седалката, казва Йозеф Варади
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Wizz Air започна да лети до София през 2005 г. Към момента компанията има вече седем самолета в София и 11 в страната, като три са базирани във Варна и един през летния сезон в Бургас. През 2022 г. Wizz Air е превозила 27.1 млн. пътници, като през 2022 г. е обслужвала 194 дестинации в 50 държави, а приходите й са били 1.7 млрд. евро.
Какво лято можем да очакваме? Мислите ли, че ще бъде различно от предишното, като се вземат предвид всички оперативни предизвикателства, като закъсненията на полетите например?
Операционната среда ще остане предизвикателна. Наблюдаваме социални вълнения в Западна Европа. Виждаме, че европейският контрол на въздушното движение все още изпитва недостиг на служители. Така че мисля, че ситуацията ще бъде малко предизвикателна. Но ние като Wizz Air сме много по-добре подготвени за тези предизвикателства, отколкото миналата година. Направихме много инвестиции, за да направим нашите операции по-устойчиви. Ще имаме повече резервни самолети, повече резервни части. Ще имаме много повече хора в оперативното управление. Почти удвоихме броя на хората, които се занимават с ежедневни оперативни въпроси - 400 души в офиса. Имаме повече резервни екипажи в готовност, които да се включват при нужда. Направихме някои промени в начина, по който разпределяме екипажите, за да се уверим, че дори и да страдаме от закъснения, ние няма да загубим екипажа в крайна сметка. Така че имаме много инвестиции и вече виждаме някои добри резултати, като в първата част на годината от 1 януари сме номер в Европа по отношение на изпълнението на летателната програма - 99.8% от нашия график, като това беше най-доброто представяне в авиоиндустрията.Какво планирате по отношение на увеличаването на капацитета или откриването на нови линии при трафика от България?
Добавихме към мрежата от София Ереван и Рияд, Саудитска Арабия. Имаме редица други маршрути в Европа. Разширяваме не само нашата европейска мрежа от България, но и Източната мрежа, добавяйки към разнообразието Саудитска Арабия.И искам да ви попитам за цените, разбира се, като много важна тема за клиентите. Вече чухме, че ерата на билетите от 10 евро е приключила. И вие ли сте на това мнение?
Не, аз имам различно мнение. Според мен различните авиокомпании ще се справят по различен начин със ситуацията. Индустрията е под натиска на разходите заради инфлацията. По-високата цена на труда и особено по-високите разходи и най-вече този за гориво. Но в същото време мисля, че Wizz Air има уникална позиция да компенсира част от тези разходи и да продължи да предоставя на клиентите си ниски цени.Wizz Air започна да лети до София през 2005 г. Към момента компанията има вече седем самолета в София и 11 в страната, като три са базирани във Варна и един през летния сезон в Бургас. През 2022 г. Wizz Air е превозила 27.1 млн. пътници, като през 2022 г. е обслужвала 194 дестинации в 50 държави, а приходите й са били 1.7 млрд. евро.
Какво лято можем да очакваме? Мислите ли, че ще бъде различно от предишното, като се вземат предвид всички оперативни предизвикателства, като закъсненията на полетите например?
Операционната среда ще остане предизвикателна. Наблюдаваме социални вълнения в Западна Европа. Виждаме, че европейският контрол на въздушното движение все още изпитва недостиг на служители. Така че мисля, че ситуацията ще бъде малко предизвикателна. Но ние като Wizz Air сме много по-добре подготвени за тези предизвикателства, отколкото миналата година. Направихме много инвестиции, за да направим нашите операции по-устойчиви. Ще имаме повече резервни самолети, повече резервни части. Ще имаме много повече хора в оперативното управление. Почти удвоихме броя на хората, които се занимават с ежедневни оперативни въпроси - 400 души в офиса. Имаме повече резервни екипажи в готовност, които да се включват при нужда. Направихме някои промени в начина, по който разпределяме екипажите, за да се уверим, че дори и да страдаме от закъснения, ние няма да загубим екипажа в крайна сметка. Така че имаме много инвестиции и вече виждаме някои добри резултати, като в първата част на годината от 1 януари сме номер в Европа по отношение на изпълнението на летателната програма - 99.8% от нашия график, като това беше най-доброто представяне в авиоиндустрията.Какво планирате по отношение на увеличаването на капацитета или откриването на нови линии при трафика от България?
Добавихме към мрежата от София Ереван и Рияд, Саудитска Арабия. Имаме редица други маршрути в Европа. Разширяваме не само нашата европейска мрежа от България, но и Източната мрежа, добавяйки към разнообразието Саудитска Арабия.И искам да ви попитам за цените, разбира се, като много важна тема за клиентите. Вече чухме, че ерата на билетите от 10 евро е приключила. И вие ли сте на това мнение?
Не, аз имам различно мнение. Според мен различните авиокомпании ще се справят по различен начин със ситуацията. Индустрията е под натиска на разходите заради инфлацията. По-високата цена на труда и особено по-високите разходи и най-вече този за гориво. Но в същото време мисля, че Wizz Air има уникална позиция да компенсира част от тези разходи и да продължи да предоставя на клиентите си ниски цени.През последните няколко години получихме много доставки на нови самолети. Преди пандемията имахме 119 доставки на самолети онлайн. Днес имаме 180, като до края на годината ще станат 200. И всички тези самолети са напълно нови, доставени директно от производителя, като, разбира се, новата технология винаги е с по-ниски оперативни разходи от старата. Междувременно ние надграждаме нашите Airbus А320 със 180 места до Аirbus A321 с 239 места. И другият икономически фактор в инженерството е, че колкото по-голям е самолетът, толкова по-ниска ще бъде цената на седалката. Така че благодарение на тази технологична иновация и модернизация на самолета, всъщност спестяваме значителни оперативни разходи и това може да се превърне в компенсация на инфлационния натиск, идващ по линия на разходите за заплати и за гориво. И това създава доста уникална позиция за нас в сравнение с останалата част от индустрията, защото никоя друга авиокомпания в Европа наистина няма тези лостове, които ние имаме. Така че всъщност нашата относителна конкурентна позиция ще се подобри и като резултат ще можем да предложим ниски цени на пазара, което може би други няма да направят, защото разходът няма да им позволи. Но нашите разходи ще продължат да ни позволяват да прилагаме тези ниски тарифи. Те са важни, защото ниските тарифи стимулират пазара. Това е начинът, по който вкарваме хората в самолетите и сме сигурни, че ще летят повече.
1 коментар
Отмениха ни полета от Бергамо днес и с големи усилия се прибрахме в България. Лошото е, че колкото и да искаш да избягваш да се возиш с Уиз, те държат много директни полети и понякога разписанията им са по-добри от на нормалните компании.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.