Новите роли в театъра на човешките ресурси
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Новите роли в театъра на човешките ресурси

Shutterstock

Новите роли в театъра на човешките ресурси

За да синхронизират възможно най-благоприятно търсенето и предлагането на кадри HR специалистите трябва да бъдат стратези, маркетолози и дизайнери

5801 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Компаниите са изправени пред предизвикателството на свръхпредлагане на хора с умения и квалификации, които не се търсят, и недостатъчното предлагане на такива със специфични качества и умения, които са им необходими.

Хора с висока квалификация са принудени да приемат всякаква работа, за да оцелеят. Младите, които все още не са натрупали умения и опит, са на прага да се превърнат в загубена генерация за пазара на труда, а възрастните са изправени пред още дълги години работа. До 2030 г. в Европа ще има 24 милиона повече работещи между 55- и 65-годишна възраст. Силите, които движат света сега, са демографските размествания, спадовете и подемите в икономиката и технологичните революции.

Точно сега не можем да стоим и да чакаме, докато бизнесът катапултира с хиперскорост. Трябва да се научим да правим бързи и резки завои и движения в зависимост от ситуацията. Гъвкавостта и пъргавината се превръщат в новата ни религия.

Всяка компания е изправена пред една и съща дилема: как да бъде конкурентна и да следва стратегията си, когато е изправена пред сериозен спад в печалбата, липса на подходящи кадри и трайна икономическа несигурност. Добрите компании изграждат комбинация от временни и постоянни работни места за квалифицирани служители, с помощта на които да се развиват.

Опорни точки

1. Недостигът на таланти продължава да се отразява на работодателите в световен мащаб, тъй като развитието на бизнеса изисква специфични качества и умения и продължава да изпреварва предлагането. Факторите, които допринасят за това несъответствие, са свързани с демографски, икономически и технологични промени.

2. Компаниите са изправени пред предизвикателството на свръхпредлагане на хора с умения и квалификации, които не се търсят, и недостатъчното предлагане на такива със специфични качества и умения, които са им необходими. Специалистите "Човешки ресурси" имат достатъчно опит и влияние, за да прекроят базата от кадри в техните компании.

3. Макроикономическите сили продължават да намаляват печалбите на компаниите и така се създава необходимост за организациите да правят повече с по-малко и заедно с това расте нуждата им от иновации и по-голяма производителност. За да се отговори на тези изисквания, организациите трябва да имат достъп до необходимите кадри, да мобилизират, да оптимизират и разгърнат човешкия им потенциал.

Новите роли

За да синхронизират възможно най-благоприятно търсенето и предлагането, специалистите "Човешки ресурси" трябва да играят три важни роли:

- Стратези – които да управляват стратегически план на работната сила в компанията и да са експерти в търсенето и предлагането на необходимите специалисти. Отговорност на специалистите "Човешки ресурси" е да гарантират, че в тяхната организация ще постъпят подходящите специалисти, за да помогнат на компанията да постигне бизнес целите си и да отговорят на все по-променящите се нужди на пазара.

Като експерти в търсенето и предлагането те трябва:

- да осигуряват пазарна информация, подкрепена със съответните данни - да разбират своите вътрешни и външни канали на кадри
- да оценяват как различните фактори влияят за преоформянето на наличните кадри с необходими умения

- да съобразяват техните бизнес нужди и цели с тези на факторите, влияещи върху уменията и способностите на тяхната вътрешна работната сила.

Чрез анализиране на наличната информация специалистите "Човешки ресурси" могат да гарантират, че работната сила е съобразена с настоящите и бъдещите нужди на техните компании да станат по-устойчиви в бъдещото си развитие.

- Маркетолози - експерти в привличането на таланти по същия начин, както маркетингът е насочен към потребителите на продукти и услуги на компанията. Като маркетолози специалистите "Човешки ресурси" трябва:

- да се прицелят в силните страни на организацията и с тях да привлекат необходимите им кадри - да създават индивидуални предложения, които отговарят на потребностите на индивида и са съобразени с целите на организацията, а не едно и също решение за всички
- да разработват индивидуални кариерни възможности, които позволяват на служителите да се развиват в унисон с бизнес целите на компанията, докато техните умения растат

- да дават подтикват лидерите в цялата организация, за да се съсредоточат върху развитието на служителите, и мениджърите да се държат отговорни за това развитие, така че най-големите таланти да са винаги ангажирани.

Както и при ангажиране на потребителите, компаниите трябва да се стремят да изискват редовно обратна връзка от служителите, за да се гарантира, че подобряването е един непрекъснат процес. Конструктивната и количествена обратната връзка от служителите ще бъде от полза на работодателя и ще помогне за подобряване на ангажираността и така подходящите кадри ще са мотивирани и стимулирани да работят по начина, по който компанията се нуждае от тях.

- Дизайнери - да мислят по различен начин за това как да се структурира работата и да се разгърне потенциалът на наличните кадри. Като дизайнери специалистите "Човешки ресурси" трябва:

- да управляват разнообразни и все по-виртуални работни места, като същевременно продължават да насърчават производителността и иновациите - да структурират работата според различни модели, от традиционни (посветени на взаимоотношенията между предприятията и работниците) към стратегически (свързващи политиките на HR със стратегиите на компаниите
- да създават нови работни роли. Необходимо е все повече и повече сегментиране и специфика на работата, по-специално знанието за работата, и това води до разделението на работата на по-малки и по-малки задачи и разпределението на тези задачи за повече хора - да мислят различно как да се култивират общности за дадена работа; най-доброто за работодателите и служителите вече не е задължително да бъде постояният трудов договор на пълно работно време - да приемат идеята за работа със специалисти на свободна практика и консултанти, които работят на резултатна база, така че те могат да изберат работата, която искате да бъде извършена

- да предефинират параметрите на работата. За да се постигнат определени резултати, специалистите "Човешки ресурси" трябва да се фокусират върху наличните ресурси от кадри, които ще допринесат за бизнес стратегията, работата ще бъде правилно разпределена, ще има и съответна отговорност и съответно възнаграждение.

* Надя Василева, управляващ директор на Manpower за България, Сърбия и Хърватия

Компаниите са изправени пред предизвикателството на свръхпредлагане на хора с умения и квалификации, които не се търсят, и недостатъчното предлагане на такива със специфични качества и умения, които са им необходими.

Хора с висока квалификация са принудени да приемат всякаква работа, за да оцелеят. Младите, които все още не са натрупали умения и опит, са на прага да се превърнат в загубена генерация за пазара на труда, а възрастните са изправени пред още дълги години работа. До 2030 г. в Европа ще има 24 милиона повече работещи между 55- и 65-годишна възраст. Силите, които движат света сега, са демографските размествания, спадовете и подемите в икономиката и технологичните революции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    osudeni_dushi avatar :-|
    osudeni_dushi

    Ще има кадри, когато българските работодатели се научат да плащат!

  • 2
    wizard avatar :-|
    Wizard

    Специалистите "Човешки ресурси" в България са лицемерни същества, които трябва да лъжат персонала и да се мазнят на шефа за да не изхвръли първо тях, защото в повечето случаи са паразитна структура. Единствената реална полза от тези хора е подготовката на заплати, изплащането им и отразяването на болничните в регистрите и в НОИ. Всичките гореизборени неща в статията са пълна простотия и няма нищо общо с реалността, нищо че статията е ПР материала на агенция за персонал. В повечето случай Ейч Арите са интриганти и пречат на реалния работен процес. Реална полза от този вид "специалисти" има в много тесни дейности...
    Като цяло съм виждал само негативи от този вид лицемерни същества, които не само че говорят зад гърба на хората, ни правят и умишлени интриги.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK