Разширени възможности за самофактуриране от 2013 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Разширени възможности за самофактуриране от 2013 г.

Капитал Daily

Разширени възможности за самофактуриране от 2013 г.

От следващата година се очаква улеснено администриране на отстъпки от чуждестранни доставчици

8416 прочитания

Капитал Daily

© Капитал Daily


Част от тазгодишния пакет промени в данъчните закони е продиктуван и от изменения в европейската ДДС директива 112/2006/ЕС (въведени с директива 2010/45/ЕС от 13 юли 2010 г.), които България трябва да въведе от 1 януари 2013 г. Една от тези промени би могла да създаде повече възможности за улеснено управление на навременното документиране и уреждане на отношенията по предоставяне на отстъпки от страна на чуждестранни доставчици на стоки.

Досегашният режим

който действа от началото на 2011 г., и сега позволява така нареченото самофактуриране – клиентът купувач може да издаде фактура или дебитно/кредитно известие към фактура от името и за сметка на доставчика продавач със съгласието на последния. Идеята на самофактурирането е да се даде възможност за клиента сам да администрира и управлява счетоводния документооборот (фактури и известия към тях). Това би могло да е особено важно в случаите с голям брой доставчици, всеки от които може да има различни практики и процедури при издаване на фактури и известия към тях.

Наличието на подобни различия често води до забавяне на плащанията или дори до сериозни търговски спорове в определени случаи. Принципно при добросъвестно прилагане самофактурирането намалява риска от търговски спорове и разхода на време за кореспонденция - клиентът е очевидно заинтересуван от навременното и надлежно документиране на отстъпките, предоставяни впоследствие при постигане на договорени показатели (най-често определен оборот) с кредитно известие от страна на доставчика.

Само че сега действащата правна рамка - чл. 79а от Правилника за прилагане на Закона за ДДС (ППЗДДС), въвежда определени ограничения кога може да има самофактуриране. В частност самофактурирането не е допустимо, ако доставчикът не е регистриран за ДДС цели в България, извършва дейност от по-малко от две години или не е установен (няма седалище/адрес на управление или постоянен обект) на територията на страната. Друго сериозно ограничение е забраната за самофактурирането при доставки, при които клиентът е платец на ДДС, което обхваща и покупката на стоки от ЕС.

На практика при тези ограничения значително се лимитира приложното поле на самофактурирането в случаите на доставчик чуждестранно лице.

Промените

в Закона за ДДС (нова редакция на чл. 113, ал. 11) на пръв поглед не създават нов режим на самофактуриране – законът отново ще позволява доставчикът и клиентът да постигнат споразумение последният да издава фактури/известия от името и за сметка на доставчика, като следва да е налице процедура за одобрение от доставчика на така издадените документи. За разлика от сегашната редакция обаче липсва законова делегация към ППЗДДС да уреди условията и реда за приемане на така издадените фактури от доставчика и това не е случайно.

Поглед към първоизточника на тази промяна – новата редакция на чл. 224 от Директива 112/2006/ЕС - показва, че е премахната възможността държавите членки, на чиято територия се доставят стоките или услугите, да регламентира условията, при които ще се сключват споразуменията за самофактуриране и процедурите за приемане от страна на доставчика. Промяната е проявление на една от целите при промяна на директивата, а именно - създаване на единни правила за фактуриране в ЕС, в това число и при самофактуриране. 

Единствените изисквания, които новите редакции на закона и директивата ще налагат от 1 януари 2013 г. при самофактуриране, е да има предварително споразумение между доставчика и получателя и процедура за приемане на така издадените документи от страна на доставчика.

Очаквани допълнителни промени в ППЗДДС и ползи за бизнеса

Вследствие на гореизложените промени в паневропейските правила за фактуриране би следвало да бъде отменен чл. 79а от ППЗДДС, тъй като България вече няма да има делегация от Директива 112/2006/ЕС да въвежда допълнителни условия относно приложното поле на самофактурирането. С други думи - от 1 януари 2013 г. би следвало да отпаднат настоящите ограничения в ППЗДДС за самофактуриране при доставка на стоки от чуждестранни лица. При подобна промяна страните по доставката ще могат по собствена преценка да определят условията, при които ще се извършва самофактуриране.

Единствените задължителни изисквания би следвало да имат предварително споразумение за самофактуриране (в писмена форма, за доказване) и договорена процедура по приемане от доставчика на документите, издадени при самофактурирането от клиента.

Подобна промяна би дала повече възможности на бизнеса, особено на търговците на стоки с множество международни доставчици, да бъдат по-гъвкави при договаряне и управление на документооборота си. По-специално тези търговци биха получили възможност да договорят улеснен и по-гъвкав режим на документиране на отстъпки, като ще имат възможност да се споразумеят за издаването от самите тях на кредитни известия за тези отстъпки от името на доставчиците си. Тази възможност би допринесла съответно и за по-ефективно управление на финансовите отношения с търговски партньори от чужбина.

Настоящата публикация е лично мнение на автора и не представлява конкретен съвет или консултация нито от автора, нито от CMS Cameron McKenna по разгледаните в нея въпроси и нормативни текстове.

Част от тазгодишния пакет промени в данъчните закони е продиктуван и от изменения в европейската ДДС директива 112/2006/ЕС (въведени с директива 2010/45/ЕС от 13 юли 2010 г.), които България трябва да въведе от 1 януари 2013 г. Една от тези промени би могла да създаде повече възможности за улеснено управление на навременното документиране и уреждане на отношенията по предоставяне на отстъпки от страна на чуждестранни доставчици на стоки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK