С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 11 мар 2014, 19:09, 10387 прочитания

Истината или се осмеляваш?

Или как нестандартният подход може да помогне в предизвикателството да ангажирате служителите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Все повече компании проучват ангажираността на служителите си на всяко тримесечие и предприемат конкретни стъпки за подобряването й.
Вяра Лазарова е специалист по организационно развитие с над 15 години международен опит и сертифициран експерт към Human Synergistics International. Тя е консултант към платформата за ангажиране чрез предизвикателства Deed, както и мениджър организационно развитие в центъра за обслужване на клиенти 60К.
 
Светла Маркова e един от основателите и мениджър "Клиенти" на платформата за ангажиране чрез предизвикателства Deed (www.ideedit.com). Има 13 години опит в сферата на управлението на екипи и работа с клиенти.
Играли ли сте на "Истината или се осмеляваш"? Това е онази игра, в която участниците трябва да отговорят искрено на неудобен за тях въпрос или да се осмелят да направят нещо дръзко, дори безразсъдно. Да опитаме да поиграем заедно? Въпросът, който ви задаваме е: "Смятате ли, че вашите служители са достатъчно ангажирани с работата си?" Ще си признаете ли, че това не е така? И бихте ли експериментирали с по-нестандартен подход, за да провокирате както тях, така и себе си?
 
Истината за ангажираността и ефекта й върху бизнеса
Откритието, че емоционалната отдаденост към средата, екипа, целите и методите на работа са основни фактори за успех на всяка дейност, не е ново. В съвременния свят вече е не трудно, а невъзможно да се очакват забележителни резултати в бизнес среда, управлявана чрез наказания, йерархичен натиск или други автократични методи. Изплашеният и стресиран ум поставя на първо място изпълнението на правилата, никога креативността, обмена на идеи и смелите намерения, които гарантират големите успехи на бизнеса.
 
Предприемачите с намерения за трайни постижения трябва да ангажират служителите на всички нива със задачите, целите и посоките на развитие на компанията. А това става само, ако успеят да създадат среда, в която "трябва", "разрешено", "забранено" се заменят с "любопитство", "свобода на идеите", "учене и развитие чрез премерен риск".
 
Истината за значението на ангажираността в световен мащаб
В света от години се следят загубите на продуктивност вследствие на неангажирани служители. В САЩ за 2012 г. загубата е 550 млрд. долара, в Обединеното кралство - 112 млрд. долара, в Германия - 138 млрд. долара (Gallup, State of the Global Workplace Report 2013). Създават се организации като Engage for Success в Обединеното кралство и Европейската мрежа за иновации на работното място (EUWIN), които обединяват практици от различни компании и експерти по ангажиране с цел споделяне на добри практики и реални стъпки, довели до търсения успех. Все повече компании редовно провеждат собствено проучване за ангажираност, отчитат слабите области и предприемат конкретни стъпки за работа по тях.
 
Истината за ситуацията в България
И у нас се полагат усилия за повишаване на ангажираността на служителите - като започнем с университетските специалности, насочени към управлението на хора, минем през обученията за лидери и мениджъри и стигнем до работата на всеки мениджър и специалист човешки ресурси. Ето и 3-те най-популярни похвата:
 
-        Анкети - с този инструмент компаниите измерват удовлетвореността на служителите си от работната среда, от екипа или управлението. Обичайно анкетата се поръчва от ръководството на компанията на мениджъра човешки ресурси. Тя обаче често се организира без достатъчно предварително разяснение на нейните цели, без ангажимент за ползите за участниците в нея и без информация кой ще я използва и за какво. Много често в компанията няма компетенции за изработване на подобни анкети, въпросите са много, двусмислени и оставят усещането за скрити намерения. Въпреки стремежа към анонимност почти винаги анкетата е съмнително анонимна или поне така изглежда на участниците в нея. Така използван, този метод не просто не допринася за подобряване на удовлетвореността, а води до негативни ефекти, конфликти и дори загуба на ценни служители.
 
-        Tиймбилдинг - в повечето компании в България тиймбилдингите се провеждат веднъж годишно, обичайно на хубави места, задължително предвиждат увеселителни занимания, осигурено е много ядене и пиене, а понякога има и дейности, насочени към анализ на екипните взаимоотношения. Но дори и в случаите, когато има такива обучения с добри външни професионалисти, те едва успяват да се преборят с времето за забавления и ефектите на махмурлука и да грабнат вниманието на участниците. Обикновено като резултат се изготвя доклад с анализ и препоръки, който, вместо да се използва като основа за планиране на действия в посока ангажиране и мотивиране, често не се използва или - по-лошо - става повод за наказания и провокиране на негативни емоции в участниците.
 
-        Оценка на изпълнението и даване на обратна връзка - много мениджъри човешки ресурси опитват да разнообразят начините за оценка на изпълнението и даване на обратна връзка, като въвеждат модерни системи, обучават ръководителите на адекватна комуникация по време на оценяването, разширяват участието на хора в този процес чрез 360-градусова оценка и  др. Всичко това има ползи и дава резултати, но на тези процеси служителите гледат като на нещо, което води след себе си проблеми, наказания, прикрито е от втори непрозрачен план и това възпрепятства постигането на положителни резултати и утвърждаване на конструктивност в културата.
 
А осмелявате ли се да...
 
-        насърчите обратната връзка вместо с анкети за удовлетвореност с позитивни и игровизирани подходи. Например да поканите всеки от екипа си да се постави в обувките на шефа си (защо не и буквално) и да сподели какво би направил, ако е мениджър на компанията/отдела си за 1 ден. Или да сподели 3 желания, свързани с работата му, които би поискал от Златната рибка. Играейки, сме много по-склонни да изразяваме реалните си чувства и емоции, а позитивният подход само ще премести фокуса от мрънкането и оплакването към споделянето на конструктивни предложения и действие

-        замените тиймбилдинга от ядене и пиене с ефективно опознаване, особено на личностно ниво на хората в екипа. Пробвайте да организирате креативно представяне на работното ежедневие чрез снимков колаж на тема "Моят работен ден". Нестандартният подход към индивидуалното представяне ще отключи изобретателността и ще позволи лесно и открито споделяне на типа работа и отговорност на всеки от нас
 
-        провокирате споделянето на благодарност за индивидуални или екипни постижения, за подкрепа от колега, съвет. Защото често критикуваме, скрито или открито, но колко често си позволяваме да благодарим? Отново, изпробвайте интересен подход - например нека всеки напише едно нещо, за което благодари на екипа си, на ... балон в стаята. Разходът ще е почти нулев, а ефектът – огромен
 
-        замените от време на време работните срещи за оценка на изпълнението с брейнсторминг на идеи за справяне с труден клиент. Успоредно или даже вместо протяжните и непрозрачни годишни атестации да организирате конкурс за най-вдъхновяваща похвала, получена от клиент, мениджър, колега. В крайна сметка именно отзивите на клиентите и на колегите ни са показател са успешността на компанията и сработването на екипа.
 
Предложените идеи може да реализирате с разнообразни средства и нестандартни методи, онлайн или офлайн, трябва ви единствено ентусиазъм, изобретателност и постоянство. Нужно е само да анализирате истината и да се осмелите да водите, а не да следвате в експериментирането с модерни методи за ангажиране на служителите и постигането на устойчиви бизнес резултати.


* Вяра Лазарова и Светла Маркова, платформа за ангажиране на служители Deed


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 3817 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 2869 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Защо фирмените обучения се провалят

И какво да се направи, за да се постигне търсената промяна

Лекарствата, които напускат България

Над 1500 медикамента са дерегистрирани заради ценовия натиск от страна на държавата

Голямата ТОЛ-измама

Със скандален анекс от края на септември държавата е пренаписала договора за електронната винетка и тол-системата.

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Елена Розберг

Заедно с Ива Дойчинова и Евелина Павлова тя започна новия медиен проект Triple Eye

Дунавски маршрути

Пътеводител "От Балкана до Дунав. Идеи за пътешествия в Дунавска България"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Провал на сделката за Brexit, БНБ предупреди за рискове, без фабрика за сладоледи във Варна, горивата донесоха 2.8% годишна инфлация

Емисия

DAILY @7AM // 16.01.2019 Прочетете