Какво да правят общините, за да не губят европейски средства – част 2
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво да правят общините, за да не губят европейски средства – част 2

Shutterstock

Какво да правят общините, за да не губят европейски средства – част 2

Особености на обществените поръчки и изпълнението на проектите във водния сектор

4076 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


"Интеладвайзърс" ЕООД е консултантска компания, специализирана в подготовката и управлението на инвестиционни проекти, публично-частни партньорства, управленско консултиране и стратегическо планиране. Фирмата е изпълнила успешно над 50 договора за подготовка, изпълнение и управление на проекти за български общини и държавни институции, финансирани със средства на Европейския съюз за програмен период 2007- 2013 г.

В предишния брой ви представихме ключовите моменти при подготовката на проекти във водния сектор, с които се кандидатства за субсидии от оперативна програма "Околна среда" (ОПОС). В този брой продължаваме темата, като ще представим и другите "подводни камъни" – при избора на изпълнители по проекта и при самото му управление. 

Обществените поръчки, които се провеждат във връзка с изпълнението на проектите по Оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) обикновено включват избор на изпълнители на строително-ремонтни работи и доставка на оборудване, инженеринг, надзор, управление, одит, публичност и др. Провеждането им е ключов и доста рисков момент за реализацията на повечето проекти. Факт е, че голяма част от наложените досега финансови корекции се дължат именно на нарушения и нередности в процеса на възлагане. Финансовите корекции за проектите във ВиК сектора често са непосилни за общините – могат да достигнат  няколко милиона лева, тъй като се формират като процент от общия размер на проекта. За да избегне този риск общината трябва да обърне внимание на няколко ключови момента:

Документации за обществени поръчки

Документациите продължават да бъдат предизвикателство за по-голямата част от общините, въпреки извършвания от предварителен контрол, наличието на типови документации и натрупаната практика в тази област. Тук особено важно е качеството и обхвата на техническите спецификации, които определят обхвата и ангажиментите на изпълнителите по отделните договори, както и избягването на дискриминационни условия за кандидатите. Същевременно обаче, общините трябва да поставят адекватни изисквания към капацитета и опита на бъдещите изпълнители и да предвидят подходящи механизми за избор на икономически най-изгодна  оферта (съчетание между цена и качествени показатели), за да гарантират успешното последващо изпълнение на договорите.

Провеждане на обществените поръчки

В хода на избор на изпълнители е подходящо да се привличат независими оценители, притежаващи необходимия опит и технически и юридически капацитет за оценка на офертите. Това се отнася особено за по-сложните договори за инженеринг (проектиране и строителство), при които оценката на техническите показатели е от ключово значение за по-нататъшната реализация на проекта.

Навременно приключване на процедурите за обществени поръчки

Провеждането на процедурите за обществени поръчки често отнема твърде дълъг период от време (понякога повече от година), поради липса на капацитет на оценителните комисии и обжалвания от страна на кандидатите. На този етап обаче, забавянето в процеса на търгуване може да е фатално за цялостната реализация на проекта, тъй като периодът на реализация е фиксиран (строителството по всички проекти във водния сектор трябва да приключи до края на 2014 г.) и всяко забавяне в процеса на възлагане води до съкращаване на периода на строителство, със съответните рискове за качеството на изпълнение.

На етапа на изпълнение

Тук тесните места са свързани със следните няколко области:

Финансиране

Най-често срещаният размер на проектите в този сектор е в диапазона  15-50 млн. лв., като съфинансирането е минимум 3%, а понякога и доста  повече, в зависимост от резултатите на финансовия анализ. Несъмнено това са най-големите проекти за повечето общини и инвестициите по тях често са несъизмерими с общинските им бюджети. Ето защо, от ключово значение за реализацията на проектите е общината да има ясна концепция за финансиране на проекта и собствения си принос, основана на график на паричните потоци по отделните договори и ясни източници на финансиране.Често се налага ползването на заемно финансиране не само за собствения принос, но и за оборотни средства (мостово финансиране) по време на изпълнението, за да не се допусне блокиране на проекта поради недостиг на финансиране. Прилагането на схеми за публично-частно партньорство (включително концесионни договори), засега е по-скоро изключение, но те имат своя потенциал и общините трябва да са активни в търсене на алтернативни форми на финансиране, особено в условията на продължаващите бюджетни ограничения.

Контрол на изпълнението на сключените договори

Изключително важно е екипът по управление да следи за коректното изпълнение на договорите и да предприема корективни и санкциониращи мерки в случай на отклонения. Допускането на отклонения и нарушения на етапа на изпълнението е потенциален риск за постигането на резултатите и спазването на крайните срокове, а това би било основание за извършване на финансови корекции.

Реализацията на проект във водния сектор е предизвикателство, което българските общини трябва да управляват със съвременните практики на добро проектно управление и мобилизирането на достатъчен финансов и експертен ресурс. Ключово условие за успех е и успешната и регулярна комуникация между общините, Министерството на околната среда и водите, изпълнителите по договори, ВиК операторите и всички компетентни органи, за да се гарантира подобряването на водната инфраструктура и изпълнението на националните ангажименти в областта на околната среда. Натрупаната практика и уроците от изминалия етап на програмен период 2007-2013 г. са неизбежен и необходим етап от натрупването на капацитет в тази област на всички участници в процеса - администрация, общини и изпълнители, в лицето на проектантите, консултантите и строителите. Този опит със сигурност постепенно ще подобри темповете на усвояемост на ОПОС по този програмен период и ще гарантира по-добър старт на програмата за периода 2014-2020 г. 

"Интеладвайзърс" ЕООД е консултантска компания, специализирана в подготовката и управлението на инвестиционни проекти, публично-частни партньорства, управленско консултиране и стратегическо планиране. Фирмата е изпълнила успешно над 50 договора за подготовка, изпълнение и управление на проекти за български общини и държавни институции, финансирани със средства на Европейския съюз за програмен период 2007- 2013 г.

В предишния брой ви представихме ключовите моменти при подготовката на проекти във водния сектор, с които се кандидатства за субсидии от оперативна програма "Околна среда" (ОПОС). В този брой продължаваме темата, като ще представим и другите "подводни камъни" – при избора на изпълнители по проекта и при самото му управление. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.