Хартиените визитни картички вече отстъпват на приложенията за смартфон, които за секунди добавят новия контакт в телефония ви указател. Удобно и зелено решение.
Да познаваш правилните хора и да можеш да се обърнеш към тях тогава, когато имаш нужда от подкрепата им, е изключително важен фактор за успех. Особено в сферата на бизнеса. Но създаването на професионални контакти не трябва да се бърка с шуробаджанащината, т.е. покровителството на някой приятел или роднина. И може би заради негативната конотация на последната дума в речника на българина навлезе английската нетуъркинг, или създаване на мрежа от професионални контакти.
Много хора си мислят, че това е умение, свързано с характера на човек, но всъщност то подлежи на усвояване и усъвършенстване. Ето няколко идеи как да постигнете това:
Новите визитни картички
Сигурно сте чували вече препоръката: носете си визитки. Случва се обаче да ги забравим или да свършат. Какво да правим тогава? Поискайте визитката на своя събеседник и му обещайте имейл със своите контакти. Изпратете имейла на другия ден след събитието. Така напомняте за себе си и се отличавате по-лесно. Плюс, че вече ви имат в имейл листата си. А това е много по-бърз начин за откриване на контакт, отколкото да ровиш из хилядите визитни картички, нали?
Всъщност визитните картички, както и всички принтирани материали, постепенно минават в миналото. Днес има приложения на смартфоните, които за секунди добавят контакта в телефония ви указател. Удобно и зелено решение.
Жокерът, който винаги помага
Според психолозите за 7 секунди се формира първото ни впечатление при среща с някого. Ако се разминаваме по коридора, само в рамките на секунда-две мозъкът ни формулира нагласата към отсрещния човек като усещане за заплаха или добронамереност и ние инстинктивно реагираме спрямо него. За да предизвикате усещане за добронамереност, използвайте езика на тялото. Най-основната и най-работещата е усмивката. Усмихвайте се при всяко засичане на поглед с непознат. Откритата поза на ръцете с дланите нагоре също предразполага събеседника. Поза със скръстените ръце, ръцете в джоба или хванати една в друга ви "заключват" и дистанцират от хората край вас.
Започване на разговор
Първите реплики е добре да бъдат т.нар. ice brakers, или "за разтопяване на ледовете" – коментирайте или задайте въпрос, свързан с мястото, времето, организацията на събитието, програмата, поводът да сте тук и т.н. Ако ви отговорят едносрично, продължете с отворени въпроси (които изключват отговор "Да" или "Не" – кой, кога, къде, как). Не всеки разговор може да потръгне. Не насилвайте нещата.
Ако сте с приятели, избягвайте теми, които са познати само на вас. Ако искате да правите нетуъркинг, се разделете за известно време или си партнирайте в заговарянето на непознати.
Слушайте и питайте
Насочете вниманието върху събеседника си – покажете любопитство и го слушайте активно. Като усетите, че губите интерес, опитайте да въвлечете и друг от присъстващите в разговора или го приключете с учтива реплика, например: "Приятно ми беше да поговорим, бих искал да обърна внимание и на другите гости." Заговаряйте хората, които минават покрай вас и скучаят. Изберете си маса на комуникативно място с лесен достъп от всички страни, а не някоя в ъгъла. Не стойте статичен – обиколете залата, за да не пропуснете познато или интересно лице.
Как да се справим с досадниците
Срещали ли сте хора, които ви заговарят на всяко събитие, а на вас този контакт е чиста загуба на време? За тях можем да обърнем всички правила, споменати дотук. Останете сериозен, когато разминавате погледи. Заключете позата и се дистанцирайте с езика на тялото. Ако и това не помогне – не любезничете излишно. Бъдете откровен и ясен, че не желаете да продължите този разговор.
Създайте "социални" контакти
Използвайте и социалните мрежи, но целенасочено. Имате LinkedIn профил, нали? Тази мрежа е създадена, за да улесни поддържането на контакт с бивши и настоящи колеги, състуденти и партньори в бизнеса. Попълнете изчерпателно и професионално профила си. Не пропускайте да сложите снимка. Преглеждайте профилите, които LinkedIn ви предлага – това са връзки на хората от листа ви и е вероятно да познавате някого от тях. Сайтът ви показва и кой е гледал профила ви – достатъчен повод да поканите някого в мрежата си. За да разширите достъпа си до нови контакти, членувайте в групите по професионални интереси. От тях може да научите за новини и събития в областта, от която се интересувате. В дискусията на групата можете да споделите казус и да чуете мнението на другите професионалисти или да коментирате дискусиите, които ви заинтригуват.
Да ползваме ли Facebook за професионални контакти? Много от хората предпочитат да разграничават професионалния от личния си живот и не ползват тази социална мрежа за подобни цели. Ако имате някого в контактите си в LinkedIn и не сте близки, по-добре не му пращайте покана във Facebook.
В същото време за всяка компания вече е почти задължително да има страница във Facebook – това е социална мрежа номер 1 в целия свят и дава възможност за бърз и лесен контакт с клиентите и феновете на бранда. Тук е много удобно да създадеш събитие и да го популяризираш за секунди сред кръга си от познати и техни познати. Използвайте Facebook, за да следите за събитията по темите, които ви вълнуват. Харесайте и следвайте страниците на компании, организации и хора, за които желаете да научите повече. И преди да посетите събитие, проверете списъка с потвърдилите присъствие, за да си набележите интересни контакти.
Използвайте всяка ситуация
Бъдете готов за нетуъркинг по всяко време и на всяко място – на летището, в лобито на хотела, в асансьора, супермаркета, ресторанта и пр. На пръв поглед изглежда нелогично, но всъщност е по-лесно да установиш контакти на такива "нетипични" места. Едно от задължителните условия при нетуъргинга е инвестирането на време. Както твоето, така и на човека отсреща. Докато чакате на летището, пътувате заедно, пред ресторанта, в антракт на театрална постановка, на опашката в супермаркета – времето вече е разчертано, не е необходимо да се "борите" за него. Още повече ситуацията ви дава тема за започване на разговор – пътувате в една посока, с една авиолиния, посещавате един и същ ресторант, харесвате театъра, пазарувате в същия магазин… Според психологическата наука сме устроени да харесваме "себеподобни", т.е. хора, с които имаме нещо общо. Създадете ли симпатия и добро първо впечатление у някого, той ще е много по-склонен да ви се довери и в професионален план. Възползвайте се!
Изграждане на връзка
Нетуъркингът е дълъг процес, чрез който инвестираме в бъдещето. Събирането на контакти не е самоцел. Създаването на връзка на база на доверие и споделени интереси изисква време и постоянство. Търсете поводи да бъдете полезни на новите си контакти извън пряката си бизнес роля. Създайте усещането, че може да се разчита на вас. С времето те сами ще започнат да ви търсят и препоръчват.
* Светослава Георгиева, старши консултант в специализираната компания за привличане на ръководни кадри CEO SEARCH
Хартиените визитни картички вече отстъпват на приложенията за смартфон, които за секунди добавят новия контакт в телефония ви указател. Удобно и зелено решение.
Да познаваш правилните хора и да можеш да се обърнеш към тях тогава, когато имаш нужда от подкрепата им, е изключително важен фактор за успех. Особено в сферата на бизнеса. Но създаването на професионални контакти не трябва да се бърка с шуробаджанащината, т.е. покровителството на някой приятел или роднина. И може би заради негативната конотация на последната дума в речника на българина навлезе английската нетуъркинг, или създаване на мрежа от професионални контакти.
3 коментара
Може би най-важния аспект е наистина да се намери маса, близо до врата, в района на центъра на залата или пък близо до блок масата или бара- научно доказано е, че хората инстинктивно се насочват към тези места. Също така от полза е да се пристигне по-рано, тогава все още има малко хора и е спокойно и тихо и заговарянето е много по-лесно в такава атмосфера.
Хубава статия, с хубави съвети! Единствено, не съм напълно съгласен с визитките,че изчезват принтираните. Лично аз, съм ЗА отпадането на принтираните. Даже и във високо технологична страна като Южна Корея, все още се ползват масово принтирани, а не безконтактните приложения за визитки на смартфоните. Особено важи, ако срещу Вас е по-възрастен бизнесмен или дипломат - ще се учудите какви конвенционални телефони ползват ;-)
Статията е една от малкото полезни на български език из нета. Все пак за визитките не съм съгласен че минават в миналото. За бизнес срещи е имиджово да имаш визитка и това че хората разполагат с много визитки, не значи че мейл адресите и контактите са им малко. Даже напротив. А за третата точка - "започване на разговор" какво по-хубаво за "разчупване на леда" от подаване на визитка с имиджов дизайн и качествена материя ;)
Иначе наскоро пуснах услуга за Визитки и Бизнес Каталози та можете да се възползвате http://saitove.bg/vizitki-katalozi-flaeri/