С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 яну 2013, 15:47, 33802 прочитания

Ползване на данъчен кредит за автомобили

"Новото" в ДДС режима от 2013 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Една от промените в данъчното законодателство, в сила от началото на настоящата година, която предизвика голям обществен интерес, касае новия стар режим на ползване на данъчен кредит за автомобили.

Ролята на ЕС

Задължително трябва да се отбележи, че заслугата за тази промяна не е на българското правителство. Промените в ЗДДС са принудителни и във връзка с наказателна процедура срещу България за неспазване на изискванията на европейското ДДС законодателство.
Най-общо ДДС директивата казва, че на общоевропейско ниво следва да се установи за кои разходи лицата нямат право да ползват данъчен кредит, тъй като не са стриктно свързани с тяхната бизнес дейност. Това е отговорност на европейските институции, но те все още не са излезли с такова общо решение. Междувременно държавите членки имат право да запазят във вътрешното си законодателство правилата и ограниченията, които са били приложими към момента на присъединяването им в ЕС. Държавите членки обаче нямат право впоследствие да променят тези правила във вреда на данъкоплатците, т.е. да въвеждат допълнителни рестрикции на данъчния кредит.
Правилата за данъчен кредит, следва да припомним, бяха променени с новия ЗДДС, в сила от 2007 г. Доколкото те въвеждаха проблемните допълнителни рестрикции, сега идеята е те да отпаднат и на практика да се върнем към режима, действал до 2006 г. Макар идеята да е ясна, оказва се, както ще видим по-долу, че старият режим не е възстановен в своята цялостност. А и не би могъл да бъде предвид другите по-нови режими в ЗДДС.

Въпросът със седалките и товарните автомобили

Както е добре известно, данъчен кредит може да се ползва само за автомобили, в които седалките са 6+1 или повече, или за автомобили, предназначени за превоз на товари. В опит да се пребори заобикалянето на закона законодателят по-късно въведе изискването седалките да са фабрично монтирани от производителя. Тъй като това изискване не съществуваше през 2006 г., сега то отпада. С други думи, ще се възроди практиката за монтиране на допълнителни седалки преди регистрацията на автомобила в КАТ.

Последните години родиха и практиката на товарни автомобили в категорията N1 (т.е. лекотоварни), които по никакъв начин не се отличават от аналозите им в категория М1 (пътнически автомобили). Все още няма еднозначна съдебна практика дали класификацията N1 прави автомобила товарен за ДДС цели, т.е. с право на данъчен кредит. Проблемът произтича от факта, че ЗДДС не дава собствена дефиниция на понятието товарен автомобил. Това е дългогодишен и много сериозен законов пропуск както в стария, така и в новия ЗДДС.


Общото между двете теми е, че те не представляват по същество отделни ДДС режими, а уточнение на конкретния обхват на автомобилите, които се считат за леки по смисъла на ЗДДС. В този смисъл европейските ДДС правила, считам, не ограничават отделните правителства в опитите им да се справят с отклонението от данъчно облагане, включително чрез въвеждането на по-ясни данъчни правила. По такъв начин механичното връщане на текстовете от 2006 г. е ново доказателство за неспособността на администрацията да създаде ясен и справедлив ДДС режим. Сега отново ще бъде по-лесно за некоректните данъкоплатци да заобикалят правилата и необосновано да теглят данъчен кредит, а за коректните данъкоплатци ще продължи да съществува рискът от административния тормоз предвид липсата на изрични законови текстове. Европейските правила не могат да се ползват като извинение за неумението да бъдат уредени законодателно тези въпроси по по-удачен начин.

Автомобили за специфични дейности

Известно е, че дори и автомобилът да е лек, данъчен кредит може да се ползва, ако той се използва за специфични цели, като например: транспортни, таксиметрови, охранителни услуги, отдаване под наем, продажби. Възстановява се старият режим, че не е нужно автомобилът да се използва изцяло в този тип дейности. Достатъчно е над 50% от доставките (най-общо приходите) на фирмата да са от тези дейности. Считам, че възстановяването на този режим е справедливо.

Наем на леки автомобили и услуги по транспорт

Може би най-спорната промяна касае наема на автомобили. В действащия до 2006 г. ДДС закон нямаше текстове, отказващи данъчния кредит при наем на леки автомобили. Такива текстове обаче съществуваха в Правилника за прилагане на ЗДДС. Спокойно можем да кажем, че това представляваше едно законодателно безумие, тъй като е грубо законодателно нарушение с подзаконов акт да се променя или допълва закон.

Не можем да кажем как ще се промени тепърва ППЗДДС, но понастоящем след връщането на стария режим излиза, че фирмите могат да ползват данъчен кредит както за наемните вноски за леки автомобили, така и за всички разходи по експлоатацията им (гориво, ремонти и т.н.). Със сигурност можем да кажем, че лицата отново имат право на данъчен кредит и за получени от тях транспортни и таксиметрови услуги, извършени с леки автомобили. Всичко това отваря широко вратите за масово ползване на автомобили под наем (включително чрез връщането на старата практика със специално създадени свързани транспортни фирми) вместо директното придобиване на автомобила.
Все пак този стар режим далеч не пасва на ЗДДС в сегашния му вид. Не е ясно как правилата за наем/придобиване се съотнасят към правилата за финансов лизинг със и без опция, които не съществуваха през 2006 г. Съществува риск НАП да признава данъчния кредит само при оперативни лизинги.
В заключение бих казал, че връщането на стария режим няма да е последната промяна, касаеща ползването на данъчен кредит за автомобили. Съществува значителна вероятност правителството да продължи да се опитва да бори данъчните нарушение с мерки на парче, които на всичкото отгоре нарушават общоевропейските правила.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5107 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5111 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Няколко мита за мотивацията

Могат ли мениджърите да стимулират служителите си и как

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев