С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 24 апр 2013, 17:31, 6849 прочитания

Избор на изпълнители чрез публична покана

Отпада изискването за публикация в национален всекидневник

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В средата на март 2013 г. беше направена съществена промяна в реда за избор на изпълнители от лицата, които изпълняват проекти с европейско финансиране. Промяната засяга проекти, финансирани от структурните и Кохезионния фонд на ЕС, програмата "Черноморски басейн", Норвежкия финансов механизъм и финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, но не са задължени да прилагат Закона за обществените поръчки (ЗОП). Досега те провеждаха процедури съгласно Постановление №55 от 12.03.2007 г. на Министерския съвет (ПМС 55), което през последните пет години също претърпя няколко редакции. От 1 април 2013 г. обаче ПМС 55 беше заменено от Постановление №69 от 11.03.2013 г. (ПМС 69).

Изменението беше


изключително необходимо, но не особено навременно

То бе извършено в самия край на програмния период 2007 – 2013 г. и в момента води до забавянето на стотици проекти, които се оказват в заварена ситуация – една част от тях са планирани и изпълнени по ПМС 55, а друга ще бъде осъществявана по реда на ПМС 69. Затова мнозина си задават въпроса дали ПМС 69 не трябваше да влезе в сила по-късно, например със старта на новия програмен период 2014 – 2020.

Отмяната на ПМС 55 беше необходима, тъй като това бе един от най-несистематичните и объркани актове, които бенефициентите бяха принудени да прилагат. В него абсолютно алогично бяха разписани три процедури и два варианта на ред за сключване на договори. В този смисъл новото ПМС 69 представлява стъпка в правилната посока. Най-положителното в него е генералният подход, който предвижда една-единствена процедура, която бенефициентите следва да организират и проведат, в случай че размерът на безвъзмездната им помощ е над 50% и конкретната стойност на възлагания договор надхвърля определена сума - 60 000 лева за строителство и 20 000 лева за стоки и услуги. Когато безвъзмездната помощ е до 50% от одобрените разходи, ПМС 69 не намира приложение. А когато стойността на конкретния договор е до 20/60 хил. лева, бенефициентът избира изпълнителя си, без да провежда процедура.



Новото ПМС 69

разширява кръга на тези, които следва да го прилагат

като включва и кандидатите в процедури за предоставяне на безвъзмездна помощ. Това има отношение към хипотезата, при която кандидатите предварително провеждат процедурите за избор, след което подават проектните си предложения (към момента подобен е моделът на Схемата за енергийна ефективност по програма "Конкурентоспособност").

Единствената процедура в ПМС 69 е наречена избор чрез публична покана. Нейното съдържание до голяма степен представлява препис на дословни текстове от Закона за обществените поръчки, които уреждат публичната покана и откритата процедура. Преписът обаче е твърде избирателен и оставя много

неясноти и спорни моменти


което може да създаде проблеми за лицата, които трябва да прилагат новото ПМС.

Самата процедура с публична покана предвижда публикуване на информация на Единния информационен портал (eufunds.bg) и на собствената страница на бенефициента. Отпада изискването за публикация в национален всекидневник. Изключително кратък е минималният срок за набиране на оферти (седем дни), което може да създаде практически проблеми, особено с оглед на предвидения ред за задаване на въпроси от страна на кандидати в процедурата (до четири дни преди крайния срок) и публикуването на отговори на тези въпроси (до два дни преди крайния срок).

Възможно е към кандидатите да се поставят изисквания за икономически, финансов и технически капацитет (аналогично на ЗОП), като оценката на офертите се извършва по един от двата познати критерия – най-ниска цена или икономически най-изгодна оферта. В тази връзка ПМС 69 допуска възможност финансиращата институция (например управляващ орган на оперативна програма) да наложи прилагането на критерий икономически най-изгодна оферта, да определи показателите за оценка и тяхната тежест. Подобно смесване на функции нито е оправдано, нито е регулирано като процедура. По този начин финансиращата институция би се намесила в търг, за който отговорност носи бенефициентът.

Основното опростяване

предвидено в самата процедура, се отнася до обстоятелствата, които кандидатите декларират, и документите, които следва да се представят в тази връзка. Съгласно ПМС 69 бенефициентът следва да провери, че кандидатът не е в ликвидация и несъстоятелност, както и че не е осъждан за определени категории престъпления. Облекчение е отпадналата проверка за липса на публични задължения от страна на кандидатите.

Основният минус е, че процедурата публична покана е разписана твърде общо, което неизбежно ще повдигне редица въпроси и вероятно ще създаде проблеми за тези, които я прилагат. В нея не се предвижда публично отваряне на оферти (което може да се отчете като недостатък), но същевременно се допуска на отварянето да присъстват представители на финансиращата институция. За пореден път не са разписани текстове за потенциалното участие на кандидати обединения. Не е ясно как се проверява потенциален конфликт на интереси между бенефициент и кандидат. Етапите в работата на оценителите са разписани твърде общо. Липсват разпоредби за осъществяване на предварителен контрол на процедурата от страна на финансиращите институции, което може да доведе до колизия със заложените в ПМС 69 срокове. Липсват разпоредби за конкретния начин и момент за определяне/назначаване на оценители на офертите, както и за начина, по който те работят (например начина за взимане на решения от тях). Липсва яснота кои точно документи се публикуват на портала eufunds.bg – само образецът на покана или всички документи, изготвени от бенефициента.

За разлика от ПМС 55, ПМС 69 не предвижда утвърждаването на унифицирани образци на документи, които да се използват от бенефициентите. Това за пореден път

създава риск всяка програма да работи с различни образци

което в никакъв случай не може да се приеме като опростяване. Първите "образци" бяха разработени по програма "Конкурентоспособност". Те представляваха преработена версия на образците от ПМС 55 и в тях имаше явни фактологични грешки, както и препратки към несъществуващи хипотези в новото ПМС 69 (например в поканата е предвидено да се посочва кой може да присъства при отварянето на офертите), което отново би могло да обърка бенефициентите. Впоследствие бяха публикувани и образци по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси", които в значителна степен се придържат към текста на ПМС 69.

Безспорно е, че всички бенефициенти, които ще прилагат ПМС 69, се нуждаят от указания, тълкуващи разпоредбите на постановлението. Прави впечатление обаче, че съществуващите към момента указания се фокусират най-вече върху хипотезите, при които ПМС 69 въобще не би трябвало да се прилага.

С оглед на изброеното по-горе е почти сигурно, че новото ПМС 69 съвсем скоро ще бъде изменено. Подходът за опростяване на процедурите следва да бъде оценен положително, но опростяването не означава и задължително орязване на текста, който урежда дадена материя.

Като частен случай

в рамките на оперативна програма "Конкурентоспособност" (където ПМС 69 се прилага най-масово) бяха извършени и други промени, свързани с новия ред за избор на изпълнители. Те произтичат от това, че договорите за предоставяне на безвъзмездна помощ съдържат директна препратка към вече отмененото ПМС 55. В случая обаче прави впечатление, че бяха изменени образците на документи към отделни насоки за кандидатстване, което не означава и че автоматично е направено изменение във вече подписани и действащи договори. По този начин се създава объркване какво точно следва да се прилага от бенефициентите.

Друг потенциален въпрос по тази програма е свързан със спазването на така наречения

принцип за добро стопанско управление


При действащото ПМС 55 за стойности под долните прагове (например под 15 000 лева и само по "Конкурентоспособност") се изискваше събиране на три оферти. Сега това изискване под формата на указание се възпроизвежда и при новото ПМС 69, но в случая би следвало да се зададат поне два въпроса: ефикасно и оправдано ли е да се провеждат квазипроцедури за съвсем малки суми (например за закупуване на една табела за 150 лева) и възможно ли е нормативен акт да противоречи на прокламирания принцип за добро стопанско управление. На практика всички национални и европейски актове в сферата на обществените поръчки и тръжните процедури стигат до и определят праг на същественост, под който договарянето е свободно. Уместно е това да бъде отчетено и съвместено с така наречения принцип за добро стопанско управление, чието тълкуване и прилагане за момента е твърде спорно и избирателно.

-------------------------------
Мартин Петков е управител на "Консулто България". Работи в сферата на тръжните процедури и управление на проекти с европейско финансиране от 2003 г. От 2003 до 2006 г. работи по програма ФАР като експерт "Търгове и договаряне" в Министерството на труда и социалната политика и Министерството на икономиката. От 2007 г. работи като външен експерт – юрист, обучител и консултант към различни структури, управляващи средства от структурните фондове на ЕС. Притежава опит в подготовката и изпълнението на програми и проекти с европейско финансиране.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 4635 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 4003 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Страсбург, имаме проблеми!

С последните изменения в закона за публичността на имуществото Народното събрание изпрати Сметната палата на челен сблъсък с европейските съдилища

Да летиш в облака

Стефан Бумов, съосновател и главен оперативен директор на HeleCloud

Страхотна камера в познат дизайн

Huawei P30 Pro надгражда предшественика си P20 Pro във всеки аспект

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Селото се оказа тъкмо в града

Няколко стопанства с доставка, които предлагат чиста, разнообразна и вкусна храна

In memoriam: Владимир Трендафилов (1955 - 2019)

"Не си създавай кумир" - това беше първата заповед, която следваше