Битката на букинг платформите

След падането на ковид ограниченията Airbnb и Booking отчитат невиждани силни месеци през 2022 г.

Преди две години настроенията в туризма бяха повече от минорни и вниманието на мениджърите беше посветено основно на това как да избегнат фалити. Краят на ограничителните мерки обаче доведе до рязък бум на пътуванията и бързо възстановяване от негативните ефекти на пандемията. Това произведе и силен растеж на каналите за онлайн резервации на пътувания. Платформите като Booking и Airbnb стават все по-предпочитаният начин за организиране на почивката сред пътуващите, а и носят със себе си редица положителни ефекти за бизнеса. А именно увеличават видимостта на хотелите, като най-голяма полза от тях имат независимите хотели.

Данните и проучванията, публикувани в Statista, показват, че само в ЕС онлайн платформите за пътуване допринасят директно с 15 млрд. евро за БВП. Когато се вземе предвид косвеният принос към икономиката, тази стойност се удвоява на повече от 35 млрд. евро. Битката между самите платформи е сериозна.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Преди две години настроенията в туризма бяха повече от минорни и вниманието на мениджърите беше посветено основно на това как да избегнат фалити. Краят на ограничителните мерки обаче доведе до рязък бум на пътуванията и бързо възстановяване от негативните ефекти на пандемията. Това произведе и силен растеж на каналите за онлайн резервации на пътувания. Платформите като Booking и Airbnb стават все по-предпочитаният начин за организиране на почивката сред пътуващите, а и носят със себе си редица положителни ефекти за бизнеса. А именно увеличават видимостта на хотелите, като най-голяма полза от тях имат независимите хотели.

Данните и проучванията, публикувани в Statista, показват, че само в ЕС онлайн платформите за пътуване допринасят директно с 15 млрд. евро за БВП. Когато се вземе предвид косвеният принос към икономиката, тази стойност се удвоява на повече от 35 млрд. евро. Битката между самите платформи е сериозна.

Първо пътуваме онлайн

Данните показват, че директните онлайн резервации - тези чрез онлайн платформи и през социалните медии, общо съставляват 64.6 процента от всички хотелски резервации в Европа през 2022 г. Останалата част от запазването на хотелски стаи се прави офлайн директно към хотела или се преминава през туроператор.

Директно към хотела онлайн се обръщат 34.5% от гостите, а през платформа минават 27.1%. Въпреки нарастващата дигитализация в индустрията офлайн резервациите директно към хотела все още съставляват една четвърт от общите хотелски резервации в Европа - 25.3%. Участието на туроператорите пък е 8.5%.

По-видими хотели

Онлайн бумът се отразява положително и на хотелиерите. През 2019 г. допълнителни нощувки, генерирани чрез платформи за онлайн резервации в ЕС, са 133 милиона, като по-голямата част от тях са били в независими хотели. Или 85% от всички онлайн резервации в платформите за пътуване в Европа отиват в полза на независими хотели.

Това вероятно е, защото платформите спомагат независимите хотели да бъдат по-видими за клиентите. Както и на условията на сайтовете за онлайн резервации, което прави букинга по-лесен и по-евтин за пътниците, се казва в анализа. А и дава известна гаранция срещу некоректни практики.

Изследванията показват, че въпреки че средните цени на хотелите са се увеличили през последната година, дневните цени на хотелските стаи вероятно биха стрували на пътниците около 10 евро повече, ако не съществуваха онлайн платформи.

В проучване от 2020 г. сред 598 малки и независими хотелиери в ЕС, проведено от EY Parthenon, почти всички посочват, че онлайн платформите са увеличили видимостта им за клиентите по целия свят. Освен това 91% потвърждават, че са успели да генерират повече резервации, като са се включили в онлайн списъците.

Битката на платформите

С пазарна капитализация 104.25 млрд. долара Airbnb се нарежда на първо място сред компаниите за онлайн резервации на почивки, като данните са към декември 2021 г. Конкурентите Booking.com, Expedia и Trip.com са следващите в списъка, като подгласникът Booking.com е с пазарна капитализация 98.52 млрд. долара. Към края на този септември, след борсовите спадове, силите са почти изравнени - пазарът оценява Airbnb на малко под 75 млрд. долара, а Booking.com - на 73 млрд., при положение че годишните приходи на първата платформа за 2021 г. са 6 млрд. долара, а на втората - 11 млрд.

В началото на август тази година Airbnb отчете ръст на приходите и търсенето на своя бизнес за ваканционни наеми през второто тримесечие. Компанията също така обяви програма за обратно изкупуване на акции за 2 млрд. долара.

Компанията регистрира 103.7 милиона нощувки и събития, организирани от местни домакини, резервирани през второто тримесечие - тримесечен рекорд и 24% увеличение спрямо същия период на 2019 г. Градските резервации също са нараснали над нивата преди пандемията, а трансграничните пътувания са се удвоили през годината. Междувременно обявите извън градските райони са скочили с 50% в сравнение с второто тримесечие на 2019 г., а общите обяви растат с 23% спрямо нивата преди пандемията.

Приходите са се увеличили с 58% на годишна база до 2.1 млрд. долара, 73% над същия период на 2019 г. Това е било и най-печелившото второ тримесечие на Airbnb досега. Компанията казва, че е успяла да получи тези числа поради няколко фактора, включително "адаптивен" бизнес модел, с листване на много различни места и готовност за развитие, тъй като пътуванията продължават да се развиват.

Общите приходи на Booking Holdings за второто тримесечие на 2022 г. пък са 4.3 милиарда долара, което е увеличение с 99% спрямо тримесечието на предходната година. Нетната печалба за второто тримесечие на 2022 г. е 857 млн. долара в сравнение с нетна загуба 167 млн. долара през тримесечието на предходната година.

Отчетите на Booking Holdings Inc. за второто тримесечие на 2022 г. показват брутни резервации за различните туристически услуги, предлагани през платформата на стойност 34.5 млрд. долара, увеличение с 57% спрямо същият период на миналата година.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xhi23511216 avatar :-|
    xhi23511216

    Booking.com не е "(САЩ)"

    Нередност?
Нов коментар