Обучения за всеки вкус
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Обучения за всеки вкус

Shutterstock

Обучения за всеки вкус

Уменията за продажби и лидерските умения остават най-търсени, но кръгът от теми за обучение се разширява

6474 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


За автора

Драгомира Шулева (Мира) е обучител и основател на ЗАЕДНО. Фирмата е създадена през 2003 г. и е специализирана в развитието на човешкия капитал в организациите. Нейния подход е заедно с екипа, клиентите и партньорите да постига синергичен ефект. За девет години Мира създава мрежа от професионални обучители, с които заедно осъществяват високачествени консултантски услуги, отговарящи на многообразните потребности на клиентите.

Завършила е психология в Софийския университет и от 1993 г. започва да се занимава с тренинг в публичния и частния сектор. От 2000 г. започва работа като специалист човешки ресурси в Националната здравноосигурителна каса и впоследствие преминава в частния сектор, като покрива стандартите за сертифициран консултант по мениждмънт (CMC).

Само половината от компаниите са напълно готови с плановете си за обучение за 2012 г. в края на април. Това показаха резултатите от онлайн блиц проучване за "Тенденции в обученията през 2012 година", което направихме в края на април сред висши мениджъри и представители на отделите "Човешки ресурси" в общо 44 малки, средни и големи компании от различни сектори на икономиката.

Като цяло най-силно впечатление прави тенденцията за повече гъвкавост както по отношение на планирането, така и по отношение на видовете обучения и тяхната продължителност. На българския пазар вече са добре познати различните подходи за развитие – от традиционните обучения до коучинг и онлайн. Предлагат се и гъвкави форми от няколко дни до няколко часа. Нараства необходимостта от търсене на най-ефективното решение за всеки бизнес казус. Това ще засили нуждата от прилагането на индивидуален подход, съчетан с опит и професионализъм от страна както на търсещите, така и на предлагащите обучителни услуги през 2012 г. у нас.

Наблюдава се известно забавяне в планирането на обученията за годината. Така например в края на април почти половината от участниците в проучването (19) споделят, че са планирали само частично обученията си. Причините за това могат да бъдат няколко – например организационни промени, които са в ход, или общата тенденция за ограничаване на разходите и съответно на инвестициите в обучение. Неминуемо кризата оказва влияние върху планирането на обученията, като общият им брой намалява и се търсят все по-ефективни решения. Скъсява се периодът, за който се очакват реални промени в работата, и се търси проследяване на ефекта от обученията. Тази тенденция може да се отрази положително върху осъзнаването на ползите от обученията за компаниите.

Променящи се нужди от обучение

Вероятно през 2012 г. ще бъдем свидетели на непрекъсната актуализация на нуждите от обучение във връзка с бързо променящите се бизнес условия. Това изисква по-интензивна комуникация между клиентите и доставчиците, за да може да се реагира адекватно и от двете страни. В тази ситуация е трудно да се прогнозира дългосрочно колко и какви обучения ще се търсят, но проучихме някои по-общи параметри като теми, форми и продължителност на обученията, като се обърнахме към мениджърите в компании от различни бизнес сектори.

Кои умения са важни

От техните отговори можем да обобщим, че и през 2012 г. традиционно силни теми за обучение ще бъдат уменията за продажби (този отговор са дали 23-ма от участниците) и лидерските умения (21). Инвестира се също в развитието на основни мениджърски умения като управление на екипи (18), управление на времето (15) и умения за преговаряне (14). Направи ни впечатление, че относително новите теми, които се налагат през последните две години – креативност и иновации (5) и коучинг умения (12), вече са добре познати и са част от плановете за обучение на компаниите през 2012 г. Тук интерес представляват и посочените като "други" теми за обучение, свързани с придобиване или подобряване на професионалните умения и квалификация на служителите според специфичната дейност на организациите. Езиковите курсове и обученията за компютърни умения са посочени от малка част от участниците в проучването (виж графиката).

Най-приоритетните теми

Обща тенденция е разширяването на спектъра от теми извън традиционните, което е положително, тъй като ще даде възможност на мениджърите и специалистите да развият по-широк кръг от практически умения. Това от своя страна ще им помогне по-добре да се справят с новите предизвикателства – от повишена ефективност в работата до повече креативност и иновативност.

Продължителност

Като цяло се запазва тенденцията за целодневни обучения в последователни дни (23). Наблюдава се и тенденция към налагане на други гъвкави форми – до 4 часа дневно (15) или други форми според нуждите на организацията (17). Интересен акцент са и модулните програми – обучения в един или два дни през определен период от време, както и съботно-неделните.

Всъщност именно това според нас ще бъде и най-голямото предизвикателство за тренинг специалистите – да предлагат гъвкави варианти, които да отговарят на потребностите на организациите да обучават своите служители, макар и да разполагат с по-малко време за това. Ефективността на избрания подход и подходящото време за обучение ще бъдат ключови като потребности през настоящата година.

Подход

Като най-предпочитани обучителни форми се запазват специализираните обучения (40 от 44 участващи в проучването). Това за нас също е положителна тенденция, защото така ще могат да се адресират специфичните нужди на обучаващите се и ще се усети по-силно ефектът от обученията в работата им. Отворените обучения (20) остават на второ място, а след тях са коучинг (17) и онлайн (14) обученията.

Разнообразието от подходи за развитие ще даде възможност на специалистите да комбинират по най-ефективен начин различните подходи, за да отговорят на най-актуалните нужди от гъвкавост и ефективност на обученията.

Приоритетни групи служители

По данни от проучването тази година ще се инвестира както в мениджърите (32), така и в експертите (33). Това е много обнадеждаваща тенденция, защото показва по-системен интерес на работодателите да развиват служителите си вътре в компаниите. Доказателство за това е и по-малкият, но съществен дял за инвестиции във вътрешни обучители (около 30%), което обаче се налага като основна тенденция за големите компании. Предвидени са инвестиции и в други групи служители (около 5%), сред които са талантите и ключовите служители.

За автора

Драгомира Шулева (Мира) е обучител и основател на ЗАЕДНО. Фирмата е създадена през 2003 г. и е специализирана в развитието на човешкия капитал в организациите. Нейния подход е заедно с екипа, клиентите и партньорите да постига синергичен ефект. За девет години Мира създава мрежа от професионални обучители, с които заедно осъществяват високачествени консултантски услуги, отговарящи на многообразните потребности на клиентите.

Завършила е психология в Софийския университет и от 1993 г. започва да се занимава с тренинг в публичния и частния сектор. От 2000 г. започва работа като специалист човешки ресурси в Националната здравноосигурителна каса и впоследствие преминава в частния сектор, като покрива стандартите за сертифициран консултант по мениждмънт (CMC).

Само половината от компаниите са напълно готови с плановете си за обучение за 2012 г. в края на април. Това показаха резултатите от онлайн блиц проучване за "Тенденции в обученията през 2012 година", което направихме в края на април сред висши мениджъри и представители на отделите "Човешки ресурси" в общо 44 малки, средни и големи компании от различни сектори на икономиката.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK