Туризъм по време на война

Авиокомпаниите се готвят за летния бум на пътуванията

Превозвачите се задъхват заради голямо търсене след две години пандемия

Въпреки възникналите проблеми в резултат на завишеното търсене то ще спомогне за възстановяването на финансовите резултати на компаниите, които бяха сериозно засегнати от пандемията
Въпреки възникналите проблеми в резултат на завишеното търсене то ще спомогне за възстановяването на финансовите резултати на компаниите, които бяха сериозно засегнати от пандемията
Въпреки възникналите проблеми в резултат на завишеното търсене то ще спомогне за възстановяването на финансовите резултати на компаниите, които бяха сериозно засегнати от пандемията    ©  Reuters
Въпреки възникналите проблеми в резултат на завишеното търсене то ще спомогне за възстановяването на финансовите резултати на компаниите, които бяха сериозно засегнати от пандемията    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

След две години срив за авиационния сектор заради пандемията от коронавирус пътниците се завръщат толкова бързо, че секторът не знае как да се справи с нарасналото търсене. За да се противопоставят на кризата през последните 24 месеца авиационните компании съкратиха десетки хиляди служители, както и спряха множество полети, за да намалят разходите си. Според анализ на данните на консултантската агенция Cirium, направен от Financial Times, през последния месец броят на редовните полети се е възстановил до 89% от нивата за 2019 г., след като през април 2020 г. е спаднал до една трета. Много летища и авиокомпании обаче не успяват да се справят със засиленото търсене, тъй като през пандемията те намалиха разходите до минимум.

Поради големия вътрешен пазар авиационната индустрия в САЩ се е възстановила по-бързо от останалия свят, като миналото лято полетите са достигнали над 80% от нивата преди пандемията. Въпреки това оттогава тя редовно претърпява смущения, тъй като не успява да отговори на нарастващия брой резервации. Броят на отменените полети достигна рекордни нива в началото на ваканционния сезон през 2021 г. и от авиокомпаниите заявиха, че ще намалят броя на полетите за пролетта и лятото, за да избегнат по-нататъшни анулации или закъснения. Положението в Европа е подобно, като тази пролет някои авиолинии намаляват броя на полетите, за да се предпазят от смущения в последния момент, показват данни на Cirium.

"В Европа вече наблюдаваме по-малко агресивно планиране, тъй като авиокомпаниите започват да изтеглят полети, за да избегнат оперативни смущения в мрежата", казва Роб Морис от Ascend by Cirium. Като добавя, че някои авиолинии рязко са повишили цената на билетите, за да намалят търсенето.

Недостатъчен брой работници

Пандемията доведе до масови уволнения в индустрията. Според проучване на Oxford Economics през септември 2021 г. работните места в авиацията са намалели с 2.3 млн. спрямо нивата от преди началото на пандемията. Тук се включва спадът с 29% на персонала, работещ на летищата, като например наземния обслужващ персонал, където са закрити 1.7 млн. работни места. Swissport, една от най-големите компании за наземно обслужване в света, през март 2020 г. е съкратила персонала си от 65 хил. до 10 хил. служители. През януари тази година броят на нейните работници се е повишил до 45 хил. и в момента компанията се стреми да наеме 17 хил. нови работници.

"Простият факт е, че в момента не разполагаме с необходимия брой служители, за да осигурим нивото на обслужване, което нашите пътници заслужават", заявява Чарли Корниш, изпълнителен директор на Manchester Airports Group.

Стивън Котън, генерален секретар на Международната федерация на транспортните работници, твърди, че глобалният хаос "е пряк резултат от лоши решения" на авиокомпаниите и правителствата. Той добавя, че правителствата е трябвало да окажат по-голяма подкрепа, а намаляването на разходите в индустрията е било "недалновидно". От туристическия бранш отричат твърде бързото съкращаване на хора, като твърдят, че несигурността отпреди две години е означавала, че е трябвало да се вземат трудни решения.

Възстановяване на рентабилността

Въпреки възникналите проблеми в резултат на завишеното търсене то ще спомогне за възстановяването на финансовите резултати на компаниите, които бяха сериозно засегнати от пандемията. През последните две години някои авиокомпании фалираха, а дори и най-големите превозвачи натрупаха дългове, за да се справят със срива в броя на пътниците. Миналата година Международна асоциация за въздушен транспорт (IATA) заяви, че 40% от 269 млрд. долара правителствени помощи за компаниите са дошли под формата на дългове, който трябва да се обслужват, и че дълговете на индустрията са нараснали с 220 млрд. долара от 2019 г. до края на 2020 г. Организацията прогнозира, че индустрията ще загуби 11 млрд. долара през тази година, тъй като броят на пътниците няма да се е възстановил напълно, като общите нетни загуби между 2020 и 2022 г. ще достигнат 200 млрд. долара.

Въпреки че трите най-големи американски превозвача отчетоха загуби през първото тримесечие, American, United и Delta очакват печелившо второ тримесечие, като United и Delta прогнозират годишна печалба въпреки скока на цените на горивата. United също така очаква рекордна тримесечна печалба през текущия тримесечен период. За много авиокомпании в Европа навлизането в летния сезон ще отбележи повратната точка между многомилиардните загуби и възстановяването на рентабилността, независимо от смущенията.

Възстановяването се дължи на туристическите пътувания, докато възстановяването на бизнес пътуванията е по-бавно. Все пак този основен двигател на печалбата за много компании също показва признаци на възстановяване. Въпреки това някои ръководители се колебаят дали ръстът на туристическите пътувания ще се задържи, или е еднократен ефект от двугодишните ограничения, свързани с пандемията.