Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 30 окт 2012, 19:28, 9133 прочитания

Мениджърът-коуч

Според проучване 9 от 10 компании в САЩ очакват ръководителите да използват коучинг в работата с подчинени и екипи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



За автора

Ралица Христова е действащ мениджър и лайф коуч, ръководител на "Варна коучинг". Завършила е международни икономически отношения и корпоративен мениджмънт към Open University London. Работи в сферата на корабния мениджмънт и от 10 години успешно управлява семейния бизнес. Обучава се за лайф и корпоративен коуч към "Ноубъл Манхатън коучинг".
Много организации днес идентифицират коучинга като предпочитан мениджърски стил при управлението на персонала. Големи международни компании като Coca-Cola, Microsoft, Dupont, General Electric, HP и т.н. вече обучават своите мениджъри в коучинг умения. Това е мощна организационна и лидерска стратегия за систематично подобряване на представянето и резултатите. Проучване на Института за развитие на персонала (Institute of Personnel and Development) потвърждава, че 9 от 10 американски компании очакват от своите мениджъри и супервайзори да използват коучинг в работата си със своите подчинени и екипи. Проучване сред работещите потвърждава необходимостта мениджърите да развиват коучинг умения, тъй като за "най-най-добри шефове" се приемат тези с коучинг стил на управление.

Какво е бизнес коучинг


Партньорство, насочено към постигане на цели и личностно развитие. Накратко това е начин на водене, който подкрепя, стимулира, насочва и отправя предизвикателства към индивида или групата да разгърне потенциала и представянето си.

Коучингът е приложим при широк кръг от мениджърски ситуации:
- идентифициране на силните страни и предизвикателствата
- мотивиране
- делегиране
- създаване и развитие на екипи
- работа с взаимоотношенията в компанията
- обратна връзка
- решаване на ежедневни работни въпроси
- подпомагане на служителите да станат по-осъзнати, да променят проблемно поведение и да грабнат възможността за разтеж и развитие. 

Коучинг стилът в мениджмънта позволява да се фокусирате върху това да "коучвате" служителите и да им осигурявате възможности да усъвършенстват уменията си, да вземат самостоятелни решения, да разрешават проблеми и да постигат по-добри резултати. Според изследване, проведено от Мартин Корнаки от Института за развитие на персонала (The Chartered Institute of Personnel and Development) през 2008 година сред близо 500 компании, е установено, че една четвърт от запитаните използват коучинг, а половината смятат коучинга за решаващ фактор. 



Разликите с традиционния корпоративен подход

Като начин на управление на хората коучингът се различава от традиционния корпоративен подход на "заповеди и контрол" по следните критерии:

- Сътрудничество вместо контролиране
- Делегиране на повече отговорности
- Говори по-малко, слуша повече
- Дава по-малко нареждания, задава повече въпроси
- Дава специфична обратна връзка, вместо да осъжда. 

Това не е просто начин да бъдете по-добри с хората – делегирането на отговорности стимулира доброто представяне, докато коучинг мениджърите държат на фокус целите и резултатите. Най-успешните лидери на работното място са се научили как да упълномощават и мотивират своите хора, вместо да ги контролират. Една от причините е, че днешното младо поколение е много по-различно от предишното. Те имат различни очаквания към техните лидери и към работната среда. Като цяло, за да се мотивира днешното младо поколение, се изисква повече лично внимание, признание и толерантност от страна на мениджмънта. 

Мениджърът-коуч

Ролята на мениджъра-коуч е много различна от тази на външен бизнес коуч. Докато външният коуч насочва вниманието си изцяло към своя клиент, мениджърът-коуч трябва да балансира нуждите на коучвания с тези на екипа и на организацията като цяло. 

Твърде много компании не успяват да ангажират напълно своите служители и така оставят ценен талант и иновации на своите конкуренти. Качествените служители заслужават много повече от заплата – те имат нужда от това да придобият нови знания и умения, да определят и постигнат собствени цели, да получат оценка на приноса и възможност за изява.

Голяма част от ефективния коучинг се извършва чрез наблюдение, оценка, диалог, питане и общуване. Най-добрите мениджъри-коучове са търпеливи, възприемчиви, осъзнати, приемащи, открити, оказващи подкрепа, внимателни наблюдатели и добри слушатели. Те са умели в междуличностното общуване и в даването на обратна връзка, която не предизвиква отбранителност и заемане на защитна позиция. Когато служителите вярват и уважават своите лидери, те реагират ефективно и с разбиране на обратната връзка. Те им помагат да открият слабостите/пропуските и предизвикват ограничаващите ги вярвания. 

Предимствата на мениджъра-коуч

- По-задълбочено познаване на хората и организацията
- По-дългосрочни отношения - здрава основа за взаимно доверие и уважение
- Повече възможности за влияние.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5742 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 6346 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Разширени възможности за самофактуриране от 2013 г.

От следващата година се очаква улеснено администриране на отстъпки от чуждестранни доставчици

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10