10 тенденции, които ще променят туризма след COVID кризата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

10 тенденции, които ще променят туризма след COVID кризата

10 тенденции, които ще променят туризма след COVID кризата

Търсене на алтернативен и устойчив туризъм, бум на вътрешни пътувания, повече безконтактни технологии и много хигиена са част от промените

Ани Коджаиванова
12408 прочитания

© Shutterstock


Коронавирусът променя много дейности и сектори, но едва ли другаде те са толкова ускорени, видими и преки, колкото в туристическата индустрия. Много неща няма да са като преди в пътуванията - поне за известно време, а може би и за дълго.

От една страна, значителни промени ще има в търсенето: масовите дестинации ще се избягват, конферентният и конгресният туризъм ще са на дъното си, бизнес пътуванията може никога да не възстановят обема си, мегапроявите няма да са атрактивни за пътуващите, сватбените дестинации ще пустеят... Засега не е ясно дали епидемията ще успее да разбие трайно хегемонията на масовия туризъм и да промени модела в световен мащаб. Със сигурност обаче поне в близките две години бутикови, устойчиви и алтернативни продукти и дестинации ще се радват на небивало търсене, заниманията на открито ще са хит, а вътрешният туризъм ще процъфтява.

Но туристическият бизнес ще трябва да се адаптира към новата реалност в инфраструктурата на пътуванията: много хигиена, здравни протоколи, персонализиран транспорт, повече онлайн и безконтактни услуги и т.н.

Ето кои са десетте най-важни тенденции, които епидемията донесе:

1. Строги здравни протоколи

Фотограф: Reuters


Ваксината срещу коронавируса вече е тук, но предизвикателствата пред ваксинирането на милиарди хора по света са огромни и безопасна среда едва ли ще има в идната година и повече, а повечето държави ще продължат да изискват потвърждения, че преминаващите границите им не са болни и/или заразни. Така че стриктните здравни протоколи в различните видове транспорт ще продължат да прилагат и занапред. Сред тях може да са мерене на температура, извършване на тест на място или изискване на негативен тест от пътуващите. Lufthansa например вече прилага пробно в някои от полетите си бързи антигенни тестове на всички пътници. Много летища разкриват и специални пунктове за такива услуги.

2. Ваксинационни паспорти?

Фотограф: Reuters


С напредването на ваксинационните кампании вероятно темата за "ваксинационните паспорти" също ще става все по-актуална. Идеята е хора, които вече са били ваксинирани, да получат документ, удостоверяващ това, и с него да могат да пътуват без допълнителни изисквания. Някои авиокомпании, като австралийската Quantas например, веднага прегърнаха идеята и обявиха готовност да я приложат по-късно тази година, а други авиокомпании също имат интерес, виждайки шанс по-бързо да възстановят огромния спад в дейността си. За да бъде възможно това обаче, като начало трябва ваксинационните кампании да напреднат достатъчно, и то в достатъчно много държави по-света. Освен това пред този подход има и немалко правни спънки. Така че в идните месеци той едва ли ще е факт.

3. Хигиена и още хигиена

Фотограф: Reuters


Засилената хигиена ще бъде норма. Дезинфектантът за ръце, дезинфекциращите кърпички и маските ще продължат да са незаменими за известно време, още повече че ваксинациите няма да се случат за ден или два. Едно изследване на специализирания сайт Headout показва, че половината от най-популярните туристически атракции са задължили посетителите да носят маска.

4. Безконтактен туризъм

Фотограф: Shutterstock


COVID-19 се оказа катализатор за навлизането още повече на иновациите и новите технологии в пътуванията и туризма, тъй като безконтактните технологии са основна предпоставка за безопасно и безпроблемно пътуване. Редом с още по-голямото разпространение на безконтактните плащания тенденцията включва също безконтактно сканиране на документи, гласови команди, сензори за движение, онлайн билети, включително за атракции.

Според проучването на Headout над 45% от туристическите атракции са въвели онлайн билети, за да избегнат опашките, докато преди пандемията над 85% от продажбите са били на гише. Около 25% пък са спрели да приемат пари в брой, а почти половината изискват посетителите задължително да са запазили час за посещението онлайн. Целта е да няма струпване и да се отворят паузи за дезинфекция.

5. По-личен транспорт

Фотограф: Shutterstock


Големите автобуси за трансфери на пътници от летища към хотели и от атракция на атракция определено не са добро решение за идната година и повече. За безопасността си туристите ще изискват по-персонализирани транспортни решения от операторите и трансфери от врата до врата.

6. Близо до дома

Фотограф: Shutterstock


Новите изисквания за международния транспорт и повишеният риск при дълъг престой с повече хора - на летища, в самолети и т.н., превърнаха международните пътувания в по-мъчително и стресово изживяване и вътрешният туризъм стана новият хит. Освен друго във време на несигурност близкото и познатото носят комфорт и успокоение. Така много държави, включително и България, това лято отчетоха рекордни приходи от ваканции на собствените си жители и със сигурност това ще продължи още известно време.

7. По-близки дестинации

Фотограф: Shutterstock


Заради пандемията туристите, които все пак искат да пътуват в чужбина, по-често избират по-близки дестинации. Едната причина е несигурността около карантините и непрекъснатата промяна в граничните правила, която пречи на планирането. Друга причина е повишеният риск при по-дълги полети. Тази тенденция се очаква да продължи и поне следващата година.

8. Но и повече далечни преживявания

Фотограф: Reuters


В същото време обаче се наблюдава и точно противоположният феномен, тъй като пандемията доведе до преоценка на приоритетите и нагласите. Тези, които могат да си го позволят, започват да планират епични, мечтани пътувания от типа "веднъж в живота" през следващите няколко години вместо старите навици с няколко тривиални почивки в годината. "Вече виждаме тази промяна - много резервации до Аржентина за слънчевото затъмнение тази зима, по-голямо търсене на Исландия за Северното сияние и места като Ангама Мара в Кения за най-доброто сафари пътуване", споделя собственик на британска специализирана агенция пред сп. Traveller.

9. Природата първо

Фотограф: Shutterstock


В ерата на социалното дистанциране природните паузи стават все по-привлекателни. Милиони и милиони хора по света тази година обърна поглед към природните атракции като лагерите и къмпингите на открито, туристическите пътеки, приключенските спортове, националните паркове и плажовете и им дадоха предимство пред хотелите, ресторантите, басейните.

Редом с това карантините показаха как бързо природата се лекува и прочиства при липсата на хора - плажовете станаха по-чисти, парковете се изпълниха с животни, дори каналите на Венеция изведнъж се избистриха. Това накара много хора да потърсят по-активна роля за връщането на екосистемата към естественото си състояние. Такива туристически продукти стават все по-разпространени - като турове или къмпинги, които предлагат на посетителите да се включат в залесяване, почистване и т.н.

10. Далече от хората

Мнозина мечтаят и ще продължат да мечтаят за почивка без тълпи. Колкото по-уединено, толкова по-добре - популярни плажове, големи хотели и краткосрочни наеми на апартаменти в оживените градове са на ниско стъпало в списъка с желания, докато частните вили, лодки и бутикови хотели, както и тихи крайбрежни, планински и селски места са на високо.

Фотограф: Капитал


За най-заможните пък предлагането ща включва уединения в луксозни имения, цели острови и личен хеликоптерен транспорт. Един от първите, задвижили тенденцията за "карантинни скривалища" в лукс сегмента, бе хотел Le Bijou в Цюрих, който започна да предлага "умни" апартаменти с услуга COVID-19, включително доставка на храна, ястия, приготвени от личен готвач (поръчани дистанционно чрез iPad), денонощен мониторинг на здравето и дори тестване за коронавирус в стаята. На Малдивите пък Sun Siyam Resorts обяви, че за 1 млн. долара може да се резервира един от двата острова (Иру Вели или Рил Рил) за 15 дни и да отседнат до 50 гости.

Коронавирусът променя много дейности и сектори, но едва ли другаде те са толкова ускорени, видими и преки, колкото в туристическата индустрия. Много неща няма да са като преди в пътуванията - поне за известно време, а може би и за дълго.

От една страна, значителни промени ще има в търсенето: масовите дестинации ще се избягват, конферентният и конгресният туризъм ще са на дъното си, бизнес пътуванията може никога да не възстановят обема си, мегапроявите няма да са атрактивни за пътуващите, сватбените дестинации ще пустеят... Засега не е ясно дали епидемията ще успее да разбие трайно хегемонията на масовия туризъм и да промени модела в световен мащаб. Със сигурност обаче поне в близките две години бутикови, устойчиви и алтернативни продукти и дестинации ще се радват на небивало търсене, заниманията на открито ще са хит, а вътрешният туризъм ще процъфтява.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    epk1515013158546444 avatar :-P
    Венцеслав Ралев

    И ако си построил къща за гости със субсидии в Исперих ( не без съдействието на местната структура на ДПС), кво пряйм ся???

  • 2
    owen avatar :-|
    owen

    wishful thinking. ако всички искаме подобни неша - 'бутикови дестинации' и 'почивка без тълпи' то много бързо това ще се превърне в много небутикова дестинация и почивка с тълпа, щото нали всички сме там. изобщо вземаме желаното за възможно даже не за действително, и оставяме настрана колко е желано дори.

  • 3
    BigMouth avatar :-|
    BigMouth

    Разбрахте ли за скандалната брокерка Бистра М., която се сгодява за свой колега след като забременява, но може да се окаже че ще се омъжи за брата на детето си.

  • 4
    awz04699551 avatar :-|
    Емил

    Е колкото и да я хвалят като фиансов гуру, аз не бих се доверил на такъв човек.

  • 6
    djr55699551 avatar :-|
    Zdravko

    А Бистра е точно такава – за кратко време става близка до сърцата (и не само) на няколко свои колеги и началници до степен да разбие на пух и прах екипната работа в компанията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK