С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 29 фев 2012, 20:04, 9351 прочитания

ОП "Конкурентоспособност": Как да преодолеем трудностите при изпълнението на европроект - част 1

Четете документацията и предвидете забавяне на оценката и плащанията

Мария Христова | "ИЮ Консулт"
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Съветите дотук

- Четете изискванията и се съобразявайте с тях, колкото и бюрократични и безсмислени да ви се струват, за да не ви бъдат орязани разходите

- Предвидете поне месец забавяне преди старта на проекта

- Предвидете поне 3-5 месеца забавяне при съгласуването на отделните етапи от избора на изпълнител
Визитка
"ИЮ консулт" e сред първите компании в България, специализирана в подготовка и управление на проекти за безвъзмездно финансиране от националните и европейски фондове.

Екипът на фирмата работи още от 2002 г. по предприсъединителните и структурните фондове на ЕС и има повече от 100 успешно финансирани проекти в различни направления - за бизнеса, местни власти, неправителствени организации. 

Компанията е и сред учредителите на Българската асоциация на консултантите по европейски проекти (БАКЕП).
Оперативна програма "Конкурентоспособност" (ОПК) разполага с бюджет от 2.2 млрд. лв., който бизнесът може да използва за инвестиции в нови технологии и оборудване, развитие на иновативни продукти, процеси и услуги и улеснен достъп до финансиране. Това прави програмата изключително важна за самите компании, а покрай развитието им и за икономиката на страната. 

До момента обаче от общия бюджет на програмата са изплатени 531 млн. лв., или около 20% (включително средствата по инициативата JEREMIE, които са в размер на 400 млн. лв., но не са реално разпределени сред бизнеса, тъй като са за дялово финансиране, за гаранции и заеми). Освен това са договорени 953 млн. лв., но за да бъдат реално получени от фирмите, самите те трябва да се справят с редица изисквания и трудности.  


Управлението на проекти по програмата за много бенефициенти е свързано с трудни и бавни процедури за избор на изпълнители, утежнени методи за отчетност и мудна реакция от страна на администрацията. Тук ще разгледаме най-често срещаните трудности при изпълнението на одобрените проекти и ще ви дадем препоръки за успешно и ефективно управление на договорите за безвъзмездна помощ.

Борбата с бюрокрацията

За да бъдат сигурни бенефициентите, че в крайна сметка разходите по проекта им ще бъдат признати, те трябва стриктно да спазват изискванията, които понякога са и доста бюрократични. Това важи както за процедурите при администрирането на проекта, така и при избора на доставчици. Освен това те трябва да използват конкретни образци на цялата документация - за кореспонденция с договарящия орган, избор на изпълнители, отчети и искания за плащане.



Забавянията поради административни причини са сред най-често срещаните трудности. Обикновено бенефициентите получават подписаните си договори за финансиране с около месец закъснение и реално могат чак тогава да стартират изпълнението на дейностите - т.е. още със стартирането на проекта си са загубили 1 месец от срока за изпълнение, посочен в него. 

Трябва да се има предвид, че за всяка промяна в договора за финансиране също се прилага административна процедура и в повечето случаи се налага одобрение или дори подписване на анекс към договора - например при промяна в адрес на регистрация или управителната структура на бенефициента и др.

Често поради голямото разминаване в срока между планиране и подготовка на проектно предложение и реалното изпълнение на одобрен проект (понякога повече от година) се налагат промени и в самите дейности по проекта - например в технически характеристики на оборудване (по-нова версия на софтуерно приложение, което вече не се предлага в остаряла версия, променена версия на международно признат стандарт и др.). Одобрението на подобни промени, когато изобщо са допустими и възможни, е времеемко и често отнема месеци – имайте и това предвид. 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 4904 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 4524 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Какви промени да очакваме в отчитането на приходите?

Световната финансова общност обсъжда проект за нов международен стандарт за финансово отчитане

Откриване, закриване и нови въпросителни около "Исторически парк"

Дружеството зад парка официално смени собствеността си, а сред акционерите изплуват познати имена

Великанът на входа на София

Рибният бизнесмен Петко Русинов инвестира в жилищна сграда с 31.5 хил. кв. м РЗП до Околовръстното в "Младост 4"

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми

Ново място: Trattoria la Bicicletta

Италианският ресторант на Чанко Чанев предлага меню с широк избор