С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 12 ное 2012, 17:30, 4469 прочитания

Намален ДДС за нови жилища

Защо опитите за въвеждане на нови намалени ставки не са добра идея

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


В хода на изготвянето на държавния бюджет за следващата година станахме свидетели на изнасянето за публично обсъждане на някои важни данъчни предложения. Темата с облагането на лихвите по депозити за съжаление върви към законодателно приемане. Друго интересно предложение е намаляването на ДДС ставката за новопостроени жилища до 5%. В настоящата статия ще разгледам валидността на аргументите, на които се позовават привържениците на предложението.

Намален ДДС е често срещан в държавите от ЕС

Това наистина е така, тъй като европейската ДДС директива позволява прилагането на намалена ДДС ставка за изграждането, реновирането и реконструкцията на жилища, когато това е част от социалната политика на държавата. Фактът, че много европейски държави са избрали тази политика, не означава, че тя е непременно икономически или фискално целесъобразна. Както съм коментирал и в предходни статии, ползването на различни ДДС ставки създава два типа проблеми. На първо място, води до фискални злоупотреби предвид неправомерно разширяване на облекчението и за области, за които не е предвидено, както и до повишен данъчен риск за коректните данъкоплатци от превратна интерпретация на облекчението при данъчен контрол. А на второ място, води до изкривяване на оптималното разпределение на икономическите ресурси предвид манипулацията чрез различните ДДС ставки на относителните цени на активите.

Кой да плаща по-малкото данъци

Предлагащите намалено ДДС за нови жилища ограничават прилагането му било то само за хора, които нямат собствено жилище, било то само за млади хора. Впрочем вече съществува едно данъчно облекчение за млади хора, придобили собствено жилище. Това е намалението на облагаемия доход с плащаните лихви по ипотечни кредити за целите на облагането с данък общ доход по ЗДДФЛ. Не само че вече съществува едно облекчение, но и ограниченията за прилагане на второто облекчение изглеждат твърде лесни за заобикаляне. Достатъчно разпространени са и понастоящем случаите, когато жилището се закупува от едно лице с идеята да се ползва от друго лице. Тоест може да се очаква, че продажби на жилища с намалено ДДС ще се извършват в далеч по-голям относителен обем (спрямо общия обем продажби на жилища) от онова, което при въвеждането на мярката може да се предвиди.

Освен това, ако облекчението покрива и случаите на реновиране или реконструиране на жилища, законът ще трябва ясно и изчерпателно да посочи кои именно услуги могат да се третират като такива. Това на практика е трудно постижимо, което е и основният фискален проблем на диференцираните ДДС ставки. В резултат се увеличава несигурността на данъчната среда.

Икономическият ефект

Статистиката сочи, че от началото на икономическата криза цените на жилищата са паднали със средно 40%. И все пак твърди се, че закупуването на собствено жилище продължава да бъде непосилно за средния потребител. Именно това прави необходимо намалението на ДДС. Този аргумент е крайно озадачаващ. Намалението на ДДС ставката до 5% би намалило крайната цена с ДДС на един имот с 12.5%. Въпросът е защо именно това намаление с 12.5% би имало по-голям ефект върху решението на потребителя да закупи жилище, отколкото досега натрупалото се намаление от 40%?! А и в крайна сметка, ако наистина все още цените не са оптимални, така че да удовлетворяват всички участници на пазара, икономическата логика е, че те ще продължат да падат, дори и без да се намалява ДДС.
От друга страна, намалението на ДДС за нови жилища е вид манипулация на цените им с цел пренасочване на потребителското търсене. И отново въпросът е защо трябва потребителите да си купуват непременно нови жилища, а по-малко друг продукт на пазара (храна, образование, развлечение и т.н.). И защо по този начин трябва да бъде стимулиран секторът на недвижимите имоти, а не някой друг сектор на икономиката?


Невидимата ръка на пазара следва да направлява пазарните агенти в техните решения, тъй като това води до най-добро разпределение на ресурсите. За тази цел цените на пазара трябва да бъдат абсолютно свободни и неманипулирани, за да отразяват в най-точна степен потребителските предпочитания. Ако някой си е купил например автомобил вместо жилище, това означава, че в съответния момент при съответните ценови нива той е предпочитал да има точно автомобил, а не жилище. Привидният положителен ефект на всяка манипулация е винаги за сметка на по-трудно забележимия ефект от загубената алтернатива.

Ценовото манипулиране на имотния пазар е опит за ново надуване на балона. Общите приказки за модернизирането на жилищния фонд са икономически невалидни, тъй като това модернизиране е следствие на общото икономическо развитие, а не причина за него. Или в България отново се опитваме да поставим каруцата пред коня.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5083 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5075 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Проблемите с младежката заетост

Какви идеите предлагат работодателите за уреждане на стажантските договори

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг