Кой ходи на винен туризъм

Част от избите са атрактивни за чужди гости, които разнообразяват престоя си в България, но в много винарни българите са основна публика и са растящ сегмент

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Виненият туризъм има две потребителски лица. Едното са специализираните туристи, които пътуват специално за виното. Стандартният им профил по света е по-често мъже, на средна възраст, високо образовани, с добри към високи доходи, които посещават няколко изби в едно пътуване.

Другото лице са по-масовите туристи. Те нямат задълбочени знания за виното, макар да обичат да го пият. При тях водеща е емоцията от избата като интересно и непознато място, удоволствието от виното и удобствата, а за българските потребители двигател е и това, че тази ниша е нова и виненият туризъм се приема за престижно преживяване.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Виненият туризъм има две потребителски лица. Едното са специализираните туристи, които пътуват специално за виното. Стандартният им профил по света е по-често мъже, на средна възраст, високо образовани, с добри към високи доходи, които посещават няколко изби в едно пътуване.

Другото лице са по-масовите туристи. Те нямат задълбочени знания за виното, макар да обичат да го пият. При тях водеща е емоцията от избата като интересно и непознато място, удоволствието от виното и удобствата, а за българските потребители двигател е и това, че тази ниша е нова и виненият туризъм се приема за престижно преживяване.

Избите, особено тези, които създават качествени вина, имиджово предпочитат посетители от първата категория. Реалността обаче е по-различна - тези отдадени фенове, родни и чужди, не са мнозинство, а с развитието на винените събития и фестивали избите привличат и все повече по-масови посетители от България.

Да разнообразим лятната ваканция с вино

Част от чужденците, дошли в България на масов морски или планински туризъм, посещават винарни като странична атракция с местен туроператор - най-често по Черноморието, близо до големи туристически обекти като Рилския манастир или лесно достъпни обекти по магистралата - около Пловдив или Стара Загора.

В една от сравнително новите изби, близо до морето - "Страцин" в едноименното село в Поморийска община, посрещат организирани групи туристи от близките курорти Несебър и Слънчев бряг през лятото - германци, британци, дори французи. През лятото на 2021 г - което не бе като цяло силен сезон за чужденците по родното Черноморие заради пандемията, са имали посещения и от няколко големи групи американски и скандинавски туристи от круизни кораби, разказаха наскоро собствениците пред "Капитал". "Определено усещаме близостта на курортите - при нас се отбиват и туристи от Банско, както и такива, дошли на СПА туризъм в Сандански, а също и туристи, които са на културна обиколка в страната и минават през Мелник", казва Милица Зикатанова от семейната изба "Вила Мелник" до едноименното градче.

Не са малко и индивидуалните туристи, дошли за градски или бизнес туризъм в София или Пловдив, както и културни пътешественици из Балканите, които посещават изби. В изба "Драгомир" в с. Брестник например 80% от гостите са чужденци. Разположена на достъпно с такси разстояние от центъра на Пловдив, тя естествено привлича международните посетители от града, както заради близостта, така и заради атрактивния си вид и добрите ревюта за виното й. "Има значително оживление напоследък, а ние сме с много удобна локация. Повечето гости са хора, които са много добре образовани, със знания за виното, с любопитство и с добри доходи, разбира се", описва профила им съсобственичката на избата Наталия Гаджева.

Родният пазар се разбужда

В много от избите обаче българите преобладават, а с развитието на повече събития и фестивали във и около винарните и гостите придобиват по-масов профил. "И това е добре, защото българските изби имат разнообразно производство в различните класове, така че има подходящо вино за всички", отбелязва Екатерина Христова от Асоциацията на винените професионалисти и маркетинг директор на малката изба Uva Nestum до Гоце Делчев.

От изба "Едуардо Миролио", една от първите в България със собствен хотел, отбелязват като положителна тенденция, че в България интерес към виното проявяват най-много по-младите и дамите, които не са типичните винени любители по света. Типичните посетители тък са млади двойки или група приятели (все повече дами), както и семейства - повече през лятото или за специални поводи. Избата печели от това, че се намира на сравнително близко разстояние на магистралата от Бургас до София и особено летните осещенията са повлияни от морския сезон. "Много хора, които пътуват от София или Румъния до българското Черноморие създават навик да си правят почивка по време на пътуването (1 или 2 дни) в страната, а ние сме в стратегическа позиция за посрещане на този тип гости", казват от избата.

Много от винените туристи, с които работим са от София, но и вътрешността се пробужда - изненадващо Северна България е активна, доста клиенти имаме от Русе и Велико Търново.

Гергана Тодорова и Красимира Кодукова

Winetours.bg

Места с добра база за настаняване като "Мидалидаре" до Нова Загора, "Вила Юстина" до Перущица или "Шато Копса" до Сопот привличат и уикенд посетители. Този тип туризъм често е по-малко свързан с виното и повече с атракцията и комфорта на базата. Дори по-отдадени почитатели на виното обаче често избират тази форма на туризъм заради удобството и факта, че няма да се налага да шофират след дегустация.

Но тези обекти са топ дестинации и за частни и фирмени събития - сватби, тиймбилдинги, кръщенета, момински и ергенски партита и т.н. В някои винарни туристическият тласък в последните години е толкова силен, че хотелският бизнес изпревари винения - комплексът "Старосел" например се разрасна до миникурорт, в който ваканцията и СПА услугите са водеща услуга, а виното сякаш отстъпи на втори план.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    panepomnimbash avatar :-P
    panepomnimbash

    Винарките !

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал