Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 11 дек 2012, 21:19, 6741 прочитания

Кариерна подкрепа за "новодомци"

Консултантските програми за аутплейсмънт са печеливша ситуация както за компаниите, така и за напускащите служители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

За автора

Олга Минева е психолог от университета в Хайделберг, Германия, където се занимава с изследователска дейност в областта на рекламната психология (Brand Image Formation) и организационното развитие (в сътрудничество с Franklin Covey Leadership Institut).
Олга е консултант в австрийската компания КАТРО в България, чиято компания-майка dieBerater вече няколко години успешно прилага услугата аутплейсмънт в Австрия и други страни от Централна и Източна Европа, допълвайки я с разнообразни програми за развитие на персонала, с фокус върху разгръщането на лидерските умения.
"Провеждането на един толкова деликатен и изпълнен с емоции проект изисква правилната смесица от професионално консултиране и това да се покаже на засегнатите личности, че те са ценени."
Мартин Мимлер, Competence Center Compensation & Benefits, Siemens Austria
"Големият брой участници, намерили успешно нова работа след (аутплейсмънт) коучинга, е резултат от идеалната комбинация на добрата методологична организация на проекта и индивидуалните консултации, с типичното за тях съчувствие и уважение към засегнатите служители. Обратната връзка от нашите бивши служители досега е изцяло положителна."
Маг. Сабине Куглер, Human Resources Manager, Ericsson Austria
Спомняте ли си филма UP in the air ("Високо в небето"), в който привлекателният Джордж Клуни с чаровна усмивка летеше от град на град, от компания в компания, за да върши онова, което мениджърите не искаха да направят сами – освобождаване на служители. Колкото повече действието се развива, толкова повече ние, зрителите, усещаме, че ролята на героя на Джордж Клуни не е просто да изиграе лошото ченге. Той, съзнателно или не, се превръща в опора за служителите, които биват уволнени, и става техен консултант при кариерния им преход.

Този филм неслучайно разтърси боксофисите през кризисната 2009 г. и както всички знаем, през последвалите 3 години немалко компании бяха принудени да продължат да съкращават свои служители като един от начините да се справят с икономическата криза. И в тях бавно и сигурно навлезе един Джордж Клуни, предлагащ истинска психологическа подкрепа – добрият герой наречен аутплейсмънт (от англ. Outplacement).


Аутплейсмънт в най-общия му смисъл може да бъде разглеждан като консултантска програма, чиято цел е да превърне освобождаването на персонал в ситуация печеля - печелиш (win-win) както за засегнатите служители, така и за тези, които остават, а и за цялостния организационен климат.

Аутплейсмънт програмата няма фиксиран начин на протичане, защото е силно индивидуално зависима от нуждите на всеки участник. Процесът може да започне с групови уъркшопи, в които всички засегнати от уволнение служители да споделят обземащите ги емоции, страхове, планове – в тази групова динамика са важни два елемента: усещането, че не си сам в този процес, и открояването на най-общозначимите теми, които засягат един служител при подобна ситуация.
След тази подготвителна фаза всеки участник в аутплейсмънт програмата навлиза в личния си аутплейсмънт процес, който се състои от няколко индивидуално напаснати етапа на коучинг и консултиране.

Изнасянето



Ако си представим освобождаването от старото работно място като изнасяне от уютното старо жилище, то в първия момент човек попада в новото жилище на една съвсем нова фаза от живота му, в която е заобиколен от празни бели стени и тъмни коридори.

Първата интензивна аутплейсмънт фаза цели да подкрепи участника при преодоляването на шока от раздялата със старата рутина и сигурност. Консултантският процес е съсредоточен върху повишаване на личната мотивация, самочувствие и увереност, като консултантът помага на клиента да открие своите силни страни и приложенията на досегашния си опит в тази нова ситуация. През ежеседмичните сесии консултантът и служителят започват бавно да се разхождат из новото му жилище, да опознават потенциалните удобства, които то би могло да предложи, и да разкриват заедно съвсем нови перспективи. Едва тогава вече емоционално стабилният служител може да види открилите се пред него нови хоризонти и да започне с помощта на аутплейсмънт консултанта да поставя своите конкретни бъдещи цели.

Освежаващ ремонт

Във втората фаза новодомецът вече е изградил в главата си една представа за посоките и начините, по които иска да направи новото си жилище свой истински дом, липсва му само куфарчето с нужните за този ремонт инструменти. На този етап аутплейсмънт консултантът помага на служителя да изгради успешни стратегии за търсене на работа, подготвя с него всички нужни документи за кандидатстване за работа, подкрепя го при усъвършенстване на поведението му по време на интервю и използва своите професионални контакти, за да го ориентира на пазара на труда и да му препоръча подходящи работодатели. Всички модели и техники се напасват изцяло според личността на участника, за да може той да ги усвои и прилага максимално естествено и непринудено.

В тази фаза от аутплейсмънт процеса консултантът не само провежда сесии със служителя, но е и на разположение по имейл и телефон за всякакви коментари, обсъждания и рефлексия от страна на служителя при прилагането на новите техники.

Всички описани дейности за повишаване шансовете за намиране на работа и представителността на клиента могат да бъдат нож с две остриета според проучване за гледната точка на клиента в аутплейсмънт процеса, проведено в British Columbia University. Според една част от участниците консултантът "се е грижил за тях, помагал им е извън стандартните си задължения", но немалко мнения крият и негативни впечатления като "усещане за притискане, контрол, нарушаване на личните граници".

Затова е важно да уточним, че аутплейсмънт консултантът има само подкрепяща роля и подтиква новодомецът сам да създава мечтания си дом в новата фаза от живота му, развивайки у него самостоятелност, проактивност и увереност.

След всички тези важни стъпки консултантът съпровожда своя клиент до момента, в който той се почувства уютно в новото си жилище – това включва консултации и коучинг сесии, преодоляване на личностни препятствия и предизвикателства, както и комуникация по имейл и телефон, защото както и резултатите от споменатото вече проучване подчертават, участниците искат най-вече емпатия и тяхната история да бъде чута.

Представихте ли си вече щастливия новодомец?

А нямате ли чувството, че след всичко казано дотук има нещо в думата аутплейсмънт, което не е на място – може би именно представката out? Нека не разглеждаме този процес с цел да "изхвърли" служителите навън (out), а напротив – като процес, който цели да ги въведе в един нов, успешен период от тяхната кариера. За това, вземайки пример от летящия up in the air Джордж Клуни, можем да заменим аутплейсмънт с ъпплейсмънт (UPplacement) – за следващата стълбичка нагоре (up!), към успеха.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5739 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 6340 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Работодателите могат да получат до 390 хил. лв. за транспорт на служителите си

Кандидатстването е самостоятелно или в партньорство с друго предприятие

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10