Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
9 11 мар 2014, 19:09, 9425 прочитания

Истината или се осмеляваш?

Или как нестандартният подход може да помогне в предизвикателството да ангажирате служителите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Защо фирмените обучения се провалят

И какво да се направи, за да се постигне търсената промяна

19 мар 2014

Обичаш игрите? Кажи го на шефа!

Германци измислиха начин как виртуалните игри могат да помогнат в кариерата.

10 мар 2014

Кажи "Благодаря"

Изпращането на мейл след интервю за работа може да помогне на кандидата да спечели мястото, за което кандидатства

22 окт 2013

Мобилен подбор

Или как успешно да включите съвременните технологии в процеса на привличане на служители

21 май 2013

Новите роли на HR-а

За да оцелят, специалистите по човешки ресурси трябва да поемат по-сериозни мениджърски задачи

29 мар 2013
Все повече компании проучват ангажираността на служителите си на всяко тримесечие и предприемат конкретни стъпки за подобряването й.
Вяра Лазарова е специалист по организационно развитие с над 15 години международен опит и сертифициран експерт към Human Synergistics International. Тя е консултант към платформата за ангажиране чрез предизвикателства Deed, както и мениджър организационно развитие в центъра за обслужване на клиенти 60К.
 
Светла Маркова e един от основателите и мениджър "Клиенти" на платформата за ангажиране чрез предизвикателства Deed (www.ideedit.com). Има 13 години опит в сферата на управлението на екипи и работа с клиенти.
Играли ли сте на "Истината или се осмеляваш"? Това е онази игра, в която участниците трябва да отговорят искрено на неудобен за тях въпрос или да се осмелят да направят нещо дръзко, дори безразсъдно. Да опитаме да поиграем заедно? Въпросът, който ви задаваме е: "Смятате ли, че вашите служители са достатъчно ангажирани с работата си?" Ще си признаете ли, че това не е така? И бихте ли експериментирали с по-нестандартен подход, за да провокирате както тях, така и себе си?
 
Истината за ангажираността и ефекта й върху бизнеса
Откритието, че емоционалната отдаденост към средата, екипа, целите и методите на работа са основни фактори за успех на всяка дейност, не е ново. В съвременния свят вече е не трудно, а невъзможно да се очакват забележителни резултати в бизнес среда, управлявана чрез наказания, йерархичен натиск или други автократични методи. Изплашеният и стресиран ум поставя на първо място изпълнението на правилата, никога креативността, обмена на идеи и смелите намерения, които гарантират големите успехи на бизнеса.
 
Предприемачите с намерения за трайни постижения трябва да ангажират служителите на всички нива със задачите, целите и посоките на развитие на компанията. А това става само, ако успеят да създадат среда, в която "трябва", "разрешено", "забранено" се заменят с "любопитство", "свобода на идеите", "учене и развитие чрез премерен риск".
 
Истината за значението на ангажираността в световен мащаб
В света от години се следят загубите на продуктивност вследствие на неангажирани служители. В САЩ за 2012 г. загубата е 550 млрд. долара, в Обединеното кралство - 112 млрд. долара, в Германия - 138 млрд. долара (Gallup, State of the Global Workplace Report 2013). Създават се организации като Engage for Success в Обединеното кралство и Европейската мрежа за иновации на работното място (EUWIN), които обединяват практици от различни компании и експерти по ангажиране с цел споделяне на добри практики и реални стъпки, довели до търсения успех. Все повече компании редовно провеждат собствено проучване за ангажираност, отчитат слабите области и предприемат конкретни стъпки за работа по тях.
 
Истината за ситуацията в България
И у нас се полагат усилия за повишаване на ангажираността на служителите - като започнем с университетските специалности, насочени към управлението на хора, минем през обученията за лидери и мениджъри и стигнем до работата на всеки мениджър и специалист човешки ресурси. Ето и 3-те най-популярни похвата:
 
-        Анкети - с този инструмент компаниите измерват удовлетвореността на служителите си от работната среда, от екипа или управлението. Обичайно анкетата се поръчва от ръководството на компанията на мениджъра човешки ресурси. Тя обаче често се организира без достатъчно предварително разяснение на нейните цели, без ангажимент за ползите за участниците в нея и без информация кой ще я използва и за какво. Много често в компанията няма компетенции за изработване на подобни анкети, въпросите са много, двусмислени и оставят усещането за скрити намерения. Въпреки стремежа към анонимност почти винаги анкетата е съмнително анонимна или поне така изглежда на участниците в нея. Така използван, този метод не просто не допринася за подобряване на удовлетвореността, а води до негативни ефекти, конфликти и дори загуба на ценни служители.
 
-        Tиймбилдинг - в повечето компании в България тиймбилдингите се провеждат веднъж годишно, обичайно на хубави места, задължително предвиждат увеселителни занимания, осигурено е много ядене и пиене, а понякога има и дейности, насочени към анализ на екипните взаимоотношения. Но дори и в случаите, когато има такива обучения с добри външни професионалисти, те едва успяват да се преборят с времето за забавления и ефектите на махмурлука и да грабнат вниманието на участниците. Обикновено като резултат се изготвя доклад с анализ и препоръки, който, вместо да се използва като основа за планиране на действия в посока ангажиране и мотивиране, често не се използва или - по-лошо - става повод за наказания и провокиране на негативни емоции в участниците.
 
-        Оценка на изпълнението и даване на обратна връзка - много мениджъри човешки ресурси опитват да разнообразят начините за оценка на изпълнението и даване на обратна връзка, като въвеждат модерни системи, обучават ръководителите на адекватна комуникация по време на оценяването, разширяват участието на хора в този процес чрез 360-градусова оценка и  др. Всичко това има ползи и дава резултати, но на тези процеси служителите гледат като на нещо, което води след себе си проблеми, наказания, прикрито е от втори непрозрачен план и това възпрепятства постигането на положителни резултати и утвърждаване на конструктивност в културата.
 
А осмелявате ли се да...
 
-        насърчите обратната връзка вместо с анкети за удовлетвореност с позитивни и игровизирани подходи. Например да поканите всеки от екипа си да се постави в обувките на шефа си (защо не и буквално) и да сподели какво би направил, ако е мениджър на компанията/отдела си за 1 ден. Или да сподели 3 желания, свързани с работата му, които би поискал от Златната рибка. Играейки, сме много по-склонни да изразяваме реалните си чувства и емоции, а позитивният подход само ще премести фокуса от мрънкането и оплакването към споделянето на конструктивни предложения и действие

-        замените тиймбилдинга от ядене и пиене с ефективно опознаване, особено на личностно ниво на хората в екипа. Пробвайте да организирате креативно представяне на работното ежедневие чрез снимков колаж на тема "Моят работен ден". Нестандартният подход към индивидуалното представяне ще отключи изобретателността и ще позволи лесно и открито споделяне на типа работа и отговорност на всеки от нас
 
-        провокирате споделянето на благодарност за индивидуални или екипни постижения, за подкрепа от колега, съвет. Защото често критикуваме, скрито или открито, но колко често си позволяваме да благодарим? Отново, изпробвайте интересен подход - например нека всеки напише едно нещо, за което благодари на екипа си, на ... балон в стаята. Разходът ще е почти нулев, а ефектът – огромен
 
-        замените от време на време работните срещи за оценка на изпълнението с брейнсторминг на идеи за справяне с труден клиент. Успоредно или даже вместо протяжните и непрозрачни годишни атестации да организирате конкурс за най-вдъхновяваща похвала, получена от клиент, мениджър, колега. В крайна сметка именно отзивите на клиентите и на колегите ни са показател са успешността на компанията и сработването на екипа.
 
Предложените идеи може да реализирате с разнообразни средства и нестандартни методи, онлайн или офлайн, трябва ви единствено ентусиазъм, изобретателност и постоянство. Нужно е само да анализирате истината и да се осмелите да водите, а не да следвате в експериментирането с модерни методи за ангажиране на служителите и постигането на устойчиви бизнес резултати.

* Вяра Лазарова и Светла Маркова, платформа за ангажиране на служители Deed


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Крайният срок е
27 май!


Повече подробности на capital.bg/next

Остават броени дни до крайния срок за участие в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018!



“Капитал” и “Кариери” търсят активните, вдъхновени и вдъхновяващи мениджъри и предприемачи.

За да разкажем историите им.
И да ги наградим с EMBA стипендии от City College - международния факултет на The University of Sheffield.

Кандидатствай или номинирай Next Generation мениджър или предприемач!


Конкурсът се провежда с подкрепата на Trelleborg.

Прочетете и това

Предстоят фундаментални промени за изменение на АПК Предстоят фундаментални промени за изменение на АПК

Законопроектът вече предизвика множество критики от професионални и обществени организации

13 авг 2017, 15094 прочитания

Когато работодателят проверява Facebook профила ми 1 Когато работодателят проверява Facebook профила ми

Може ли и при какви условия е разрешено да се използват лични данни от профилите в социалните мрежи при наемане на работа

25 юли 2017, 315 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Как да приобщим новия колега

Процесът е продължителен - започва още преди първия работен ден и не приключва непосредствено след края на обучителния период

На стаж в ЕС: къде, кога, как

Няколко по-малко известни институции на Европейския съюз и възможностите за стаж, които предлагат

Ела в клуба на Next Generation бизнес лидерите (видео)

Членове на журито на конкурса и финалисти през годините споделят защо и как

Как да накараш шефа да те слуша?

"Кариери" и Шефийлдският университет организират практически уебинар за ефективно представяне на бизнес казуси, предназначен за хора, които искат да "продадат" идеите си на своите ръководители, колеги или клиенти

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Защо фирмените обучения се провалят

И какво да се направи, за да се постигне търсената промяна

Как да се поправят счупените медии

Пет идеи, които могат да защитят журналистиката в полза на хората

Спасяването на хазартната реклама - битка за лесни милиони

Сигурният начин да печелиш от хазарт е когато го организираш. Другото е държавна политика

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

DA за България

Български архитекти получиха световна награда за интериорен дизайн

Помагай лесно

Пътеводител на начинаещия доброволец

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 19.05.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: ЕК няма да глобява "Газпром", влизат в сила новите правила за личните данни

Емисия

DAILY @7PM // 24.05.2018 Прочетете