Ограничаващите условия на новата схема за технологична модернизация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ограничаващите условия на новата схема за технологична модернизация

Фирмите трябва да подготвят проекти с относително големи бюджети, тъй като за пореден път е въведено изискване за минимален размер на безвъзмездната помощ, която трябва да се иска.

Ограничаващите условия на новата схема за технологична модернизация

Последната схема на програма "Конкурентоспособност" не дава големи шансове на по-малките предприятия, които работят само на вътрешния пазар

3066 прочитания

Фирмите трябва да подготвят проекти с относително големи бюджети, тъй като за пореден път е въведено изискване за минимален размер на безвъзмездната помощ, която трябва да се иска.

© ВАЛЕНТИНА ПЕТРОВА


Ако категорията на едно предприятие се промени между датата на кандидатстване и датата на сключване на договор и то от малко стане средно, проектът му ще бъде отхвърлен.
Мартин Петков е управител на "Консулто България". Работи в сферата на тръжните процедури и управление на проекти с европейско финансиране от 2003 г. От 2003 до 2006 г. работи по програма ФАР като експерт "Търгове и договаряне" в Министерството на труда и социалната политика и Министерството на икономиката. От 2007 г. е външен експерт – юрист, обучител и консултант към различни структури, управляващи средства от структурните фондове на ЕС. Притежава опит в подготовката и изпълнението на програми и проекти с европейско финансиране.

На 22 октомври беше обявена финалната процедура по оперативна програма "Конкурентоспособност" (ОПК), с която реално ще бъде затворен програмният период 2007 - 2013 г. Тъй като това е поредната, при това дългоочаквана процедура за технологична модернизация, би следвало да се очертаят само тези аспекти от схемата, които могат да се определят като по-специфични.

Пари само за най-добрите

Въпреки че процедурата е отворена за малки и средни предприятия от няколко икономически сектора. Критериите за допустимост и показателите за оценка на практика показват, че по тази схема най-голям шанс биха имали по-големите и финансово стабилни предприятия. По-конкретно кандидатите трябва да са: с добри и подобряващи се през последните три години финансови показатели, с експортно ориентиран профил (като пазари и приходи), с вече внедрени международнопризнати стандарти и осъществяващи високотехнологични или средновисокотехнологични производства. Тоест предприятия, които произвеждат лекарства, перилни препарати, метални изделия, електроника и т.н. (изброяването е примерно) и реализират с нарастващ ръст тази си продукция на международния пазар, като същевременно са снабдени със съответните международнопризнати сертификати, могат да бъдат определени за идеални кандидати.

И най-големите

В същото време фирмите са "задължени" да подготвят и относително големи  като бюджет проекти с оглед на обстоятелството, че за пореден път е въведено изискване за минимален размер на безвъзмездната помощ, която трябва да се иска. Този праг тръгва от 100 хил. лв. за микропредприятията и стига до 300 хил. лв. за средните предприятия (т.е. въпросните средни предприятия ще трябва да кандидатстват с проект за не по-малко от 500 хил. лв.). Това на практика не позволява кандидатстването с по-малки като стойност, но също така качествени проекти. Като се добави и изискването, че през 2012 г. кандидатите по процедурата трябва да имат нетни приходи от продажби не по-малко от 750 хил. лв. (за средните предприятия), може да се направи извод, че тази процедура като цяло е насочена към финансово стабилни и обезпечени фирми, които ще могат допълнително да подобрят своята конкурентоспособност. За пореден път наистина малките предприятия, които работят само на вътрешния пазар, на практика са лишени от подкрепа.

Решените казуси

В случая за пръв път в Насоките за кандидатстване са решени и някои казуси, натрупани от предишните процедури. Така например, ако категорията на едно предприятие се промени между датата на кандидатстване и датата на сключване на договор и то от малко стане средно, най-вероятно проектът му ще бъде отхвърлен. Причината за това е, че малките предприятия могат да кандидатстват за 70% грант, а средните – за не повече от 60%. Тоест ако малко предприятие е поискало 70% безвъзмездна помощ и междувременно е станало средно, проектното му предложение ще бъде отхвърлено като недопустимо.

Положителна промяна е и вече създадената практика да се дават ясни и точни указания относно формирането на реалистичен бюджет по проекта, включително с правилото, че стойността на приложената оферта или оферти за съответния актив може да бъде завишена в рамките на 10%.

Препоръчително е да се обърне внимание на изискването всички декларации по образец към проекта да бъдат подписвани задължително от законния представител на кандидата, а не от упълномощено от него лице. По предходни схеми неспазването на това условие от страна на по-невнимателните кандидати за съжаление е водело до отхвърляне на проектите им. Самото изискване е твърде рестриктивно по своята същност, тъй като дори отговорността по чл. 313 от НК не може да ограничи правото за преупълномощаване, но в случая такъв е подходът на договарящия орган.

За сметка на това се либерализира подходът по отношение на документи, които по принцип са част от самото проектно предложение, с което се кандидатства. Така например вече е възможно да се изисква допълнително липсваща Декларация по раздел III от Формуляра за кандидатстване, т.е. част от самия формуляр. Възможно е също така да се изисква допълнително и липсващ на хартия бюджет на проекта (описаните разходи по пера), в случай че той е наличен на електронен носител и съдържанието в електронната форма отговаря на всички правила по процедурата. Допълнително може да се изисква и разделът от бюджета, в който се посочват източниците на финансиране и се формира приносът от ОПК.

Внимавайте със сроковете

Тъй като това наистина е последната схема за този програмен период, би трябвало да се обърне внимание и на още един детайл. Срокът за изпълнение на проектите е до 12 месеца и в случая едва ли ще има възможност този срок да бъде удължаван. Практиката до момента показва, че кандидатите много рядко успяват да се вместят в първоначално определения от тях срок и почти винаги се налага да се прибегне до т.нар. удължаване на проекта. Нещо, към което и договарящият орган винаги е подхождал с разбиране. Но забавянията по тази процедура вероятно ще бъдат фатални, тъй като удължавания едва ли ще бъдат допуснати. В този смисъл би било неразумно да се планират инвестиции с дълъг период на доставка, а на етап изпълнение би следвало да се акцентира върху провеждането на прецизни и бързи тръжни процедури.

Ако категорията на едно предприятие се промени между датата на кандидатстване и датата на сключване на договор и то от малко стане средно, проектът му ще бъде отхвърлен.
Мартин Петков е управител на "Консулто България". Работи в сферата на тръжните процедури и управление на проекти с европейско финансиране от 2003 г. От 2003 до 2006 г. работи по програма ФАР като експерт "Търгове и договаряне" в Министерството на труда и социалната политика и Министерството на икономиката. От 2007 г. е външен експерт – юрист, обучител и консултант към различни структури, управляващи средства от структурните фондове на ЕС. Притежава опит в подготовката и изпълнението на програми и проекти с европейско финансиране.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    dimdim avatar :-|
    Дим Дим

    Няма изненади, подкрепя се дребния бизнес само на хартия

  • 2
    izabell avatar :-P
    izabell

    Пак някои ще понаместят портмонета-какъв е критерия и кой-ахааа рагистрираните при сим-картите;)

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Имайте предвид, че това е последното остъргване на тенджерата преди изтичането на целия 7-годишен програмен период на дата 31.12.2013. Раздадени бяха средства от няколко милиарда лева по всевъзможни други критерии, нека сега и ориентираните навън предприятия да получат едно рамо. Освен това проект под 100 хил. лв е на границата на икономическия разум, като се имат предвид всичките изисквания, усложнения по администрирането и рисковете да връщаш цялата сума заради някоя пропусната дата, срок или печат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK