Съвети за успешен бизнес нетуъркинг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съвети за успешен бизнес нетуъркинг

Shutterrstock

Съвети за успешен бизнес нетуъркинг

Или какво да (не) правите, ако искате да завържете полезни професионални контакти

11311 прочитания

Shutterrstock

© Shutterrstock


Хартиените визитни картички вече отстъпват на приложенията за смартфон, които за секунди добавят новия контакт в телефония ви указател. Удобно и зелено решение.

Да познаваш правилните хора и да можеш да се обърнеш към тях тогава, когато имаш нужда от подкрепата им, е изключително важен фактор за успех. Особено в сферата на бизнеса. Но създаването на професионални контакти не трябва да се бърка с шуробаджанащината, т.е. покровителството на някой приятел или роднина. И може би заради негативната конотация на последната дума в речника на българина навлезе английската нетуъркинг, или създаване на мрежа от професионални контакти.

Много хора си мислят, че това е умение, свързано с характера на човек, но всъщност то подлежи на усвояване и усъвършенстване. Ето няколко идеи как да постигнете това:

Новите визитни картички

Сигурно сте чували вече препоръката: носете си визитки. Случва се обаче да ги забравим или да свършат. Какво да правим тогава? Поискайте визитката на своя събеседник и му обещайте имейл със своите контакти. Изпратете имейла на другия ден след събитието. Така напомняте за себе си и се отличавате по-лесно. Плюс, че вече ви имат в имейл листата си. А това е много по-бърз начин за откриване на контакт, отколкото да ровиш из хилядите визитни картички, нали?

Всъщност визитните картички, както и всички принтирани материали, постепенно минават в миналото. Днес има приложения на смартфоните, които за секунди добавят контакта в телефония ви указател. Удобно и зелено решение.

Жокерът, който винаги помага

Според психолозите за 7 секунди се формира първото ни впечатление при среща с някого. Ако се разминаваме по коридора, само в рамките на секунда-две мозъкът ни формулира нагласата към отсрещния човек като  усещане за заплаха или добронамереност и ние инстинктивно реагираме спрямо него. За да предизвикате усещане за добронамереност, използвайте езика на тялото. Най-основната и най-работещата е усмивката. Усмихвайте се при всяко засичане на поглед с непознат. Откритата поза на ръцете с дланите нагоре също предразполага събеседника. Поза със скръстените ръце, ръцете в джоба или хванати една в друга ви "заключват" и дистанцират от хората край вас.

Започване на разговор

Първите реплики е добре да бъдат т.нар. ice brakers, или "за разтопяване на ледовете" – коментирайте или задайте въпрос, свързан с мястото, времето, организацията на събитието, програмата, поводът да сте тук и т.н. Ако ви отговорят едносрично, продължете с отворени въпроси (които изключват отговор "Да" или "Не" – кой, кога, къде, как). Не всеки разговор може да потръгне. Не насилвайте нещата.

Ако сте с приятели, избягвайте теми, които са познати само на вас. Ако искате да правите нетуъркинг, се разделете за известно време или си партнирайте в заговарянето на непознати.

Слушайте и питайте

Насочете вниманието върху събеседника си – покажете любопитство и го слушайте активно. Като усетите, че губите интерес, опитайте да въвлечете и друг от присъстващите в разговора или го приключете с учтива реплика, например: "Приятно ми беше да поговорим, бих искал да обърна внимание и на другите гости." Заговаряйте хората, които минават покрай вас и скучаят. Изберете си маса на комуникативно място с лесен достъп от всички страни, а не някоя в ъгъла. Не стойте статичен – обиколете залата, за да не пропуснете познато или интересно лице.

Как да се справим с досадниците

Срещали ли сте хора, които ви заговарят на всяко събитие, а на вас този контакт е чиста загуба на време? За тях можем да обърнем всички правила, споменати дотук. Останете сериозен, когато разминавате погледи. Заключете позата и се дистанцирайте с езика на тялото. Ако и това не помогне – не любезничете излишно. Бъдете откровен и ясен, че не желаете да продължите този разговор.

Създайте "социални" контакти

Използвайте и социалните мрежи, но целенасочено. Имате LinkedIn профил, нали? Тази мрежа е създадена, за да улесни поддържането на контакт с бивши и настоящи колеги, състуденти и партньори в бизнеса. Попълнете изчерпателно и професионално профила си. Не пропускайте да сложите снимка. Преглеждайте профилите, които LinkedIn ви предлага – това са връзки на хората от листа ви и е вероятно да познавате някого от тях. Сайтът ви показва и кой е гледал профила ви – достатъчен повод да поканите някого в мрежата си. За да разширите достъпа си до нови контакти, членувайте в групите по професионални интереси. От тях може да научите за новини и събития в областта, от която се интересувате. В дискусията на групата можете да споделите казус и да чуете мнението на другите професионалисти или да коментирате дискусиите, които ви заинтригуват.

Да ползваме ли Facebook за професионални контакти? Много от хората предпочитат да разграничават професионалния от личния си живот и не ползват тази социална мрежа за подобни цели. Ако имате някого в контактите си в LinkedIn и не сте близки, по-добре не му пращайте покана във Facebook.

В същото време за всяка компания вече е почти задължително да има страница във Facebook – това е социална мрежа номер 1 в целия свят и дава възможност за бърз и лесен контакт с клиентите и феновете на бранда. Тук е много удобно да създадеш събитие и да го популяризираш за секунди сред кръга си от познати и техни познати. Използвайте Facebook, за да следите за събитията по темите, които ви вълнуват. Харесайте и следвайте страниците на компании, организации и хора, за които желаете да научите повече. И преди да посетите събитие, проверете списъка с потвърдилите присъствие, за да си набележите интересни контакти.

Използвайте всяка ситуация

Бъдете готов за нетуъркинг по всяко време и на всяко място – на летището, в лобито на хотела, в асансьора, супермаркета, ресторанта и пр. На пръв поглед изглежда нелогично, но всъщност е по-лесно да установиш контакти на такива "нетипични" места. Едно от задължителните условия при нетуъргинга е инвестирането на време. Както твоето, така и на човека отсреща. Докато чакате на летището, пътувате заедно, пред ресторанта, в антракт на театрална постановка, на опашката в супермаркета – времето вече е разчертано, не е необходимо да се "борите" за него. Още повече ситуацията ви дава тема за започване на разговор – пътувате в една посока, с една авиолиния, посещавате един и същ ресторант, харесвате театъра, пазарувате в същия магазин… Според психологическата наука сме устроени да харесваме "себеподобни", т.е. хора, с които имаме нещо общо. Създадете ли симпатия и добро първо впечатление у някого, той ще е много по-склонен да ви се довери и в професионален план. Възползвайте се!

Изграждане на връзка

Нетуъркингът е дълъг процес, чрез който инвестираме в бъдещето. Събирането на контакти не е самоцел. Създаването на връзка на база на доверие и споделени интереси изисква време и постоянство. Търсете поводи да бъдете полезни на новите си контакти извън пряката си бизнес роля. Създайте усещането, че може да се разчита на вас. С времето те сами ще започнат да ви търсят и препоръчват.

* Светослава Георгиева, старши консултант в специализираната компания за привличане на ръководни кадри CEO SEARCH

Хартиените визитни картички вече отстъпват на приложенията за смартфон, които за секунди добавят новия контакт в телефония ви указател. Удобно и зелено решение.

Да познаваш правилните хора и да можеш да се обърнеш към тях тогава, когато имаш нужда от подкрепата им, е изключително важен фактор за успех. Особено в сферата на бизнеса. Но създаването на професионални контакти не трябва да се бърка с шуробаджанащината, т.е. покровителството на някой приятел или роднина. И може би заради негативната конотация на последната дума в речника на българина навлезе английската нетуъркинг, или създаване на мрежа от професионални контакти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    patchev avatar :-|
    HXP

    Може би най-важния аспект е наистина да се намери маса, близо до врата, в района на центъра на залата или пък близо до блок масата или бара- научно доказано е, че хората инстинктивно се насочват към тези места. Също така от полза е да се пристигне по-рано, тогава все още има малко хора и е спокойно и тихо и заговарянето е много по-лесно в такава атмосфера.

  • 2
    assidim avatar :-|
    assidim

    Хубава статия, с хубави съвети! Единствено, не съм напълно съгласен с визитките,че изчезват принтираните. Лично аз, съм ЗА отпадането на принтираните. Даже и във високо технологична страна като Южна Корея, все още се ползват масово принтирани, а не безконтактните приложения за визитки на смартфоните. Особено важи, ако срещу Вас е по-възрастен бизнесмен или дипломат - ще се учудите какви конвенционални телефони ползват ;-)

  • 3
    saitove avatar :-P
    Борислав

    Статията е една от малкото полезни на български език из нета. Все пак за визитките не съм съгласен че минават в миналото. За бизнес срещи е имиджово да имаш визитка и това че хората разполагат с много визитки, не значи че мейл адресите и контактите са им малко. Даже напротив. А за третата точка - "започване на разговор" какво по-хубаво за "разчупване на леда" от подаване на визитка с имиджов дизайн и качествена материя ;)

    Иначе наскоро пуснах услуга за Визитки и Бизнес Каталози та можете да се възползвате http://saitove.bg/vizitki-katalozi-flaeri/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK