Ваканция в последната минута
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ваканция в последната минута

Кризата с коронавируса "изтри" предсезона за черноморските курорти, когато традиционно в тях идваха първите групи с посетители

Ваканция в последната минута

Морският туризъм се изправя пред най-тежката си криза

Деница Ватева
4064 прочитания

Кризата с коронавируса "изтри" предсезона за черноморските курорти, когато традиционно в тях идваха първите групи с посетители

© Надежда Чипева


Летният морски туристически сезон трябва да започне активно на 1 юли, но не е ясно дали всички хотели ще заработят.

Eдва ли някой в туризма си спомня година, в която в началото на активния летен сезон част от хотелиерите още дори не са взели решение дали да работят. Но 2020 г. се очертава точно такава. Кризата с коронавируса нанесе толкова жесток удар върху международните пътувания, че се очаква в световен мащаб това да е най-тежката година за сектора в последните 70 години, откогато въобще съществува статистика. Общото нефункциониране на туризма вече "изтри" предсезона за българските черноморски курорти, когато традиционно в тях идваха първите групи с посетители, включително и по линия на конферентни, спортни и други събития. А на прага на най-активните месеци за пътувания вече става ясно, че през тази година международен туризъм, поне в истинския смисъл на думата, няма да има.

Ако през 2020 г. има някакъв туристически сезон, той почти сигурно ще започне едва през юли. При това ще разчита основно на регионални пътувания, доколкото и те са осъществими в настоящата ситуация. А това ще създаде сериозни трудности на цели региони като Бургас, на чиято територия се намират по-голямата част от основните морски курорти.

Сезон на уикенд пътувания

Реалистичният сценарий по оценка на хотелиери и туроператори е, че през тази година морският туризъм ще разчита основно на вътрешния пазар и евентуални пътувания от съседни страни. Ако се отворят самолетни дестинации в рамките на ЕС, България има предимство заради добрите здравни показатели (поне засега), но пък такива полети биха били в кратък период от време. Затова и на прага на активния сезон 2020 все още има хотели, които не са решили дали изобщо да работят. "Някои ще опитаме, но сме в ясното съзнание, че не отваряме, за да направим печалба, а да се завърти колелото", разказва Елена Иванова, председател на съюза на собствениците в най-големия морски курорт Слънчев бряг, която е и собственик на хотел "Империал". По думите й ситуацията в сектора е трудна: от една страна, туристическата база по Черноморието не може да се запълни само с български туристи, а от друга, международни пътувания в голяма степен са неосъществими. "Има и хотели, които никога не са работили с български туристи", казва Иванова.

Всъщност през тази година туристическият бранш ще се изправи пред предизвикателството да трябва да направи повече инвестиции заради покриване на здравни изисквания, но същевременно да работи на намален капацитет и на по-ниски цени заради липса на търсене. Дори изисквания като изхранване на открити площи със сервиране вместо шведски маси и системна дезинфекция означават нужда от повече персонал и цялостна реорганизация в дейността на хотела. Според Венцислав Танчев, който е управител на туроператора SunTours и съсобственик в комплекса Wave Resort до Ахелой, през тази година хотелите ще имат по-високи експлоатационни разходи и като цяло ще се повиши стойността на предлаганите услуги. Същевременно обаче ще има и натиск върху цените да вървят надолу, смята Танчев.

Подобна е и ситуацията при туроператорите, които ще трябва да гарантират социална дистанция и здравни мерки за туристите в много различни точки, а за авиокомпании, автобусни фирми, хотели, заведения, туристически атракции и др. участници по веригата на туристическата услуга правилата не са напълно прецизирани.

Ситуацията се усложнява допълнително и от очакването, че записванията за почивки ще са буквално в последната минута, доколкото голяма част от самите туристи все още не са сигурни дали въобще ще могат да си позволят ваканция, други се притесняват да пътуват, а трети изчакват да видят какви ще са условията по курортите. Затова и прогнозите на бранша са, че сезонът ще се "движи" от кратки пътувания, в рамките на 3-4 дни, предимно през уикендите, включително и заради изчерпани отпуски.

Някои от представителите на бранша очакват по-висок интерес към по-малките курорти и хотели.

Трудни прогнози

Как обаче ще свърши лято 2020 на този етап е трудно да се каже. От една страна, не е ясно кога със сигурност ще започне ефективно туристическият сезон, а от друга, е трудно да се предвиди доколко той ще може да се разтегне и през септември, каквито са надеждите на туристическия бранш. Очакванията на реалния сектор са, че приходите през този сезон ще се движат между 30 и 50-60 на сто спрямо предходни години, като това зависи и от развитието на ситуацията, включително и в здравния й аспект. Това, което обаче се очертава като тенденция в туризма, е, че кризата вероятно ще бъде средносрочна. В района на Южното Черноморие през миналата година спадът на туристите беше около 20%. В района на Слънчев бряг са и по-голямата част от пострадалите хотелиери след фалита на британския туристически мастодонт Thomas Cook, който се смята, че има неразплатени над 60 млн. лв. към българските фирми. Същевременно обаче е възможно и следващата година да е тежка за сектора дори и при овладяване на здравната криза с коронавируса, защото вероятно все повече хора ще изпитват финансови трудности и ще съкращават разходите си за пътувания. "За възстановяване в туризма ще може да се говори, когато започне възстановяване на икономиката в Европа и бившите държави от ОНД, които са ни основни партньори", смята управителят на туроператора "Солвекс" Галин Георгиев. По-консервативните оценки говорят за възстановяване на туризма чак през 2022 г., и то само ако кризата, включително в здравния и икономическия й аспект, не се задълбочи допълнително. Някои международни организации в туризма смятат и че корона пандемията ще промени трайно навиците за пътуване поне в средносрочен план. Възможно е да се засили интересът към пътувания в по-малки групи, към по-малки курорти и не в най-активните месеци от туристическия сезон. Но дали тези фактори биха били достатъчно силни, за да доведат до промяна в модела на масовия туризъм, е все още рано да се каже.

Летният морски туристически сезон трябва да започне активно на 1 юли, но не е ясно дали всички хотели ще заработят.

Eдва ли някой в туризма си спомня година, в която в началото на активния летен сезон част от хотелиерите още дори не са взели решение дали да работят. Но 2020 г. се очертава точно такава. Кризата с коронавируса нанесе толкова жесток удар върху международните пътувания, че се очаква в световен мащаб това да е най-тежката година за сектора в последните 70 години, откогато въобще съществува статистика. Общото нефункциониране на туризма вече "изтри" предсезона за българските черноморски курорти, когато традиционно в тях идваха първите групи с посетители, включително и по линия на конферентни, спортни и други събития. А на прага на най-активните месеци за пътувания вече става ясно, че през тази година международен туризъм, поне в истинския смисъл на думата, няма да има.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK