Ледена епоха за зимния туризъм
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ледена епоха за зимния туризъм

Ледена епоха за зимния туризъм

Хотелиерският бизнес влиза в най-мъгливия си сезон, в който дори не е ясно дали ще има условия да работи

Деница Ватева
7862 прочитания

© Велко Ангелов


Темата накратко
  • Хотелиерският бизнес в ски курортите влиза в най-мъгливия си сезон, в който дори не е ясно дали ще има условия да работи.
  • Първият тест с празничния декември показва слабо търсене под условие и никакви резервации от чужбина.
  • Очакванията са за редуване на периоди с някаква и нулева заетост до края на март.

"Сезон на апаратно дишане", "Ледена епоха", "Като градушка в селското стопанство", "Борба с перфектната буря", "Влакче на ужасите в увеселителен парк". Това са само част от стряскащите фрази, които напоследък представители на туристическия бизнес в Европа и България, използват за (липсата си на) прогнози за предстоящия зимен туристически сезон. Макар че през март големите ски курорти, включително в България, се наложи да затворят предсрочно заради първата вълна от коронавирус, това изглежда като малката беда на фона на това, което е възможно да се случи оттук нататък.

В новата нормалност, включваща дори безпрецедентен в историята политически дебат дали ски зоните в ЕС въобще да не останат затворени, единственото сигурно е, че всичко ще се случва в последния момент. А първият тест в България -резервациите за ключовите коледни и новогодишни празници, показва, че дори и при сигналите на правителството за частично "излизане от локдауна" при хотелите след 21 декември търсенето е доста колебливо и под много условия.

Сега надеждите са, че след януари здравната част от кризата ще започне да утихва, включително и покрай очакваните ваксинации, което ще направи възможни пътуванията както вътре в страната, така и от чужбина. Но очакванията са, че сезонът ще се лута между периоди на някаква заетост на хотелските бази и нулеви резервации, заради което на този етап е на практика и невъзможно да се прогнозира каква част от приходите през зимата, които обичайно се движат между 900 млн. лв. и 1 млрд. лв., ще бъдат спасени.

На старта на сезона е възможно в по-добра позиция отново да се окажат по-малките хотели и курорти, които, подобно на тенденциите от лятото, да привлекат онази част от туристите, които не желаят да се лишат от почивка, но същевременно търсят повече уединение и по-малък риск от среща с други почиващи. Но към момента кризата при тях също се усеща силно. Първите данни сочат и че СПА сегментът е с по-добри записвания от ски комплексите най-малко защото в ски курортите съществен дял от клиентите са чужденци.

Празници без повод за празник

Ако предстоящият зимен туристически сезон може да се сравни с карането на ски, то на бизнеса ще се наложи да се спуска по най-сложните "черни" писти, при това в условията на пълна мъгла. Дотолкова, че никой на този етап не може да прогнозира какъв въобще ще е резултатът на финала. През декември обикновено хотелите в големите курорти започват да се пълнят покрай първите празници и планираните фирмени мероприятия и отдавна са продали огромна част от нощувките покрай пиковите за индустрията Коледа и Нова година. През 2020 г. обаче нищо от това не се е случило: първата вълна празници - Никулден и студентският празник на 8 декември, на практика са нулеви за сектора в условията на локдаун, корпоративни събития и празненства няма, а записванията за Коледа и Нова година са напълно неясни. "Тазгодишният студентски празник е най-тъжният, който съм виждал, а работя в бранша от 30 години", разказва председателят на съюза на туристическия бизнес в Банско Малин Бистрин, който управлява и комплекс "Молерите" там. Подобна е картината и в много други курорти в страната - макар хотелите официално да не са затворени със заповедта на здравния министър за частичен локдаун до 21 декември, неработещите заведения в тях на практика са блокирали дейността им. Дотолкова, че покрай студентския празник някои са имали заетост 2-5% при обичайно над 80%, а други въобще не са работили.

Записванията за коледните и новогодишни празници също са спорадични: такива е имало частично през есенния сезон, но броят им е започнал силно да намалява покрай задълбочаването на здравната криза и дотук резултатите са разочароващи. "Резервациите за коледните и новогодишните празници са малко и на практика са "голи" - няма направени авансови плащания", казва Светлана Атанасова, която е управител на хотел "Самоков" в Боровец и председател на българската асоциация на туристическите агенции. Че клиентите правят резервации за предстоящите празници, но без да предплащат за тях или при гаранция да им бъдат възстановени депозитите в случай на невъзможност да се осъществи почивката, се потвърждава и в другите курорти в страната. "Около 50% са резервациите в СПА хотелите за Нова година, но всичко е под условие. Под 10% от хотелиерите са получили аванси", казва и Сийка Кацарова, която е председател на българския съюз по балнеология и СПА туризъм. Освен липсата на оборотен капитал тази ситуация изправя туристическия бизнес пред абсолютна невъзможност да планира дейността си. В момента поръчките към доставчици също са "под условие", а това пренася проблема и в други бизнеси като храни, напитки, транспортни, развлекателни и други услуги.

А при очертаващите се нови условия- заведенията в хотелите да работят след 21 декември на половин капацитет и до 22 часа, не е ясно дали е възможно да има някакво наваксване в коледните и новогодишни продажби на почивки.

Макар големите курорти да не са обявили конкретни дати, надеждите са, че зимните условия ще позволят откриване на ски сезона в следващите седмици. В подготовката си за него Боровец, Банско и Пампорово въведоха нови правила за работа, включително спазване на отстояния между клиентите, насърчаване на онлайн покупките на лифт карти и др. А това, което се забелязва по линия на цените, е, че има "разнообразяване" в пакетите - с различни бонуси за по-дълъг престой, за по-ранни записвания, за малки групи. Някои от хотелите тестват и интереса към "изнесен home office" с пакетни предложения, включващи необходими условия за работа и дори грижи за деца.

В най-близък план - около празниците, туристическият бизнес ще разчита изцяло на български туристи, макар да не е ясно какъв въобще в крайна сметка ще е интересът. Към момента някаква форма на ограничения за пътувания до България - изискване на отрицателен тест или карантина при връщане, има на практика за всички основни чуждестранни пазари за зимния туризъм без Турция, Северна Македония и засега Сърбия (виж графиката), с което и логично резервациите от чужбина изчезват. А примерите се виждат и на корпоративно ниво: преди няколко седмици водещият британски туристи туроператор "Болкан холидейз" обяви, че отменя чартърните си програми за България до 16 януари. "През туроператори въобще няма записвания към момента, тези, които имаме, са от индивидуални туристи", коментира Светлана Атанасова.

Зимата на неизвестното

Как ще прочете зимният туристически сезон няма да е ясно до последно, дори и за най-лесно осъществимите пътувания от българи. Очертаващата се възможност хотелите да работят при ограничена дейност на заведенията до края на януари, все пак дава възможност да посрещнат клиенти, но вероятно ще изключи цели групи от почиващи- например любителите на нощния живот. При чуждите туристи ситуацията е по-трудна- наскоро туристическият бизнес в Банско е правил анализ на интереса в ключовия за курорта гръцки пазар и данните са показали, че в интернет търсенията са намалели "в пъти", казва Малин Бистрин, допълвайки и данните от други държави - например препоръката в Русия да не се пътува в чужбина. На този етап не е ясно какво ще се случи и с другия ключов пазар за сектора - Великобритания, където към момента има карантина при пътуване от България (минимум 5 дни и последващ PCR тест) и не е ясно докога ще продължи. Според представители на бизнеса предварителни резервации има от Румъния, но дали ще се осъществят зависи от това дали страната ще премахне карантината и изискването за отрицателен PCR тест за влизащите от България, както и, разбира се, от интереса им да почиват тук при очертаващите се ограничения в дейността на хотелите и затворените заведения извън тях. Засега няма пречки за пътувания от Турция, като наскоро дори туристическият министър Марияна Николова прогнозира, че това ще е държавата, от която ще дойдат най-много туристи през сезона.

Колкото до българския пазар - очакванията на бранша са резервациите да бъдат съсредоточени в определени периоди, най-вече около празници, ако пътуванията са възможни и функционирането на курортите в новите корона условия удовлетворява туристите. А това с голяма вероятност означава, че до края на март за хотелите ще се редуват периоди на някаква и почти никаква заетост. Според някои прогнози е възможно през зимата да се увеличи интересът към къщите за гости и по-малките хотели подобно на летния сезон, доколкото те дават възможност за по-голямо уединение и по-малък риск за среща с други туристи. Но на този етап този сегмент също е в ступор и очакванията са, че раздвижване е възможно само ако здравната криза и стресът от нея започнат да намаляват.

"Нямаме никакви записвания, всичко е отменено и очакваме в следващите месеци да има по-скоро единични резервации", казва председателят на асоциацията на къщите за гости в България Вероника Кънева, която е собственик и на къща в Калофер. По думите й наблюденията на колегите й са, че хората посещават планините за разходки и спорт, но само в рамките на деня, без да остават да нощуват в местата за настаняване. А тези, които все пак се интересуват от резервация, "настояват за отстъпки, и то немалки, в цените".

Ако въобще може да се говори за оптимизъм, то вероятно сред хилядите, изкарали COVID-19 и създали антитела, ще има поне стотици, които ще се осмелят да ползват зимна ваканция. Но краткият и несигурен сезон 2021 вероятно ще е бомба със закъснител за финансовото здраве на хотелите в ски курортите.

Темата накратко
  • Хотелиерският бизнес в ски курортите влиза в най-мъгливия си сезон, в който дори не е ясно дали ще има условия да работи.
  • Първият тест с празничния декември показва слабо търсене под условие и никакви резервации от чужбина.
  • Очакванията са за редуване на периоди с някаква и нулева заетост до края на март.

"Сезон на апаратно дишане", "Ледена епоха", "Като градушка в селското стопанство", "Борба с перфектната буря", "Влакче на ужасите в увеселителен парк". Това са само част от стряскащите фрази, които напоследък представители на туристическия бизнес в Европа и България, използват за (липсата си на) прогнози за предстоящия зимен туристически сезон. Макар че през март големите ски курорти, включително в България, се наложи да затворят предсрочно заради първата вълна от коронавирус, това изглежда като малката беда на фона на това, което е възможно да се случи оттук нататък.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    edin_balgarin avatar :-|
    Един Българин

    За Цеко няма как да ме е яд. Открадна държавен лифт Тодорка 4 сега иска да открадне и Драгалевския. това на снимката е влек Заека, на който Цеко отряза 8ми стълб! Съсипването на Витоша с помощта на ГЕРБ е негова работа и колко по-рано фалира толкова по-добре. Каролев е основен виновник за бетона в Банско и за него хич не е фатално. Всички големи ще оцелеят. Малките в малките курорти са проблемни.

    Ходил съм в къщата на Вероника - готина е , но няма ски писти на около и за такива ако продължава така ще фалират. Това ще повлече и цели села и градове. Трябва да се мисли преди да се затваря. Не е възможно държавата да помогне на всички.

  • 3
    boyanv avatar :-|
    boyanv

    Изглежда не разбирам нещо, но държавата в лицето на хората, които взимат решения си имат любими сектори. Няма да казвам в кой сектор работя, защото ще изпаднем в дребнотемия, личностни закачки и нападки, но защо когато всички сектори плащат данъци трябва да се прави реклама на туризма? Повече ли носи, с какво е по - важен? Сега някой ще изскочи с измислена статистика за % от БВП. Е, и? Сектори, които осигуряват по - голям дял от БВП не са така рекламирани. Защо? Допълнително - в т. нар. "туризъм" се изсипват много средства за реклама, които после не се оправдават. Вие бихте ли направили разходи за реклама на фирма, за която сте сигурни, че не може да направи показаното в рекламата? Това не са въпроси, а отговори. Но - нека налеем там, защото прихода от туризъм падна... ама това туризъм ли е? Е, не е...имитация е...ама то тук всичко е имитация...така че - нека имитацията на патриотизъм, направи имитация на плащане на данъци, за да може имитацията на реклама на имитацията на туризъм да направи имитация на заинтересованост, за да направи имитация на дял от БВП... Заслужава ли си да се работи тук?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.