ОПАК предоставя 3.5 млн. лв. за общинските администрации
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ОПАК предоставя 3.5 млн. лв. за общинските администрации

ОПАК предоставя 3.5 млн. лв. за общинските администрации

3594 прочитания

© Shutterstock


Оперативна програма "Административен капацитет" (ОПАК) обяви две нови процедури за финансиране на общинските администрации с общ бюджет 3.5 млн. лв. Срокът за кандидатстване по първата процедура - "Ефективна структура на държавната администрация" (BG051PO002/13/1.1-07), е до 29.03.2013 г. По нея общините могат да кандидатстват за общо 1 млн. лв. с проекти за оптимизиране структурата на администрацията. Целта е по-голяма ефективност и избягване на дублиращи се функции. Минималната стойност на проектите, които ще бъдат финансирани, е 20 000 лв., а максималният праг – 90 000 лв. Проектите трябва да бъдат изпълнени до една година след сключване на договора.

Допустимите дейности

трябва задължително да включват преглед на всички общински структури и функции. Ще бъдат одобрени проекти, които предвиждат извършване на функционален анализ по специално разработена единна методология за това (публикувана е на strategy.bg). Сред допустимите дейности е и разработването на предложения за промени в нормативни, стратегически и други документи, както и в устройствените правилници на администрациите, ако е необходимо. Ще бъдат финансирани също дейности за оптимизиране на структурите и преразпределяне на функции, както и дейности с цел избягване на дублиране и постигане на по-висока ефективност. За финансиране могат да кандидатстват и предложения за дейности, целящи подобряване на организацията, работните процеси и координацията чрез разработване (усъвършенстване) на методологии, вътрешни правила, процедури, инструкции, наръчници, въвеждане на стратегии за организационно развитие и др.

Разходите за провеждане на съпътстващи обучения, свързани с извършвания функционален анализ, могат да са до 10% от общите допустими разходи по проекта.

Втората процедура - "Ефективна координация и партньорство при разработване и провеждане на политики" (BG051PO002/13/1.3-07), е с бюджет 2.5 млн. лв. Срокът за подаване на проектни предложения е 10 април 2013 г. Ще бъдат финансирани проекти на стойност от 20 000 лв. до 80 000 лв. за въвеждане на ефективни механизми за мониторинг и контрол на изпълнението на общински политики. Срокът за приключване на проектите е девет месеца.

Задължителна дейност е разработване и въвеждане на правила и методики за мониторинг, контрол и последваща оценка при изпълнението на конкретни политики от общинските администрации. Въвеждането на тези правила и методики следва да бъде извършено с решение на общинския съвет. Резултатите от проектите трябва да бъдат приложени при разработването на общинските планове за развитие за следващия планов период, в случай че подобна дейност е предвидена в рамките на проектното предложение. Могат да се правят например анализи на икономическото и социалното състояние на съответната община, SWOT анализи, анализи разходи-ползи, включително проучвания с цел събирането на необходимите статистически данни. Могат да бъдат финансирани също дейности за обществено консултиране на политики, провеждани от общинските администрации (граждански панели, обществени обсъждания, дискусии със заинтересуваните страни, онлайн дискусионни форуми, фокус групи, кръгли маси, семинари и др.).

Ограничения

И по двете схеми има ограничение за разходите за информация и публичност, организация и управление, както и за съпътстващи обучения – не бива да надвишават 10% от стойността на проекта. Не са допустими разходите за проучване на опита от други държави членки (включително посещения, въвеждане на добри практики, наемане на чуждестранни лектори), за разработване и закупуване на софтуер и за закупуване на оборудване.

Не бива да се дублират дейности, изпълнявани по проекти, финансирани от ОПАК или от друг финансов източник, включително от държавния бюджет. За всяка заложена дейност трябва да бъде посочен поне един индикатор, измерващ резултатите от изпълнението й. Ако това условие не е изпълнено или са заложени неподходящи или трудно измерими индикатори, проектното предложение ще отпадне на етап техническа и финансова оценка.

Кандидатите могат да представят само едно проектно предложение. Общинската администрация може да участва като партньор само в едно проектно предложение и не може да бъде едновременно кандидат и партньор по различни проектни предложения. Не е допустимо отделни райони в една община да кандидатстват чрез нея и да получат финансиране за една и съща дейност, както и за различни проекти и дейности.

За да се прецени доколко реалистичен е бюджетът на проектните предложения, към всеки заложен разход кандидатите трябва да приложат поне две индикативни оферти. Оферти не се изискват единствено за разходите за командировки и за организация и управление.

За да бъдат финансирани, разходите трябва да са действително извършени и платени от бенефициента или негов допустим партньор; изборът на изпълнител да е извършен в съответствие със Закона за обществените поръчки и правилника за прилагането му; да бъдат отразени в счетоводната и данъчната документация на бенефициента; да бъдат подкрепени с оригинални фактури или други документи с еквивалентна доказателствена стойност.

Препоръки към кандидатите

Документите трябва да се окомплектоват правилно. Проектното предложение (Формуляр за кандидатстване, съответните приложения и подкрепящи документи) трябва да бъде представено в един оригинал и две копия на хартия във формат А4, поставени в отделни папки. Формулярът за кандидатстване (Приложение 1), бюджетът (Приложение 2) и очакваните източници на финансиране (Приложение 3) трябва да бъдат представени и на електронен носител като три отделни електронни файла. Бюджетът и предвидените дейности трябва да се подготвят много внимателно, като е важно да се прави разлика между преки разходи по проекта и разходи за организация и управление.

Според критериите за оценка на качеството, съдържащи се в методиката за оценка, проектното предложение трябва да събере минимум 70 точки от възможни 100, за да бъде предложено за финансиране. За бъдат успешни, кандидатите трябва да обърнат внимание на ясната връзка между поставените цели на проекта, предложените дейности и очакваните резултати, както и на обосновката и реалистичността на предвидените в бюджета разходи. Задълбоченото представяне на тази информация носи голям брой допълнителни точки при оценката на проектното предложение. Ясното и конкретно описание на трайното въздействие върху целевите групи, на устойчивостта на резултатите от проекта, както и на мултипликационния ефект също се оценяват със значителен брой точки. Оценката на проектите преминава през два етапа – за административно съответствие и за допустимост; и оценка на качеството (техническа и финансова). Ако проектното предложение получи по-малко от 21 точки за качество, ще бъде отхвърлено от оценителната комисия.

Срокът, в който могат да се подават възражения, тече от момента на публикуването на списъка с отхвърлените кандидати на интернет сайта на ОПАК: www.opac.government.bg

Недопустими разходи

Недопустимите разходи по схемите са възстановим ДДС; заеми и/или лихви по дългове; разходи за гаранции; глоби и финансови санкции; такси, административни разходи и разходи за застраховане, свързани с договора за лизинг; строеж на сгради; закупуване на оборудване, превозни средства, недвижими имоти, ремонт на сгради; разходи за разработване на специализиран софтуер и разходи за разработване на проектното предложение

*Моника Димитрова-Бийчър e ръководител на управляващия орган на ОПАК. Тя е дипломиран магистър по специалностите "Право" и "Международни отношения" в Юридическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски". Има реализирани специализации и курсове в университета "Кембридж" по "Право на Европейския съюз и английско право", университета King’s College – Великобритания, Академията по международно право в Хага – Холандия, и др. Стипендиант на 39-ото народно събрание. Работила е в Агенцията по обществени поръчки и министерството на икономиката и енергетиката.

Оперативна програма "Административен капацитет" (ОПАК) обяви две нови процедури за финансиране на общинските администрации с общ бюджет 3.5 млн. лв. Срокът за кандидатстване по първата процедура - "Ефективна структура на държавната администрация" (BG051PO002/13/1.1-07), е до 29.03.2013 г. По нея общините могат да кандидатстват за общо 1 млн. лв. с проекти за оптимизиране структурата на администрацията. Целта е по-голяма ефективност и избягване на дублиращи се функции. Минималната стойност на проектите, които ще бъдат финансирани, е 20 000 лв., а максималният праг – 90 000 лв. Проектите трябва да бъдат изпълнени до една година след сключване на договора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK