Винената карта на България

Няколко региона в страната започват да се превръщат в истински дестинации за винен туризъм благодарение на сътрудничеството между избите

   ©  Кристияна Христова
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Когато става дума за винен туризъм, в центъра на вниманието винаги са регионите - не просто Италия, а Пиемонт или Тоскана, не просто Франция, а Бордо или Бургундия. В регионите винените пътешественици изучават местното вино - типичните сортове, стилове и методи, опитват локалната кулинария, изживяват местните традиции, култура, забележителности. Всеки винен регион има своето неповторимо лице и отпечатък.

В България това обособяване като цяло все още не е добре развито, но има няколко региона, които започват за оформят собствен облик - най-вече Долината на Струма, Южен Сакар и донякъде Западна Тракия (Пловдивско), първи стъпки правят и в Североизтока.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Когато става дума за винен туризъм, в центъра на вниманието винаги са регионите - не просто Италия, а Пиемонт или Тоскана, не просто Франция, а Бордо или Бургундия. В регионите винените пътешественици изучават местното вино - типичните сортове, стилове и методи, опитват локалната кулинария, изживяват местните традиции, култура, забележителности. Всеки винен регион има своето неповторимо лице и отпечатък.

В България това обособяване като цяло все още не е добре развито, но има няколко региона, които започват за оформят собствен облик - най-вече Долината на Струма, Южен Сакар и донякъде Западна Тракия (Пловдивско), първи стъпки правят и в Североизтока.

Винените дестинации

Избите в Долината на Струма първи започнаха да развиват регионален винен туризъм. Даденостите тук го позволяват: мек климат, лесен достъп по магистрала, близостта на туристически развити дестинации като Сандански, Мелник, Банско и концентрация на добри изби близо една до друга. В рамките на ден могат да бъдат посетени няколко - дори с велосипед. Предимство дават и местните сортове мелник и сандански мискет, които правят региона разпознаваем. Локалните предприемачи работят заедно за развитието на общи атракции като дните на отворените врати по време на гроздобера.

"Събитията са много важна част от развитието на винения туризъм - те са искрата, която може да накара хората да посетят даден регион или изба, дори когато не са много посветени винолюбители", казва Катя Христова, маркетинг мениджър на изба Uva Nestum до Гоце Делчев. Комплексът е един от няколкото в района, които предлагат висок клас настаняване, което е важна особеност.

"Вила Мелник" е сред най-активните изби тук и в страната изобщо. Миналата година тя бе отличена като "Винарна на годината" от The Travel & Hospitality Awards 2021. Без да има собствен хотел, привлича гости с активен маркетинг, много събития като посрещане на Джулай морнинг, празнуване на Трифон Зарезан и Лазаровден, частни събития, уъркшопове. Избата е отворена всеки ден и има подготвени хора, които да посрещат гостите и да водят винения тур и дегустациите. "Вила Мелник" се превърна в декор и за новия сериал "Вина" на БНТ, което се очаква още повече да засили интереса към региона.

По пътя на регионалния винен туризъм са поели и избите в Южен Сакар. Те са малки, но сплотени, разположени са близо една до друга, а регионът е неоткрита съкровищница с богатата си история и забележителности. Осемте винарни тук развиват фестивален винен туризъм с тура "Южен Сакар 4х4", който се случва заедно с местния фестивал "На Хармана" в Харманли. "Южен Сакар 4х4" започна като пътуване между 4 изби, но сега еволюира - 4 събития в 4 сезона, всяко от които в различна изба и в различен формат, но винаги с местно вино и храна. "Това наистина раздвижи нещата, идват хора от цяла България, които досега са си мислели, че Сакар е далеч, но всъщност Харманли е бързо достъпен по магистралата", казва Таня Братанова от изба "Братанови".

Сред новите ценни придобивки на района е "Заара Естейт", която е единствената тук с бутиков хотел и ресторант. Друга ценност е магазинъта/енотека на изба "Басареа", който действа и като шоурум за региона - тук могат да се дегустират вината на местните изби.

“Виненият ни фестивал наистина раздвижи региона на Южен Сакар, интересът е голям и идват хора от цяла България”

Таня Братанова

изба “Братанови”

Родопската яка и регионът около Пловдив първи още през 2015 г. заедно с общината направиха своята винена карта. Близостта до Пловдив и неговите многобройни гости, както и двата местни сорта - мавруд и рубин, дават големи предимства на избите тук. Градските винени събития - изложения и конгреси, както и винобаровете и ресторантите, които презентират местно вино, също изострят интереса на туристите към избите.

Те обаче сякаш не успяват да се възползват добре от това. Малко са винарните, които активно разработват нишата, макар че повечето формално предлагат тур и дегустация.

"Вила Юстина" е сред изключенията - комплексът в с. Устина до Перущица с хотелска част, ресторант, възможности за спорт и богат календар е популярен както сред уикенд туристите, така и за фирмени и частни събития. Новата изба на "Драгомир" в с. Брестник също активно посреща гости. Избата няма хотел (поне засега), но е архитектурно бижу, а вината й са във високия клас. Това, както и близостта до града - на 10 км от центъра на Пловдив, привлича туристите.

Новата национална инициатива Международен ден на мавруда през октомври, в който много изби ще са отворени за гости, се очаква да даде нова искра на региона.

Още отбивки

В Източна Тракия няма изградени добри връзки между избите, но няколко по-големи винарни развиват самостоятелен винен туризъм със собствени хотели. Сред тях са "Старосел" до Хисаря, "Мидалидаре" близо до Стара Загора, "Шато Копса" до Сопот, "Едоардо Миролио" до Нова Загора. Общата формула е удобство и комфорт, като всяка изба има собствени отличителни характеристики - едни залагат на СПА и уелнес, други на добри условия за сватби, тиймбилдинги, трети на атрактивна архитектура или аутдор активности.

"Виненият туризъм е сред малкото бизнеси, в които конкуренцията не пречи, а помага, защото той предполага ходене от изба в изба"

Екатерина Христова

Uva Nestum

Избите от Североизтока наскоро създадоха своя винен тур, които свързва осем винарни - от Варна до Велико Търново. Въпреки значителните разстояния помежду им винарните тук са ентусиазирани да покажат предимствата на свежите и елегантни вина от по-хладния климат. Тук история и забележителности не липсват, остава обаче да се разработят и повече удобства и атракции. Северозападът е най-слабо развитият регион, но искра вероятно ще му даде новият комплекс на изба "Бонония" на брега на Дунав. Сериозната инвестицията включва хотел тип имение, ресторант, няколко дегустационни зали, конферентна зала, басейн и СПА.

Избите по Черноморието пък са най-пасивни в атракциите и маркетинга към индивидуални туристи, тъй като разчитат на добри продажби от организираните групи в летния сезон.

Какво липсва?

Общ проблем за всички изби, които развиват активно винен туризъм, е персоналът - както за хотелските части, така и за туровете в избата. Пътната инфраструктура е очевиден проблем за Северна България, а към него се добавят и липсата на достатъчно добри хотели и ресторанти до избите. "Няма как да правиш успешен винен туризъм, ако на десетки километри около теб няма къде да изпиеш едно кафе, какво остава за добра храна или други услуги", казва Гергана Тодорова от Winetours.bg.

Добрата хотелска база е проблем и в Южен Сакар - бутиковият хотел на "Заара Естейт", къщата за гости на "Кастра Рубра" и два-три хотела в по-ниския клас в Харманли съвсем не са достатъчни, за да посрещнат интереса към местния фестивал.

В Мелнишкия регион пък си мечтаят за още забавления за туристите. "Може да се предложи тур по избите с влакче или винено бусче с локален винен гид. Липсва ни и магазин или бар, който да предлага дегустации на местно вино - както има в Сакар. Имаше преди такъв в Мелник, но вече го няма. Има място за нещо като винен туристически център, който може да прави и всичко това", казва Милица Зикатанова от "Вила Мелник". Наталия Гаджева от "Драгомир" също отбелязва, че макар в Пловдив да има винени барове, реално никой не предлага точно дегустации на локални вина. Преди години още избата започна и кампания Drink Local, която целеше да мотивира местните ресторанти да предлагат повече вино от региона.

А храната?

Гурме и вино е изключително печеливша комбинация, но такава предлагат единици в България - например комплекс "Зорница" в Мелнишко и "Заара" в Сакар, които разполагат и със собствени градини и стопанства и купуват селектирани местни продукти. В ресторанта си "Юстина" пък предлагат специалитети от козе месо - избата има козеферма и отглежда единствената месодайна порода кози в света - Боер. Гурме вечери в избата с гост-готвач предлага и "Драгомир". По думите на Наталия Гаджева интересът е голям, но засега не успяват да ги поддържат като редовна услуга, особено когато в избата е активен работен период.

Местните фестивали - като този в Сакар, също са тясно свързани с локалната кулинария и специалитети. Интересът на туристите към комбинацията местни занаятчийски храни и местно вино всъщност е голям и много изби в различни региони опитват да я предлагат редовно - срещат обаче куп нормативни трудности. "Много изби не са регистрирани като туристически обекти и на практика нямат изобщо право да предлагат храна", казва Екатерина Христова от Uva Nestum. Редом с това микропроизводителите на занаятчийски храни също често не са регистрирани като такива и предлагането им е реално незаконно. "На практика не можем да се възползваме от пълното кулинарно богатство на региона", казва Милица Зикатанова от "Вила Мелник". Тя, както и Екатерина Христова смятат, че е редно тези малки производители да се ползват с улеснени нормативни процедури.

Не на последно място, отбелязва и Красимира Кодукова от Winetours.bg, много от избите са в отдалечени региони и не могат бързо и лесно да си набавят продукти. Особено когато става дума за непланирани посещения без предварителна резервация. Така в масовия случай с дегустацията се предлагат непретенциозни хапки, гризини, колбаси и сирена - често колкото да не е без нищо.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал