С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 29 фев 2012, 20:04, 9410 прочитания

ОП "Конкурентоспособност": Как да преодолеем трудностите при изпълнението на европроект - част 1

Четете документацията и предвидете забавяне на оценката и плащанията

Мария Христова | "ИЮ Консулт"
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Съветите дотук

- Четете изискванията и се съобразявайте с тях, колкото и бюрократични и безсмислени да ви се струват, за да не ви бъдат орязани разходите

- Предвидете поне месец забавяне преди старта на проекта

- Предвидете поне 3-5 месеца забавяне при съгласуването на отделните етапи от избора на изпълнител
Визитка
"ИЮ консулт" e сред първите компании в България, специализирана в подготовка и управление на проекти за безвъзмездно финансиране от националните и европейски фондове.

Екипът на фирмата работи още от 2002 г. по предприсъединителните и структурните фондове на ЕС и има повече от 100 успешно финансирани проекти в различни направления - за бизнеса, местни власти, неправителствени организации. 

Компанията е и сред учредителите на Българската асоциация на консултантите по европейски проекти (БАКЕП).
Оперативна програма "Конкурентоспособност" (ОПК) разполага с бюджет от 2.2 млрд. лв., който бизнесът може да използва за инвестиции в нови технологии и оборудване, развитие на иновативни продукти, процеси и услуги и улеснен достъп до финансиране. Това прави програмата изключително важна за самите компании, а покрай развитието им и за икономиката на страната. 

До момента обаче от общия бюджет на програмата са изплатени 531 млн. лв., или около 20% (включително средствата по инициативата JEREMIE, които са в размер на 400 млн. лв., но не са реално разпределени сред бизнеса, тъй като са за дялово финансиране, за гаранции и заеми). Освен това са договорени 953 млн. лв., но за да бъдат реално получени от фирмите, самите те трябва да се справят с редица изисквания и трудности.  


Управлението на проекти по програмата за много бенефициенти е свързано с трудни и бавни процедури за избор на изпълнители, утежнени методи за отчетност и мудна реакция от страна на администрацията. Тук ще разгледаме най-често срещаните трудности при изпълнението на одобрените проекти и ще ви дадем препоръки за успешно и ефективно управление на договорите за безвъзмездна помощ.

Борбата с бюрокрацията

За да бъдат сигурни бенефициентите, че в крайна сметка разходите по проекта им ще бъдат признати, те трябва стриктно да спазват изискванията, които понякога са и доста бюрократични. Това важи както за процедурите при администрирането на проекта, така и при избора на доставчици. Освен това те трябва да използват конкретни образци на цялата документация - за кореспонденция с договарящия орган, избор на изпълнители, отчети и искания за плащане.



Забавянията поради административни причини са сред най-често срещаните трудности. Обикновено бенефициентите получават подписаните си договори за финансиране с около месец закъснение и реално могат чак тогава да стартират изпълнението на дейностите - т.е. още със стартирането на проекта си са загубили 1 месец от срока за изпълнение, посочен в него. 

Трябва да се има предвид, че за всяка промяна в договора за финансиране също се прилага административна процедура и в повечето случаи се налага одобрение или дори подписване на анекс към договора - например при промяна в адрес на регистрация или управителната структура на бенефициента и др.

Често поради голямото разминаване в срока между планиране и подготовка на проектно предложение и реалното изпълнение на одобрен проект (понякога повече от година) се налагат промени и в самите дейности по проекта - например в технически характеристики на оборудване (по-нова версия на софтуерно приложение, което вече не се предлага в остаряла версия, променена версия на международно признат стандарт и др.). Одобрението на подобни промени, когато изобщо са допустими и възможни, е времеемко и често отнема месеци – имайте и това предвид. 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5170 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5194 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Какви промени да очакваме в отчитането на приходите?

Световната финансова общност обсъжда проект за нов международен стандарт за финансово отчитане

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие