Поколението Y и възнагражденията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Поколението Y и възнагражденията

Поколението Y и възнагражденията

Или какво е добре да знаете, за да мотивирате и задържите младите си служители

22536 прочитания

За автора: 
Елена Димитрова е специалист "Подбор на персонал" в Adecco - България.

Към екипа на Adecco се присъединява през октомври 2011 г., а преди това е работила към проект за HP и е била административен директор на магистърска програма "Управление и развитие на човешките ресурси" в Нов български университет.


В Adecco Елена отговаря за набирането и подбора на служители за външните проекти на компанията.

С навлизането на поколението на т.нар. бейби бумъри в пенсионна възраст и удобното "установяване" на поколение Х в компаниите едно ново поколение - Y, навлиза на пазара на труда и налага сериозни промени във възгледите и начина, по които бизнесът функционира. Прогнозите сочат, че в световен мащаб през 2014 г. представителите на тази генерация ще съставляват почти половината от служителите. Задържането на тази група на 20+ годишните, т.е. хората, родени след 1980 г., е от съществено значение за съвременните компании и за постигането на търсеното от тях конкурентно предимство.

За да бъде постигната тази цел, на първо място е необходимо компаниите да си отговорят на следните въпроси: разбираме ли тези млади служители; какво ги мотивира; настоящите ни практики по отношение на възнагражденията насочени ли са към тази целева група. След като бъде направено това, е необходимо да бъдат разгледани начините за комуникация, както и самите възнаграждения и социални придобивки, определяни за тези служители.

Кои са "децата на хилядолетието"

Някои от характеристиките на поколението Y, известно още като поколение на хилядолетието/милениума, които биха помогнали на организациите, са следните: 1. Те са личности, израснали във високотехнологична среда 2. По-отворени и възприемчиви са към света
3. Приемат различните култури и гледни точки 4. Не срещат трудности в комуникацията и обмяната на идеи и информация 5. Те са служители, които ценят промяната, иновациите, работата в екип, незабавната обратна връзка и редовните признания и допълнителни стимули
6. Характеризират се с експресивност, креативност и социална отговорност 7. Безработицата в тази група е особено висока – 39% от хората на възраст 18 – 29 години са без работа или не фигурират на пазара на труда 8. Много от тях изпитват финансови затруднения;
9. Голяма част от тях не внасят пенсионни и здравни осигуровки 10. 58% от тях плащат месечните си сметки навреме 11. Не спестяват достатъчно и считат, че в бъдеще финансовото им положение ще се подобри
12. Вярват по-малко на своя работодател в сравнение с по-възрастните си колеги 13. 50% търсят информация за желаното от тях възнаграждение онлайн 14. 40% се допитват до своите семейства и приятели, за да получат необходимата информация относно възнагражденията и допълнителните придобивки
15. Оценяват ниско усилията за комуникация от страна на работодателя. Едва 40% описват като добри или отлични подобни инициативи 16. 41% посещават интернет сайтовете на работодателите си, още по-малък брой четат информация, предоставена от отдела по човешки ресурси, или присъстват на разговори за обсъждане на възнагражденията и придобивките.

Въпреки тези характеристики служителите от поколението Y оценяват високо ползите от доброто възнаграждение и би било погрешно компаниите да считат, че за тях този фактор е по-маловажен,в сравнение с останалите генерации. В действителност разликата между възприятията на това поколение и останалите се дължи не на тяхната възраст, доходи или ниво на образование, а на житейската им опитност, въз основа на която те оценяват цената на своя труд и респективно нивото на очакваното възнаграждение.

Как да говорите с тях

От изключително значение за успешната стратегия на компаниите е да предоставят на служителите от това поколение необходимата финансовата информация, а така също и да комуникират ефективно с него. Някои от възможните тактики в тази посока включват:

1. Провеждане на индивидуални срещи за обсъждане на възнагражденията

Добре би било компаниите да разполагат със специалист по възнагражденията, който да отговаря на въпросите на тези служители, да разяснява характеристиките на осигуровките (застраховките), за да могат служителите да вземат решения на база достатъчно информация. По този начин те ще могат да оценят правилно своите възнаграждения, разбирайки реалната им стойност за компанията.

2. Използване на технологии

Поколението Y използва широко технологиите и социалните мрежи. Поради тази причина добра идея за комуникиране на възнагражденията е използването на уеб базирани инструменти, които ще позволят онлайн регистрация, бързина на процесите, както и взимането на решения в реално време. Все пак не трябва да се забравя, че технологиите трябва да допълват, а не да заместват живия контакт.

3. Използване на различни начини за комуникация

Компаниите трябва да използват широк набор от методи, за да достигнат до това поколение на различни места – например на работа, у дома, навън, като съобразят с това и средствата и начина на комуникация – промоции, предварителни регистрации, индивидуални разяснителни срещи, групови събирания, онлайн портали, кол-центрове и др.

Различни потребности

При разглеждане на видовете възнаграждения, които предлагат на служителите си от поколение Y, компаниите не бива да пренебрегват и допълнителните придобивки. Те трябва да отговарят на техните нужди, да бъдат по-достъпни в сравнение с продуктите и услугите, предлагани от външния пазар, и по този начин да спомогнат възприемането на работното място като такова, което позволява необходимите бързина и удобство. В допълнение към получаване на финансово спокойствие и сигурност служителите от поколението Y оценява допълнителните придобивки и по отношение на: гъвкавост в плащането, възможност за рекламации, преносимост, покритие в случай на щета, стабилност, отстъпки и абонаменти, непрекъснатост и приемственост.

И накрая, компаниите трябва да знаят и разбират, че служителите от поколението Y се различават съществено от останалите генерации, имат различни нужди и очаквания по отношение на възнагражденията и именно техните уникални характеристики изискват подход, различаващ се от този, който е бил успешен в миналото. Работодателите трябва да започнат да обмислят нова стратегия за възнагражденията, включваща комуникационни планове и различни възможности за доброволно осигуряване и допълнителни придобивки, отговаряща на кариерните предпочитания и начин на живот на тази важна група от служители.

За автора: 
Елена Димитрова е специалист "Подбор на персонал" в Adecco - България.

Към екипа на Adecco се присъединява през октомври 2011 г., а преди това е работила към проект за HP и е била административен директор на магистърска програма "Управление и развитие на човешките ресурси" в Нов български университет.


В Adecco Елена отговаря за набирането и подбора на служители за външните проекти на компанията.

С навлизането на поколението на т.нар. бейби бумъри в пенсионна възраст и удобното "установяване" на поколение Х в компаниите едно ново поколение - Y, навлиза на пазара на труда и налага сериозни промени във възгледите и начина, по които бизнесът функционира. Прогнозите сочат, че в световен мащаб през 2014 г. представителите на тази генерация ще съставляват почти половината от служителите. Задържането на тази група на 20+ годишните, т.е. хората, родени след 1980 г., е от съществено значение за съвременните компании и за постигането на търсеното от тях конкурентно предимство.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

56 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Хубаво е когато се правят подобни амализи да с еуточнава дали са за Европа, България, Америка или луната...

    "39% от хората на възраст 18 – 29 години са без работа или не фигурират на пазара на труда" - това въобще не може да е вярно за Америка например, а милениум поколението и всякакви подобни .... квалификации започват от САШ....

  • 2
    stanislavr avatar :-|
    stanislavr

    До коментар [#1] от "bestbuy":

    В САЩ тая група се води генерация Зет. Хикс са бейбибум поколението родени до 1961г включително, Игрек - до 1990-1995г. X и Y са потънали в дългове или нямат свободни пари за покупки, Z все по-често се прибират да живеят при родителите си и нямат пари и за хляб.

  • 3
    vesko_dechev avatar :-?
    Веселин Дечев

    Аз като представител на гореописаното поколение искам да кажа за себе си следното:
    1.Много от младите отказваме да си затваряме очите за глупости.
    Едно време майка ми и баща ми са зубрили история на БКП и са се правили на заинтересовани на принципа "абе дай да се правим тук на ученолюбиви, то няма да ни трябева това, ама да мине-замине и да ни оставят на мира".Сегашните млади не сме склонни да навеждаме глава и да правим неща, които не ни се правят.Затова и професорите пищят,че сме ставали неграмотни.Не не сме! Изпадане във формализъм е да правиш световен проблем задето не съм сложил запетайката където трябва.Голям праз!Важното е да имам какво да кажа!
    2.Нашите дядовци и бащи умряха от преработване по поля лозя и вили и никой не стана богат от това.Дори заможен не стана.Дядо ми навремето е строил къща с надеждите внуците му да живеем там.Това, естествено не стана.Хамбарът пропадна, работилниците бякха окрадени, а железата на асмата липсват.
    3.За нас парите са важни дотолкова, доколкото да се освободим от битовизмите и да не си бройм стотинките като седнем на кръчме.Ценност е свободното време!Самият аз получавам чисто над 5000 евра и избирам в 2/3 от годината да не работя за да разполагам с живота си както намеря за добре.Дядо и баба не са ходили дори един единствен път на почивка заедно.Защо?Нямало кой да храни двайсетте кокошки?!Ти няма да идеш със съпругата си заради 20 кокошки?!Приоритет?!
    4.Все по трудно минават лъжите на олигархията.Последните десетилетия производителността на труда се покачи доста, а заплатите съвсем леко.Т.е. работиш повече за същото!Една камериерка в Испания взема 700 евро а тук към минималната.А и тук и там в хотел 3 звезди (примерно) цените на почивките са почти еднакви.Т.е приходите за хотелиера са еднакви , а разходите-не.Някой си прибира разликата, нали?Хайде няма нужда!Ще си даваме зор-как ли пък не!Извънреден труд?Без заплащане?Напрежение?За какво? За новите 20 кокошки ли???

  • 4
    bboydev avatar :-|
    bboydev

    Е извинявайте, ама на места имам чувството, че статията е "писана" с гуугъл транслейт. Изречението почва в една насока, извърта се, изрежда думи без логическо съдържание в контекста и в крайна сметка изречението свършва. Без да е казало нещо.

    Та по темата. За хората средно между 20 и 30 години, към които спадам и аз, могат да се изкажат много повече критики, отколкото положителни думи. Разбира се, което ще изредя сега, не се отнася за всички накуп. Но повечето от нас си имат поне по един от тези негативи.
    1. Не умеят да пестят. Парите винаги се харчат и краят на месеца се чака като (този израз го прочетох наскоро и ми хареса) Нова година. Преди някой да каже "бедна държава сме" - има такива хора и с доходи 3-5 хиляди лева, а и това не се отнася само до България.
    2. Обичат да се скатават. На работа някои губят половината ден във фейсбуук или с цигара и кафе. Да, нужни са почивки, никой не работи 8 часаа плътно. Но почивката не бива да е колкото работата...
    3. Поставят "искам" над "трябва". За капризни госпожици е по-приемливо, но при мъжете го отдавам на това, че не сме били в казарма. Кой с пари, кой с връзки, кой се е родил по-късна година - който нямаше самодисциплина, си остана без дисциплина.
    4. Не поемат живота си в ръце. В провинцията оправданието е, че няма работа (и няма как да има, като си седиш на дивана и не търсиш!). В София или мама и тате имат дадено нещо под наем и на детето не му се налага да работи, или на всяко интервю "малко пари дават". И като няма работа, не се изнасяме от вкъщи. А и защо - винаги има нещо в хладилника или на масата, дрехите магически от коша се озовават чисти в гардероба, няма "честитки" за ток, вода, интернет или телефон. И така година след година нищо не се променя.

    На места се впуснах в родната картинка, но в някои държави положението е още по-зле. Тук поне скромните финанси в един момент изритват детето на трудовата борса, където покрай колегите се сеща, че му е време да се откъсне от родителите в отделно домакинство. Но където може да се живее от социални помощи... Доколкото си спомням, най-мързеливи бяха младежите в Испания, Франция и Италия. А най-малко безработни в тази възараст - Дойчланд. То си е до възпитание... ;)

  • 5
    marin avatar :-|
    Марин

    [quote#3:"vesko_dechev"]чисто над 5000 евра [/quote]
    Мога да се басирам, че работиш в компютърна фирма, а и явно не отговаряш на гореописаните черти на поколението ти. Късмет в живота!

  • 6
    bboydev avatar :-|
    bboydev

    До коментар [#5] от "Марин":

    Написал е "чисто над 5000 евра и избирам в 2/3 от годината да не работя" - според мен по-скоро сезонна рабора в Испания, която споменава след това. В България в софтуерна фирма такива пари обикновено взимат мениджърите на проекти, а те се ангажират по-продължително. Няма кой да те вземе за 4 за такава работа.

  • 7
    darcas avatar :-|
    Darkman

    Така наречените бейби бумъри на 21 век имат неограничен достъп до информация и знание, но по цял ден са във Фейсбук и Ютуб и нищо друго не ги интересува, освен да се снимат и да се тагват.
    "4естито и бади 6астлив"

  • 8
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    До коментар [#5] от "Марин":

    не е в компютърна, а транспортна

  • 9
    icq45518374 avatar :-|
    icq45518374

    "Или какво е добре да знаете, за да мотивирате и задържите младите си служители"

    Нищо по-различно от това, което трябваше дазнаете до сега и ако наистина си задавате този въпрос значи вероятно нито знаете, нито сте знаели нещо.

  • 10
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#3] от "vesko_dechev":

    [quote#3:"vesko_dechev"]Сегашните млади не сме склонни да навеждаме глава и да правим неща, които не ни се правят[/quote]
    Всички млади, във всяко време са така, и ние бяхме такива в една или друга степен. Но се налага. Разликата е че ние "младувахме" с Виденов, та бързо "вдияхме" за какво става въпрос.

    [quote#3:"vesko_dechev"]Затова и професорите пищят,че сме ставали неграмотни[/quote]
    Далеч не само професорите. Работодателите също. Все някой трябва да проектира микросхеми, да чертае носещи колони и да осчетоводява банки, нали? Със Фейсбук мъдрости и обобщени груби познания не става. С гугъл също. Точните науки имат точен изказ, конкретен. Законът на Ом не е просто принцип, а конкретен закон, особено в диференциалната си форма.

    [quote#3:"vesko_dechev"]да правиш световен проблем задето не съм сложил запетайката където трябва[/quote]
    Грамотността е инвариантна по отношение на времето. Правописът е бил еднакво ценен и в римско време, и днес. Освен ако не си хип-хоп изпълнител или шофьор на такси.

    [quote#3:"vesko_dechev"]се по трудно минават лъжите на олигархията[/quote]
    Мисля че е точно обратното. 80 и нагоре набор сте пословично аполитични и като цяло сте лесна мишена за популистите, които са политическото крило на олигарсите. Кампаниите в социалните мрежи не заместват политическите партии, както става болезнено ясно. Всъщност кой и защо ПРЕизбра Фандъкова например? Може би заради успеха с кучетата ...

    [quote#3:"vesko_dechev"]Хамбарът пропадна, работилниците бякха окрадени, а железата на асмата липсват[/quote]
    Не точно дядо ти е виновен за това, не е негова грешката. Макар че вероятно е бил ням съучастник. Като станеш дядо ще го осъзнаеш, ако въобще остане нещо за осъзнаване в провалената ни държава.

    [quote#3:"vesko_dechev"]Една камериерка в Испания взема 700 евро а тук към минималната[/quote]
    Виж коментара за олигарсите. Знаеш или не, но около 50% от парите за пенсии отиват за пенсиите на милиционерите, които взимат над 2 пъти по-големи пенсии и ги взимат над 2 пъти по-дълго (от средното). Не се сещам за банда от последните 20г. без участието на бивш или настоящ милиционер. Това са пазачите на олигарсите. Същото е със заплатите. Плюс пословичната българска неграмотност, стигаща дотам, че няма кой да проектира свястна електроинсталация ниско напрежение, камо ли други чудеса. Прави ли ти впечатление че почти всички технически устройства са вносни? Не че зеленчуците не са. Ами месото и млякото? Не, не е от можене, нито от грамотно управление.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.