Как да разпознаем добрия коуч?

Как да разпознаем добрия коуч?

Или какви са основните компетенции, които трябва да притежават специалистите в тази област

6410 прочитания

За разлика от консултантските услуги и тренинга помощта на опитния коуч се състои в подпомагането на мисловни процеси, които водят до желания резултат.

От началото на годината Кирил Калев пое председателският пост в "Ай Си Еф България", българския клон на най-голямата световна професионална организация на коучинга International Coach Federation (ICF).

Калев има над 30-годишен професионален опит в сферата на създаването и управлението на електронни медии, корпоративните комуникации и персоналното развитие. Той е един от създателите на "Радио FM+" и негов изпълнителен директор в периода 1992 - 1997 г. След това за срок от четири години е извънреден и пълномощен посланик на България в Австрия. В момента е изпълнителен директор на австрийската консултантска компания KANET business services и българската специализирана агенция за корпоративни комуникации Code Communications.

През последните няколко години нарасна интересът към коучинга като подход за лично и екипно развитие, изграждане на лидерски умения, мотивация за постигане на нови цели и управление на промяната. Една от често дискутираните теми при избора на коуч е свързана с неговите компетенции. И тъй като на мода е "радиокомуникацията", при която предаваме и се надприказваме, а не приемаме информация от събеседника, на въпроса "кое е основното умение, което трябва да притежава един добър коуч" можем да отговорим много кратко така: компетентният коуч умее да слуша концентрирано, да долавя дори "неказаното" от своя събеседник.

Международната коуч федерация (ICF) сертифицира и акредитира своите членове чрез специализирани институти и програми, някои от които работят вече и в България. В тяхната основа са залегнали 11 ключови компетенции. Те определят в значителна степен международно признатите стандарти за уменията и начина на работа на коуча и могат да бъдат обхванати в четири групи, които кореспондират  с последователните фази в коучинг процеса.

Експертът трябва да спечели доверието ви

Първата група компетенции определя началото на съвместната работа с клиента и е свързана с разясняването и особеностите на коучинг услугата (логистика, хонорари, честота и продължителност), подходите на работа, комуникацията, етичните взаимоотношения, професионалните умения и сертификати на коуча. Ключът към разбирането на процеса е в осъзнаването, че коучингът е партньорство за лично развитие, постигане на желани цели и разкриване на собствен потенциал въз основа на лична експертиза и опит. За разлика от консултантските услуги и тренинга помощта на опитния коуч се състои в рефлектирането, подпомагането и структурирането на мисловни процеси, които водят до желания резултат. За целта е необходимо постигането на договор между двете страни в по-широкия смисъл на това понятие, с което започва съвместната работа за определен период от време.

 

Той може да създаде приятна и ефективна среда за работа

Втората група компетенции има пряка връзка с разработването на отношението между коуча и клиента на основата на взаимното разбиране и конфиденциалността на споделената информация. В качествения коучинг процес вниманието и фокусът са насочени единствено и само към поставените от клиента теми и проблеми. Зададените от коуча въпроси трябва да излъчват респект и загриженост към  възприятията и личността на клиента и да бъдат в синхрон с неговите разбирания по обсъжданата тема. Без връщане към миналото, само с мисъл за бъдещето. Създадената благоприятна и ефективна коучинг среда поражда респект и доверие. Компетентният коуч оказва постоянна подкрепа при усвояване на нови идеи, цели, поведения и подпомага планирането на действия, които нерядко са свързани с поемане на риск и страхове от провал.

Във всяка човешка комуникация съществуват деликатни, чувствителни теми на разговор: компетентният коуч иска разрешение от своя клиент, ако счита, че те трябва да бъдат засегнати. Той е отговорен и за създаването атмосфера на спонтанност за отворен, гъвкав и уверен диалог. В същото време той проявява чувство на разбиране, има развита интуиция и възприема позицията, без да дава оценки "добро - лошо" или "правилно - неправилно". Умереното чувство за хумор е винаги уместно в интензивния и често емоционален мисловен процес/диалог.

Добрият коуч не дава готови рецепти, а ви насочва към тях

Третата група компетенции е свързана с  активната комуникация и е обусловена от две съществени умения: задаването на силни отворени въпроси и активното слушане. Международни изследвания показват, че само 25% от хората умеят да "слушат, за да чуят споделеното". Направете собствена статистика – на работното място или в компанията с приятели: кой ви слуша и реално чува (разбира) това, което казвате? Любопитен е въпросът дали липсата на хора, с които желаем да говорим, не е един от основните мотиви да  "постваме" на воля в "социалните отдушници" това, което не можем да споделим на живо. Достъпно и удобно е, пък да чете, който желае…

На отворените въпроси не може да се отговори само с да или не. Те предизвикват откриването на различни гледни точки към същността на проблема и възможности за нови решения. Накратко те предполагат движение на мисълта и действията напред и не връщат към миналото или нерешимите проблемни ситуации. Умението на коуча да долови чрез внимателно слушане мисълта и контекста на казаното от клиента е не само компетентност, която може да бъде придобита и тренирана, а дори талант. По този начин той подпомага и рефлектира споделените желания, заключения и размисли по темата на коучинг сесията.

И може да ви накара да надскочите себе си

Последната, четвърта, група компетенции е тази, която предизвиква придобиването на нови познания, набелязването на действия и постигане на резултати. Предизвикателството пред опитния коуч се състои в обобщаването и интегрирането на споделената информация. Това  подпомага съществено клиента в достигането на очакваните резултати. Най-често задаваният въпрос тук е: "По какво, как, ще разпознаете, че сте постигнали резултата?" При набелязването на конкретен план, цели и действия за тяхното постигане е от значение да бъдат достижими, ясно дефинируеми и обсъдени с възможност за намиране на алтернативи. Компетентният коуч има задачата да насърчава и мотивира чрез разкриване на нови перспективи, предположения, възможности. Във философията на коучинга са залегнали принципите на себепознанието и непрекъснатия, естествен стремеж към научаване на нови неща. Компетентният коуч разбира това и го прилага в своята работа.

Управлението на постигнатите цели и отчетността са ключови компетенции в коучинга, които го превръщат действително в едно "вълнуващо пътуване с крайна дестинация - успех". Обобщаването на постигнатото, а и непостигнатото, отношението на околните, приоритетизирането на главните цели и задачи, поддържането на самодисциплина и отговорното поведение спрямо себе си и околните са само някои от най важните особености в тази фаза на коучинг процеса. Когато те бъдат разбрани и осъзнати, клиент и коуч могат да се поздравят с постигнатото и обмислят бъдещето на своите взаимоотношения.

Какво определя качеството на коучинга?

Факторите са многобройни. Моето лично убеждение е, че последната дума по отношение ефективността на коучинг услугата е тази на клиента. Получаването на обратна връзка след приключването на определена фаза от коучинг взаимоотношението е от изключително значение за самия коуч и начините, по които той е полезен. А описаните по-горе ключови компетенции са фундаментът, от който задължително трябва да се започне, без да се подценява необходимостта от придобиване на нови знания и специализирано обучение.

За разлика от консултантските услуги и тренинга помощта на опитния коуч се състои в подпомагането на мисловни процеси, които водят до желания резултат.

От началото на годината Кирил Калев пое председателският пост в "Ай Си Еф България", българския клон на най-голямата световна професионална организация на коучинга International Coach Federation (ICF).

Калев има над 30-годишен професионален опит в сферата на създаването и управлението на електронни медии, корпоративните комуникации и персоналното развитие. Той е един от създателите на "Радио FM+" и негов изпълнителен директор в периода 1992 - 1997 г. След това за срок от четири години е извънреден и пълномощен посланик на България в Австрия. В момента е изпълнителен директор на австрийската консултантска компания KANET business services и българската специализирана агенция за корпоративни комуникации Code Communications.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал