Новият брой:
Първият опит за ротационен кабинет в България

Автомобилните гуми - изненадващ замърсител без алтернатива

Електрическите автомобили, които са по-тежки от нормалните, поставят въпроса на дневен ред

Очаква се частиците от гумите да бъдат най-големият източник на микропластмаси, потенциално вредни за водните организми до 2050 г.
Очаква се частиците от гумите да бъдат най-големият източник на микропластмаси, потенциално вредни за водните организми до 2050 г.
Очаква се частиците от гумите да бъдат най-големият източник на микропластмаси, потенциално вредни за водните организми до 2050 г.    ©  Reuters
Очаква се частиците от гумите да бъдат най-големият източник на микропластмаси, потенциално вредни за водните организми до 2050 г.    ©  Reuters

Производителите на автомобилни гуми са изправени пред предизвикателството да усъвършенстват продукта си за преминаването към електрически автомобили (EV). Те са значително по-тежки от тези с двигатели с вътрешно горене заради батериите, които ги задвижват, и това води до отделяне на повече вредни частици на пътя.

Производителите на автомобилни гуми са изправени пред предизвикателството да усъвършенстват продукта си за преминаването към електрически автомобили (EV). Те са значително по-тежки от тези с двигатели с вътрешно горене заради батериите, които ги задвижват, и това води до отделяне на повече вредни частици на пътя.

Нови изследвания разкриват токсичността на гумите, които съдържат средно около 200 компонента и химикали, често получени от суров нефт. Твърденията са, че гумите съдържат много токсични и канцерогенни химикали, но засега това е доказано само за един от тях - 6PPD, антиоксидант и антиозонант, намиращ се във всички гуми, който намалява напукването им, пише в анализ Reuters.

Очаква се Калифорния да бъде първият щат в САЩ, който да изиска от производителите на гуми да демонстрират, че търсят алтернатива на 6PPD. Причината за това е, че влошена форма на компонента е смъртоносна за някои риби и е открита в човешка урина в Южен Китай. Предстоящите разпоредби за емисиите Euro 7 на Европейския съюз (ЕС) също ще определят стандарти за гумите за първи път.

"Нежеланата последица от електрическите автомобили е, че ще имаме повече замърсяване с гуми, освен ако нямаме по-добри гуми", казва пред Reuters Гунлаугур "G" Ерлендсон от Enso, чиито гуми при тестване отделят 35% по-малко от премиум гумите за EV от големи производители. Той твърди, че това е така, защото компанията разчита на по-висококачествени и по-скъпи материали и това прави гумите по-издръжливи.

Данни, предоставени на Reuters от Emissions Analytics, показват, че новите гуми, разработени досега, е малко вероятно да решат проблема. Например, докато тестовете, проведени върху гуми за велосипеди Continental, направени с помощта на глухарчета, показват 24.5% спад на канцерогенните аромати, химикалите в частиците, които излъчват, са като цяло токсични по подобен начин. Компанията обаче заявява, че решаването на проблема с 6PPD е коренно различен въпрос и гумите с глухарчета не са реална алтернатива.

Калифорнийските регулатори казват, че въздействието на 6PPD върху човешкото здраве е неясно, но финализират документи, които биха могли да изискват от производителите на гуми да анализират по-безопасни алтернативи. Индустрията за гуми е на мнение, че намирането на заместител на 6PPD е трудно, тъй като всеки нов химикал трябва да предотвратява разграждането и напукването на гумите, без да засяга други характеристики. "Гумите са компромис" между безопасност, шум, управление и абразия, смята Адам Маккарти, генерален секретар на Европейската асоциация на производителите на гуми и каучук.

Измествайки фокуса от емисиите от ауспуха, регулаторите на ЕС и ООН работят върху разпоредбите Euro 7 за ограничаване на емисиите от спирачките и гумите. Законодателите на блока казват, че те могат да бъдат договорени още през следващата година. Очаква се частиците от гумите да бъдат най-големият източник на микропластмаси, потенциално вредни за водните организми до 2050 г., показват данни, изготвени за Европейската комисия.

Michelin изчислява, че в световен мащаб гумите отделят около 3 млн. тона частици годишно - и създават още 3 млн. частици от пътните настилки, твърди директорът по технически и научни комуникации Сирил Роже. Ако Euro 7 се използва за спиране на продажбите на гуми с най-високи емисии, "вече ще премахнете много частици от пазара", каза Роже. "Това е първата стъпка и е нещо, което вярваме, че може да се направи по-бързо", добави той пред Reuters.

Но Молдън от Emissions Analytics смята, че преминаването към електромобили означава, че производителите на гуми ще бъдат принудени да разработват по-издръжливи гуми. Това е тежко предизвикателство без естествен каучук, който би било трудно да се развие достатъчно устойчиво, за да поддържа цялата индустрия.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар