Профилиране на служителите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Профилиране на служителите

Shutterstock

Профилиране на служителите

Или как специализирането на работниците може да бъде от полза за бизнеса

7028 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


За автора

Богдан Ставрев e оперативен мениджър в "Адеко България". Кариерата му включва повече от 5 години опит в Managed Services услугите в областта на обучението, въвеждането на нови проекти и управлението им. В момента Богдан отговаря за управлението на 15 Managed Services проекта, в които работят повече от 550 души. През 2011 г. "Адеко България" е обявен за Managed Services Center of Excellence измежду всички офиси на Adecco Европа.

Пред все повече мениджъри е поставен проблемът за оптимизиране на разходите на техните екипи, за повишаване на продуктивността на хората им или просто за по-високи финансови очаквания, които по някакъв начин да компенсират забавените темпове на бизнеса. Рано или късно трябва да бъде взето решението как точно ще се постигнат новите цели и тогава мениджърите трябва да изберат какви подходи да използват за така наречената оптимизация. Подходите могат да бъдат много и в различни сфери – било то чрез повишаване на квалификацията на човешките ресурси, било чрез въвеждането на нови технологии, които да увеличат продуктивността, или просто чрез съкращаване на служители, като същевременно от останалите се иска да вършат цялата работа (което е и най-често срещаният подход).

В този текст ще обърна внимание на един доста ефективен начин за повишаване на продуктивността и резултатите на екипа, който избягва предприемането на драстични мерки като съкращения на персонал и който в същото време не изисква никакви допълнителни инвестиции от страна на работодателя. Става въпрос за т.нар. профилиране на служителите, или "монотаскинг" – като своеобразен противовес на модерната в последно време концепция за развиване на "мултитаскинг" умения сред персонала.

Какво означава

Профилирането на служителите, което в професионалните среди е познато още и като специализация, по своята същност се състои в специализирането на работниците в определена задача или сфера на работа. С други думи, става въпрос за извършването на една или набор от няколко задачи, които обаче са еднородни и не изискват така наречения switch time на мозъка към новата задача. Разбира се, че с този подход не откриваме топлата вода – напротив. Профилирането е било една от основните причини за драстичното нарастване на производителността по време на индустриалната революция. Идеята е, че тогава работниците във фабриките са се специализирали само в една определена част на поточната линия, което им е позволило да достигнат невиждани до онзи момент равнища на ефективност.

В случая не искаме да създаваме поточни линии в бизнеса. Целта е по-скоро да вземем основните принципи от този подход, да ги модернизираме, подобрим и адаптираме към реалностите, характерни за сферата ни на дейност, така че да извлечем максимални ползи от тях.

Какви са предимствата на профилирането

1. Създаване на тесни специалисти в дадена област – фокусирането на работата над еднородни задачи позволява на служителите да ги изучат в детайли и съответно да подобрят знанията си в определената област

2. По-високо качество на предлаганата продукция или услуга – когато дадена компания разполага със специалисти във всяка една област от дейността си, това води до неизменното повишаване на качеството на създадената продукция или услуга 3. По-кратки периоди на обучение – обучението на служителите само в дадена конкретна област на бизнеса съкращава значително инвестираните в обучението им време и средства 4. По-висока продуктивност – извършвайки еднородни задачи, служителите се усъвършенстват, като едновременно с това съкращават времето за създаването на дадената продукция или за извършването на дадената услугата и повишават продуктивността си

5. Доволни клиенти – в резултат на изброените по-горе предимства като по-добро качество, по-добри специалисти и по-бързо разрешаване на проблемите клиентите неизменно ще забележат положителната промяна.

Възможни предизвикателства

За мениджърите е важно да са наясно и с потенциалните проблеми, които прилагането на подобен подход в дейността на компанията им би могло да създаде. По-конкретно става дума за следното:

1. Създаване на чувство за еднотипност на работата – идеята е, че своеобразното "скъсяване" на полето на действие на служителите често води до чувството, че правят едно и също нещо по цял ден

2. Високо текучество на персонал – пряко следствие от еднотипната работа е и фактът, че установяването на подобен модел може да доведе до голям брой служители, които напускат дадената компания.

Преодоляване на проблемите

След като сме наясно с възможните предизвикателства, логично изниква въпросът как бихме могли да се справим с тях. Тоест как да избегнем традиционните недостатъци на подхода на профилиране на служителите, така че да го направим подходящ за бизнеса. Ето няколко възможни стъпки:

1. Създаване на по-общи области на работа вместо на единични задачи, в които служителите да се профилират

2. Редовно ротиране на служителите между различните области на работа

3. Внимателен подбор при първоначалното разпределяне на областите. За целта бихте могли да предприемете следните стъпки:

a. Анкетирайте служителите в коя от обособените области биха искали да работят

b. Съобразете се, доколкото е възможно, с индивидуалните желания за развитие, изразени от отделните служители

c. Не слагайте служител да работи в сфера, в която до момента не е показвал добри резултати.

Подходът на профилирането на служителите може да бъде адаптиран и съответно приложен в най-различни сфери на бизнеса – от производството до услугите. Действително до някаква степен концепцията за специализация противоречи на така модерната напоследък идея за "мултитаскинг" служител. В случай че бъде приложен по-разумен и премерен начин обаче, този подход може да донесе огромни ползи за бизнеса ви и съм сигурен, че сами ще се убедите в това.

За автора

Богдан Ставрев e оперативен мениджър в "Адеко България". Кариерата му включва повече от 5 години опит в Managed Services услугите в областта на обучението, въвеждането на нови проекти и управлението им. В момента Богдан отговаря за управлението на 15 Managed Services проекта, в които работят повече от 550 души. През 2011 г. "Адеко България" е обявен за Managed Services Center of Excellence измежду всички офиси на Adecco Европа.

Пред все повече мениджъри е поставен проблемът за оптимизиране на разходите на техните екипи, за повишаване на продуктивността на хората им или просто за по-високи финансови очаквания, които по някакъв начин да компенсират забавените темпове на бизнеса. Рано или късно трябва да бъде взето решението как точно ще се постигнат новите цели и тогава мениджърите трябва да изберат какви подходи да използват за така наречената оптимизация. Подходите могат да бъдат много и в различни сфери – било то чрез повишаване на квалификацията на човешките ресурси, било чрез въвеждането на нови технологии, които да увеличат продуктивността, или просто чрез съкращаване на служители, като същевременно от останалите се иска да вършат цялата работа (което е и най-често срещаният подход).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK