Как ще се стимулира пазарът на труда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как ще се стимулира пазарът на труда

Как ще се стимулира пазарът на труда

През новия програмен период ОП "Развитие на човешките ресурси" ще улеснява прехода от образование към заетост

6453 прочитания

Новата програма ще съдейства за развитие на секторите с най-голям потенциал за разкриване на нови работни места – ИКТ, зелената икономика, социалните и здравните услуги.

Резултатите от периода 2007 - 2013 г.

Към края на миналата година по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2007 - 2013 г. (ОПРЧР) бяха договорени 98%, плащанията надхвърлиха 60% от него (най-много сред всички 7 оперативни програми), а възстановените разходи от ЕК доближиха 54% от общия бюджет на програмата. Предстоят още две години за довършване на всички проекти, така че от Министерството на труда и социалната политика очакват пълно усвояване на средствата, предвидени по програмата в размер на 2.4 млрд. лв. През 2013 г. няма изгубени средства по ОПРЧР. В същото време това е и годината, в която България застана начело в класацията на държавите членки по размер на междинните плащания от ЕК по Европейския социален фонд (плащанията като дял от договорените от страната средства са над 23% при средно около 15% за останалите държави).

Подготовката на новата оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2014 - 2020 (ОПРЧР) върви с добри темпове и без изоставане. Нормативната база във връзка с новия програмен период на ниво Европейски съюз беше приета съвсем скоро и все още се изработват общите европейски подробни правила към регламентите. Няма закъснение нито в разработването, нито в подаването на текстовете на програмата към Европейската комисия (ЕК).

Вече сме готови със стратегията на ОПРЧР за следващите 7 години, избрани са инвестиционните приоритети и са дефинирани специфичните цели и очаквани резултати. Накратко стратегията на ОПРЧР се основава на три направления - 1) По-висока и по-качествена заетост; 2) Намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване; 3) Модернизиране на публичните политики в областта на пазара на труда, социалното включване и здравеопазването.

Стимули за пазара на труда

Във връзка с първото направление програма ще предложи на търсещите работа и на работодателите пакет от стимули, в т.ч. информация, посреднически услуги, обучения и възможности за намаляване на разходите за труд.

От съществено значение за успеха на инвестициите в уменията на работната сила е обученията за повишаване на професионалната квалификация или придобиването на нова да бъдат съобразени с конкретните нужди на работодателите както в съответния сектор на икономиката, така и на регионално и местно ниво, т.е. да се отчитат потребностите на местните пазари на труда. Затова планираме субсидиите да бъдат насочвани към ценни за икономиката и бизнеса умения, но и приоритетни за икономическото развитие на страната сектори. Приоритет ще бъде отдаден на достъпа до финансиране на микро-, малките и средните предприятия. В допълнение бизнесът ще има достъп до възможности да инвестира в подобряването на организацията и условията на труд и намаляването на рисковете на работното място.

Насърчаване на трудовата мобилност

Насърчаването на мобилността на работната сила – както географската, така и професионалната, също е част от стратегията на програмата за повишаване нивата на заетост и качеството на работните места. Все още у нас мисълта за работа и живеене в едно населено място е стереотипът, с който сме свикнали. Това обаче не е стилът, познат в други държави, където много често хората живеят в един град, а работят в съседния и пътуват ежедневно. Това е и посоката, в която наблюдаваме промени по отношение на икономическата среда и ще се стараем с мерките по оперативната програма да компенсираме и направим възможно пътуването от едно до друго населено място да е достъпно и реализуемо на практика.

Младежката безработица ще е на фокус

През новия програмен период специален акцент е поставен върху мерките за намаляване на младежката безработица и нуждата от осигуряване на заетост, обучение или образование на младите хора. За целта ще имаме на разположение достатъчно средства, за да реализираме мерки в следните направления:

-          улесняване прехода от образование към заетост, в т.ч. чрез предоставяне на възможност за включване в платена заетост, стажуване или чиракуване на всеки безработен младеж до 4 месеца от завършване на училище или регистрация в бюрото по труда като търсещ работа
-          активиране и трайна интеграция в заетостта на младите хора, особено на младежите, които не са нито в заетост, нито в образование или обучение -          повишаване конкурентоспособността на пазара на труда на младите хора, чрез предоставяне на адекватни посреднически услуги на пазара на труда и достъп до обучение, съответстващо на нуждите на бизнеса.

С цел повишаване достъпа до заетост чрез насърчаване на предприемачеството и стартирането на самостоятелна стопанска дейност, ще бъдат предоставяни услуги на лица, желаещи да започнат самостоятелна заетост или да развият самостоятелна стопанска дейност. Ще бъдат предоставени обучения за придобиване на предприемачески, управленски и бизнес умения.

Повече социални мерки

Акцент по отношение на намаляването на бедността и насърчаването на социалното включване ще бъде подобряването на детското благосъстояние и подкрепата за семействата с деца. Новата оперативна програма трябва да допринесе и за осигуряването на равни възможности за хората с увреждания. Ще бъдат подкрепени и важните реформи в сферата на деинституционализацията на децата и на възрастните хора. Не на последно място една от задачите е интеграцията на маргинализираните общности, където е нужно да бъдат приложени интегрирани подходи, атакуващи едновременно проблемите.

Стари приоритети, нови политики

Третият основен стълб с мерки и възможности е модернизирането на публичните политики в сферата на пазара на труда, социалното включване и здравеопазването. Стратегията на новата оперативна програма е изградена на идеята, че преодоляването на предизвикателствата пред пазара на труда и социалния сектор като цяло не е възможно без наличието на добре функциониращи, ефективни и ефикасни публични институции.

Сами по себе си това не са нови приоритети. От друга страна, в тях се съдържат редица нови направления за действие. Едно от тях е постигането на осезаеми резултати в посока намаляването на младежката безработица. Другото важно направление в сферата на пазара на труда ще бъде по-тясното обвързване на инвестициите в умения на работната сила с потребностите на бизнеса. В този контекст приоритет ще са и инвестициите в човешките ресурси на малките и средните предприятия, на експортно ориентираните предприятия и на бизнеса, който въвежда нови технологии и иновации. Новата оперативна програма ще съдейства и за развитие на секторите с най-голям потенциал за разкриване на нови работни места – това са ИКТ секторът, зелената икономика, социалните и здравните услуги.

В социалната сфера новото безспорно е подкрепата за деинституционализацията на възрастните хора и хората с увреждания. Нов момент е и подкрепата за въвеждане на нови модели на услуги за децата и семейството, особено услугите за ранно детско развитие – те ще са много повече интегрирани и междусекторни, основаващи се на всички аспекти на детското благосъстояние. И не на последно място, съвсем нов момент е прилагането на интегрирани подходи за подкрепа на социалното включване на маргинализираните групи.

По-малко бюрокрация

Не на последно място ще бъдат въведени нови подходи при управлението на средствата по оперативната програма. Едновременно с идеята за максимално бързо използване на средствата ще бъде поставен много по-силен фокус върху постигането на конкретни резултати и ползи за хората и бизнеса.

За целта ще бъдат приложени редица инициативи за опростяване изпълнението на програмата, в т.ч. намаляване на административната тежест за бенефициентите на етап кандидатстване и оценка, както и използването на по-опростени правила за отчитане на разходите.

 

* Наталия Ефремова, директор на Главна дирекция "Европейски фондове и международни програми и проекти" в Министерството на труда и социалната политика

Новата програма ще съдейства за развитие на секторите с най-голям потенциал за разкриване на нови работни места – ИКТ, зелената икономика, социалните и здравните услуги.

Резултатите от периода 2007 - 2013 г.

Към края на миналата година по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2007 - 2013 г. (ОПРЧР) бяха договорени 98%, плащанията надхвърлиха 60% от него (най-много сред всички 7 оперативни програми), а възстановените разходи от ЕК доближиха 54% от общия бюджет на програмата. Предстоят още две години за довършване на всички проекти, така че от Министерството на труда и социалната политика очакват пълно усвояване на средствата, предвидени по програмата в размер на 2.4 млрд. лв. През 2013 г. няма изгубени средства по ОПРЧР. В същото време това е и годината, в която България застана начело в класацията на държавите членки по размер на междинните плащания от ЕК по Европейския социален фонд (плащанията като дял от договорените от страната средства са над 23% при средно около 15% за останалите държави).

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    mishel_ratatuie avatar :-|
    mishel_ratatuie

    Младежката безработица у нас е един от най-големите проблеми. До колкото знам по последни данни е около 30 %, голяма част от младите на възраст от 18 до 29 не желаят да работят, нито да учат. Също така голям проблем при повечето е заплащането, което се предлага, не всички искат да работят за минимална заплата. Проблем се оказва и образованието, което имат, много не записват висше образование, прекъсват или просто нямат желание да се образоват. Единственото хубаво е, че има европейски програми, по които се получава и знания и стаж и добро заплащане, но за съжаление те са временни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK