Богатите също (плачат) стачкуват
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Богатите също (плачат) стачкуват

Стачката доведе до отмяната на над 3800 от планираните 4200 пътнически и товарни полета на Lufthansa и нискотарифното им подразделение Germanwings

Богатите също (плачат) стачкуват

Или защо започналата стачка на пилотите от Lufthansa буди повече недоумение, отколкото разбиране

6841 прочитания

Стачката доведе до отмяната на над 3800 от планираните 4200 пътнически и товарни полета на Lufthansa и нискотарифното им подразделение Germanwings

© KAI PFAFFENBACH


След като в рамките на по-малко от година стачкуваха диспечерите от РВД, наземният персонал и персоналът, отговорен за сигурността, дойде ред и на пилотите от Lufthansa да блокират работата на франкфуртското летище. Протестът им започна в сряда в 0 часа и ще продължи до края на деня в петък. Отменени са над 3800 от планираните 4200 пътнически и товарни полета на Lufthansa и нискотарифното им подразделение Germanwings. По данни на фирмата това ще е най-скъпата стачка в историята им, с щети, оценявани на над 50 млн. евро.

Исканията...

Пилотите на авиокомпанията са организирани в собствен синдикат, който с подкрепата на 97% от тях решава да стачкува с искания за по-високо възнаграждение и запазване на привилегии за ранно пенсиониране и допълнително пенсионно осигуряване. Пилотите представляват 12% от постоянно заетите във фирмата, а в същото време отговарят за около 1/3 от разходите за заплати и над 40% от разходите за пенсионно осигуряване.

Статуквото

За разлика от предходната стачка на франкфуртското летище, в която главното искане на заетите в областта на сигурността беше за единно заплащане от 16 евро на час, или около 32 хил. евро на година, стартовата заплата на един новообучен пилот при Lufthansa е около 70 хил. евро. Прогресът в кариерата и заплащането зависи изключително от трудовия стаж и натрупаните летателни часове. Компенсацията на капитан с дългогодишен стаж може да надхвърли 250 хил. евро.

Всичко това е стриктно регламентирано в тарифния договор на специализирания пилотски профсъюз  Vereinigung Cockpit с работодателя. За сравнение, повечето тарифни договори на профсъюзни организации в Германия предвиждат максимални заплати между 30 хил. и 50 хил. евро. Обикновено служители, с доходи, сходни с тези на пилотите, са на ръководни или висококвалифицирани позиции, които се договарят извънтарифно. Дори в страните от континентална Европа с традиционно силни синдикати малцина виждат ролята им в защитаването на служители от такъв калибър.

Пилотите на Lufthansa бяха пощадени и от всички антикризисни мерки и програми за съкращаване на разходите на концерна от последните няколко години.

Повечето пилоти във фирмата са станали такива, след като тя е организирала обучение, което продължава 2-3 години, и е поела частично разходите за него. Пред себе си имат ясно начертана и сигурна кариера, което е изключение в крайно цикличната, конкурентна и податлива на кризи авиоиндустрия. Уважаваният инвеститор Уорън Бъфет шеговито твърди за себе си, че трябва да е не е бил с всичкия си, когато е инвестирал в авиокомпания. Не случайно пилотите на Lufthansa са желан и специално таргетиран клиентски сегмент на Porsche - срещу представен пилотски лиценз автомобилната компания им предлага безплатен тест-драйв за всеки от моделите за един уикенд.

Недотам благоприятна е ситуацията на техните неорганизирани профсъюзно колеги от нискотарифни превозвачи. Въпреки че задачите и отговорността са същите, възнаграждението на пилот от Wizzair със същия опит може да бъде около три пъти по-ниско при повече необходими летателни часове за месец. Липсват и огромните преференции при покупката на билети за пилотите и семействата им.

Дори бързо растящите и постоянно търсещи пилоти авиокомпании от Близкия изток не предлагат на своите опитни пилоти чувствително по-добри условия от тези на Lufthansa въпреки по-благоприятния данъчен режим и по-лошото качество на живот там.

Индустрията

Исканията за 10% увеличение на заплатите на франкфуртските пилоти оставя впечатлението, че в авиокомпаниите имат достатъчно високи печалби. Това далеч не е така. Бизнес моделът на традиционните европейски авиокомпании е притиснат, от една страна, от нискотарифните превозвачи, които макар и не особено жизнеспособни понякога, оказват постоянен сериозен ценови натиск по вътрешноевропейските линии. От друга страна, натиск оказват амбициозните авиокомпании от Персийския залив – Qatar, Emirates и Etihad, които се конкурират в междуконтиненталните полети и в закупуването на нови машини при двата главни производителя от позицията на добре капитализирани и субсидирани държавни фирми.

Данъчната и регулаторна рамка в Европа – заплащането на въглеродни емисии, облагането на всеки излитащ пътник в някои европейски държави с допълнителен данък от 7 до над 100 евро също не влияе благоприятно. Стачкуващите пилоти следва да се замислят за основателността и адекватността на действията си. Защото, освен да настроят всички останали срещу тях, може да постигнат и нещо друго – да убият кокошката, която снася златни яйца. Дори това да не стане, чрез действията си вероятно ще ускорят и улеснят неизбежното някой ден навлизане на вече масово използваните безпилотни самолети и в гражданската авиация.

След като в рамките на по-малко от година стачкуваха диспечерите от РВД, наземният персонал и персоналът, отговорен за сигурността, дойде ред и на пилотите от Lufthansa да блокират работата на франкфуртското летище. Протестът им започна в сряда в 0 часа и ще продължи до края на деня в петък. Отменени са над 3800 от планираните 4200 пътнически и товарни полета на Lufthansa и нискотарифното им подразделение Germanwings. По данни на фирмата това ще е най-скъпата стачка в историята им, с щети, оценявани на над 50 млн. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    nagajdach avatar :-|
    nagajdach

    Интересен текст - хубаво написан и с ясно послание. Стана ми мъчно, че е толкова кратък.

  • 2
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    Цитирам:
    "Стачки ръководени от профсъюзи са рядкост в авиокомпаниите на САЩ в резултат на "Railway Labor Act", който по същество позволява на Президента да нареди на работниците да се върнат обратно на работа, ако тяхното действие би могло да навреди на националната система за транспорт и търговия. Когато се стартира процедурата, изпълнителен комитет създава спешен борд, който да разследва спора и ръководи преговорите. През февруари 1997 г., Президентът Клинтън се намеси, за да предотврати стачка на 9000 пилота на "American Airlines". Четири години по-късно, Президентът Буш създаде такъв съвет за предотвратяване стачка на механиците на "Northwest Airlines". Пилотите на Spirit Airlines (SAVE) организираха петдневна стачка през 2010 година."
    http://www.businessweek.com/articles/2014-03-31/lufthansa-prepares-for-fallout-from-a-big-pilot-strike

  • 3
    gorbachov82 avatar :-|
    Горбачов

    До коментар [#2] от "BlueWater":

    Брех, когато плебса/работниците (били те и високоплатени) надигнат глава нямаш нищо против държавата да се намесва и да пипа грубо. Това, че е възможно в САЩ да се случи нещо, не означава, че задължително е правилно.

  • 4
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    [quote#3:"Горбачов"]Брех, когато плебса/работниците (били те и високоплатени) надигнат глава нямаш нищо против държавата да се намесва и да пипа грубо.[/quote]Да, нямам нищо против държавата да се намесва, за да спира безумието на много малка част от самозабравилия се плебс, който засяга правата на почти всичкия останал плебс. Все пак някой трябва да защити обикновените хора от алчността на малка прослойка работници и работодатели от които зависим всички!

  • 5
    philipotel avatar :-|
    Durruti

    Май само у родната публика се среща такава злоба към хората, оптиващи се да защитят трудовите си права. Каквито и привилегии да имат, те и предшествениците им са ги извоювали. Освен това в статията липса основната причина за стачката - пилотите вече трябва да работят до 63 г., като губят правото за пенсиониране още на 55 г. при запазване на 60% от заплатата до навършване на нужната възраст. Явно според някои хора да пилотираш пътнически самолет е като да буташ косачка за трева - възрастта не пречи...

  • 6
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    [quote#5:"Durruti"]Явно според някои хора да пилотираш пътнически самолет е като да буташ косачка за трева - възрастта не пречи...[/quote]Извинете вие пилот ли сте?

    Имате ли поне бегла представа колко и какви АВТОМАТИЧНИ системи за управление има един пътнически самолет?

    Имате ли представа, че с днешните компютърни системи за контрол на полета управлението на един самолет е доста по-лесно отколкото беше миналия век и предпазва машината от грешки на човека?

    Имате ли представа, че в над 90-95% от полета управлението е напълно автоматично?

    Сега човека е важен само при аварийни ситуации, в първите секунди на излитане и последните на кацане.

  • 7
    gimelim avatar :-P
    gimelim

    До коментар [#6] от "BlueWater":

    Глупости. Вие пилот ли сте?

    Я да кажат колко страници им е договорът на пилотите? С колко точки и подточки

    Дори бързо растящите и постоянно търсещи пилоти авиокомпании от Близкия изток не предлагат на своите опитни пилоти чувствително по-добри условия от тези на Lufthansa въпреки по-благоприятния данъчен режим и по-лошото качество на живот там.


    Това е глупост. По-лошо качество на живота. Как е измерено?

  • 8
    4i4ko avatar :-|
    4i4ko

    До коментар [#5] от "Durruti":

    не е само у родната публика защото преобладаващото мнение в пресата тук (аз живея в Германия) и почти единодушната оценка на хората е негативна. Става дума за новите договори на Луфтханза, условията за в момента работещите пилоти са непроменени!
    Развития социализъм залязва и тук

  • 9
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Еми всеки се опитва да намаже повече от филията :)

  • 10
    the_core avatar :-P
    The Core

    "...неизбежното някой ден навлизане на вече масово използваните безпилотни самолети и в гражданската авиация....."

    Е те това уби кучето с мотика!
    Много преди със самолетите, това трябва да стане със селските и градските автобуси например...
    А и "безпилотните смолети" не са съвсем "безпилотни"...
    Просто пилотът седи на едно друго (100% безопасно) място, което прави идеални полетите-камикадзе! Аз лично не бих седнал в такъв самолет!
    Поне ако не съм на път към Свети Петър!


    ПП: И не давайте пример с влакове, защото се движат по релси!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.