Скок на корпоративните пътувания дава първи сигнал за възстановяване на туризма

То остава неравномерно, а основен двигател са вътрешните пътувания

Корпоративните пътувания започват да се възстановяват, след като мерките срещу коронавируса бяха облекчени в много части на света, сигнализирайки възстановяването на сектора, опустошен от пандемията. Хотели, авиокомпании и туроператори отчитат повишение на корпоративните резервации през последните седмици, когато бизнесът се завръща към пътуванията след месеци на виртуални срещи и видеоконференции. Възстановяването е неравномерно, а негов основен двигател са вътрешните пътувания, където се срещат най-малко ограничения. Въпреки това, индустрията приветства сигналите за дълго задържано търсене, съобщава Financial Times.

Пол Абот, изпълнителен директор на American Express Global Business Travel (AmEx GBT) коментира, че там, където държавните ограничения са премахнати, се наблюдава чувствително възстановяване на търсенето. "Резервациите от страна на финансови компании и такива за професионални услуги осезаемо се увеличават, но ръстът се задвижва най-вече от малки и средни компании, които са способни да вземат решенията по-бързо и срещат по-малко бюрократични затруднения при планирането на пътуване", допълва той.

Водят САЩ

Вследствие на ваксините най-бързо е възстановяването на сектора в САЩ. Международните пътувания в Европа остават в относителен застой поради ограниченията, но все пак бележат ръст от 2% на седмична база. Бизнес резервациите за вътрешни полети и за хотели в страни като Франция значително се повишават, като последните достигат 80% от нивото си през 2019 г. Резервациите на полети и хотели в Испания и скандинавските страни достигат 50% от нивото на 2019 г. според данни на AmEx GBT.

В САЩ възстановяването набира скорост с първото голямо изложение от началото на пандемията - World of Concrete, проведено в Лас Вегас в началото на юни, във връзка с което големите американски авиокомпании, включително American, отчитат ръст на резервациите от корпоративни клиенти.

САЩ се връщат най-бързо към предпандемичните нива.

Хотелски групи като Hyatt, Accor, Marriott International и InterContinental също са част от тази тенденция. От Marriott заявяват, че търсенето от страна на бизнеса в САЩ през май е на 50% от нивата през 2019 г. В Hyatt груповите корпоративни резервации през първото тримесечие на 2021 г. са се повишили с 55% в сравнение с последното тримесечие на 2020 г.

По-вяло в Европа

"С по-бавните темпове на ваксинация и големия брой все още спрени полети възстановяването на бизнес пътуванията в Европа е по-вяло. Винаги сме знаели, че излизането от пандемията ще е променливо и ще варира на различните пазари", казва Марк Хопламациян, изпълнителен директор на Hyatt.

Marriott отбелязват, че основната част от търсенето на бизнес пътуванията в Европа се генерира от енергийния сектор, в частност в Русия, където общите резервации от страна на петролната и газовата промишленост са близо до равнището си от 2019 г.

Въпреки първоначалните сигнали за повишаващо се търсене в сферата на бизнес пътуванията не е ясно каква част ще остане безвъзвратно изгубена поради евентуално удължаване на пандемията, популярността на платформи като Zoom, както и натиск върху компаниите от страна на социално отговорни инвеститори, които настояват да се намалят ненужните пътувания.

Хотелски вериги предупреждават, че бизнес пътуванията може да не се завърнат към предпандемичните си нива. Авиокомпании като British Airways се фокусират върху привличането на туристи към премиум полети, за да компенсират загубите от липсата на корпоративни клиенти.

Съоснователят на Microsoft Бил Гейтс твърди, че повече от 50% от бизнес пътуванията няма да се възобновят. В средите на туристическата индустрия обаче са далеч по-оптимистични, смятайки, че бизнесите ще предпочетат да се върнат към пътуванията, за да се срещат с клиенти и да установяват нови контакти, когато пандемията приключи. "Въпреки че туристическият сегмент ще бъде водещ във възстановяването, сме окуражени от тези ранни сигнали за възстановяване на бизнес пътуванията", коментира Сатя Ананд, президент на Marriott за Европа.