С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 окт 2018, 16:00, 4125 прочитания

Източна Европа е сред топ дестинациите за приключенски туризъм за 2018 г.

Годишната конференция на Търговската асоциация за приключенски туризъм - и с българско участие, ще се случи между 15 и 19 октомври в Тоскана

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Другата Тоскана

За 2018 г асоциацията избира Тоскана за годишната глобална конференция, тъй като популярният италиански регион отскоро целенасочено работи за по-устойчива форма на туризъм, която да пренасочи посетителите от вече претоварените райони и градски центрове към по-неразвитите селски райони.

В Тоскана има 9 природни парка, 81 природни резервата и 59 защитени територии, които покриват около 10% от територията. Редом с това регионът предлага повече от десет вида приключенски дейности: гмуркане, катерене, рафтинг, кану, ветроходство, колоездене, пешеходен туризъм, езда, каньонинг, пещери и наблюдение на птици. И, разбира се, исторически села, където тосканската култура, традиции и сгради са изключително запазени.

Домакин на самата конференция е градчето Монтекатини Терме в подножието на Апенините. Основано през 1773 г., то е известно в цяла Европа с лечебните си термални бани. В момента е и кандидат за обект на световно културно наследство на ЮНЕСКО.
Източна Европа, Скандинавието, Южна Африка и Югоизточна Азия. Има нещо, което свързва тези иначе далечни като география и начин на живот краища на света, и то е, че и четирите са обявени за "горещи" дестинации за приключенски туризъм за 2018 г. от Търговската асоциация за приключенски туризъм (ATTA) - световна мрежа, която обединява 1300 члена в над 100 страни по света - туроператори, туристически бордове, специализирани агенции, места за настаняване, журналисти и инфлуенсъри, в името на устойчивото развитие на приключенския туризъм.

Всяка година асоциацията прави и своята Световна среща, на която организации, бизнес и медии сверяват часовниците си за най-новите тенденции и предизвикателства в сферата. Тази година домакин на Adventure Travel World Summit (ATWS) между 15 и 19 октомври е Тоскана, а централната тема на събитието - Wellspring (от англ. извор - бел. ред.), говори за преоткриване на основната същност на приключенията - автентичността на "извора", свързването на хора с природата, търсене на повече решения за устойчивост, адаптиране към новите поколения туристи.


Българското участие

България също ще има своят представител в лицето на "Одисея-ин", водещият туроператор за приключенски, културни и специализирани турове в България, който е и единственият член на АТТА от България. "Одисея-ин" е компания, която винаги е носила в сърцето си мисията да развива отговорен туризъм, да помага на местните общности, да създава култура. Избрахме да членуваме в АТТА – световната мрежа за приключенски туризъм, през 2010 г. Определящи бяха възможността да се срещнем с визионери, достъпа до анализи, възможността за среща с топ мениджъри", казва нейният основател и собственик Любомир Попйорданов. По думите му работата с напреднали бизнеси като американски, японски и западни туристически компании помага за изграждането на стандарт за създаване и управление на процесите в туризма.

Предвид че Източна Европа е обявена за "гореща" дестинация, малко или не е един участник зависи от това как ще го погледнем. Някои страни от региона не са представени въобще - като Гърция или Румъния. За сметка на това пък Западните Балкани, Словения, Хърватия и дори малка Молдова, имат по няколко представители, някои от тях включително и на държавно ниво.



Държавата гледа в друга посока

В България държавната политика по отношение на туризма за жалост винаги е била и продължава да бъде концентрирана в развитието на масовия летен и зимен туризъм въпреки всички негативи като презастрояването, щетите върху екосистемите, изместването на икономическите ползи все повече и повече към едри външни инвеститори и т.н.

На фона на липсата на държавна подкрепа поне за популяризация и маркетинг на международно ниво за алтернативния туризъм, логично са и не много ентусиастите, които избират да развиват точно тази ниша, въпреки че страната ни, както и целият Балкански регион, има огромен потенциал заради запазените автентични обичаи, старата култура и до голяма степен съхранената природа. В България тя е и достатъчно разнообразна, за да може страната ни да предлага повече от богат микс от продукти - море, планини, реки, пещери и т.н.

Приключенския vs. масовия туризъм

Приключенският туризъм е антиподът на масовия, но това не означава, че той е малък бизнес или че трябва да се възприема само като "нишов". В световен мащаб според данните на ATTA този пазар се оценява по консервативни прогнози на $683 млрд през 2017 г и расте с над 20% годишно - като само преди 5 години пазарната оценка е била за $263 млрд. Това го прави най-динамично растящата сфера на туризма и не само - той се развива по-бързо от самата глобална икономика и от индустрии като производство, търговия на дребно или финансовия сектор в световен мащаб.

"Приключенският туризъм расте ежегодно, тъй като пътуващите минават през ера на еволюция, в която не ги задоволява да отидат и видят, а искат да преживеят приключение - търсят емоцията, предизвикателство, нещо ново да научат, да допринесат за местните хора", казва Гергана Николова, която е регионален директор на АТТА за Европа. В представите на мнозина той се свързва с екстремни преживявания, но всъщност около 90% от пътуванията са т.нар "леки" турове - трекинг, колоездене, кулинарни турове, винен туризъм, пътувания за опознаване на местни обичаи и участия в местни активности и т.н.

Редом с това приключенският туризъм осигурява повече работни места - 2.6 за всеки генерирани 100 хил. долара стойност при 1.5 в масовия туризъм. А също така е много по-печеливш за местната икономика, като 66% от вложените от всеки турист средства остават в самата дестинация - при 14-18% при масовия туризъм. Още повече че този тип туристи традиционно харчат много повече от масовите, тъй като редом с търсенето на автентичност те залагат на луксозни услуги при настаняването, превоза и т.н.

Но може би най-ценната страна на приключенския туризъм е неговият фокус в устойчивото развитие и минималният отпечатък върху околната среда. И не случайно голяма част от темите и уъркшоповете по време на годишната конференция AWTS са насочени именно към все по-софистицирани начини за правене на бизнес, който не само не вреди, но и се свързва с местните общности и им помага.

"Самолетът и достъпната лека кола заедно с гарантираното време за почивка и ваканции и все по-добрите доходи дадоха тласък на туризма, а с навлизането на интернет комуникациите светът изведнъж се събуди глобален и достъпен за милиарди хора. И същевременно се превърна в един от най-застрашаващите глобалното природно равновесие фактори, с унищожителен отпечатък върху местните общности и тяхната култура", казва и Любомир Попйорданов. И добавя: "Вярваме, че бъдещето принадлежи на приключенския туризъм. Той е завръщане на световния туризъм към корените. А България и Балканите са особено перспективни дестинации за това."
За АТТА - туризъм с автентичност

ATTA - Adventure Travel trade Association, е организация, чиято цел е да подхранва и професионализира отговорното и устойчиво развитие на индустрията за приключенски туризъм. Създадена през 1990 г., ATTA обслужва над 1300 членове в над 100 страни по света - главно туроператори, туристически бордове, специализирани агенти, места за настаняване, медии, които са заинтересовани от устойчивото развитие на приключенския туризъм.

Членовете й действат спрямо отговорни принципи, включително и според ценностите на документи като Глобалния етичен кодекс на туризма на ООН. Организацията поддържа множество активности като ежегодната глобална конференция Adventure Travel World Summit, регионалните форуми в помощ на развиващи се дестинации AdventureNEXT или образователна конференция за Северна Америка AdventureELEVATЕ. Редом с това асоциацията предлага бизнес консултации, услуги и стратегически решения, има и своя професионална медиа в лицето на AdventureTravelNews, извършва научно-изследователска дейност и т.н.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Дневник": Thomas Cook е довел с 34% повече туристи в България "Дневник": Thomas Cook е довел с 34% повече туристи в България

През 2015 г. компанията е имала повече от 20 млн. клиенти в целия свят

21 сеп 2016, 2874 прочитания

24 часа 7 дни
 
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов