Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 апр 2014, 18:32, 2013 прочитания

Защита или ненужна свръхрегулация

Или до какво могат да доведат идеите за промяна в Закона за защита на конкуренцията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Законопроектът противоречи на редици национални и европейски принципи и може да бъде предпоставка за свиване на конкуренцията.
Наскоро предложените изменения в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) бяха посрещнати с неодобрение от страна на представителите на търговския сектор, но вече минаха на първо четене в парлaмента. Държавата се опита да защити местните малки предприятия и да реши дисбаланса на пазара – тема, която разбунва духовете в цяла Европа, като въведе по-стриктни национални правила в антимонополното законодателство. На практикa обаче това е безпрецедентна намеса в търговските отношенията, които съществуват между търговските вериги и доставчиците. По-долу ще разгледаме основните спорни моменти в законопроекта.
 
Въвеждането на ново понятие "значителна пазарна сила"

Законодателят въвежда понятието за предприятие, което не е с господстващо положение, но с оглед на своя пазарен дял, финансови ресурси, възможности за достъп до пазара, технологично равнище и стопански отношения с други предприятия може да попречи на конкуренцията на съответния пазар, тъй като неговите доставчици или купувачи са зависими от него. За разлика от случаите на монополно или господстващо положение, които са сравнително добре дефинирани и до голяма степен обективни, новото понятие съдържа както неясни формулировки като "зависими доставчици или купувачи", така и субективни критерии за оценка.  

В така предложените текстове е явно объркването на нелоялни търговски практики с монополни такива. Често търговското поведение на големите търговски вериги е в разрез с принципите на добросъвестност и почтеност при извършване на сделките. Така например не са редки случаите на липса на писмени договори, изменения на договори със задна дата, нелоялно прекратяване на търговските отношения. Всички тези практики обаче би следвало да бъдат разглеждани по-скоро през призмата на разпоредбите на нелоялната търговска практика, а не да попадат в обхвата на антитръстовите разпоредби. Нещо повече -  приравнявайки "господстващо положение" със "значителна пазарна сила", законодателят вече е определил имуществени санкции в сега действащия ЗЗК в случай на злоупотреба в размер на 10% от общия оборот за предходната финансова година на предприятието нарушител.
 
Противоречие с принципа "свобода на договарянето"

Друга особеност и нововъведение е проектите на типови договори и/или общи условия за доставка на стоки, предназначени за продажба, на предприятия с общ годишен оборот за предходната година над 50 млн. лв. и предложенията за промени в тях да подлежат на оценка за съответствието с разпоредбите на ЗЗК от националния орган по конкуренция.


Текстът на законопроекта е в противоречие с нормативно установения в Закона за задълженията и договорите принцип на свобода на договарянето и налага административно утвърдени образци на договори. Договарящите се са независими икономически субекти, които имат свободата да сключат договори, като сами да определят конкретното съдържание, от какъв вид да са договорите, в каква форма да бъдат сключени. Законът предвижда, че свободата на договаряне и действителната воля на страните трябва да е точно изразена и да съответства на нормативните разпоредби, за да бъде законосъобразна. Договорните дисбаланси, свързани с неравностойни позиции при водене на преговори, трябва да се решават чрез средства на търговското право, различни от инструментите на конкурентното право. 

Неспазване на европейските препоръки за "саморегулация"

Във връзка със сериозните дисбаланси във веригата на предлагането на храни със своя резолюция Европейският парламент приветства саморегулацията и призовава Европейската комисия (ЕК) и държавите - членки на ЕС, да премахнат регулациите, които затрудняват свободната търговия в рамките на общия пазар. В тази посока са и препоръките на ЕК, която въвежда принципите за саморегулация Supply Chain Initiative, базирана на спазването на 10 принципа за добри търговски практики. Например създаване на етични кодекси, бизнес форуми, съюзи и други между различните участници на пазара (купувачи, продавачи, доставчици и производители), в които по естествен пазарен начин и според спецификите на сегмента проблемите да се отстраняват по пътя на преговорите. 

Нарушаване на принципа "свободата на установяване" в ЕС

Принципът на "свободата на установяване" е предвиден в Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) и потвърден от съдебната практика на съда на ЕС. По смисъла на ДФЕС юридическите лица, които законно извършват дейност в една държава членка, могат да упражняват стопанска дейност стабилно и непрекъснато в друга държава членка (свобода на установяване, формулирана в чл. 49 от ДФЕС). Правото на установяване включва правото на създаване и управление на предприятия с цел постоянна дейност със стабилен и непрекъснат характер при същите условия като предвидените от законите на държавата членка за собствените ѝ субекти. Така предложеният законопроект може да доведе до дискриминация на участниците по веригата и до пренасочване на търговските вериги към други държави.



Неспазване на принципа за "оценка на въздействието" на регулациите

През 2009 г. ЕК публикува насоки на "оценка на въздействието" на регулациите, която има за цел да идентифицира и предвиди въздействията от прилагането на промяна на регулаторната среда, както и да оцени резултата от тези въздействия върху пазара и заинтересованите страни (производители, търговци, потребители). Такава "оценка на въздействието" е необходима и според нашия регулаторен орган, за да се установи дали дадена регулация ще окаже съществено влияние и какъв ще бъде ефектът върху условията на конкуренцията. КЗК в свое Решение №495 с дата 4.05.2010 г. декларира: "предприемането на мерки от какъвто и да е характер следва да бъде направено единствено след задълбочено проучване на проблемите на пазара чрез широко обществено обсъждане и оценка на въздействието на всеки от възможните подходи", каквато до момента не е известно да е направена.
Забраната за регулации в областта на конкуренцията намира отражение и в Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност. Съгласно разпоредбите на последния при административно регулиране и административен контрол върху стопанската дейност държавните органи и органите на местното самоуправление не могат да налагат изисквания, ограничения и тежести, които водят до ограничаване на конкуренцията.

Така предложеният законопроект на практика засяга всички сектори на икономиката, противоречи на редици национални и европейски принципи, представлява значително административно регулиране в търговските отношения между частноправни субекти и може да бъде предпоставка за свиване на конкуренцията. Имайки предвид опита на европейски държави и различията в законодателствата, на европейско ниво е налице воля за общоевропейска законова регулация, която националният законодател би следвало да изчака.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5908 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 6803 прочитания

24 часа 7 дни

29 май 2020, 19804 прочитания

29 май 2020, 5133 прочитания

29 май 2020, 4699 прочитания

29 май 2020, 2636 прочитания

29 май 2020, 2169 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
България се споразумя със САЩ за прилагане на FATCA

Законодателството засяга разкриването на информация за сметките на американските граждани

Още от Капитал
Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Финaнсови играчки за деца

Банките отдавна имат предложения за разплащания за най-малките, но в сегмента навлизат и финтех компании

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Средиземноморска арт диета

Парижкият дигателен център за изкуство Atelier Des Lumieres показва изложба с работи на Моне, Реноар, Шагал

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10