С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 15 яну 2013, 19:16, 5369 прочитания

По-зрели, но и по-ценни

Демографските промени повишават необходимостта от по-ефективно управление на по-възрастните служители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

По-възрастните служители често се описват като по-добри професионалисти – опитни, трудолюбиви и с по-висока работна етика, както и с по-положителни нагласи към работата като цяло. Въпреки това, когато става въпрос за наемане на персонал, тези качества обикновено отстъпват пред избора на по-млад кандидат за дадената позиция.

Положителното мнение за качествата на по-зрелите представители на персонала се потвърждава и от данните от проучване, проведено от д-р Линда Шоу, когнитивен невролог и специалист по въпросите на възрастовото многообразие. Според резултатите от изследването  съществена част от респондентите смятат, че хората на възраст над 60 години са по-трудолюбиви (65%) и с по-висока работна етика (69%) в сравнение с тези на възраст 30-40 години. Така хората на възраст 20 - 30 години най-често биват описвани като енергични (44%), между 30 и 40 г. – като амбициозни (52%). В по-горните възрастови групи определенията са съответно трудолюбиви (60%) за хората между 40 - 50 години и лоялни за служителите на възраст над 50 години (44%) и над 60 години (33%).


Същевременно обаче резултатите от проучването показват и преобладаващ брой на анкетираните, според които по-възрастните служители по-често не могат да се справят с напредналите технологии на работното място (70%). Разпространено е и схващането, че те придобиват нови умения по-бавно (61%) и са по-малко отворени към въвеждането на промени в работата (52%). Запитани за негативни качества на служителите от различните възрастови групи, респондентите определят най-зрелите служители на възраст между 40 и 50 години като хора с променливи настроения, а тези над 50 години като неспокойни (19%), а възприятието за хората над 60 години е, че им липсва амбиция (53%). За работниците на възраст 30 - 40 години най-често се казва, че са склонни към заяждане (17%), докато за представителите на групата 20 - 30 години е масово схващането, че са недисциплинирани (87%).

Стигмата на възрастта

"Нагласите на хората са, че по-зрелите служители са от най-малко значение", обобщава Шоу. Такова е мнението на 46% от респондентите в проучването й, докато 27% от тях посочват като най-важни за дадена компания служителите й на възраст 40 - 50 г. Според наблюденията на самата Шоу обаче в обществото все още има стигма около идеята за остаряването и за това компаниите да имат по-възрастни служители. Това обяснява и факта, че две трети от респондентите смятат, че независимо от опита и квалификациите възрастта на даден кандидат може да се окаже пречка в търсенето на работа.



По думите на Шоу обаче хората на възраст над 60 години са изключително ценни, тъй като "пращят от знания и опит". В този смисъл предизвикателството пред работодателите е как да поощрят и да използват тези знания и опит, така че да извлекат максимални ползи от разнообразната си по възраст работна сила. За целта според нея е необходимо да се търси смесване на новите идеи и познанията на по-младите служители с опита и експертизата на по-зрелите им колеги.

Необходимостта от адекватен отговор на въпроса как компаниите биха могли да управляват най-успешно по-възрастните си служители и да използват оптимално качествата им се усилва и поради демографските промени на пазара на труда в развитите икономики. По данни на европейската статистическа служба Евростат например, в рамките на периода 2000 - 2010 г. делът на заетите лица на възраст над 55 години се е увеличил във всички 27 страни от ЕС, с изключение на Португалия и Румъния. Реформите в посока увеличаване на пенсионната възраст в редица от европейските страни също означават, че в бъдеще броят им ще расте.

"Времената се променят и следователно работодателите ще трябва да бъдат по-находчиви", пише в коментар за сайта HR Zone Саймън Норт, съосновател на британската компания за кариерно консултиране Position Ignition. По думите му компаниите ще трябва да потърсят алтернативни подходи, чрез които да постигнат максимални ползи от по-възрастните си служители, като същевременно гарантират на самите работници възможността да се посветят на работата си, без да се притесняват твърде много от опасността да я загубят.

За оптималното постигане на този баланс Норт предлага следните три стъпки:

1. Преценете дали системите ви за управление на представянето са съобразени с преследваните цели
"Редица работодатели гледат на системите за управление на представянето като на ключово средство за управлението на по-възрастните си служители, но доколко ефективни са в действителност тези процеси", изтъква Норт. Съветът му към работодателите е да обърнат внимание на следните въпроси:

Срещате ли затруднения в това да приключите изготвянето на инвидидуалните оценки на служителите си навреме? Всъщност изготвяте ли изобщо подобни оценки? Трудно ли ви е да вземате последователни решения за увеличаване на заплати, бонуси, повишения и т.н. въз основа на тези оценки? И накрая, в каква степен се е променила за последните няколко години системата ви за управление на представянето, както и дали вече е автоматизирана?

2. Отговорете на променящите се изисквания на по-възрастните си служители
Важно е да създадете на отделните служители достатъчно пространство за размисъл за това какво могат и какво не могат да правят в работен контекст. За работодателя им пък е важно да е в състояние както да отговори на потребностите им, така и да се приспособи към тях, посочва Норт. По думите му възможните решения в подобни ситуации включват например почасова работа или гъвкаво работно време, както и консултантски услуги.

3. Гарантирайте осъществяването на трансфер на знанията
"Зрелите служители са източник на безценни знания и опит, така че, ако съумеете да запазите добри отношения с тях, ще бъдете в по-благоприятна позиция за запазването на тези знания и за гарантирането на прехвърлянето им към по-млад член на персонала, така че да не бъдат загубени", пояснява Норт. Той обаче изтъква, че в стремежа си да запазят знанията  работодателите трябва да подходят с такт и да се отнасят с отделните служители със съответната доза уважение. Идеята, по думите му, е да не се създава впечатлението за просто "обиране" на служителите, тъй като това би могло да ги накара да се чувстват уязвими и безполезни. От особена важност е да стане ясно, че компанията цени познанията независимо от тяхната форма, както и че гледа на тях като на средство за защита на марката, организацията и хората, които работят в нея, допълва Норт.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5612 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 6077 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Особености на банковите гаранции за земеделието

Какво предлага новата гаранционна програма на Националния гаранционен фонд и как се кандидатства по нея

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10