Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 22 май 2012, 21:09, 8870 прочитания

Коучинг за промяна

Или защо е по-добре да намерим сами пътя към себе си, отколкото някой да ни го показва

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За автора

Д-р Кирил Калев е бизнес консултант и коуч на изпълнителни директори с фокус "системен коучинг, корпоративни комуникации и управление на промяната". Завършил е инженерни науки в Германия, специализира във Франция, Великобритания и САЩ. Съвместно с български и чуждестранни експерти разработва и ръководи специализираната програма Learning experience for change management. Член е на International Coach Federation и други професионални организации. Един от създателите и изпълнителен директор до 1997 г. на Радио FM+, първата частна електронна медия в България. Можете да се свържете с него на kalev@kanet.at

Нуждата от промяна е навсякъде: в работата, в комуникациите, в личния живот. Промяната изисква нови цели и предизвикателства, по-високо ниво на организация, начин на мислене, поведение към себе си и околните. Често говорим разпалено за нея "на маса" вечер, а на другия ден поемаме отново по старото течение...

Всеки ръководител на семейна, малка, средно голяма или глобална компания желае едно и също: да изгради конкурентоспособна, модерна, мотивирана и устойчива на сътресенията на кризите организация. Инструментите за нейното реализиране могат да бъдат придобити със знания и опит за управление на промяната.


Промените ли трябва да управляват нас или ние промените?

В съвременния бизнес е добре познат афоризмът Manage change, or change... management. Международни изследвания на уменията за лидерство и управление на промяната в България дават незавидна оценка на управляващите мениджъри в страната. Според някои от тях ключово за бъдещото развитие у нас е да се повиши ръководният капацитет и да се възприемат принципите на "учещата организация". Подготовката и склонността за това обаче клонят към нула. Ето защо производителността и конкурентоспособността в един отворен свят на "икономика на знанието" са незадоволителни. Един завършен университет в младите години не е достатъчен за успех в работата – липсата на нови и нови практически умения, нежеланието да се учиш и променяш по време на целия професионален живот може да има фатални последици за кариерното развитие и израстване.

В нашата програма "Познания и опит за управление на промяната" най-общо разделяме процеса на три основни фази.



Първата фаза

на промяната е и най-важната – става въпрос за етапа на визията за новата, променена система на организация и управление, към която се стремим. Тук прилаганият индивидуален коучинг с ръководителите помага за това те сами да определят целите, рамките и пътя на промяната. Мнозина незапознати смятат, че коучингът е вид тренинг, тим билдинг или консултация. Професионалният коуч обаче всъщност не съветва и не обучава – той задава специфични въпроси, които подпомагат намирането на собствен ресурс за така трудно изглеждащото на пръв поглед дефиниране на целите на промяната. Именно благодарение на съвременните коучинг подходи и комуникационни практики промяната може да бъде успешно осъществена за много по-кратко време в сравнение с миналите години. Причината е проста: при добре подготвен, структуриран и комуникиран към сътрудниците план процесът на т.нар. размразяване на статуквото може да продължи от няколко дни до месец.

Втората фаза

е самата промяна. Международни статистики показват, че само 6 от 10 случая на промяна завършват успешно. Ето защо е необходимо е да се познават ключовите фактори на успеха – анализ на проблемите, ясни визии, цели и срокове, познаване на съпротивителните сили в екипа, цялостен подход, а не промени на части. От ключово значение е и привличането на сътрудниците в процеса на промяна, като при това се отчитат характерните особености за всяка от групите участници в процеса (виж графиката).

По време на втората фаза по нашата програма с екипа работят консултанти и тренери, които могат да подпомогнат желаното преструктуриране, обучението, специализирания тренинг за придобиване на нови познания. И най-вече за преодоляване на трите вида съпротивление: рационалното, което обикновено почива на рационални и полезни аргументи; политическото, че ще бъдат загубени власт, влияние и статукво; емоционалното, което е естествено, субективно и лично мотивирано. Изключително важно е разпознаването и анализирането с помощта на коуч на главните причини за съпротивление в екипа. Някои от тях са лични – като "защо да променяме, то всичко си е наред...", други са свързани с липсата на доверие в ръководството, което пък рефлектира с ниска мотивация в екипа. Не трябва да се пренебрегва и страхът от допълнителна работа.

От моите наблюдения обаче най-съществената причина за липса на воля и последователност за промяна в страната ни е лошата комуникация, нежеланието за поемане на отговорност и вечното търсене на вината извън себе си, при другите.

Третата фаза

на промяната е т.нар. мониторинг, или "контрол на успеха". При нея с помощта на системния коучинг ръководителите сами оценяват постигнатото чрез реални качествени и количествени показатели, като например повишени приходи, оптимизирани разходи, подобрени комуникации с доставчици, клиенти, по-висока производителност и пр.

Промяната не е прищявка, а е част от реалния прогрес във всяко начинание, част от пътя в професионалния и личен живот. Когато тя е осъзната, споделена и най-вече желана, вдъхновява за повече успехи и положителни емоции.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5739 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 6338 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Колко са ни големи данъците

Или малко повече данъчна статистика и математика

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10