Какво искат служителите ви

Shutterstock

Какво искат служителите ви

Младите се интересуват повече от обучения, отколкото от по-висока заплата, показва проучване

Мария Иванова
8645 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Служителите и кандидатите за работа не се притесняват да искат увеличение на заплатите си, гъвкаво работно време или повече социални придобивки от работодателите си. Това показват резултатите от проучването "2012 HR Beat", проведено по поръчка на базираната в САЩ компания за предоставяне на компютърни облачни услуги SuccessFactors, която е част от групата на германския софтуерен гигант SAP. 

Изследването обхваща над 1500 специалисти по подбор на персонал и HR специалисти от шест страни – САЩ, Австралия, Франция, Холандия, Германия и Великобритания. Целта му по думите на авторите е да се измери значението на различните бонуси и възможности, предлагани от компаниите, като се отчете доколко високо ги оценяват служителите и кандидатите за работа в зависимост от своите пол, възраст и регион.

"Времената, в които компаниите можеха да предложат унифицирани решения и да очакват служителите да се задоволят с това, отдавна отминаха", коментира Кари Уилярд, която оглавява отдела за обучение в SuccessFactors. "Мениджърите, които осъзнаят важността на прилагането на индивидуален подход при предлагането на бонуси, осигуряването на обучителни и менторски програми и използването на социални медии и мобилни комуникации, ще спечелят конкурентни предимства, ще имат успех в битката за привличане на таланти и ще успеят да преодолеят пропастта между отделните поколения", допълва тя.

Да срещнеш търсенето с предлагането

Според резултатите от проучването както вече назначените служители, така и кандидатите за работа търсят не само финансови, но и други придобивки. Наблюденията на HR мениджърите показват, че огромното мнозинство от хората (87%) искат повече бонуси и придобивки от тези, които са им били предложени. Най-често срещаните искания са били за по-висока заплата (57%) и за гъвкаво работно време (56%). Служителите и кандидатите за работа търсят още възможности за работа от дома, бонуси като ваучери за храна, билети за спортни събития или ползване на перални услуги, както и по-голяма отпуска.

Същевременно изследването показва, че като цяло компаниите са по-склонни да предоставят допълнителни нефинансови придобивки. Съществена част от анкетираните HR специалисти (79%) посочват, че са отговорили положително на исканията на кандидатите за работа. Оказва се обаче, че най-често положителен отговор са получавали исканията за обучения (71%) и за гъвкаво работно време (63%), докато по-висока заплата са получили едва (44%) от хората, които са поискали такава. Най-често увеличението е било в рамките на между 5% и 20%, отчитат от SuccessFactors.

Марс и Венера

Изследването показва, че обикновено представителите на двата пола се интересуват от различни придобивки. Така например специалистите по подбор на персонал отчитат, че при кандидатстването за работа мъжете са много по-склонни да поискат по-високо възнаграждение, докато жените по-често се интересуват от гъвкаво работно време. При вече наетите служители също се наблюдават подобни разлики, като мъжете по правило са по-склонни да поискат повишение, докато жените търсят възможности за намаляване на работните часове.

По думите на Кари Уилярд наблюдаваната тенденция към търсене на повече гъвкавост от страна на жените не е неочаквана. Донякъде обяснението се крие във факта, че компаниите наемат повече работещи майки. Влияние обаче оказва и това, че все по-голяма част от представителите на т.нар. поколение на "бейбибумърите" (хора над 50 години) трябва да се грижат за възрастните си родители. "Компаниите трябва да инвестират в програми за заетост и стратегии за набиране и задържане на талантите, които повишават ангажираността на служителите и кандидатите за работа от всички поколения", изтъква Уилярд.

Възрастови разлики

За целите на изследването авторите разделят служителите на три възрастови категории – т.нар. поколение на милениума (хора на възраст под 33 години), поколението X (между 33 и 50 години) и т.нар. бейбибумъри. Въпреки факта, че представителите на най-младата от тези три групи обикновено се възприемат като най-егоистични, резултатите от проучването показват, че хората от поколението X имат най-много изисквания към работодателите си. Според наблюденията на анкетираните HR специалисти служителите и кандидатите за работа на възраст 33-50 години искат по-големи заплати (39% от представителите на това поколение) и по-високи длъжности (49%) в сравнение с останалите възрастови групи.

Противно на репутацията си, хората от поколението на милениума по-често се интересуват от възможностите за развитие в рамките на компанията. Те са и тези, които най-често търсят допълнителни обучения (40%) и менторство (42%). Бейбибумърите пък са поколението с най-малко изисквания, отчитат авторите на проучването. Като цяло обаче отчетените разлики в интересите на двата пола са относително еднакви по отношение и на трите възрастови групи както при кандидатите за работа, така и при вече назначените служители, отчитат от SuccessFactors.

Все по-мобилни

Резултатите от проучването показват още, че все по-голяма част от специалистите по подбор на персонал и HR специалистите използват възможностите на мобилните комуникации, интернет и социалните медии в комуникацията с кандидатите за работа и служителите. Така например около една четвърт от тях са използвали социални мрежи като LinkedIn (24%) или Facebook (23%) за идентифициране на кандидати за работа. Изпращането на SMS съобщения (12%) до кандидатите или комуникацията чрез Twitter (12%) не са толкова често разпространени като практика, но също намира употреба, отчитат авторите на проучването.

"Начинът, по който се набира персонал, се промени в резултат от разпространението на социалните мрежи и мобилните технологии", коментира Уилярд. По думите й типичен пример за това са представителите на поколението на милениума, които изпращат по около 3200 текстови съобщения месечно. Така набирането на персонал вече далеч не се свежда до лични срещи или телефонни интервюта. "Компаниите, които не използват тези инструменти, рискуват да изостанат и да загубят сериозни потенциални кандидати особено що се отнася до привличането на вниманието на хората от поколението на милениума", отбелязва Уилярд.

Служителите и кандидатите за работа не се притесняват да искат увеличение на заплатите си, гъвкаво работно време или повече социални придобивки от работодателите си. Това показват резултатите от проучването "2012 HR Beat", проведено по поръчка на базираната в САЩ компания за предоставяне на компютърни облачни услуги SuccessFactors, която е част от групата на германския софтуерен гигант SAP. 

Изследването обхваща над 1500 специалисти по подбор на персонал и HR специалисти от шест страни – САЩ, Австралия, Франция, Холандия, Германия и Великобритания. Целта му по думите на авторите е да се измери значението на различните бонуси и възможности, предлагани от компаниите, като се отчете доколко високо ги оценяват служителите и кандидатите за работа в зависимост от своите пол, възраст и регион.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


5 коментара
  • 1
    tiggo avatar :-|
    Тихомир Гочев

    Е боже! Какво ставало по света!

  • 2
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Така и трябва да бъде.

  • 3
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    "Младите се интересуват повече от обучения, отколкото от по-висока заплата"

    Да, бе, да, ама за кренвиршите ви вярвам.

  • 4
    yotata avatar :-|
    йотата

    Така е: мъжете ще търсят по-високи заплати и повишения за да им остане някой лев за собствените хобита след като са изпълнили частта от сделката "издържане" на приятелката, жената, любовницата.

    Защо обаче жените търсят най-вече по-гъвкаво работно време още си размишлявам. Значи, ако са с малки деца - да кажем че има някакво прилично обяснение.
    Ама ако още са със статут на приятелки, а през това време средностатистическия "приятел" се напъва и в извънработно време "за повишение" в службата?

  • 5
    bobbydd avatar :-|
    bobbydd

    По мои наблюдения, новоназаначените служители без никакъв опит и знания, само след 1-2 години изобщо не се свенят да поискат повишение и по-висока заплата заради "огромният принос" към компанията. Бонусите във друга форма освен паричната, изобщо не ги отчитат, само КЕШа ги интересува.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал