Къде няма да ходите тази пролет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Коронакризата

Къде няма да ходите тази пролет

Shutterstock

Къде няма да ходите тази пролет

Коронавирусът нанесе удар върху пролетната програма за екскурзии от и до България

Деница Ватева
24534 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Когато преди седмица стана ясно, че най-голямото туристическо изложение в света ITB, което трябваше да се проведе в началото на март в Берлин, е отменено, това изглеждаше като историческо събитие за сектора. Борсата, на която традиционно се представят повече от 10 хиляди изложители от над 180 държави, никога досега в 54-годишната си история не е пропускала издание, независимо че по света са се случвали войни, терористични атаки, бедствия, политически или икономически кризи. Но това, което се случва с най-важния форум за професионалистите в туризма, сякаш е умален модел на процесите в целия сектор през последните седмици.

Макар традиционно туризмът да е сред първите отрасли, които усещат негативен ефект при какъвто и да било проблем някъде по света, разпространението на коронавируса го изправят пред напълно непозната ситуация.

Лавинорастящият брой държави, в които се регистрира заболяването, паниката покрай него и кризисните мерки на здравните власти, често включващи затваряне на забележителности, отмяна на масови събития и др., вече не водят до отмяна на резервации за конкретни засегнати дестинации, а буквално до откази от пътувания по целия свят.

Ситуацията вече силно се отразява в България: най-видимият удар в момента е върху пролетната програма за екскурзии от и до страната, но негативен ефект вероятно ще има и върху ключовите ранни записвания за лятото - сезонът, в който традиционно се генерират около 70% от приходите в сектора.

Пътуванията забранени

Кризата с коронавируса в Китай безспорно нанесе тежък удар върху световния туризъм, доколкото от азиатската държава през последните години има устойчив ръст на пътуванията до различни дестинации. Според комисаря по индустрията Тиери Бретон загубите за европейския сектор са над 1 млрд. евро на месец от началото на годината. Ефектът от това, че китайците буквално спряха да пътуват, в България не се усети съвсем силно: неосъществени потенциални резервации има основно покрай фестивалите на розата в Казанлък и Карлово през май, сочат данните от туроператорски компании. При пътуванията на българи в чужбина са отменени програмите за самия Китай, сумите по които са напълно възстановени. Известен спад на интереса в първите месеци на годината е имало и към най-предпочитаната азиатска дестинация през зимата - Тайланд.

Навлизането на коронавируса в Европа обаче разтърси сектора из основи. По данни на туроператори в първите дни, в които Италия обяви случаи на заболяването, е имало спрени пътувания само за там. Последвалата психоза с разпространението на короновируса обаче е довело до отказ от почивки и екскурзии буквално за целия свят. "Истерията е страхотна, ежедневно пътуванията си отменят по 80 души при не повече от 5-6 при нормална ситуация", разказва Александър Балтов, управител на "Руал травел".

"Ситуацията е много сериозна. В хората има притеснение да пътуват навсякъде. След Италия в момента има страх за дестинации, в които не е регистриран коронавирус", разказва управителят на "Луксутур" Петър Стоянов.

Сред причините за откази от пътувания не е само страхът от самото заболяване. Според представител на туристическа компания дори в повечето случаи мотивите на хората са по-скоро свързани с действията на властите, които ежедневно се отразяват от медиите: от това, че във всеки един момент могат да затворят важна туристическа забележителност или да се отмени събитие, което да е включено в почивката, както стана например с Лувъра или карнавалите в Гърция, до това, че могат да блокирани под карантина туристи в хотел или на круизен кораб, каквито случаи имаше в Испания и Япония.

Притеснения са създали и съобщенията от българския кризисен щаб за нуждата от доброволна карантина след пътуване в рискова дестинация и последвалият смут дали в крайна сметка тя ще се третира като болничен, или ще е за сметка на пътувалия.

В сезона на изчакването

Освен текущия отказ от резервации ефектът от короновируса е, че на практика липсват и нови записвания за почивки и екскурзии. Или както казва Петър Стоянов: "В последните дни телефоните в туристическите агенции не звънят, или ако звънят, това е свързано с отмяна на пътуване". Желанието на хората да изчакат как ще се развие ситуацията със заболяването по света всъщност изправя туристическия сектор пред невъзможност да планира бъдещата си дейност, и то за неопределен период от време в зависимост от това какво ще се случи. На този етап се смята, че основният риск е за предстоящите пролетни пътувания, най-често свързани с културен туризъм. Възможно е обаче ситуацията с коронавируса да намали темпа на ранни записвания за летния сезон, които традиционно продължават до края на март. Засега индикации, че това се случва, има при германските туристи.

На този етап не може да се прогнозира какви ще са загубите за туристическия сектор от коронавируса. Но е твърде вероятно той да се окаже сред най-засегнатите от него. "Ако се опитаме да измерим въздействието на епидемията върху туризма, то най-вероятно ще е по-голямо от всяка друга индустрия по света. Основните причини за това са, че един на всеки 10 души е нает в сектора и че секторът е обвързан с много други - търговия на дребно, ресторантьорство и т.н.", коментира наскоро пред CNN анализаторът от Tourism Economics Адам Сакс.

Когато преди седмица стана ясно, че най-голямото туристическо изложение в света ITB, което трябваше да се проведе в началото на март в Берлин, е отменено, това изглеждаше като историческо събитие за сектора. Борсата, на която традиционно се представят повече от 10 хиляди изложители от над 180 държави, никога досега в 54-годишната си история не е пропускала издание, независимо че по света са се случвали войни, терористични атаки, бедствия, политически или икономически кризи. Но това, което се случва с най-важния форум за професионалистите в туризма, сякаш е умален модел на процесите в целия сектор през последните седмици.

Макар традиционно туризмът да е сред първите отрасли, които усещат негативен ефект при какъвто и да било проблем някъде по света, разпространението на коронавируса го изправят пред напълно непозната ситуация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    vxa15365434 avatar :-|
    Сатана Ликующий

    Ако в България няма коронагрип трендът може да е положителен за България - да станем предпочитана дестинация, но с риска да ни довлекат и вируса.

  • 2
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx

    >Ако в България няма коронагрип
    >Само простите хора си мислят, че има прости неща!

    А какъв мегатъпак трябва да си, за да комбинираш тези две твърдения? Бог да ни пази от селяци с мнения.

  • 3
    hnf43641095 avatar :-|
    hnf43641095

    Много смело си служите с термини като паника, истерия, психоза, с които опитвате да обясните една напълно адекватна и обмислена човешка реакция на пандемията. Некаква псевдоинтелектуална мода ли е това, синдром на черната овца или обикновена лудост; постоянно наблюдавам разни превъзбудени човечета да истерясват срещу "паниката", която очевидно съществува само в главите им.

  • 4
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    Вероятно тази година ще се простим с Италия. Не искам да се върна и да ме заключат за две седмици.
    Едни български планинки - Защо не?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK