Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 юли 2013, 17:45, 13304 прочитания

Приоритети в програмата за селските райони 2014 - 2020

Нужни са по-малко на брой мерки и опростяване на процедури

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
България подготвя основните документи на национално ниво за прилагане на политиките на ЕС в областта на селското стопанство за периода 2014 - 2020. Това налага предварителен анализ за определяне на приоритетите за развитие на отрасъла и на бюджетната рамка за тази програма.

През 2006 г. приключи предприсъединителната програма САПАРД. Веднага след нея започна изпълнението на Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 - 2013, без да бъдат взети предвид грешките и "тесните места" на отминалата програма. Затова в голяма степен


механично бяха прехвърлени

процедури, правила и хора от САПАРД в новата ПРСР. Началото на програмния период 2007 – 2013 г. се забави с четиринадесет месеца. След това стартираха едновременно двадесет и две мерки, което обяснява административните проблеми в управлението на програмата. Наблюдава се ниска ефективност - до март 2011 г. одобрените проекти са основно за закупуването на машини за полски култури и само няколко - за други отрасли като животновъдството, плодовете и зеленчуците. Изпълнението на програмата е силно небалансирано, тежестта пада върху няколко мерки, някои селскостопански подсектори, няколко вида публични инфраструктурни проекти и някои административни области. Налице е голям риск, че някои мерки няма да успеят да оползотворят програмираните си бюджети.

Друга важна особеност на този период е липсата на средно управленско ниво с делегиране на функции и отговорности, което е необходимо за работеща администрация. Ежегодно се обработват стотици хиляди заявления за плащане. Прозрачността е осигурена, но отговори на запитвания към определени кандидати идват със сериозно закъснение. Има голямо количество сгрешени заявления и проекти от кандидатите. Данните за заявленията/проектите се съхраняват в различни бази, като всяка от тях съдържа само тези, които представляват интерес за конкретното административно звено.



Подготовката и подаването на заявленията за кандидатстване/плащане се изразява в разходи и загуба на време, които представляват административно натоварване за кандидатите на ПРСР. В тази връзка важна роля играят публичните/частните консултанти, взимащи участие в реализирането на даден проект.

Честите промени и специфичната терминология на законодателството, дългите срокове за обработване на заявленията и неспазването на индикативните графици за отваряне на прием пораждат допълнително напрежение за кандидатите за субсидии. Добрата новина е, че ползването на интернет и съответно електронни услуги ще се повишава през следващите години, а и част от документите за кандидатстване вече се изискват от Разплащателната агенция в електронен формат.

Необходима е промяна на логиката

и опростяване на процедурите по ПРСР за периода 2014 - 2020, тъй като процедурите, наследени от САПАРД и използвани през 2007 - 2013 г., не функционират адекватно. Една от първите стъпки, които следва да се предприемат, е децентрализиране на администрирането на някои мерки. Някои дейности по изпълнението - например информация, класиране и избор на проекти, могат да се делегират на различни организации – например Националната служба за съвети в земеделието или Изпълнителната агенция по горите (ИАГ). Необходима е приемственост на персонала, така че да се запазят натрупаните специфични знания и управленски умения, които в голямата си част липсват. Нужна е специализация на служителите по отношение на ефективното изпълнение на мерките за развитие на селските райони, както и създаване на ключови експерти (водещи експерти), които да бъдат административната памет на организацията.

Необходимо е също:

- Да се позволи при строителство до 25 000 евро (например по мерки 121, 123, 311, 312) то да се извършва от самия бенефициент.
- Да се автоматизират/компютъризират всички административни операции.
- Да се изгради интерфейс на система за информация, свързана с управлението. Необходимо е системата да може да се захранва от базата данни с мониторингова информация за програмата, с информация за ежедневния напредък по изпълнението на мерките, като се вземат предвид не само данни за договорираните проекти, но също така и мониторингови данни за проектите, за които има подадени заявления, за отхвърлените и отменени проекти.
- Да се осигури навременна обратна връзка с кандидатите за отстраняване на дребни нарушения или грешки.
- Да се даде гласност както на добри практики, така и на некоректните кандидати, за да се илюстрира какво е позволено и какво не е позволено по програмата.
- Ползване на външна експертиза (експерти, регистрирани в база данни на фонд "Земеделие") за консултации при трудни и комплексни проекти. Публикуване на съвети и насоки за конкретните мерки/типове проекти/кандидати.
- Да се изготвят и използват добри практики и научени уроци за разработване и управление на проектите като средство за обучение на целеви групи (асоциации, консултанти, физически или юридически лица), които да бъдат публикувани на електронната страница на фонд "Земеделие" и ПРСР.
Нужен е

"различен поглед" към новите реалности

в земеделието при следващия програмен период, като част от това е да се използват в максимална степен възможностите за обмен на опит от страни - членки на ЕС. Добре е да се развие мрежа от публични консултанти по програмата (от типа на Националната служба за съвети в земеделието) чрез промяна на логиката на финансиране. Трябва да се извърши цялостен анализ на комуникационната и информационната стратегия с цел пренасочване на разходи към по-релевантни дейности.

За новия програмен период следва да се обособят по-малък брой мерки, за които има голям интерес, а останалите да се делегират и да се прилагат след анализ. По отношение на администрирането на програмата ключът е специализация на служителите и създаване на работещо средно мениджърско ниво. По отношение на администрирането е необходимо да се увеличи контролът на качество и да се елиминират дългите съгласувателни процедури, които така или иначе са неефективни. При добре разработени контролни листа и инструкции проверка на принципа ДА/НЕ от експерт и проверка за извършена работа от последващ експерт е напълно достатъчна. Елиминират се подпис от ръководител екип, началник-отдел, заместник изпълнителен директор, изпълнителен директор. Необходимо е при промени това да се прави адаптивно децентрализарно и чрез делегиране на функции. Критериите са основно голям обем ползватели, малки суми субсидия.

Важен елемент е прилагането на гаранционни схеми за постигане целите на ПРСР за мостово финансиране. То може да бъде в две основни направления на този етап: Гаранционна схема за допълване на обезпечението по заеми на предприятията и гаранции за авансово плащане на фирмите с одобрени проекти по ПРСР. Подобен опит в момента се прилага чрез Българската банка за развитие и управлявания от нея Национален гаранционен фонд, като на този етап са включени три мерки от ос 1: Мярка 121 "Модернизиране на земеделските стопанства"; Мярка 122 "Подобряване на икономическата стойност на горите"; Мярка 123 "Добавяне на стойност към земеделски и горски продукти".

-------
* Свилен Колев е експерт по управление и еврофинансиране. Той е магистър по аграрна икономика от УНСС. Работил е в Държавен фонд "Земеделие" като експерт, началник-отдел, началник-сектор и заместник изпълнителен директор. Бил е съветник по земеделие и анализи на вицепремиера Меглена Плугчиева (май 2008 – февруари 2009 г.). Има множество специализации в областта на мениджмънта и общата селскостопанска политика

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5727 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 6300 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Несъстоятелност на физически лица

Да възприемем ли потребителската несъстоятелност по немския закон

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10