Италианската жп група FS планира високоскоростни връзки между европейски градове

Целта й е да свърже Брюксел, Амстердам, Париж и евентуално Берлин

Trenitalia, подразделението на FS за експлоатация на влакове, вече е разширило дейността си в предлагането на високоскоростни железопътни услуги във Франция и Испания, включително свързването на Милано и Париж.
Trenitalia, подразделението на FS за експлоатация на влакове, вече е разширило дейността си в предлагането на високоскоростни железопътни услуги във Франция и Испания, включително свързването на Милано и Париж.
Trenitalia, подразделението на FS за експлоатация на влакове, вече е разширило дейността си в предлагането на високоскоростни железопътни услуги във Франция и Испания, включително свързването на Милано и Париж.    ©  Reuters
Trenitalia, подразделението на FS за експлоатация на влакове, вече е разширило дейността си в предлагането на високоскоростни железопътни услуги във Франция и Испания, включително свързването на Милано и Париж.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Италианският държавен железопътен оператор има за цел да започне да предлага високоскоростни железопътни услуги между някои от най-големите европейски градове, като се възползва от либерализацията на регионалната мрежа. Ferrovie dello Stato Italiane (FS) иска да създаде високоскоростна железопътна услуга, която да свързва Брюксел, Амстердам, Париж и евентуално Берлин, за да се възползва от правилата на ЕС, които задължават държавите да позволят конкуренция в своите високоскоростни мрежи, съобщава Financial Times. Вече се разработват подробни планове за свързване на Париж и Барселона.

Карло Паласиано Виламаня, главен международен директор на FS, заяви пред британското издание, че компанията се интересува от предлагането на трансгранични услуги след влизането в сила на новите мерки за либерализация през юни 2019 г. Правилата проправиха пътя за конкуренция между частните компании и държавните оператори от съседните държави, тъй като на железопътните групи се разрешава да предлагат услуги по инфраструктурата в целия регион. Целта на този ход е да се разшири пазарът, като влаковете се превърнат в по-конкурентен вариант на полетите на къси разстояния, което е една от най-значимите промени в европейската железопътна индустрия от десетилетия насам.

Това се случва в момент, когато Eurostar, която свързва Обединеното кралство с континента, за първи път се сблъсква с потенциална конкуренция, след като собственикът на National Express проведе разговори с испански индустриални групи за предлагане на нова услуга през Ламанша.

Първи стъпки

Trenitalia, подразделението на FS за експлоатация на влакове, вече е разширило дейността си в предлагането на високоскоростни железопътни услуги във Франция и Испания, включително свързването на Милано и Париж. Но Паласиано заяви, че компанията се интересува от предлагането на нови услуги в други части на Европа, като добави, че маршрутът от Брюксел до Амстердам би могъл да бъде привлекателен.

"В момента той се предлага само от една компания, защото те се сляха", каза той за маршрута.

Сега само Eurostar Group предлага услуги по маршрута след сливането си с Thalys в една компания, контролирана от SNCF, държавния железопътен оператор на Франция.

"Това е много популярна линия", казва Паласиано за маршрута от Брюксел до Амстердам, като уточнява, че в момента компанията проучва как би могла да бъде евентуален партньор или участник в тази част на Европа.

В доклад на консултантите от EY от тази година се посочва, че създаването на цялостна високоскоростна мрежа, която да свързва най-големите региони и градове в Европа, ще струва 550 млрд. евро.

Проучването на пазара на линиите от Брюксел до Амстердам върви паралелно с плановете за пускане на маршрут от Париж до Барселона, казва мениджърът. "Защо да не продължим и от Париж към източната страна - от Брюксел до Амстердам?". Като допълва, че компанията евентуално би могла да извършва услуги до Берлин.

Очаквания за по-голяма конкуренция

Алберто Мацола, изпълнителен директор на Общността на европейските железници, лобистка група на предимно държавни железници, заяви, че очаква по-голяма конкуренция по много маршрути. Имаше оплаквания, че промените в железопътния транспорт са бавни, за което Мацола обвини епидемията от коронавирус по-малко от година след влизането в сила на либерализацията.

"Ако нямахме Covid, днес щяхме да видим още по-голяма конкуренция", казва Мацола. Той обаче предположи, че липсата на подходяща инфраструктура за високоскоростни железопътни услуги в Европа също е голям проблем.

Мрежите са съсредоточени предимно върху свързването на градове в рамките на една държава, като има малко високоскоростни железопътни линии между съседни държави.

"Въпросът, който имаме днес, е, че ни липсва инфраструктура. Имаме много национални мрежи. Никой не осъществява международни връзки", добавя Мацола.

В доклад на консултантите от EY от тази година се посочва, че създаването на цялостна високоскоростна мрежа, която да свързва най-големите региони и градове в Европа, ще струва 550 млрд. евро.

Паласиано обясни, че Trenitalia планира да предложи по-висок стандарт на обслужване от конкурентите си на пазар, на който операторите са подложени на натиск да се отличат в пренаселената арена. Между Барселона и Мадрид Iryo на Trenitalia се конкурира не само с AVE, оригиналната услуга, управлявана от Renfe, испанския държавен оператор, но и с Ouigo, нискобюджетна марка на SNCF, и Avlo, нискобюджетната марка на Renfe.