Какво предвижда програма "Добро управление" 2014-2020
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво предвижда програма "Добро управление" 2014-2020

Какво предвижда програма "Добро управление" 2014-2020

Предвиждат се мерки за по-добро управление в полза на обществото и подобряване на бизнес средата

12736 прочитания

© Цветелина Белутова


Оперативна програма "Добро управление" (ОПДУ) е логично продължение на оперативните програми "Техническа помощ" и "Административен капацитет". През следващия програмен период 2014-2020 г. те се обединяват в една програма за продължаване на реформите в администрацията, съдебната система и електронното управление, както и за осигуряване на ефективното функциониране на системата за управление на средствата от ЕС. Нейната роля е в осигуряване на допълнителни финансови средства за изпълнение на стратегическите приоритети на България в изброените области.

Бенефициенти на програмата са всички структури на държавната администрация (на централно, областно и общинско ниво) и съдебната система, обучителните им институти, както и структурите на гражданското общество.

Три са приоритетите, които ще залегнат в основата на новата оперативна програма "Добро управление".

Първият приоритет е "Повишаване на институционалния капацитет, ефективността и ефикасността на публичната администрация и съдебната система. Те ще се реализират в две направления:

за публичната администрация и за съдебната система

- Сред мерките за публичната администрация, които се обсъждат, са: подобряване на процеса по разработване и провеждане на политики и интелигентно регулиране; развитие на гъвкава и адаптивна структура на администрацията; насърчаване усъвършенстването на политиките за развитие на човешките ресурси и въвеждане на практики и стандарти за тяхното управление; насърчаване участието на гражданското общество в управлението.

- В областта на съдебната система се предвиждат мерки за: укрепване на капацитета на правосъдните и правоприлагащите органи; повишаване на квалификацията на магистратите, съдебните служители и разследващите органи, в съответствие с приетата стратегия за продължаване на реформата в съдебната система.

Вторият приоритет е "Предоставяне на

качествени услуги на гражданите и бизнеса

и развитие на електронното управление и правосъдие"

Мерките са насочени в две направления:

- Мерките, свързани с предоставянето на интегрирани административни услуги и електронно управление, предвиждат: развитие и надграждане на информационната инфраструктура; въвеждане на нови и подобряване на съществуващите услуги, включително интегриране на услугите; повишаване на информираността на гражданите за дейността и отговорностите на държавните институции и предоставяне на публичен достъп до съответните бази данни. Предстои актуализиране на Общата стратегия за електронно управление в Република България за периода 2014-2020 и приемане от Министерския съвет на план за изпълнение на мерките в тази област.

- Мярката, свързана с електронно правосъдие, е: внедряване на информационни системи, ориентирани към обслужването и работата на структурите на съдебната система (електронно правосъдие). Вече има приета Концепция за електронно правосъдие.

Третият приоритет е

"Ефективно и ефикасно усвояване на средствата от ЕС".

В рамките на този приоритет ще бъдат подкрепяни два типа мерки.

- Мерките, свързани с поддържане, развитие и оптимизиране на управлението, координацията, мониторинга, контрола и одита на средствата от ЕС, предвиждат: осигуряване на устойчивост и ефективност на системата за управление на средствата от ЕС; осигуряване на достъпна и качествена информация за средствата от ЕС;

- Мерките, свързани с развитие и усъвършенстване на информационните системи за управление на средствата от ЕС, предвиждат: поддържане, развитие и допълнително усъвършенстване на информационната система за управление и наблюдение (ИСУН) 2020; развитие и поддръжка на електронен и дигитален архив за съхранение на документите от институциите, ангажирани в управление, контрол и мониторинг на средствата от ЕС; развитие и поддържане на географска информационна система (ГИС), осигуряване на подкрепа за работа с информационните системи от потребителите.

През следващия програмен период се предвижда

намаляване на административната тежест спрямо бенефициентите

чрез: електронно подаване на проекти; електронно отчитане; отпадане на изискването за повторно предоставяне на вече подадени документи; отпадане на изискването за предоставянето на документи, които могат да бъдат служебно набавени от наличните регистри; разработване и въвеждане на механизми за опростяване на разходите, въвеждане на бюджетни линии, дефинирането на директни бенефициенти и опростяване на механизма за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

Работната група за разработване на бъдещата ОПДУ 2014-2020 публикува периодично актуални материали за дейността си и базови документи на Единния информационен портал за структурните фондове на ЕС (http://www.eufunds.bg/bg/page/946).

------------------------------

* Ирена Първанова е директор на дирекция "Оперативна програма "Техническа помощ" в Министерския съвет от 2011 г. Дирекцията e и управляващ орган на програмата. Наред с това Първанова изпълнява функцията на програмен оператор на Програма BG11 "Изграждане на капацитет и институционално сътрудничество" и на подпомагащо звено на Програма BG7 "Инициативи за обществено здраве". Двете програми се изпълняват с финансиране по линия на Норвежкия финансов механизъм и Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство.

Ирена Първанова е била главен експерт (договарящ мениджър) в Изпълнителна агенция "ФАР" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Участвала е в управлението и изпълнението на проекти, финансирани със средства от Европейския социален фонд.

Има завършена бакалавърска степен по икономика и е магистър по "Стратегическо управление".

Оперативна програма "Добро управление" (ОПДУ) е логично продължение на оперативните програми "Техническа помощ" и "Административен капацитет". През следващия програмен период 2014-2020 г. те се обединяват в една програма за продължаване на реформите в администрацията, съдебната система и електронното управление, както и за осигуряване на ефективното функциониране на системата за управление на средствата от ЕС. Нейната роля е в осигуряване на допълнителни финансови средства за изпълнение на стратегическите приоритети на България в изброените области.

Бенефициенти на програмата са всички структури на държавната администрация (на централно, областно и общинско ниво) и съдебната система, обучителните им институти, както и структурите на гражданското общество.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.