С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 18 сеп 2013, 18:00, 3768 прочитания

В търсене на проблемите и решенията

По-малко бюрокрация, по-ясни и еднозначни указания, по-малко чакане и по-гъвкави възможности за плащане са нужни в новата програма за развитие на човешките ресурси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Визитка

Деница Николова е партньор и мениджър "Европейски проекти" в консултантската компания "ИЮ консулт" ООД. Тя има над 10-годишен опит в предприсъединителните и оперативните програми на ЕС и други международни донорски програми. В практиката си има над 50 успешно финансирани и реализирани проекта в различни области. Тя е вицепрезидент на Европейска асоциация за образование за устойчиво развитие, член на УС на Българската асоциация на консултантите по европейски проекти (БАКЕП), ръководител на експертни работни групи по програмите "Развитие на човешките ресурси" и "Регионално развитие" към асоциацията и член на работните групи по ОП "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика", "Европейското териториално сътрудничество" и Програма за развитие на селските райони.
Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" (ОПРЧР) е един от важните инструменти за подобряването на качеството на живот в Бългатия, постигане на по-висока заетост и повишаване на производителността. През годините на работата й обаче бенефициентите се сблъскаха с редица проблеми. Затова и към юни общият размер на договорените средства е 93.5%, но извършените плащания са едва около 44% от общия бюджет на програмата. Тези числа показват, че и към момента има реален риск от загуба на субсидии. Какви бяха проблемите досега и как можем да се поучим от тях?

Колкото администратори, толкова и отговори


Въпреки няколкократните смени на ръководството на програмата и междинните звена и декларираните намерения за опростяване на процедурите и ускоряване темпа на договаряне и разплащане, това не се получи в обещания мащаб. Един от основните проблеми беше липсата на административен капацитет за управление на средствата в междинните звена – най-вече Агенцията по заетостта (АЗ) и Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН). Заради това, бенефициентите получаваха различни и често противоречащи си едно на друго указания и становища за изпълнението на проектите си, дори в рамките на едно и също междинно звено. Твърде често се получаваше и разминаване в становищата по дадени казуси на различни нива в управлението на програмата - от регионален координатор от междинно звено, от служителите в междинното звено в София и като крайна инстанция от Управляващия орган в Министерството на труда и споциалната политика (МТСП). В различното тълкуване на нормативните документи от различни звена и презастраховането за опити за злоупотреба със средства, може да се търси причината за често усложнените до невъзможност условия за изпълнение на проектите.

Голямото чакане

Сериозен проблем, а и демотивиращ фактор за кандидатстване, бяха забавените до абсурдност срокове на разплащане. Най-големи забавяния се получиха в разплащанията към обучителните организации извършили обучения по ваучерните схеми, както и към работодатели наели млади хора по процедурата за осигуряване на стаж като първо работно място за младежи, завършили образованието си. В редица случаи, забавянията бяха с повече от 6 месеца дори година след определения за целта срок. Често причините са в дребни документални пропуски или просто в непредвидено високия интерес по процедурите и лошото планиране на необходимия екип за управление, както и в липсата на капацитет за обработване на огромния обем документи.
Проблемите с недостатъчния административен капацитет се потвърждават и от одит на функционирането на системите за управление и контрол на оперативната програма, проведен от службите на Европейската комисия (ЕК).



Какво да променим

За да се усвоят  по-успешно средствата по програмата през периода 2014-2020 г. е необходима радикална промяна в отправната точка към бенефициентите. Настоящите правила са базирани на презумпция за виновност на бенефициента и неговото желание априори да злоупотреби с договорената безвъзмездна помощ. Тези правила са несъвместими с реалностите и вече довеждат до изключително нисък интерес към грантовите схеми от страна на потенциалните бенефициенти.

В тази връзка няколко са мерките, които биха довели до качествена промяна в усвояването на средствата по програмата през следващия програмен период и ефекта върху пазара на труда:
-    Да се разработи и прилага ясна, конкретна, разбираема и практична нормативна база за усвояване на средствата през следващия програмен период, без излишни бюрократични усложнения.
-    Да се опростят процедурите за избор на изпълнители по проекти, финансирани по програмата, с оглед ускоряване на процеса на изпълнение на проекти.
-    Да се въведат по-ясни и опростени процедури за кандидатстване и изпълнение на проекти като контролът е насочен към търсене на реален ефект от изпълнение на проектите и към качеството на постигнатите резултати, а не към процеса на изпълнение и документите свързани с него.   
-    Да се намери по-опростена и ефективна организационна структура за управление на програмата, позволяваща по-близка комуникация с бенефициентите и по-гъвкаво и динамично управление на средствата, с по-малко звена и нива за одобрение на едни и същи документи.
-    Да се намери вариант за привличане, обучение, мотивиране и задържане на квалифицирани способни кадри в УО и междинните звена.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5173 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5202 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Възнаграждения на управителните и контролните органи на публични дружества

Крайният срок за въвеждане на фирмената политика в тази област е 5 октомври

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10