С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 15 юни 2014, 15:10, 7424 прочитания

Добри намерения, лоши постижения

След 1 юли много хора ще бъдат изненадани от това колко много последствия могат да донесат осемте члена на закона за офшорките

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


адв. Димитър Калдамуков, адвокатско дружество "Точева и Мандажиева"

Автор: Капитал
В стремежа си да забрани по всякакъв начин участието на офшорки в публичния живот законодателят се е постарал да посочи над 15 закона, по които офшорките и свързаните с тях лица не могат да кандидатстват за получаване на лицензии и придобиване на собственост.
Вероятно в дъното на повечето законодателни инициативи на настоящото Народно събрание стоят добрите намерения. Вярваме в това, защото обратното би обезсмислило правовата държава и спазването на законите изобщо.

Законът за офшорките[1] обаче показва, че добрите намерения, с които е започнало изработването на един нормативен акт, не могат да компенсират нито двусмисления му текст, нито резултатите, до които актът води. Казано с други думи – желателно е законите повече да помагат, отколкото да вредят.
Въпреки краткостта си (едва осем члена) законът за офшорките е пример за това как с малко думи законодателят може да обърка и без това обърканите адресати на неговата дейност.


И тъй като със закона се дава 6-месечен срок на лицата да приведат дейността си в съответствие с изискванията му, наложително е да обърнем внимание на основните неясноти (без претенция за изчерпателност) в този акт. Защото след 1 юли много хора ще бъдат изненадани от това колко много последствия могат да донесат добрите намерения в осемте члена на закона за офшорките.

Проблем 1 – връзката между офшорките и правото на собственост

В стремежа си да забрани по всякакъв начин участието на офшорки в публичния живот, законодателят се е постарал да посочи над 15 закона, по които офшорките и свързаните с тях лица не могат да кандидатстват за получаване на лицензии и придобиване на собственост. Така например една офшорка и свързаните с нея лица не могат да придобиват акции и дялове в банки, договорни фондове, инвестиционни посредници, застрахователни дружества, борсови пазари, всякакви дружества - производители на енергия, дружества за електронни пари, собственост в земя  и гори от държавния горски фонд и т.н.



Обхватът на забраната е доста широк. И докато несъмнено доброто намерение на законодателя е било да не позволи на офшорките да участват в тези важни за обществото дружества, то изразът "и свързаните с нея лица" на практика води до силно смущаващ резултат.

Представете си, че имате бизнес с жито. Преди време са ви посъветвали да го прехвърлите на ваша офшорка във Вирджинските острови. Щяло да ви спести данъци. Дотук нищо лошо. Безспорно вие сте свързано с нея лице. Тя е 100% ваша. В същото време имате и дялове в няколко колективни инвестиционни схеми. И дяловете са лично ваши. Или сте си купили акции на Корпоративна търговска банка. Или на Тексимбанк. Или на Първа инвестиционна банка. Те всички са публични дружества. Всеки може да си купи. И акциите също са си лично ваши.

От 1 юли обаче може да ви се наложи да си прехвърлите акциите и дяловете. Защо?  Защото чл.3 от закона за офшорките забранява на офшорки и свързани с тях лица да притежават дялове и акции в банки, договорни фондове и още един куп дружества, посочени в закона. Буквалният текст на чл.3 е такъв. Вие може да го тълкувате различно. Логично е да се тълкува различно.

Трудно е да се повярва, че законодателят е желал да лиши българските граждани от правото им на собственост само защото имат офшорка, която по никакъв начин не е свързана с това право на собственост. Очевидно е, че такова тесногръдо тълкуване не постига целта на закона, която най-общо е недопускане на управление на средства в ущърб на публичния интерес (чл.2). Проблемът е, че когато се стигне до тълкуване на нормативен акт, резултатите ще бъдат толкова, колкото са и тълкуващите го. Опитайте се да убедите съдията каква е била волята на законодателя. Стенограмата от обсъжданията на закона в парламента също не помага особено. Въпросът е кому е нужно да се стига до правни еквилибристики, когато може и трябва текстът на закона да се прецизира.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5495 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5867 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Обезценка на финансовите инструменти

Нови моменти в отчитането на финансови инструменти - МСФО 9, част втора

Още от Капитал
Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10