Новият брой: Накъде след вота
Close

Музикалните фестивали в Европа се опитват да позеленеят

Организаторите на тези събития се стараят да прилагат мерки за по-голяма устойчивост, но засега трудно успяват

Тъй като популярността на фестивалите продължава да нараства, в бъдеще компенсирането на отрицателните ефекти от масовия транспорт изглежда все по-трудно
Тъй като популярността на фестивалите продължава да нараства, в бъдеще компенсирането на отрицателните ефекти от масовия транспорт изглежда все по-трудно
Тъй като популярността на фестивалите продължава да нараства, в бъдеще компенсирането на отрицателните ефекти от масовия транспорт изглежда все по-трудно    ©  Reuters
Тъй като популярността на фестивалите продължава да нараства, в бъдеще компенсирането на отрицателните ефекти от масовия транспорт изглежда все по-трудно    ©  Reuters
Темата накратко
  • Въглеродните емисии, отделени при пътуването за фестивали, замърсяват около 11 пъти повече, отколкото отпадъците по време на тяхното провеждане
  • Освен проблемите с транспорта много от музикалните фестивали остават силно зависими от дизеловите генератори
  • Прилагат се и добри практики, които целят да направят бизнеса с фестивали по-устойчив

Докато организаторите на музикални фестивали в Европа и по света говорят надълго и широко срещу замърсяването, активисти и учени обвиняват някои фестивали в липса на прозрачност сред мерките им за устойчивост, които би трябвало да се спазват.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Въглеродните емисии, отделени при пътуването за фестивали, замърсяват около 11 пъти повече, отколкото отпадъците по време на тяхното провеждане
  • Освен проблемите с транспорта много от музикалните фестивали остават силно зависими от дизеловите генератори
  • Прилагат се и добри практики, които целят да направят бизнеса с фестивали по-устойчив

Докато организаторите на музикални фестивали в Европа и по света говорят надълго и широко срещу замърсяването, активисти и учени обвиняват някои фестивали в липса на прозрачност сред мерките им за устойчивост, които би трябвало да се спазват.

От английския Glastonbury през белгийския Tomorrowland до испанския Primavera Sound, всички до един са предприели мерки, за да се борят с климатичните промени и да станат по-устойчиви. Но дали реалността отговаря на реториката, често остава неясно, тъй като стотици хиляди хора летят из целия континент, за да се забавляват под звуците на известни изпълнители и артисти, пише в анализ Politico.

Думи срещу действия

Според Доган Гюрсой, професор във Вашингтонския държавен университет и автор на книга за въздействието на фестивалния туризъм върху климата, времето за псевдозагрижеността на организаторите е изтекло и трябва "изтъкването на инициативи" да спре и бъде заменено с реални утройчиви мерки.

Защото Франс Тимерманс, зам.-председателят на ЕК и отговорник за Зелената сделка, може да се е включил онлайн в съпътстващата конференцията за устойчивост на Tomorrowland - Love Tomorrow, но всички пътуващи до локациите на фестивалите оставят огромен въглероден отпечатък.

Кимбърли Николас, професор и учен по устойчивост в шведския университет в Лунд споделя, че въпреки изместването на фокуса върху намаляването на отпадъците, по време на събитията, в цялостната картина, въглеродните емисии, отделени при пътуването, замърсяват около 11 пъти повече, отколкото отпадъците, направени по време на събитията.

Тимерманс обаче не коментира ефекта от самите фестивали в публичното си обръщение към присъстващите на конференцията, пише изданието. В изказването си, той определя присъстващите като "хората на утрешния ден, нетърпеливи да допринесат, готови да се засилят и отворени към това, което може да дойде".

Tomorrowland, който се проведе през юли тази година в малкото фламандско градче Буум близо до Антверпен, е привлякъл 600 хил. фенове на електронната музика от света. И докато екологични инициативи като "забавен и лесен" клуб за рециклиране и партньорство с компания за ефективно използване на вода са били промотирани по време на фестивала, Tomorrowland също успява да си спечели критики относно "парти полети" извършени в сътрудничество с Brussels Airlines, до мястото на фестивала.

Говорител на фестивала е заявил, че Tomorrowland трябва да извърви дълъг път, за да постигне целите си в областта на екологичната устойчивост, но планът за по-чиста организация се разработва и трябва да бъде завършен до 2026 г.

Какво е нужно, за да се реши проблемът?

Освен проблемите с транспорта много от музикалните фестивали остават силно зависими от дизеловите генератори, за да поддържат работещите си барове, заведения за хранене, сцени и къмпинги. Но поради липса на данни относно замърсяването е трудно да се търсят обяснение на организаторите.

Според коментар на Клеър О'Нийл, ръководител на базираната в Обединеното кралство консултантска група A Greener Festival(AGF), се оказва, че само 20% от фестивалите [оценени от AGF] са изчислявали въглероден си отпечатък.

"Повечето от фестивалите все още не правят достатъчно", добавя Лаура ван де Воорт, съосновател на холандската платформа Green Events. "Щом става дума за измервания и изчисления на CO2 емисии, виждате, че [събирането на данни] наистина тепърва започва", добавя Ворт в коментар относно липсата на инструменти за изследователско измерване на въглеродния отпечатък на фестивала.

И тъй като популярността на фестивалите продължава да нараства, в бъдеще компенсирането на отрицателните ефекти от масовия транспорт изглежда все по-трудно.

В доклад за фестивалната индустрия в Обединеното кралство от мрежата за действия по климата Vision 2025, публикуван през 2020 г., се казва, че "въпреки по-голямата ангажираност и действия около устойчивите практики, въздействието върху околната среда на фестивалната индустрия като цяло се е увеличило от 2015 г. насам, водено от растежа на индустрия".

Организаторите на фестивала обаче настояват, че техните събития не са загубена кауза.

"Ако можете да го измерите, можете да го контролирате", казва Мичъл ван Дуйжеверд, мениджър по устойчивост на фестивала DGTL в Амстердам, който спечели наградата на AGF за най-устойчивия фестивал за електронна музика в света през 2019 г.

Добри практики

DGTL представи през 2017 г. инструмент за анализ на потоците от материали, вода, мобилност и енергия по време на събитието. Премахвайки местата за паркиране, организаторите са демотивирали пътуването до мястото с кола и в допълнение са осигурявали евтин обществен транспорт. DGTL също работи съвместно с технологична компания за чиста енергия, за да захранва фестивала с по-устойчиво електричество.

Това са част от добрите практики в общността на устойчивите събития, които могат да бъдат приложени от организаторите на музикалните фестивали, превръщайки събитията в примери за подражание.

Стийн Ламбърт от Ecofest смята, че фестивалите могат да бъдат разглеждани като прототипни на реалния свят, тъй като приличат на изкуствени градове. Технологиите могат да бъдат тествани, както и идеите да се обменят в голям мащаб. Някои големи фестивали, включително DGTL, белгийският Pukkelpop и датският Roskilde, са подписали споразумение с правителството на Нидерландия през 2019 г., да станат напълно кръгови и въглеродно неутрални до 2025 г.

Нидерландското министерство на инфраструктурата и управлението на водите подчертава, че други фестивали, градове и правителствата трябва да се учат от тези практики. Но следейки проблемите с мобилността, учените по климата остават предпазливи.

Net Zero Economy Forum: Accelerating the transition

На 18 октомври "Капитал" организира второто издание на Net Zero Economy Forum: Accelerating the transition.

Събитието, което ще се проведе в хибриден формат има има за цел да бъде платформа за обмен на идеи между бизнес лидерите, обществените експерти и инвеститорите, като даде възможност за споделена визия за прехода и устойчивия растеж. През 2022 г. конференцията ще се съсредоточи върху шест ключови области, определящи най-значимите лостове за промяна.

  • България и целите на ЕС в областта на климата - политики, програми и проекти
  • Осигуряване на възможност за трансформация в областта на чистата енергия
  • Ролята на индустрията в икономиката с нулево нетно потребление
  • Неутрален по отношение на климата транспорт и интелигентни градове
  • Финансиране на прехода
  • Нови бизнес модели за устойчиво бъдеще


Сред лекторите са Джерард Рийд, съосновател и партньор в Alexa Capital, Кристоф Рюл, Старши научен сътрудник, Център за глобална енергийна политика, Колумбийски университет в Ню Йорк, Мачей Мазур, главен изпълнителен директор на PSPA и Вицепрезидент на AVERE, Максфийлд Вайс, изпълнителен директор на CDP Europe и много други.

Форумът ще се проведе в "София Ивент Център" и онлайн, като повече за програмата лекторите и билетите може да прочетете тук.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал