Социална дружина планина повдига
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Социална дружина планина повдига

Shutterstock

Социална дружина планина повдига

Или как новите технологии могат да повишат продуктивността на служителите

Мария Иванова
5496 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


В офиса на мой приятел често може да се чуе следният разговор:

"Абе, какъв беше адресът на вътрешната мрежа?"

"Пиши facebook.com и влизаш!"

Той и колегите му често се забавляват с хрумването на IT специалистите в офиса им да пренасочат адреса на социалната мрежа с вътрешната система за обмен на информация. Както се досещате, не им е позволено да ползват Facebook в работно време. Влизането в Youtube също става рядко и по изключение. Докато техният работодател не толерира онлайн социализирането обаче, все повече компании започват да обръщат внимание на възможностите за повишаване на продуктивността, които дават различните "социални" инструменти.

Колко е важно да бъдеш свързан

Всъщност в случая изобщо не става въпрос за отдавна вихрещия се дебат за или против даването на достъп на служителите до "социалките" на работното място. Независимо от корпоративната политика в областта факт е, че социалните мрежи не само промениха начина, по който общуваме, но и постепенно придобиват все по-голямо значение в професионалния ни живот. Проведено в края на 2011 г. проучване на интернет гиганта Cisco например показа, че за служителите възможностите да останат свързани в онлайн и в работно време придобиват все по-голяма тежест при избора на работодател, като изместват дори традиционните приоритети като размера на заплатата.

Самите технологии, които позволяват по-социален тип общуване, обаче също все по-успешно си проправят път към плановете и бюджетите на мениджърите. Така например според проучване на анализаторската компания Forrester Research към 2016 г. в световен мащаб инвестициите на бизнеса в  т.нар. социални технологии (social enterprise) ще достигнат 6.4 млрд. долара, пише Washington Post. В определението се включват най-различни инструменти за общуване в онлайн среда, които бизнесът би могъл да използва, за да оптимизира дейността си – от вътрешнофирмени Wiki-та (в които например да се публикуват общите правила за работа) през лични профили и/или блогове на служителите до разнообразните възможности за споделяне на файлове във вътрешната мрежа или пък за сформиране на екипи и делегиране на задачи.

В реално време

"Така наречените фирмени социални мрежи (enterprise social networks, ESN) са съвременният заместител на остарелия статичен (или почти статичен) интранет", посочва вицепрезидентът на анализаторската компания IDC Майкъл Фосет. Разликата по думите му се крие в това, че фирмени социални мрежи позволяват динамична свързаност в реално време, която помага на бизнеса да обменя и филтрира информация и познания, да взема ключови решения и да подобри продуктивността си.

Според резултатите от проведено през миналата година от IDC проучване сред 400 компании 42% от анкетираните фирми вече използват подобен софтуер, било то във вътрешната си дейност или в отношенията си с клиенти. По наблюдения на Фосет пък през 2011 г. пазарът на социален софтуер е отбелязал ръст от близо 40%.

"Работодателите и служителите преосмислят начина, по който комуникират", обяснява Рам Менън от американския производител на софтуер Tibco, цитиран от Bloomberg. През последните години компанията му разширява дейността си в сферата на предоставянето на социално-мрежови услуги за бизнеса. В началото на 2011 г. производителят представи социалната си платформа Tibbr, която по същината си е приложение, което позволява на служителите в дадена компания да общуват с колегите си и да обменят информация в микроблогове чрез мобилни или стационарни устройства. За ползването на продукта Tibco начислява такса в размер на 12 долара месечно на потребител, но предлага отстъпки за големи клиенти като например американската верига универсални магазини Macy's.

"Горещ" пазар

Въпреки платения си модел платформата вече има над 1 млн. потребители, като приложението се използва от 85 корпоративни клиенти. Над половината от тях (60%) са нови клиенти за софтуерния производител, посочва Менън. "Компаниите смятат, че социалните технологии са "горещи" и инвестират в тях", твърди мениджърът.

Подобно е и мнението на Тони Зингейл, който е главен изпълнителен директор на друга компания, която произвежда социален софтуер – Jive Software. Сред клиентите на дружеството, чийто продукт позволява създаването на профили на служителите и им дава възможност да проследяват дейността и резултатите на колегите си и сформират работни групи, са например американската финансова компания Capital One, както и Световната банка, посочва Washington Post.

По думите на Зингейл социалните технологии помагат на корпоративните им клиенти да намаляват времето, което им е необходимо за постигането на сделка, като същевременно допринасят и за увеличаването на удовлетвореността на собствените им клиенти. Майкъл Фосет пък изтъква, че участвалите в проучването на IDC компании отчитат съществено повишаване на продуктивността на служителите си – от порядъка на 11% до 30%, благодарение на използването на социален софтуер.

В офиса на мой приятел често може да се чуе следният разговор:

"Абе, какъв беше адресът на вътрешната мрежа?"


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    ми кво... историята сие история... повтаря се... един нооогу стар дедо в един от офисите гдето съм работил разправяше, че преди 40 години в офисите тука не е можело да водиш лични разговори по телефона... мое цел ден да не сваляш слушалката от ухото... ама ако искаш да се обадиш у дома... требвало е да земеш почивка... и да се обадиш от телефонът със стинки във кофирумът... :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.