Туризъм: Прилична година преди катастрофа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Туризъм: Прилична година преди катастрофа

Shutterstock

Туризъм: Прилична година преди катастрофа

Най-динамичните компании за 2019 г. са туроператори, организиращи почивки на българи в чужбина

Деница Ватева
4232 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


2020 г. безспорно е исторически най-лошата за сектора на туризма, или поне откакто той съществува в модерната му форма. Корона кризата, която обхвана целия свят, блокира милиони пътувания, затвори хотели и заведения и изправи целия бизнес пред режим на абсолютна непредвидимост. По оценка на световната туристическа организация към ООН до септември загубите за сектора са 460 млрд. долара, а в най-черните сценарии могат да достигнат и унищожителните 1.2 трлн. долара. България, разбира се, не е изключение от общата картина: туризмът във всичките му сегменти беше сред първите пострадали от кризата - пролетният сезон за екскурзии и почивки бе загубен, през лятото се състоя частично, а до края на годината очаквано нещата се влошиха предвид избухването на епидемията с нова сила в здравния й аспект. Ако може да има добра новина в такава черна година, то тя е, че малкият и средният бизнес влезе в сравнително добра кондиция в нея. Както и че инвестициите, направени през последните три добри години за туризма като цяло, поставят в по-добра позиция реализиралите ги компании.

Годината на туроператорите

Най-пострадалият сектор от пандемията дотук - туроператорството и туристическото агентство, е този, който е имал сравнително добри резултати през 2019 г. Повече от половината от най-динамичните малки и средни компании в сектора са именно от този бранш, което се случва за пръв път от повече от пет години. В класацията е силно присъствието и на заведенията, а хотелите, които през 2018 г. доминираха, отстъпват позиции.

Автор: Капитал

Друга видима тенденция е, че сред най-динамичните компании за 2019 г. присъстват повече от предходни класации дружества, които работят в по-специализирани ниши, за сметка на тези, които залагат на най-масовия сегмент - летните почивки на море.

Основното по линия на туроператорите е, че най-динамичните от тях за 2019 г. са такива, които предлагат почивки на български туристи в страната и чужбина, а не такива, които обслужват чужденци, дошли в България. Сред дружествата има и компании с тясна специализация.

Най-динамичната компания в сектор туризъм за 2019 г. е "Александър тур къмпани", основана в началото на 90-те години от Ирина и Румен Найденови. Дружеството организира пътувания на българи в чужбина и работи в средния и високия ценови сегмент. "През 2019 г. успяхме много добре да балансираме инвестициите", коментира собственикът на компанията Ирина Найденова, която съобщи, че са били направени нови програми за пътувания и до нови дестинации. Записванията са били с добър темп и това е продължило и в началото на 2020 г., докато светът не бе пометен от корона кризата. Така за 2019 г. "Александър тур къмпани" реализира приходи 4.67 млн. лв., което е увеличение с над 420% на годишна база.

Автор: Капитал

В топ 10 на най-динамичните компании попадат още две дружествата от туроператорството: пловдивската "Онекс тур" с приходи 15.9 млн. лв. за 2019 г., което е ръст на годишна база с над 90%, варненската "Алфа сървиз" с приходи 7.2 млн. лв. и увеличение с близо 50 на сто, както и агенциите "Абакс", "Бояна МГ", "Емералд травел България" и "Караджъ турс интернешънъл". Всички организират почивки на българи в чужбина, включително до популярни държави като Гърция и Турция, както и до по-екзотични дестинации. Именно екзотичните пътувания са във фокуса и на няколко други туроператора в класацията за 2019 г., сред които са дружествата "Сед адвенчърс" и "Клуб Магелан", което обслужва още чужденци, почиващи в България.

През 2019 г. за пръв път в класацията на най-динамичните компании присъства и гръцки туроператор, привличащ български туристи. Става дума за дружеството "Музенидис травъл България", част от холдинга "Музенидис груп", което се класира на 19-о място в класацията с приходи 7.2 млн. лв. и годишен ръст над 27%. Групата "Музенидис" е една от големите във входящия туризъм на Гърция, като основно води на почивка в страната туристи от Русия и други източни държави. Чрез гръцките си клонове компанията води на почивки руснаци и в българските планински курорти.

Групата на хотелиерите

След като класацията на малките и средните динамични компании през 2018 г. бе доминирана от хотели от сектора на балнеологията и СПА индустрията, през 2019 г. в нея също влизат представители от този сегмент. Най-добре в класацията се представя комплексът "Катарино СПА хотел" в района на Разлог, който излиза на второ място в класирането с приходи 5.25 млн. лв. за 2019 г. и годишен ръст 135%. "Катарино" бе купен от благоевградската "Хидроенергийна компания" през 2016 г. - дружество, изграждащо соларни паркове в чужбина, след което и започна основен ремонт. Комплексът отвори отново врати през 2018 г., когато отчита приходи над 2.2 млн. лв.

Другият представител на този сектор в класацията е велинградската група "Елбрус холидейс", която има три обекта от по-бюджетния клас в града - хотелите "Елбрус", "Танне" и "Аура". За 2019 г. тя реализира 8.35 млн. лв. приходи, което е увеличение на годишна база с над 27%. През последните години "Елбрус холидейс" инвестира в реновация на базите, включително изгради и аквапарк към хотел "Елбрус".

СПА секторът, който доминираше в класацията предходната година, сега е представен само от две дружества.

Подобна концепция развива и друг от лидерите в класацията - дружеството "Парадайс тур инвест", което е собственик на голям аквапарк в Равда, а през 2018 г. към него отвори и хотел, за да се превърне в комплекса Aqua Paradise Resort. През 2019 г. компанията реализира приходи 10.6 млн. лв., което е увеличение с близо 125% на годишна база, както и печалба 557 хил. лв.

Силна 2019 г. за специализираните заведения

Различното през 2019 г. спрямо предходни години е, че по линия на заведенията в класацията има повече компании, работещи в специфични ниши. Така например сред най-динамичните дружества се подреждат "Амрест кофи"- дружество на полската "Амрест", което от няколко години управлява на българския пазар веригата американски кафетерии Starbucks и успя да увеличи броят им до 14 в четирите най-големи града в страната - София, Пловдив, Бургас и Варна. Така за 2019 г. "Амрест кофи" реализира ръст с над 32% на годишна база и достига приходи 10.12 млн. лв. Друга верига кафетерии - "Дели кафе", също попада сред най-динамичните туристически компании за 2019 г.. Дружеството, което има верига от 10 заведения с бранда Green Deli Coffe в столицата, през 2019 г. регистрира приходи 6.2 млн. лв., което е годишно увеличение с над 30%.

В групата на заведенията за 2019 г. с най-добри позиции в класацията е дружеството "Хестия-77" от орбитата на най-голямата верига заведения в България - Happy bar & Grill, която управлява платформата за онлайн резервации Rezzo. Tя има приходи 5.7 млн. лв. за 2019 г., което е увеличение на годишна база с над 82%. На предни позиции е и веригата "Пица лаб", собственик на едноименните заведения, която има шест обекта в София и пет в Пловдив и Варна. Това пък носи приходи 7.74 млн. лв. за 2019 г., или годишен ръст с над 67%.

2020 г. безспорно е исторически най-лошата за сектора на туризма, или поне откакто той съществува в модерната му форма. Корона кризата, която обхвана целия свят, блокира милиони пътувания, затвори хотели и заведения и изправи целия бизнес пред режим на абсолютна непредвидимост. По оценка на световната туристическа организация към ООН до септември загубите за сектора са 460 млрд. долара, а в най-черните сценарии могат да достигнат и унищожителните 1.2 трлн. долара. България, разбира се, не е изключение от общата картина: туризмът във всичките му сегменти беше сред първите пострадали от кризата - пролетният сезон за екскурзии и почивки бе загубен, през лятото се състоя частично, а до края на годината очаквано нещата се влошиха предвид избухването на епидемията с нова сила в здравния й аспект. Ако може да има добра новина в такава черна година, то тя е, че малкият и средният бизнес влезе в сравнително добра кондиция в нея. Както и че инвестициите, направени през последните три добри години за туризма като цяло, поставят в по-добра позиция реализиралите ги компании.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    A сега предстои да налеят още 51 милиона лева коронасубсидии и то през нова още неработеща система СУНИ:
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10159687611146189
    Поредното преливане от пусто в празно и захлебване с европари за "наши, читави фирми".

  • 2
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Обърнете внимание на формулировката на Министерство на туризма: "Помощта трябва да се използва приоритетно за възстановяване на суми на пътници, чиито пакети са анулирани поради COVID-19 за същия период."
    ПРИОРИТЕТНО, а не САМО за връщане на суми на клиенти!
    https://bird.bg/isun-suni/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK