Десет съвета към общините
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Десет съвета към общините

Десет съвета към общините

Или какво трябва да правят или не местните власти, за да разработват и изпълняват европейските си проекти по-успешно

7407 прочитания

Визитка

Стефка Михова е консултант с 9-годишен опит в проекти по оперативни и предприсъединителни програми в областта на регионалното развитие и околната среда. Работила е и по проекти, финансирани от различни други програми като "Интелигентна енергия" и "Трансгранично сътрудничество". Има и експертен опит от Изпълнителната агенция по околната среда към МОСВ. Завършила е "Биотехнологии" в БТУ "Проф. Д-р Асен Златаров".

Най-видимият ефект от усвояването на средства от европейските фондове се постига чрез инфраструктурните проекти, тъй като те реално променят средата и качеството ни на живот. А отговорността за основната част от тях пада върху общините. При подготовката и изпълнението на подобни сложни и големи проекти обаче местните власти правят и редица грешки, с което рискуват шанса си да привлекат така нужното им външно финансиране.

Най-често грешките на общините са свързани с неправилно планиране, недобро управление на административния капацитет и непрецизно разработване и изпълнение на процедурите за избор на изпълнител. А ето и съветите ни към тях, за да бъдат по-успешни, да си спестят редица главоболия и да не рискуват да изгубят субсидии.

1. Не вземайте решения в последния момент

Практиката показва, че в повечето случаи решенията за какво точно ще се кандидатства се вземат в момента, в който се обяви дадена схема. Общините започват с подготовката на сложен проект едва когато видят за какво се "дават пари". Периодът от обявяване на схемата до подаване на проектните предложения обаче е 3-6 месеца в зависимост от схемата, а оптималното време за подготвянето на един качествен инфраструктурен проект с всички съгласувателни процедури  е 6 месеца в най-оптимистичния вариант. Притиснати от кратките срокове, общините подават непълни проекти или такива, в които има заложени много грешки и подлежат на отхвърляне. Ето защо е важно общината да започне с планирането и подготовката на приоритетните за региона проекти при самото идентифициране на нуждата от това.

2. Спазвайте стриктно мерките за публичност

Във всички бюджети на европейски проекти се залагат средства за мерки за информация и публичност – всеки бенефициент е задължен да информира широко за субсидията и проекта си, като има строги и детайлни изисквания за визуализирането на ЕС, съответната програма и пр.  Много общини считат тези мерки за ненужни и не гледат сериозно на тях.  Но те са част от подписания договор, така че ако се прескочат, се счита за неизпълнение.  А ползата от мерките е голяма, защото общините могат безплатно да популяризират дейността си и да са по-разпознаваеми за инвеститорите.

3. Внимавайте с изготвянето на техническата документация

Най-често повтаряните грешки при инфраструктурните предложения са непълни работни проекти и най-вече непрецизно изготвените количествено-стойностни сметки (КСС).  Когато една КСС е изготвена неправилно и не е поправена още при подготовката на проекта, тя води до погрешно техническо задание за избор на изпълнител и накрая - до затруднения в реализацията. Немалък процент общини не се допитват до управляващия орган при откриването на грешките, което би им помогнало за корекция на бюджета.  И така в края на проекта необходимите разходи не им се покриват. Причината за този проблем е, че експертите, които отговарят за подготовката на проектите в общините, не са специалисти в съответната област, така че те не могат да проверят дали проектите и КСС са изготвени коректно. В същото време в рамките на общината има налични специалисти от други отдели, които могат да ги коригират. Възможно решение на проблема е при всеки общински европроект да се организира работна група от необходимите експерти, за да се използва капацитетът на общината пълноценно.

4. Направете така, че общинската администрация да разбира, че проектът е важен

Когато се подготвя техническа документация, в която са необходими документи за съгласуване с отдели на същата община, парадоксално е, но проекти се провалят заради забавяния точно от общинската администрация. Доста често другите отдели в общината не оказват нужното съдействие на отговорните за общинския проект и забавят вътрешни процедури. В името на успешните инвестиции на общината ръководството й трябва да въведе съответните мерки, които да предотвратяват случаите.

5. При удължаване на договорите с изпълнителите променяйте и периода за гаранция

Всеки договор с изпълнител вследствие на обществена поръчка към общината изисква гаранция за крайния резултат, като обикновено тя представлява от 1% до 3% от стойността му. Но тя се вписва със съответния срок. Често при удължаване на срока на договора поради забавяния общинските служители забравят за гаранцията и по този начин тя изтича преди края на договора. Така изпълнителят няма никакво задължение към качеството на крайния резултат, което може да донесе щети на общината. 

6. Определяйте реална цена на тръжната документация

При провеждане на обществени поръчки много общини определят цена на тръжната документация в размер на 20, 30 или 50 лв. за всеки кандидат. Това е в противоречие с разпоредбите на Закона за обществените поръчки, където е казано, че цената на документацията не може да бъде по-висока от действителните разходи за нейното отпечатване и размножаване. Освен това измененията на закона дават възможност документацията да се публикува на сайта на общината или да се изпрати по електронна поща при заявка. 

7. Подготвяйте по-подробни обявления за обществени поръчки

Когато се публикува обявление за тръжна процедура, то често не съдържа минималните условия, на които трябва да отговаря кандидатът. Обикновено се включва изречението "Съгласно условията на тръжната документация", вместо да се поясни достатъчно ясно, за да може общината да получи участие на най-адекватните кандидати.  Често компаниите закупуват тръжната документация, за да могат да разберат дали тази поръчка е подходяща за тях.  Изготвянето на ясна информация подпомага добрите отношения между бизнеса и общините, а също така спестява време на общинската администрация.

8. Намалете бюрокрацията, това ще намали и разходите ви

Странното е, че в електронната ера, вместо да се намалят бюрокрацията и изискваните хартиени документи, те продължават да се увеличават в рамките на тръжните процедури, провеждани от общините.  Например общините изискват документи като удостоверение за актуално състояние и годишен финансов отчет на дружествата, които са публична информация, съдържаща се в Търговския регистър. Това е нарушение на разпоредбата на чл. 23, ал. 4 от Закона за Търговския регистър. Друга тенденция, която се забелязва напоследък - несъответствие между изискванията към експертите по обществените поръчки и предмета на самата поръчка. Най-разпространено е изискването за удостоверения за владеене на английски език от всички в експертния екип, както и сертификати за умения за Microsoft Office и интернет. Няма как консултанти да не работят на компютър – това ечаст от всяка квалифицирана работа, без да има нужда да се доказва със специален документ.  От друга страна, в случаите с изискване за английски език  предметът на поръчката не изисква никакво участие на чужд език. Това са още два допълнителни документа, които се копират, преместват и размножават, за да се увеличават разходите.

9. Изгответе общ устройствен план Общият устройствен план е основен документ при подготовката на инфраструктурни проекти.  Той е нов документ, който се изисква по Закона за устройство на територията от последните години, и на този етап се прилага към всеки проект, който кандидатства по ОП "Околна среда". Очаква се да се изисква и по ОП "Регионално развитие", като в следващия програмен период вече ще бъде задължителен при всички инфраструктурни проекти.  Така че е добре общините, които не са изготвили такъв важен документ, да го разработят своевременно.

10. Четете внимателно

"Дяволът е в детайлите" – това правило важи за европейските проекти. Един изпуснат детайл носи много загуби.

Визитка

Стефка Михова е консултант с 9-годишен опит в проекти по оперативни и предприсъединителни програми в областта на регионалното развитие и околната среда. Работила е и по проекти, финансирани от различни други програми като "Интелигентна енергия" и "Трансгранично сътрудничество". Има и експертен опит от Изпълнителната агенция по околната среда към МОСВ. Завършила е "Биотехнологии" в БТУ "Проф. Д-р Асен Златаров".

Най-видимият ефект от усвояването на средства от европейските фондове се постига чрез инфраструктурните проекти, тъй като те реално променят средата и качеството ни на живот. А отговорността за основната част от тях пада върху общините. При подготовката и изпълнението на подобни сложни и големи проекти обаче местните власти правят и редица грешки, с което рискуват шанса си да привлекат така нужното им външно финансиране.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    l.popov avatar :-P
    Любомир Попов

    11. Не кради!!!

  • 2
    tily_lily avatar :-P
    tily_lily

    Много ме забавляват подобни четива, написани от пишман-експерти.

    Първо, проблемите при определяне целта на един проект идват от безумните схеми, съставяни от съответната администрация, с неясни изисквания, ужасно много грешки в насоките, зле разработени и трагикомично усложнени формуляри. Затова кандидатите в последния момент решават за какво се кандидатства.
    От там нататък грешките се мултиплицират във всички посоки, след като започне проекта.
    МОСВ специално са абсолютен рекордьор при промяна на документациите "в движение". Няма начин един проект да започне и завърши с документацията, публикувана в самото начало. Промените във файловете за отчитане са нелогични, сякаш диктувани по капризите на времето, правят отчитането кошмарен процес и априори затрудняват работата по проекта на всички. Указанията са несъществуващи или твърде кратки, а замисъла на файла си остава тайна са всички, освен за "експерта", създал творението.
    Друго - достъпа до информация на етап изпълнение на проект. Я се опитайте да намерите нещо в сайта на МОСВ. Пожелавам ви успех.... Ще утрепете маса време само да разберете кой за бога е актуалния файл за вашия проект....

    Посочените проблеми са най-незначителните от всички, които възникват при подготовка и изпълнение на един проект от дадена община.
    Изобщо, смешна статия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.