България се споразумя със САЩ за прилагане на FATCA
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България се споразумя със САЩ за прилагане на FATCA

България се споразумя със САЩ за прилагане на FATCA

Законодателството засяга разкриването на информация за сметките на американските граждани

16212 прочитания

© Капитал


 

Чуждестранните финансовите институции, които не вземат участие във FATCA, ще бъдат облагани с 30% данък за определени доходи и плащания с източник от САЩ.

На 23 април България стигна до споразумение (Модел 1) със САЩ за подобряване спазването на данъчното законодателство в международен аспект и за прилагането в действие на FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act). Това е американско законодателство, прието през 2010 г., като част от Hiring Incentives to Restore Employment (HIRE) Act, което след много отлагания в по-голямата си част влиза в сила на 1 юли 2014.

Това законодателство (глава 4 на американския данъчен кодекс) е в допълнение и запълва пролуките в наличния до момента режим на данък при източника (глава 3 на американския данъчен кодекс), които доведоха до обвинението на редица големи банки в Швейцария и по света, че са помагали на американски граждани да укриват данъци.

Изискванията накратко

Новото законодателство - над 800 страници, включително правилниците за приложението му без модификации с междудържавни споразумения, изисква от чуждестранните финансови институции да сключат директен договор с американските данъчни власти, съгласно който да предоставят информация за сметките на американските граждани и данъчнозадължени лица, американските частни корпорации, граждански дружества и тръстове.

В допълнение информация трябва да се предоставя и за чуждестранни дружества, които са притежавани от американски данъкоплатци. Информацията обхваща данни за името, адреса, данъчния номер, реализираните доходи, както и наличността по сметката към края на всяка година. Чуждестранните финансовите институции, които не вземат участие във FATCA, ще бъдат облагани с 30% данък за определени доходи и плащания с източник от САЩ, което ще направи невъзможно оперирането им на американските пазари.

Междуправителствени споразумения

Както се досещате, това законодателство има особен, екстериториален характер и директното му спазване от страна на финансовите институции би противоречало на много закони за опазване на банковата тайна и за защита на личните данни по света.

В резултат на активния диалог през 2012 г. между САЩ и правителствата на Великобритания, Франция, Испания, Италия и Германия е постигнато споразумение за алтернативен подход при прилагането на FATCA, който да се основава на административно сътрудничество между данъчните администрации. Това доведе до създаването на междуправителствено споразумение (Модел 1) за прилагане на FATCA, съгласно който финансовите институции се задължават да предоставят информацията на своите данъчни власти, които от своя страна я обменят с американските данъчни власти. Такива споразумения до този момент имат подписани 23 държави, а още 26 (включително България) са се споразумели принципно и предстои да подпишат в най-скоро време.

Една малка част от държавите като Швейцария, Бермуда, Чили и Япония сключиха Модел 2 нереципрочно споразумение, според което финансовите институции в тези държави се освобождават от ограниченията за спазването на банковата и финансова тайна и се задължават да сключат индивидуални договори за директно сътрудничество с американските данъчни власти и да предоставят информацията за сметките на американските лица. Такова споразумение е договорила да сключи и Австрия. Модел 2 е предназначен за юрисдикции с много стриктна банкова тайна.

Ползите от споразумение в сравнение с директното прилагане на FATCA

Първо, директното прилагане на FATCA, едно екстериториално, чуждо право, е в противоречие с редица закони (Закон за кредитните институции, Закон за защита на личните данни и др.), подробно описани в Становище П-4643/2013 на Комисията за защита на личните данни от 08.11.2013. В този смисъл без междуправителствено споразумение прилагането на FATCA би било невъзможно и българските финансови институции и техните клиенти биха пострадали от 30% данък при източника върху доходи от САЩ.

Второ, дори горните законови пречки да бяха премахнати, директното прилагане на над 800 страници чуждо законодателство и правилници би било непосилно за финансовите институции по света и у нас. И двата модела споразумение включват процедури за комплексна проверка на съществуващи и за откриване на нови сметки, както и списък с освободени от режима на FATCA лица и сметки, които не подлежат на рапортуване. Споразуменията са не по-дълги от 50 страници и са преведени на съответния език, като и двата езика имат еднаква сила.

Трето, междуправителствените споразумения значително опростяват прилагането на FATCA, редуцират задълженията на финансовите институции и действат като защитен "чадър" за всички финансови институции, установени в съответната държава, предпазвайки ги от негативните последици.

Четвърто, междуправителствените споразумения оказаха глобален стимул за развитието на борбата срещу укриването на данъци, финансовата прозрачност и подобряване административното сътрудничество между държавите. FATCA генерира международна политическа воля за справянето с тези проблеми и превърна темата за автоматичния обмен на информация в една от най-дискутираните на международно ниво. Непосредствено след обявяване на Модела на FATCA споразумение стартираха различни паралелни инициативи в тази посока.

Засегнати финансови институции в България

Споразумението засяга основно четири типа финансови институции – банки, животозастрахователни компании, инвестиционни посредници и колективните инвестиционни схеми и управляващите ги дружества. В това число влизат както българските финансови институции, така и клоновете на чуждестранни финансови институции, установени в България.

Основни задължения съгласно междуправителственото споразумение

Основното задължение на България е да събира информацията от българските финансови институции по отношение на всички американски сметки и веднъж годишно на автоматична база да обменя тази информация със САЩ. Информацията обхваща: името, адрес и американския данъчен номер на всяко американско лице и на всяко неамериканско юридическо лице, което има американски контролиращи лица, номер на сметката, наличността по сметката към края на съответната календарна година, както и общата сума на получените по сметката доходи.

Едно от основните задължения на финансовите институции е да извършват специални процедури по комплексна проверка, с които да идентифицират своите американски клиенти. Също така, те трябва да се регистрират и получат специален идентификационен номер (GIIN). Регистрацията може да бъде извършена изцяло в интернет чрез сигурна уеб базирана система, поддържана от IRS. Адресът за регистрация е: www.irs.gov/fatca-registration.

Първият обмен на информация ще бъде осъществен през 2015 г. и ще касае данни за доходи и сметки от 2014 г.

-------

Веселин Цочев е адвокат в САК и директор на USCANTAX GmbH, Цюрих, Швейцария.  Иван Антонов е главен юрисконсулт, дирекция СИДДО в НАП. Информацията в тази статия не представлява и не може да бъде считана за данъчна или правна консултация или услуга. За да се спази Циркуляр 230 на американската данъчна служба, ви уведомяваме, че нищо в тази статия не може да бъде използвано от никой данъкоплатец за целите на избягване на американски федерални, щатски или местни глоби или за промоция на каквато и да било трансакция.

 

Чуждестранните финансовите институции, които не вземат участие във FATCA, ще бъдат облагани с 30% данък за определени доходи и плащания с източник от САЩ.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Браво,данък при източника освен с декларация за плащане и с проверка.За целта трябва индетификационни номера на външните изпълнители по Договорите.

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Пак контрол на личните доходи а не на корпоративния данък. Май ще се гласува за Рон Пол.

  • 3
    josephflavius_ avatar :-|
    Адриан Николов

    [quote#2:"daskal1"]Май ще се гласува за Рон Пол.[/quote]
    Гласуването за Рон Пол е по дефолт, жалко че син му Ранд е доста по-мек и отстъпчив..
    пп. ФАТКА е особено подходящо име за метод за разправяне с опозицията.

  • 4
    ffk20359327 avatar :-|
    ffk20359327

    Ако се интересувате да научите повече по темата се насочете към www.USCANTAX.com


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK