Украински хотелиер за бизнеса във война и плана за нови обекти в чужбина

Създадената от Артур Лупашко верига Ribas още работи, но търси да наеме или купи обекти в Източна Европа

В новите хотели зад граница Ribas за начало ще посреща и ще наема основно украинци, избягали от войната, обяснява Артур Лупашко
В новите хотели зад граница Ribas за начало ще посреща и ще наема основно украинци, избягали от войната, обяснява Артур Лупашко
В новите хотели зад граница Ribas за начало ще посреща и ще наема основно украинци, избягали от войната, обяснява Артур Лупашко    ©  Ribas Hotels Group
В новите хотели зад граница Ribas за начало ще посреща и ще наема основно украинци, избягали от войната, обяснява Артур Лупашко    ©  Ribas Hotels Group
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Историите за бизнеси, които успяват да се разраснат в условията на война, не са много. Звучи абсурдно, но такива са амбициите на украинската хотелска верига Ribas. Още преди войната мениджърите й имат план да се разширят извън страната, като веригата вече има и един обект в Полша. Необичайните условия от последния вече над месец обаче внезапно ускоряват намеренията за преместване и към чуждестранните пазари.

Ribas Hotels Group завършва първия си хотелски проект през 2012 г., а активното развитие на дейността започва през 2014 г., когато в експлоатация е пуснат и апартхотел в Одеса под бранда Ribas и което се смята за официално начало на развитието на веригата. Към днешна дата управлява общо 26 хотела с общо над 1000 стаи, а заетите са над 500. Обектите са разнообразни и разположени в различни части на Украйна - 3- и 4-звездни градски, апарт-, морски и ски хотели. Бизнесът се развива добре, като за 2021 г. оборотът е от порядъка на 20 млн. долара, а печалбата - 8 млн. долара. За сравнение - в пандемичната 2020 г. числата са съответно 8 млн. долара и 3 млн. долара. Резултатите за миналата година са подсилени и от откриването на хотел в Карпатите, който тръгва силно благодарение и на коронавируса - пандемията кара много украинци да изберат родината си за ски почивки.

На пауза

Плановете също са амбициозни - по думите на създателя и главен изпълнителен директор Артур Лупашко към края на годината веригата разполага с около 50 млн. долара привлечено финансиране за инвестиции в нови обекти. "Общо 19 нови хотела бяха на стадий проектиране или строителство и трябваше да бъдат пуснати през 2022, 2023 и 2024 г. Всяка година привличаме още повече инвестиции за строителство на хотели - засега само в Украйна, но в плановете на Ribas винаги е било да създадем световна верига хотели", обяснява мениджърът.

Войната обаче замразява тези планове. И, разбира се, носи промени и в дейността на вече съществуващите обекти, които по думите на мениджъра, като цяло продължават да работят, макар и при някои от обектите дейността да е намалена с до 20%. Картината е пъстра и заради разнообразното им географско разположение.

Например някои от хотелите са в западната част на Украйна, в която не се водят бойни действия и накъдето се насочва огромната част от бежанския поток от милитаризираните зони. "В западната част на страната всичко е препълнено, защото от 10-те милиона бежанци 6 млн. са хора, които дойдоха от източната част на Украйна на запад - така че там в момента хотели, квартири, пансиони, всичко е населено с бежанци. Някои от хотелите - за щастие те са малцинство - повишиха цените. Други - и ние също даваме пример в това отношение - понижиха цените 2-3 пъти, до себестойността им или до нулата - така че хората, които са дошли временно от домовете си, да не харчат много, за да живеят за момента в безопасност", разказва Лупашко.

Немалка част от хотелите на веригата пък са разположени в южната част на страната - в Одеса и други курорти по черноморското крайбрежие. По думите му част от тях по принцип функционират изцяло като сезонни и обикновено посрещат гости от май до септември - а в настоящите условия по всяка вероятност няма да отворят.

Веригата има и хотел в окупирания от руската армия град Херсон, който в момента изобщо не работи. "Служителите ни там са в града, не излизат от вкъщи и за съжаление пишат, че вече има проблеми с продукти, с медикаменти", разказва той.

Като допълва, че извън това поне за момента войната не е довела до проблеми с доставките за хотелите, които продължават да работят. "Имаше една снимка, която показва как на фона на разрушенията, летящите самолети и падащите ракети един млекар продължава да разнася мляко. В първите 1-2 седмици беше страшно, хората бяха в хаос, днес вече се адаптират и продължават да ходят на работа, да возят пратки и разбират, че трябва да продължат и да не падат духом", споделя Лупашко.

В търсене на възможности

От компанията са горди, че въпреки трудните условия не са съкращавали работни места и продължават да изплащат възнагражденията на служителите си. По думите на мениджъра в момента компанията работи на нула, като може да си позволи да продължава по този начин за известно време. "Никой от нас не получава дивиденти, но сътрудниците ни получават заплатите си, плащаме данъци. И това е добре - че бизнесът работи и не са ни нужни дотации", посочва той.

Погледът напред обаче показва, че дори и след края на войната ще е необходимо адаптиране на дейността. "Разбираме, че в първите 2-3 години няма да има толкова туристи. И затова и излизаме на европейския пазар", обяснява предприемачът. На първо време във фокуса на веригата са възможностите за експанзия в най-близката по манталитет Източна Европа, в това число и България.

А избраният модел на работа предвижда вземането под наем на хотели или покупката им от страна на инвеститорите на компанията, които след това Ribas да менажира под собствения си бранд. Това може да са обекти, които са били закрити, или пък такива, които не са били печеливши или с които собствениците им нямат възможност да се занимават качествено. И които поне на първо време ще са фокусирани върху това да посрещат основно украинци, напуснали родината си заради войната.

"Създадохме си списък с критерии и вече имаме почти 30 агенти, които ни помагат по места, свързват се с агенции за недвижими имоти, с хотелиери. Стараем се да проучим всякакви варианти, да видим кое би ни било интересно и съответно да се свържем със собствениците", обяснява мениджърът.

"Искаме по този начин да излезем бързо на чуждестранни пазари", казва той. За да постигне това, компанията вече търси и служители за тези потенциални нови обекти - за момента фокусът е върху възможността да се осигури работа за бежанците, които планират да напуснат Украйна или вече са зад граница. А на един по-следващ етап персонал ще се търси и на местните пазари, в които Ribas ще навлезе. "Ще е микс, но вече над 3 млн. украинци са в Западна Европа и виждаме и за себе си социална полза и отговорност в това, че можем да трудоустроим част от тях в тези хотели", казва Лупашко.