С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
29 май 2012, 19:09, 5408 прочитания

Обучения за всеки вкус

Уменията за продажби и лидерските умения остават най-търсени, но кръгът от теми за обучение се разширява

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

За автора

Драгомира Шулева (Мира) е обучител и основател на ЗАЕДНО. Фирмата е създадена през 2003 г. и е специализирана в развитието на човешкия капитал в организациите. Нейния подход е заедно с екипа, клиентите и партньорите да постига синергичен ефект. За девет години Мира създава мрежа от професионални обучители, с които заедно осъществяват високачествени консултантски услуги, отговарящи на многообразните потребности на клиентите.

Завършила е психология в Софийския университет и от 1993 г. започва да се занимава с тренинг в публичния и частния сектор. От 2000 г. започва работа като специалист човешки ресурси в Националната здравноосигурителна каса и впоследствие преминава в частния сектор, като покрива стандартите за сертифициран консултант по мениждмънт (CMC).
Само половината от компаниите са напълно готови с плановете си за обучение за 2012 г. в края на април. Това показаха резултатите от онлайн блиц проучване за "Тенденции в обученията през 2012 година", което направихме в края на април сред висши мениджъри и представители на отделите "Човешки ресурси" в общо 44 малки, средни и големи компании от различни сектори на икономиката.

Като цяло най-силно впечатление прави тенденцията за повече гъвкавост както по отношение на планирането, така и по отношение на видовете обучения и тяхната продължителност. На българския пазар вече са добре познати различните подходи за развитие – от традиционните обучения до коучинг и онлайн. Предлагат се и гъвкави форми от няколко дни до няколко часа. Нараства необходимостта от търсене на най-ефективното решение за всеки бизнес казус. Това ще засили нуждата от прилагането на индивидуален подход, съчетан с опит и професионализъм от страна както на търсещите, така и на предлагащите обучителни услуги през 2012 г. у нас.


Наблюдава се известно забавяне в планирането на обученията за годината. Така например в края на април почти половината от участниците в проучването (19) споделят, че са планирали само частично обученията си. Причините за това могат да бъдат няколко – например организационни промени, които са в ход, или общата тенденция за ограничаване на разходите и съответно на инвестициите в обучение. Неминуемо кризата оказва влияние върху планирането на обученията, като общият им брой намалява и се търсят все по-ефективни решения. Скъсява се периодът, за който се очакват реални промени в работата, и се търси проследяване на ефекта от обученията. Тази тенденция може да се отрази положително върху осъзнаването на ползите от обученията за компаниите.

Променящи се нужди от обучение


Вероятно през 2012 г. ще бъдем свидетели на непрекъсната актуализация на нуждите от обучение във връзка с бързо променящите се бизнес условия. Това изисква по-интензивна комуникация между клиентите и доставчиците, за да може да се реагира адекватно и от двете страни. В тази ситуация е трудно да се прогнозира дългосрочно колко и какви обучения ще се търсят, но проучихме някои по-общи параметри като теми, форми и продължителност на обученията, като се обърнахме към мениджърите в компании от различни бизнес сектори.

Кои умения са важни



От техните отговори можем да обобщим, че и през 2012 г. традиционно силни теми за обучение ще бъдат уменията за продажби (този отговор са дали 23-ма от участниците) и лидерските умения (21). Инвестира се също в развитието на основни мениджърски умения като управление на екипи (18), управление на времето (15) и умения за преговаряне (14). Направи ни впечатление, че относително новите теми, които се налагат през последните две години – креативност и иновации (5) и коучинг умения (12), вече са добре познати и са част от плановете за обучение на компаниите през 2012 г. Тук интерес представляват и посочените като "други" теми за обучение, свързани с придобиване или подобряване на професионалните умения и квалификация на служителите според специфичната дейност на организациите. Езиковите курсове и обученията за компютърни умения са посочени от малка част от участниците в проучването (виж графиката).

Най-приоритетните теми


Обща тенденция е разширяването на спектъра от теми извън традиционните, което е положително, тъй като ще даде възможност на мениджърите и специалистите да развият по-широк кръг от практически умения. Това от своя страна ще им помогне по-добре да се справят с новите предизвикателства – от повишена ефективност в работата до повече креативност и иновативност.

Продължителност

Като цяло се запазва тенденцията за целодневни обучения в последователни дни (23). Наблюдава се и тенденция към налагане на други гъвкави форми – до 4 часа дневно (15) или други форми според нуждите на организацията (17). Интересен акцент са и модулните програми – обучения в един или два дни през определен период от време, както и съботно-неделните.

Всъщност именно това според нас ще бъде и най-голямото предизвикателство за тренинг специалистите – да предлагат гъвкави варианти, които да отговарят на потребностите на организациите да обучават своите служители, макар и да разполагат с по-малко време за това. Ефективността на избрания подход и подходящото време за обучение ще бъдат ключови като потребности през настоящата година.

Подход

Като най-предпочитани обучителни форми се запазват специализираните обучения (40 от 44 участващи в проучването). Това за нас също е положителна тенденция, защото така ще могат да се адресират специфичните нужди на обучаващите се и ще се усети по-силно ефектът от обученията в работата им. Отворените обучения (20) остават на второ място, а след тях са коучинг (17) и онлайн (14) обученията.
Разнообразието от подходи за развитие ще даде възможност на специалистите да комбинират по най-ефективен начин различните подходи, за да отговорят на най-актуалните нужди от гъвкавост и ефективност на обученията.

Приоритетни групи служители

По данни от проучването тази година ще се инвестира както в мениджърите (32), така и в експертите (33). Това е много обнадеждаваща тенденция, защото показва по-системен интерес на работодателите да развиват служителите си вътре в компаниите. Доказателство за това е и по-малкият, но съществен дял за инвестиции във вътрешни обучители (около 30%), което обаче се налага като основна тенденция за големите компании. Предвидени са инвестиции и в други групи служители (около 5%), сред които са талантите и ключовите служители.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Тенденции при онлайн пазаруването и нови бизнес модели в ерата на онлайн търговията
  • Иновативни услуги и ритейл стратегии
  • Бъдещето на физическите магазини и кои са най-добрите магазини в Европа
  • Как компаниите да предоставят най-доброто дигитално и физическо преживяване на своите клиенти
  • Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
  • Нови форми на електронни разплащания
  • Иновации в логистиката при електронната търговия
  • Нарастващата значимост на маркетплейс платформите и какво следва за тях

Към регистрацията

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 4121 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 3198 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Социална дружина планина повдига

Или как новите технологии могат да повишат продуктивността на служителите

Обиколката на Помпео в Централна Европа: Газ, Huawei и демокрация

САЩ дават заявка за завръщане в региона. Спорно е какви резултати ще има новата политика на ангажиране

Негарантиран ръст

Депозитите над 200 хил. лв., за които няма държавна гаранция, растат с двуцифрен темп през миналата година

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

Дивото зове

Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Чуждите инвестиции скочиха временно заради банкова сделка, Карина Караиванова напуска КФН

Емисия

DAILY @7AM // 20.02.2019 Прочетете