С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 окт 2018, 16:00, 2036 прочитания

Източна Европа е сред топ дестинациите за приключенски туризъм за 2018 г.

Годишната конференция на Търговската асоциация за приключенски туризъм - и с българско участие, ще се случи между 15 и 19 октомври в Тоскана

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Другата Тоскана

За 2018 г асоциацията избира Тоскана за годишната глобална конференция, тъй като популярният италиански регион отскоро целенасочено работи за по-устойчива форма на туризъм, която да пренасочи посетителите от вече претоварените райони и градски центрове към по-неразвитите селски райони.

В Тоскана има 9 природни парка, 81 природни резервата и 59 защитени територии, които покриват около 10% от територията. Редом с това регионът предлага повече от десет вида приключенски дейности: гмуркане, катерене, рафтинг, кану, ветроходство, колоездене, пешеходен туризъм, езда, каньонинг, пещери и наблюдение на птици. И, разбира се, исторически села, където тосканската култура, традиции и сгради са изключително запазени.

Домакин на самата конференция е градчето Монтекатини Терме в подножието на Апенините. Основано през 1773 г., то е известно в цяла Европа с лечебните си термални бани. В момента е и кандидат за обект на световно културно наследство на ЮНЕСКО.

Още по темата

Каталогът на северното вино

Виненият туризъм в Северозападна България прохожда отскоро, но има голям потенциал

9 сеп 2018

Германските туристи пътуват все повече

Годината се очертава рекордна за пътуванията в страната и чужбина

6 авг 2018

Летни битки за зимния туризъм

Решението на съда за управлението на Пирин

3 авг 2018

България е на 63-о място по развитие на споделената икономика в света

Индексът класира 213 държави чрез използването на данни за обема на трафика и информация от сайтовете на различните услуги

26 юли 2018
Източна Европа, Скандинавието, Южна Африка и Югоизточна Азия. Има нещо, което свързва тези иначе далечни като география и начин на живот краища на света, и то е, че и четирите са обявени за "горещи" дестинации за приключенски туризъм за 2018 г. от Търговската асоциация за приключенски туризъм (ATTA) - световна мрежа, която обединява 1300 члена в над 100 страни по света - туроператори, туристически бордове, специализирани агенции, места за настаняване, журналисти и инфлуенсъри, в името на устойчивото развитие на приключенския туризъм.

Всяка година асоциацията прави и своята Световна среща, на която организации, бизнес и медии сверяват часовниците си за най-новите тенденции и предизвикателства в сферата. Тази година домакин на Adventure Travel World Summit (ATWS) между 15 и 19 октомври е Тоскана, а централната тема на събитието - Wellspring (от англ. извор - бел. ред.), говори за преоткриване на основната същност на приключенията - автентичността на "извора", свързването на хора с природата, търсене на повече решения за устойчивост, адаптиране към новите поколения туристи.

Българското участие

България също ще има своят представител в лицето на "Одисея-ин", водещият туроператор за приключенски, културни и специализирани турове в България, който е и единственият член на АТТА от България. "Одисея-ин" е компания, която винаги е носила в сърцето си мисията да развива отговорен туризъм, да помага на местните общности, да създава култура. Избрахме да членуваме в АТТА – световната мрежа за приключенски туризъм, през 2010 г. Определящи бяха възможността да се срещнем с визионери, достъпа до анализи, възможността за среща с топ мениджъри", казва нейният основател и собственик Любомир Попйорданов. По думите му работата с напреднали бизнеси като американски, японски и западни туристически компании помага за изграждането на стандарт за създаване и управление на процесите в туризма.

Предвид че Източна Европа е обявена за "гореща" дестинация, малко или не е един участник зависи от това как ще го погледнем. Някои страни от региона не са представени въобще - като Гърция или Румъния. За сметка на това пък Западните Балкани, Словения, Хърватия и дори малка Молдова, имат по няколко представители, някои от тях включително и на държавно ниво.



Държавата гледа в друга посока

В България държавната политика по отношение на туризма за жалост винаги е била и продължава да бъде концентрирана в развитието на масовия летен и зимен туризъм въпреки всички негативи като презастрояването, щетите върху екосистемите, изместването на икономическите ползи все повече и повече към едри външни инвеститори и т.н.

На фона на липсата на държавна подкрепа поне за популяризация и маркетинг на международно ниво за алтернативния туризъм, логично са и не много ентусиастите, които избират да развиват точно тази ниша, въпреки че страната ни, както и целият Балкански регион, има огромен потенциал заради запазените автентични обичаи, старата култура и до голяма степен съхранената природа. В България тя е и достатъчно разнообразна, за да може страната ни да предлага повече от богат микс от продукти - море, планини, реки, пещери и т.н.

Приключенския vs. масовия туризъм

Приключенският туризъм е антиподът на масовия, но това не означава, че той е малък бизнес или че трябва да се възприема само като "нишов". В световен мащаб според данните на ATTA този пазар се оценява по консервативни прогнози на $683 млрд през 2017 г и расте с над 20% годишно - като само преди 5 години пазарната оценка е била за $263 млрд. Това го прави най-динамично растящата сфера на туризма и не само - той се развива по-бързо от самата глобална икономика и от индустрии като производство, търговия на дребно или финансовия сектор в световен мащаб.

"Приключенският туризъм расте ежегодно, тъй като пътуващите минават през ера на еволюция, в която не ги задоволява да отидат и видят, а искат да преживеят приключение - търсят емоцията, предизвикателство, нещо ново да научат, да допринесат за местните хора", казва Гергана Николова, която е регионален директор на АТТА за Европа. В представите на мнозина той се свързва с екстремни преживявания, но всъщност около 90% от пътуванията са т.нар "леки" турове - трекинг, колоездене, кулинарни турове, винен туризъм, пътувания за опознаване на местни обичаи и участия в местни активности и т.н.

Редом с това приключенският туризъм осигурява повече работни места - 2.6 за всеки генерирани 100 хил. долара стойност при 1.5 в масовия туризъм. А също така е много по-печеливш за местната икономика, като 66% от вложените от всеки турист средства остават в самата дестинация - при 14-18% при масовия туризъм. Още повече че този тип туристи традиционно харчат много повече от масовите, тъй като редом с търсенето на автентичност те залагат на луксозни услуги при настаняването, превоза и т.н.

Но може би най-ценната страна на приключенския туризъм е неговият фокус в устойчивото развитие и минималният отпечатък върху околната среда. И не случайно голяма част от темите и уъркшоповете по време на годишната конференция AWTS са насочени именно към все по-софистицирани начини за правене на бизнес, който не само не вреди, но и се свързва с местните общности и им помага.

"Самолетът и достъпната лека кола заедно с гарантираното време за почивка и ваканции и все по-добрите доходи дадоха тласък на туризма, а с навлизането на интернет комуникациите светът изведнъж се събуди глобален и достъпен за милиарди хора. И същевременно се превърна в един от най-застрашаващите глобалното природно равновесие фактори, с унищожителен отпечатък върху местните общности и тяхната култура", казва и Любомир Попйорданов. И добавя: "Вярваме, че бъдещето принадлежи на приключенския туризъм. Той е завръщане на световния туризъм към корените. А България и Балканите са особено перспективни дестинации за това."
За АТТА - туризъм с автентичност

ATTA - Adventure Travel trade Association, е организация, чиято цел е да подхранва и професионализира отговорното и устойчиво развитие на индустрията за приключенски туризъм. Създадена през 1990 г., ATTA обслужва над 1300 членове в над 100 страни по света - главно туроператори, туристически бордове, специализирани агенти, места за настаняване, медии, които са заинтересовани от устойчивото развитие на приключенския туризъм.

Членовете й действат спрямо отговорни принципи, включително и според ценностите на документи като Глобалния етичен кодекс на туризма на ООН. Организацията поддържа множество активности като ежегодната глобална конференция Adventure Travel World Summit, регионалните форуми в помощ на развиващи се дестинации AdventureNEXT или образователна конференция за Северна Америка AdventureELEVATЕ. Редом с това асоциацията предлага бизнес консултации, услуги и стратегически решения, има и своя професионална медиа в лицето на AdventureTravelNews, извършва научно-изследователска дейност и т.н.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

"Дневник": Thomas Cook е довел с 34% повече туристи в България "Дневник": Thomas Cook е довел с 34% повече туристи в България

През 2015 г. компанията е имала повече от 20 млн. клиенти в целия свят

21 сеп 2016, 2556 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Центърът на София – в какво се превръщат мечтите

Конкурсът за нов облик на центъра от 2015 г. беше съпроводен със скандали и преработван във времето

Кои са горещите ICO на есента

Няколко интересни проекта, които ще се опитат да съберат десетки милиони чрез блокчейн технологията

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Албания в Демос версия

Гръцкият фотограф Джон Демос за революционните промени в Албания между 1990-1991 г.

Кино: "Първият човек"

Човешката страна на героя през перфектно кино

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 20.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Как "Джи Пи груп" стана най-големият строител

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 19.10.2018 Прочетете