За сезона с нотка оптимизъм
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За сезона с нотка оптимизъм

Малките черноморски градчета, които и досега залагаха на българските туристи и не се поддадоха на изкушението за плътно застрояване, ще успеят да привлекат също толкова, ако не и повече гости

За сезона с нотка оптимизъм

Курорти като Синеморец, които залагат на българските туристи и качеството на услугата, имат шансове за силно лято

Калина Горанова
5356 прочитания

Малките черноморски градчета, които и досега залагаха на българските туристи и не се поддадоха на изкушението за плътно застрояване, ще успеят да привлекат също толкова, ако не и повече гости

© Надежда Чипева


Коронавирусът разболя туризма, а за бързото стабилизиране на болния беше препоръчано да се заложи на привличането на повече местни туристи по Черноморието. Уви, да върнеш загубеното невинаги е лесна задача.

Дълги години класическите български курорти залагаха на големите хотели и all inclusive политиката, работейки основно за чуждестранните гости, пристигащи с мащабните чартърни програми на туроператорите. На местните клиенти беше обърнат гръб, а те на свой ред намериха далеч по-добри условия за почивка по не така драматично застроените гръцки плажове.

Досега този модел работеше за всички. Настъпващото лято обаче няма как да се размине само с лека кашлица за българските курорти и въпросът по-скоро е колко ще са фаталните случаи. Със сигурност летният сезон няма да е провален за всички, защото сред южните черноморски курорти има и такива със силен имунитет. Очакванията са, че малките градчета, които и досега залагаха на българските туристи и не се поддадоха на изкушението за плътно застрояване, ще успеят да привлекат също толкова, ако не и повече гости.

Едно от тези места е Синеморец. Южното селище в полите на Странджа полага усилия и от години предлага малко по-различен продукт за ценители и редовни посетители. Сезонът там ще започне на 1 юни и местният бизнес го посреща с нотка оптимизъм.

Бирата

"Тази година ще има повече качествени туристи и посетители, които се надявам да впечатлим и задържим", казва Иван Михайлов, собственик на магазина за крафт бири и вино Hombry Shop в Синеморец, към който има и места за консумация на място. Клиентите са както туристи, така и местни хора, а много от тях пътуват от Лозенец, Царево и Приморско до магазинчето, разказва Михайлов. Тази година той отваря месец по-късно от обичайното, но няма притеснения за сезона.

Според неговите наблюдения гостите на Синеморец като цяло са по-различни от класическия курортист на българското Черноморие и са редовни през годините. Тези, които имат бизнес в селото, също полагат усилия да привлекат и задържат тази група. "От две години все повече собственици се включват в работата и вдигат нивото и качеството на обслужване. Има такава тенденция в Синеморец", казва Михайлов.

Плажът

След крафт бирата се очаква да заработи и плажът. Тази година Синеморец се размина с маратона "Каланджа", чието издание трябваше да е през май, но сезонът ще започне на 1 юни. "Вече сме готови", казва Филип Баров, наемател за вече четвърта поредна година на живописния северен плаж "Велека" при устието на реката.

"Към средата на май обикновено на плажа вече има хора, сега са двама-трима", описва той забавянето на сезона. Нещата са в пъти назад, като разликата се усеща и в броя работещи заведения в Синеморец по това време на годината. "Със сигурност ще бъде по-слаб сезонът. Хората си поизхарчиха парите, нямат отпуски", смята той.

Надеждата е, че клиентите на плажа са главно българи, в по-голямата си част софиянци, като в курорта основният хотел, работещ най-много с чужденци, е големият "Белла Виста", разположен до другия плаж - "Бутамята".

На Veleka Beach голяма промяна в начина на работа няма да има освен маските за служителите и разредения брой на спасителите - от петима на трима. Плаж "Велека" е един от малкото, който се развива природосъобразно. Чадърите са едва 50 и няма да се наложи тяхното намаляване. Редуцирането им с цел спазване на дистанция най-вероятно ще засегне концесионерите на големите плажове, където чадърите и шезлонгите са нагъсто.

Остава въпросът с цените на шезлонгите и чадърите. Държавата вече предложи на концесионерите и наемателите на плажове да ги намалят, като тя ще редуцира размера на плащането към нея. Стопаните на плажовете вече са направили конкретните си предложения към Министерството на туризма. Плащанията на такси и наеми обаче вече са направени и всичко зависи от това какво ще предложи държавата и кога планира да възстанови част от сумите.

Сърфът

Базата на "Вятър и вода", намираща се на Veleka Beach, също е готова за откриването на сезона. Основният продукт на компанията е плаване с яхта в Средиземно море и най-вече в Гърция. Тя има бази на язовир "Искър", където се правят обучения и детски лагер, като понякога това се случва и на язовир "Батак". А на ветроходната база в Синеморец има катамарани, сърфове, каяци за плаване в морето или по Велека.

Компанията работи основно с български клиенти при плаванията си с яхти и очаква, че основният спад за бизнеса ще е в този сегмент. Плаванията, които най-често са за седмица, обикновено започват от май. Записванията се случват още през зимните месеци, като сега това означава преместване на плаванията за по-късен етап. Продадени са яхти за 15 седмици, като има 4 висящи.

По-устойчив ще е бизнесът на "Вятър и вода" на местна почва. Според Мартин Неделчев, един от тримата съдружници във фирмата, ще има засилване на уикенд туризма в Синеморец и дори е възможно сезонът да е по-силен от миналогодишния.

Коронавирусът разболя туризма, а за бързото стабилизиране на болния беше препоръчано да се заложи на привличането на повече местни туристи по Черноморието. Уви, да върнеш загубеното невинаги е лесна задача.

Дълги години класическите български курорти залагаха на големите хотели и all inclusive политиката, работейки основно за чуждестранните гости, пристигащи с мащабните чартърни програми на туроператорите. На местните клиенти беше обърнат гръб, а те на свой ред намериха далеч по-добри условия за почивка по не така драматично застроените гръцки плажове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    uhh12616952 avatar :-|
    Vasil Angelov

    И Синеморец са го отпочнали с бетонирането. Та и там ако не се осъзнаят,
    след някоя и друга година ще са точно като Лозенец.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK