Коучинг на работното място
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Коучинг на работното място

Shutterstock

Коучинг на работното място

Възвращаемостта за бизнеса от подхода може да достигне 2 до 7 пъти самата инвестиция

14615 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


За автора

Ралица Христова е действащ мениджър и лайф коуч, ръководител на "Варна коучинг". Завършила е международни икономически отношения и корпоративен мениджмънт към Open University London. Работи в сферата на корабния мениджмънт и от 10 години успешно управлява семейния бизнес. Обучава се за лайф и корпоративен коуч към "Ноубъл Манхатън коучинг".

Любимата модерна дума коучинг, на която все още не сме намерили равностоен еквивалент на родния език, който да обхваща целия спектър от дейности и умения (ще съм благодарна, ако някой сподели идеи и предложения), започна все по-често да се появява в ежедневието на българина. Телевизията говори за това ново за нас явление, статии се появяват във вестници и списания, правят се семинари и обучения. Интересът не е случаен и произтича най-вече от запознаването с процеса и личната увереност на докосналите се до него в неговата висока ефективност.

Най-общо казано коучингът е структуриран и целенасочен разговор, в който член на персонала си поставя целта да развие уменията си, да подобри представянето си и/или да се развие в личностен или професионален план. Коучингът е за това да се разгръща потенциалът, за това да имате ясна визия как искате нещата да се случват, за това да изработите план и систематично да постигате успехи, като си поставяте нови цели. Коучингът поглежда напред и изследва настоящето, като не дава съвети, а задава въпроси. Благодарение на него индивидът може да прегърне промяната и да постигне израстване чрез нея. С други думи, коучингът фасилитира промяната в отношенията, перспективите, възприятията и укрепва емоционалната интелигентност, помага да се разклатят ограничаващите вярвания и да се заменят с положителни и така да се изгради позитивна култура в организацията.

Най-общо има два вида коучинг на работното място – вътрешен и външен. При вътрешния самата компания инвестира в обучението на някои от своите служители – обикновено представители на средния и висшия мениджмънт, които работят като коучове в собствената си компания. Този обучен персонал след това може да работи както индивидуално с отделни служители за повишаване на личната им и професионална ефективност и потенциал, така и с екипи при работа по различни проекти. По този начин повишаването на ефективността на индивида или екипа в организацията води до повишаване на ефективността и разгръща потенциала и печалбите на самата организация.

Другият вариант е компанията да избере т.нар. външен коучинг, което представлява наемането на външен за организацията специалист. Той съдейства за повишаването на ефективността на екипите, увеличаването на нивото на печалба, вземането на важни управленски решения, кариерно развитие, като може да работи в организацията заедно с висшия или средния мениджмънт, както и с екипи.

Защо коучинг на работното място

Индивидите в организацията и самата организация имат непосредствена полза от коучинг на работното място. Повишаването на удовлетвореността на служителите води непосредствено до тяхното по-високо представяне и лоялност към компанията.

Има три основни елемента, които влияят върху мотивацията на хората в една организация, била тя малка или голяма:

• вярата, че работата им има смисъл

• контрол върху собствените цели

• когато усилията им са забелязани и оценени.

Всъщност 46% от хората напускат работа, защото се чувстват неоценени. По правило хората напускат не компанията, те напускат своите мениджъри. Точно тук е мястото на коучинга. Важно е да се има предвид, че целта на коучинга не е да работи с "болни" хора или "болни" организации. По съществото си коучингът не е консултиране, нито пък тренинг и идеята му не е да се фокусира върху проблеми. Накратко коучингът не казва на никого какво да прави и как да го прави. Вместо това идеята на метода е да работи с хора и организации, които или търсят промяната, или вече са в процес на промяна – т.е. хора и организации, които са зрели, отворени и проактивни. Така ролята на подкрепата на коуча е да помогне за това промяната да протече леко и планирано – стъпка по стъпка, ръка за ръка в равностойни партньорски отношения, изградени на основата на доверие и откритост.

Защо работи

Много просто – поради постоянството и отдадеността на непрекъснато личностно и професионално израстване, основани на взаимно уважение и доверие между коуч и клиент. Резултатите са измерими; целите постигнати; нови цели са заложени; прегърната е промяната; продуктивността се увеличава; личната увереност се подобрява; хората са по-щастливи и доволни и оценяват и се отплащат за инвестицията, направена от компанията, в тяхното развитие с мотивация и успехи. Световната статистика отчита, че възвращаемостта от тази инвестиция е 2 до 7 пъти самата инвестиция.

Ползите

Чрез коучинга компаниите могат да постигнат по-добра комуникация, увеличено сътрудничество, повишена осъзнатост, по-малко конфликти, цялостно подобрение на изпълнението. Положителните ефекти се изразяват още в намалено текучество, увеличаване на конкурентното предимство на компанията, увеличен потенциал, позитивна и стимулираща работна атмосфера, доволни служители. Списъкът може да бъде продължен. Ето защо не е случайно, че тайната на успеха на големите западни компании се крие в думата коучинг – 79% от средните и големите компании използват услугите на коуч.

Ефектът на коучинга върху бизнеса

(според проучване на Manchester Review сред повече от 300 компании)

• Постигната ROI 5.7 пъти първоначалната инвестиция (повече от 100 000 долара)

• Подобряване продуктивността на мениджмънта (посочено от 53% от мениджърите)

• Подобряване на качеството (48%)

• Подобряване обслужването на клиенти (39%)

• Екипна работа (67%)

• Работни отношения с колеги (63%)

• Удовлетвореност от работата (52%)

За автора

Ралица Христова е действащ мениджър и лайф коуч, ръководител на "Варна коучинг". Завършила е международни икономически отношения и корпоративен мениджмънт към Open University London. Работи в сферата на корабния мениджмънт и от 10 години успешно управлява семейния бизнес. Обучава се за лайф и корпоративен коуч към "Ноубъл Манхатън коучинг".

Любимата модерна дума коучинг, на която все още не сме намерили равностоен еквивалент на родния език, който да обхваща целия спектър от дейности и умения (ще съм благодарна, ако някой сподели идеи и предложения), започна все по-често да се появява в ежедневието на българина. Телевизията говори за това ново за нас явление, статии се появяват във вестници и списания, правят се семинари и обучения. Интересът не е случаен и произтича най-вече от запознаването с процеса и личната увереност на докосналите се до него в неговата висока ефективност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK