С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 окт 2018, 16:00, 2671 прочитания

Източна Европа е сред топ дестинациите за приключенски туризъм за 2018 г.

Годишната конференция на Търговската асоциация за приключенски туризъм - и с българско участие, ще се случи между 15 и 19 октомври в Тоскана

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Другата Тоскана

За 2018 г асоциацията избира Тоскана за годишната глобална конференция, тъй като популярният италиански регион отскоро целенасочено работи за по-устойчива форма на туризъм, която да пренасочи посетителите от вече претоварените райони и градски центрове към по-неразвитите селски райони.

В Тоскана има 9 природни парка, 81 природни резервата и 59 защитени територии, които покриват около 10% от територията. Редом с това регионът предлага повече от десет вида приключенски дейности: гмуркане, катерене, рафтинг, кану, ветроходство, колоездене, пешеходен туризъм, езда, каньонинг, пещери и наблюдение на птици. И, разбира се, исторически села, където тосканската култура, традиции и сгради са изключително запазени.

Домакин на самата конференция е градчето Монтекатини Терме в подножието на Апенините. Основано през 1773 г., то е известно в цяла Европа с лечебните си термални бани. В момента е и кандидат за обект на световно културно наследство на ЮНЕСКО.
Източна Европа, Скандинавието, Южна Африка и Югоизточна Азия. Има нещо, което свързва тези иначе далечни като география и начин на живот краища на света, и то е, че и четирите са обявени за "горещи" дестинации за приключенски туризъм за 2018 г. от Търговската асоциация за приключенски туризъм (ATTA) - световна мрежа, която обединява 1300 члена в над 100 страни по света - туроператори, туристически бордове, специализирани агенции, места за настаняване, журналисти и инфлуенсъри, в името на устойчивото развитие на приключенския туризъм.

Всяка година асоциацията прави и своята Световна среща, на която организации, бизнес и медии сверяват часовниците си за най-новите тенденции и предизвикателства в сферата. Тази година домакин на Adventure Travel World Summit (ATWS) между 15 и 19 октомври е Тоскана, а централната тема на събитието - Wellspring (от англ. извор - бел. ред.), говори за преоткриване на основната същност на приключенията - автентичността на "извора", свързването на хора с природата, търсене на повече решения за устойчивост, адаптиране към новите поколения туристи.


Българското участие

България също ще има своят представител в лицето на "Одисея-ин", водещият туроператор за приключенски, културни и специализирани турове в България, който е и единственият член на АТТА от България. "Одисея-ин" е компания, която винаги е носила в сърцето си мисията да развива отговорен туризъм, да помага на местните общности, да създава култура. Избрахме да членуваме в АТТА – световната мрежа за приключенски туризъм, през 2010 г. Определящи бяха възможността да се срещнем с визионери, достъпа до анализи, възможността за среща с топ мениджъри", казва нейният основател и собственик Любомир Попйорданов. По думите му работата с напреднали бизнеси като американски, японски и западни туристически компании помага за изграждането на стандарт за създаване и управление на процесите в туризма.

Предвид че Източна Европа е обявена за "гореща" дестинация, малко или не е един участник зависи от това как ще го погледнем. Някои страни от региона не са представени въобще - като Гърция или Румъния. За сметка на това пък Западните Балкани, Словения, Хърватия и дори малка Молдова, имат по няколко представители, някои от тях включително и на държавно ниво.



Държавата гледа в друга посока

В България държавната политика по отношение на туризма за жалост винаги е била и продължава да бъде концентрирана в развитието на масовия летен и зимен туризъм въпреки всички негативи като презастрояването, щетите върху екосистемите, изместването на икономическите ползи все повече и повече към едри външни инвеститори и т.н.

На фона на липсата на държавна подкрепа поне за популяризация и маркетинг на международно ниво за алтернативния туризъм, логично са и не много ентусиастите, които избират да развиват точно тази ниша, въпреки че страната ни, както и целият Балкански регион, има огромен потенциал заради запазените автентични обичаи, старата култура и до голяма степен съхранената природа. В България тя е и достатъчно разнообразна, за да може страната ни да предлага повече от богат микс от продукти - море, планини, реки, пещери и т.н.

Приключенския vs. масовия туризъм

Приключенският туризъм е антиподът на масовия, но това не означава, че той е малък бизнес или че трябва да се възприема само като "нишов". В световен мащаб според данните на ATTA този пазар се оценява по консервативни прогнози на $683 млрд през 2017 г и расте с над 20% годишно - като само преди 5 години пазарната оценка е била за $263 млрд. Това го прави най-динамично растящата сфера на туризма и не само - той се развива по-бързо от самата глобална икономика и от индустрии като производство, търговия на дребно или финансовия сектор в световен мащаб.

"Приключенският туризъм расте ежегодно, тъй като пътуващите минават през ера на еволюция, в която не ги задоволява да отидат и видят, а искат да преживеят приключение - търсят емоцията, предизвикателство, нещо ново да научат, да допринесат за местните хора", казва Гергана Николова, която е регионален директор на АТТА за Европа. В представите на мнозина той се свързва с екстремни преживявания, но всъщност около 90% от пътуванията са т.нар "леки" турове - трекинг, колоездене, кулинарни турове, винен туризъм, пътувания за опознаване на местни обичаи и участия в местни активности и т.н.

Редом с това приключенският туризъм осигурява повече работни места - 2.6 за всеки генерирани 100 хил. долара стойност при 1.5 в масовия туризъм. А също така е много по-печеливш за местната икономика, като 66% от вложените от всеки турист средства остават в самата дестинация - при 14-18% при масовия туризъм. Още повече че този тип туристи традиционно харчат много повече от масовите, тъй като редом с търсенето на автентичност те залагат на луксозни услуги при настаняването, превоза и т.н.

Но може би най-ценната страна на приключенския туризъм е неговият фокус в устойчивото развитие и минималният отпечатък върху околната среда. И не случайно голяма част от темите и уъркшоповете по време на годишната конференция AWTS са насочени именно към все по-софистицирани начини за правене на бизнес, който не само не вреди, но и се свързва с местните общности и им помага.

"Самолетът и достъпната лека кола заедно с гарантираното време за почивка и ваканции и все по-добрите доходи дадоха тласък на туризма, а с навлизането на интернет комуникациите светът изведнъж се събуди глобален и достъпен за милиарди хора. И същевременно се превърна в един от най-застрашаващите глобалното природно равновесие фактори, с унищожителен отпечатък върху местните общности и тяхната култура", казва и Любомир Попйорданов. И добавя: "Вярваме, че бъдещето принадлежи на приключенския туризъм. Той е завръщане на световния туризъм към корените. А България и Балканите са особено перспективни дестинации за това."
За АТТА - туризъм с автентичност

ATTA - Adventure Travel trade Association, е организация, чиято цел е да подхранва и професионализира отговорното и устойчиво развитие на индустрията за приключенски туризъм. Създадена през 1990 г., ATTA обслужва над 1300 членове в над 100 страни по света - главно туроператори, туристически бордове, специализирани агенти, места за настаняване, медии, които са заинтересовани от устойчивото развитие на приключенския туризъм.

Членовете й действат спрямо отговорни принципи, включително и според ценностите на документи като Глобалния етичен кодекс на туризма на ООН. Организацията поддържа множество активности като ежегодната глобална конференция Adventure Travel World Summit, регионалните форуми в помощ на развиващи се дестинации AdventureNEXT или образователна конференция за Северна Америка AdventureELEVATЕ. Редом с това асоциацията предлага бизнес консултации, услуги и стратегически решения, има и своя професионална медиа в лицето на AdventureTravelNews, извършва научно-изследователска дейност и т.н.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Дневник": Thomas Cook е довел с 34% повече туристи в България "Дневник": Thomas Cook е довел с 34% повече туристи в България

През 2015 г. компанията е имала повече от 20 млн. клиенти в целия свят

21 сеп 2016, 2596 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Прах във въздуха, прах в очите

Нито отчитането на замърсяването на въздуха в София, нито мерките за по-чисто битово отопление са ефективни на този етап

Доайените в рекламния бизнес

Съдружниците в определената за най-ефективна агенция Noble Graphics, Чавдар Кенаров, Иво Алтънов и Марсел Леви пред "Капитал"

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Ново място: "Компанията"

На брънч между "Оборище" и "Черковна"

Диалози на гениалността

Една изложба в два музея изследва културната приемственост и метафизичната връзка между Бунюел и Гоя

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Строители ще протестират срещу БСП, Макрон не успокои Франция

Емисия

DAILY @7PM // 11.12.2018 Прочетете
Капитал
СЪДЪРЖАНИЕ
  • К1Средата
  • К2Бизнесът
  • К3Моят Капитал
ПРОДУКТИ
МОБИЛНИ ПРИЛОЖЕНИЯ