Мениджърът-коуч
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мениджърът-коуч

Shutterstock

Мениджърът-коуч

Според проучване 9 от 10 компании в САЩ очакват ръководителите да използват коучинг в работата с подчинени и екипи

10367 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


За автора

Ралица Христова е действащ мениджър и лайф коуч, ръководител на "Варна коучинг". Завършила е международни икономически отношения и корпоративен мениджмънт към Open University London. Работи в сферата на корабния мениджмънт и от 10 години успешно управлява семейния бизнес. Обучава се за лайф и корпоративен коуч към "Ноубъл Манхатън коучинг".

Много организации днес идентифицират коучинга като предпочитан мениджърски стил при управлението на персонала. Големи международни компании като Coca-Cola, Microsoft, Dupont, General Electric, HP и т.н. вече обучават своите мениджъри в коучинг умения. Това е мощна организационна и лидерска стратегия за систематично подобряване на представянето и резултатите. Проучване на Института за развитие на персонала (Institute of Personnel and Development) потвърждава, че 9 от 10 американски компании очакват от своите мениджъри и супервайзори да използват коучинг в работата си със своите подчинени и екипи. Проучване сред работещите потвърждава необходимостта мениджърите да развиват коучинг умения, тъй като за "най-най-добри шефове" се приемат тези с коучинг стил на управление.

Какво е бизнес коучинг

Партньорство, насочено към постигане на цели и личностно развитие. Накратко това е начин на водене, който подкрепя, стимулира, насочва и отправя предизвикателства към индивида или групата да разгърне потенциала и представянето си.

Коучингът е приложим при широк кръг от мениджърски ситуации:

- идентифициране на силните страни и предизвикателствата - мотивиране
- обратна връзка - решаване на ежедневни работни въпроси

- подпомагане на служителите да станат по-осъзнати, да променят проблемно поведение и да грабнат възможността за разтеж и развитие. 

Коучинг стилът в мениджмънта позволява да се фокусирате върху това да "коучвате" служителите и да им осигурявате възможности да усъвършенстват уменията си, да вземат самостоятелни решения, да разрешават проблеми и да постигат по-добри резултати. Според изследване, проведено от Мартин Корнаки от Института за развитие на персонала (The Chartered Institute of Personnel and Development) през 2008 година сред близо 500 компании, е установено, че една четвърт от запитаните използват коучинг, а половината смятат коучинга за решаващ фактор. 

Разликите с традиционния корпоративен подход

Като начин на управление на хората коучингът се различава от традиционния корпоративен подход на "заповеди и контрол" по следните критерии:

- Сътрудничество вместо контролиране

- Делегиране на повече отговорности - Говори по-малко, слуша повече - Дава по-малко нареждания, задава повече въпроси

- Дава специфична обратна връзка, вместо да осъжда. 

Това не е просто начин да бъдете по-добри с хората – делегирането на отговорности стимулира доброто представяне, докато коучинг мениджърите държат на фокус целите и резултатите. Най-успешните лидери на работното място са се научили как да упълномощават и мотивират своите хора, вместо да ги контролират. Една от причините е, че днешното младо поколение е много по-различно от предишното. Те имат различни очаквания към техните лидери и към работната среда. Като цяло, за да се мотивира днешното младо поколение, се изисква повече лично внимание, признание и толерантност от страна на мениджмънта. 

Мениджърът-коуч

Ролята на мениджъра-коуч е много различна от тази на външен бизнес коуч. Докато външният коуч насочва вниманието си изцяло към своя клиент, мениджърът-коуч трябва да балансира нуждите на коучвания с тези на екипа и на организацията като цяло. 

Твърде много компании не успяват да ангажират напълно своите служители и така оставят ценен талант и иновации на своите конкуренти. Качествените служители заслужават много повече от заплата – те имат нужда от това да придобият нови знания и умения, да определят и постигнат собствени цели, да получат оценка на приноса и възможност за изява.

Голяма част от ефективния коучинг се извършва чрез наблюдение, оценка, диалог, питане и общуване. Най-добрите мениджъри-коучове са търпеливи, възприемчиви, осъзнати, приемащи, открити, оказващи подкрепа, внимателни наблюдатели и добри слушатели. Те са умели в междуличностното общуване и в даването на обратна връзка, която не предизвиква отбранителност и заемане на защитна позиция. Когато служителите вярват и уважават своите лидери, те реагират ефективно и с разбиране на обратната връзка. Те им помагат да открият слабостите/пропуските и предизвикват ограничаващите ги вярвания. 

Предимствата на мениджъра-коуч

- По-задълбочено познаване на хората и организацията

- По-дългосрочни отношения - здрава основа за взаимно доверие и уважение

- Повече възможности за влияние.

Какво печели мениджърът

Очевидна е ползата на коучинга за хората, които го ползват, но какво остава за мениджъра? Ако сте претрупан с работа ръководител, можете ли да си позволите да отделите това време и усилия, когато вече имате достатъчно отговорности, с които да се справяте? Да, коучингът изисква от вас време и усилия да помагате на другите да постигат своите цели и да решават своите проблеми, той също така помага и на вас по следните начини:

По-мотивиран екипУпълномощаването е могъщ мотиватор. Когато истински сте отдадени да помагате на хората си да си поставят цели, да вземат решения и да прилагат на практика своите идеи, те стават по-мотивирани, отдадени и фокусирани в работата си.

По-добро представяне на екипитеПоради двойнствената си функция да управлява екипите и да развива хората коучингът води до по-добри индивидуални и колективни резултати. Непрекъснатият процес на учене означава, че текущата посока на кривата с времето тръгва стремглаво нагоре.

По-добри работни взаимоотношенияДобрият бизнес коучинг гради доверие и сътрудничество и води до по-добри работни отношения. Това не означава да станете добър приятел с всички, но означава, че отношенията в работна среда стават по-лесни и по-приятни, а в някои случаи и с по-малко стрес за всички.

По-качествени идеиКогато придобиете навика да задавате въпроси, за да извлечете креативността от хората, ще останете приятно изненадани от качеството на идеите, които хората ви започват да генерират. След известно време те сами ще започнат да идват при вас с нови предложения.

По-добра информацияАко сте отдаден да коучвате хората си в дух на сътрудничество и откритост, хората ще се чувстват по-уверени да идват при вас с важна информация – дори и с това да ви казват лошите новини, когато все още има време да се вземат мерки.

Инвестирате време, за да спечелите повече времеНяма спор, че в краткосрочен план е по-бързо да поемете контрола и да дадете указания, вместо да коучвате. Това е така в критични ситуации, но в дългосрочен план колкото повече насочвате, толкова повече хората ще разчитат на вашите указания и толкова повече от вашето време ще бъде погълнато. Ако инвестирате времето си в коучинга обаче, с времето хората ще имат все по-малко нужда от напътствие, вие ще станете по-уверени в делегирането и така ще си освободите време за задачите, които само вие можете да свършите.

Как да развиете коучинг стил

Слушайте и наблюдавайте внимателно. Забележете какъв стил на учене има човекът срещу вас и какви са неговите силни страни. 

Делегирайте повече, насочвайте по-малко веднага след като сте установили, че служителят притежава необходимите умения и мотивация да се справи със задачата. Винаги давайте ясни параметри, когато делегирате (време, бюджет, ресурси и т.н.).

Използвайте грешките като възможности за учене.

Научете хората да решават сами проблемите, а не вие да го правите вместо тях.

За автора

Ралица Христова е действащ мениджър и лайф коуч, ръководител на "Варна коучинг". Завършила е международни икономически отношения и корпоративен мениджмънт към Open University London. Работи в сферата на корабния мениджмънт и от 10 години успешно управлява семейния бизнес. Обучава се за лайф и корпоративен коуч към "Ноубъл Манхатън коучинг".

Много организации днес идентифицират коучинга като предпочитан мениджърски стил при управлението на персонала. Големи международни компании като Coca-Cola, Microsoft, Dupont, General Electric, HP и т.н. вече обучават своите мениджъри в коучинг умения. Това е мощна организационна и лидерска стратегия за систематично подобряване на представянето и резултатите. Проучване на Института за развитие на персонала (Institute of Personnel and Development) потвърждава, че 9 от 10 американски компании очакват от своите мениджъри и супервайзори да използват коучинг в работата си със своите подчинени и екипи. Проучване сред работещите потвърждава необходимостта мениджърите да развиват коучинг умения, тъй като за "най-най-добри шефове" се приемат тези с коучинг стил на управление.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    marin avatar :-P
    Марин

    Благодарим на авторката за прекрасната нова дума. В никакъв случай не трябва да се ползват думите учител, треньор, наставник. Те не могат да обхванат същността на коучинга. Думата малко прилича на коч и кочина, но хора с добър и трениран слух нямат проблем.

  • 2
    boretobe avatar :-|
    Borislav Arapchev

    bravo, Marine, i az taka mislya!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    xamctep avatar :-|
    xamctep

    Добрите мениджъри (ръководители) не са се появили с появата на коучинга (ужасно звучи, когато се използва с български език). Не се прехласвайте!
    Мениджърът-коч... :)

  • 4
    olivanova avatar :-|
    Димитър Антимов

    Мениджър-лидер....например;)))

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    rallie avatar :-|
    rallie

    До коментар [#1] от "Марин":
    Отдавна търся български вариант на думите коуч и коучинг, но на която и да се спра е непълна и неточна. Не съм се отказала!

  • 6
    rallie avatar :-|
    rallie

    Коучингът създава лидери и лидерът може да е коуч. Мислила съм върху тази дума, но тя разкрива само част от съдържанието на коучинга. Благодаря за предложението. До коментар [#4] от "olivanova":

  • 7
    marin avatar :-|
    Марин

    [quote#5:"rallie"]Отдавна търся български вариант на думите коуч и коучинг[/quote]Наставник, наставничество ...
    Може да звучи непрофесионално, но точно изразява съдържанието. Коуч и коучинг звучат префърцунено, дразнят и няма да помогнат на Вашата дейност. Желая Ви успех!

  • 8
    engineer2004 avatar :-|
    Krasimir Petrov

    Няма значение как ще се нарича...да се придъжа един мениджър към написаното е чудесно...стига да има железни нерви и самообладание в критични ситуации, когато всичко новонаучено се забравя и инстинктивно се връщаме към старите методи...
    За овладяване на горния стил освен желание и време, ще са необходими много тренировки, самонаблюдение и ....домашно възпитание...
    Не всеки може да бъде лидер, истинските лидери се раждат и утвърждават сами, хората ги признават и следват... Останалите са началЬници...най-често срещаният тип мениджър в БГ....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK