С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 28 апр 2014, 18:11, 14790 прочитания

България се споразумя със САЩ за прилагане на FATCA

Законодателството засяга разкриването на информация за сметките на американските граждани

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
 
Чуждестранните финансовите институции, които не вземат участие във FATCA, ще бъдат облагани с 30% данък за определени доходи и плащания с източник от САЩ.
На 23 април България стигна до споразумение (Модел 1) със САЩ за подобряване спазването на данъчното законодателство в международен аспект и за прилагането в действие на FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act). Това е американско законодателство, прието през 2010 г., като част от Hiring Incentives to Restore Employment (HIRE) Act, което след много отлагания в по-голямата си част влиза в сила на 1 юли 2014.

Това законодателство (глава 4 на американския данъчен кодекс) е в допълнение и запълва пролуките в наличния до момента режим на данък при източника (глава 3 на американския данъчен кодекс), които доведоха до обвинението на редица големи банки в Швейцария и по света, че са помагали на американски граждани да укриват данъци.


Изискванията накратко

Новото законодателство - над 800 страници, включително правилниците за приложението му без модификации с междудържавни споразумения, изисква от чуждестранните финансови институции да сключат директен договор с американските данъчни власти, съгласно който да предоставят информация за сметките на американските граждани и данъчнозадължени лица, американските частни корпорации, граждански дружества и тръстове.

В допълнение информация трябва да се предоставя и за чуждестранни дружества, които са притежавани от американски данъкоплатци. Информацията обхваща данни за името, адреса, данъчния номер, реализираните доходи, както и наличността по сметката към края на всяка година. Чуждестранните финансовите институции, които не вземат участие във FATCA, ще бъдат облагани с 30% данък за определени доходи и плащания с източник от САЩ, което ще направи невъзможно оперирането им на американските пазари.



Междуправителствени споразумения

Както се досещате, това законодателство има особен, екстериториален характер и директното му спазване от страна на финансовите институции би противоречало на много закони за опазване на банковата тайна и за защита на личните данни по света.

В резултат на активния диалог през 2012 г. между САЩ и правителствата на Великобритания, Франция, Испания, Италия и Германия е постигнато споразумение за алтернативен подход при прилагането на FATCA, който да се основава на административно сътрудничество между данъчните администрации. Това доведе до създаването на междуправителствено споразумение (Модел 1) за прилагане на FATCA, съгласно който финансовите институции се задължават да предоставят информацията на своите данъчни власти, които от своя страна я обменят с американските данъчни власти. Такива споразумения до този момент имат подписани 23 държави, а още 26 (включително България) са се споразумели принципно и предстои да подпишат в най-скоро време.

Една малка част от държавите като Швейцария, Бермуда, Чили и Япония сключиха Модел 2 нереципрочно споразумение, според което финансовите институции в тези държави се освобождават от ограниченията за спазването на банковата и финансова тайна и се задължават да сключат индивидуални договори за директно сътрудничество с американските данъчни власти и да предоставят информацията за сметките на американските лица. Такова споразумение е договорила да сключи и Австрия. Модел 2 е предназначен за юрисдикции с много стриктна банкова тайна.

Ползите от споразумение в сравнение с директното прилагане на FATCA

 

Първо, директното прилагане на FATCA, едно екстериториално, чуждо право, е в противоречие с редица закони (Закон за кредитните институции, Закон за защита на личните данни и др.), подробно описани в Становище П-4643/2013 на Комисията за защита на личните данни от 08.11.2013. В този смисъл без междуправителствено споразумение прилагането на FATCA би било невъзможно и българските финансови институции и техните клиенти биха пострадали от 30% данък при източника върху доходи от САЩ.

Второ, дори горните законови пречки да бяха премахнати, директното прилагане на над 800 страници чуждо законодателство и правилници би било непосилно за финансовите институции по света и у нас. И двата модела споразумение включват процедури за комплексна проверка на съществуващи и за откриване на нови сметки, както и списък с освободени от режима на FATCA лица и сметки, които не подлежат на рапортуване. Споразуменията са не по-дълги от 50 страници и са преведени на съответния език, като и двата езика имат еднаква сила.

Трето, междуправителствените споразумения значително опростяват прилагането на FATCA, редуцират задълженията на финансовите институции и действат като защитен "чадър" за всички финансови институции, установени в съответната държава, предпазвайки ги от негативните последици.

Четвърто, междуправителствените споразумения оказаха глобален стимул за развитието на борбата срещу укриването на данъци, финансовата прозрачност и подобряване административното сътрудничество между държавите. FATCA генерира международна политическа воля за справянето с тези проблеми и превърна темата за автоматичния обмен на информация в една от най-дискутираните на международно ниво. Непосредствено след обявяване на Модела на FATCA споразумение стартираха различни паралелни инициативи в тази посока.

Засегнати финансови институции в България

Споразумението засяга основно четири типа финансови институции – банки, животозастрахователни компании, инвестиционни посредници и колективните инвестиционни схеми и управляващите ги дружества. В това число влизат както българските финансови институции, така и клоновете на чуждестранни финансови институции, установени в България.

Основни задължения съгласно междуправителственото споразумение

Основното задължение на България е да събира информацията от българските финансови институции по отношение на всички американски сметки и веднъж годишно на автоматична база да обменя тази информация със САЩ. Информацията обхваща: името, адрес и американския данъчен номер на всяко американско лице и на всяко неамериканско юридическо лице, което има американски контролиращи лица, номер на сметката, наличността по сметката към края на съответната календарна година, както и общата сума на получените по сметката доходи.

Едно от основните задължения на финансовите институции е да извършват специални процедури по комплексна проверка, с които да идентифицират своите американски клиенти. Също така, те трябва да се регистрират и получат специален идентификационен номер (GIIN). Регистрацията може да бъде извършена изцяло в интернет чрез сигурна уеб базирана система, поддържана от IRS. Адресът за регистрация е: www.irs.gov/fatca-registration.

Първият обмен на информация ще бъде осъществен през 2015 г. и ще касае данни за доходи и сметки от 2014 г.

-------

Веселин Цочев е адвокат в САК и директор на USCANTAX GmbH, Цюрих, Швейцария.  Иван Антонов е главен юрисконсулт, дирекция СИДДО в НАП. Информацията в тази статия не представлява и не може да бъде считана за данъчна или правна консултация или услуга. За да се спази Циркуляр 230 на американската данъчна служба, ви уведомяваме, че нищо в тази статия не може да бъде използвано от никой данъкоплатец за целите на избягване на американски федерални, щатски или местни глоби или за промоция на каквато и да било трансакция.

 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5270 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5331 прочитания

24 часа 7 дни

15 ное 2019, 2224 прочитания

15 ное 2019, 1779 прочитания

15 ное 2019, 1602 прочитания

15 ное 2019, 1269 прочитания

15 ное 2019, 1090 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Не предлагайте кутията, създайте преживяване

Или 10 начина как да направим връзката студенти - бизнес по-успешна

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10