С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 3 фев 2013, 18:57, 8882 прочитания

Особеният и спорен правен характер на актовете на ДКЕВР

Законът ги определя като общи или индивидуални административни актове, което създава трудности при обжалването им

Таня Точева | адвокат
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата за съжаление не е нова, но все така актуална. Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) е един от онези специализирани и независими по закон държавни институции, които са призвани да регулират важни икономически сектори, в които все още държавната намеса изглежда неизбежна. Комисията приема правилата за управление на електроенергийната система, за търговия с електрическа енергия, за измерване на количеството електрическа енергия и др., а също така одобрява различни видове регулирани цени (напр. за продажба на електрическа енергия, за достъп, пренос) и общи условия на електроснабдителните и преносни предприятия, засягащи директно или индиректно огромен брой лица. От чисто логическа гледна точка предметът на актовете на ДКЕВР оставя усещане, че засегнатите лица от тези актове са много. От чисто правна гледна точка обаче това са административни актове, грижливо определени от законодателя в Закона за енергетиката (ЗЕ) като индивидуални или общи, макар правната теория да не подкрепя докрай едно такова дефиниране.

Какво казва общата законова уредба


Съгласно правната теория и общата уредба в Административно-процесуалния кодекс (АПК) индивидуалните административни актове касаят лица, конкретно определени в процеса на издаването им. Затова и процедурата по издаването им има по-затворен характер. Тъй като създават или засягат права и задължения за ограничен брой конкретни лица, те се съобщават лично и само когато адресът на някое от заинтересуваните лица не е известен или то не е намерено на посочения от него адрес, съобщение за издаването на акта се поставя на таблото за обявления, в интернет страницата на съответния орган или се оповестява по друг подходящ начин.
Общите административни актове по АПК пък са такива, които засягат неконкретизиран (но определяем) брой лица, определени по дадени признаци. Подобно на индивидуалните актове общите също имат еднократно действие (изпълнява се само веднъж). Заради неопределения брой засегнати лица обаче за началото и края на процедурата по издаване на общи административни актове уведомяването става чрез средствата за масово осведомяване, чрез изпращането на проекта на акта до организации на заинтересованите лица или по друг подходящ начин, даващ възможност за включване на лицата, които ще бъдат засегнати.

Изричната дефиниция в ЗЕ на актовете и реалният й смисъл

Казвайки, че актовете на ДКЕВР биват само индивидуални или общи административни, по същество законодателят изключва вероятността те да имат многократно действие. Нищо, че правилата, приемани от ДКЕВР, регулират взаимоотношения за дълъг и понякога неопределен период от време (до отмяната им), т.е. многократно и аналогично на нормативните актове. До 17 юли 2012 г. (предпоследната промяна на ЗЕ) общите административни актове на ДКЕВР (приемайки, че съгласно ЗЕ правилата са такъв вид акт) подлежаха на обнародване в Държавен вестник. След отмяната на ал. 8 от чл. 13 от ЗЕ обаче сега те следва да се публикуват само на интернет страницата на ДКЕВР. Тоест тази страница трябва да се следи подобно на Държавен вестник.



Повече внимание обаче заслужава едно друго изрично дефиниране в ЗЕ на вида на издадения от ДКЕВР акт.
Чл. 36а, ал. 2 от ЗЕ дава характер на индивидуален акт на решенията на ДКЕВР за одобряване на цени, предложени от доставчиците на електрическа енергия и природен газ по регулирани цени, както и от операторите на преносни и разпределителни мрежи. По същество, макар взаимоотношенията с крайните потребители да са уредени в договор със съответния доставчик/оператор на мрежа, неопределеният брой крайни потребители са икономически непосредствено засегнати. Само че те няма да бъдат уведомени за тези решения на ДКЕВР, а ще научат за него чрез получените фактури за плащане на така определените цени. Аналогичен ефект има и изричното ново оправомощаване (в сила от 17 юли 2012 г.) на ДКЕВР сама да определя временни цени, когато операторите на преносни или разпределителни мрежи се бавят с предложенията си за цените за достъп, пренос и разпределение – щом одобрението на ДКЕВР на предложените от операторите такива цени е индивидуален акт по силата на правната фикция, изглежда последователно самостоятелното определяне от ДКЕВР на въпросните цени да е също индивидуален административен акт. Нищо, че по същество засяга неопределен брой лица, а ежемесечното плащане на определените цени е очевидно нееднократно действие.

Какво се случва с конституционното ни право на защита?

Факт е, че всеки регулатор следва да има своя инструментариум и механизми, позволяващи изпълнение на възложените му функции. Не по-малко безспорно е, че съгласно чл. 120 от Конституцията на Република България гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат (освен изрично посочените със закон, каквото изключване в случая няма). На административните съдилища се пада задачата да решат кои са засегнатите лица от административния акт и за съжаление има обилна практика, която ограничава тези лица само до участвалите в процедурата по издаване на индивидуалния административен акт. Ако се следва тази съдебна практика, реално жалбата на един краен потребител въобще няма да бъде разгледана от съда, независимо какви пороци има решението на ДКЕВР. Особено фрапантно става това ограничение, ако не са спазени правилата за прозрачност и публично обсъждане при определяне на цени – реално крайният потребител, ако въобще успее да разбере за акта, няма как да го обжалва, защото не е сред лицата, участвали при издаването му.

Известната светлина в тунела на обжалването

В сектора енергетика положително влияние за излизане от описаната безизходица за засегнатите неадресати на актовете на ДКЕВР дава Директива 2009/72/ /ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 13 юли 2009 г. Тя засяга общите правила за вътрешния пазар на електроенергия и за отмяна на Директива 2003/54/ЕО. Чл. 37, § 17 от същата указва, че на национално равнище трябва да съществуват механизми, съгласно които всяка страна, засегната от решение на регулаторния орган, да има право да обжалва пред орган, който е независим от заинтересуваните страни и от което и да било правителство (какъвто е съдът). От 17 юли 2012 г. §1а от Допълнителните разпоредби на ЗЕ изрично въвежда приложимост на нейните изисквания в националната правна рамка. Макар и непокриваща целия регулаторен обхват на ДКЕВР, тази директива внася известен здрав разум при решаването на въпроса кой може да обжалва актовете на ДКЕВР в подкрепа на по-широкия кръг от реално засегнати лица. Аналогично и в потвърждение на съществуващата практика на Конституционния съд на Република България (като Решение No. 21/26.10.1995 г. конституционно дело No. 18 от далечната 1995 г.), казваща, че щом административният акт засяга субективни права или законни интереси на граждани или юридически лица, те могат да упражнят правото си на защита по чл. 56 от конституцията чрез съдебното му обжалване.

Статията не представлява правно становище или съвет, свързан с конкретна ситуация или субект. Поради ограничения й обхват същата не претендира и за изчерпателност по темата. За повече информация по засегнатите по-горе въпроси можете да се обърнете към автора на e-mail: tocheva@tmlawoffice.bg

адвокат Таня Точева, адвокатско дружество "Точева и Мандажиева"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5186 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5212 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Защо е трудно да се управляват високоталантливи хора

Още от Капитал
Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10