Партньорска проверка за енергийните регулатори в ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Партньорска проверка за енергийните регулатори в ЕС

Партньорска проверка за енергийните регулатори в ЕС

Възможност за контрол на решенията на ДКЕВР от страна на наднационалния специализиран орган на Европейския съюз – Агенцията за сътрудничество на националните регулатори в областта на енергетиката

5069 прочитания

Темата за начина, по който регулаторите в областта на енергетиката изпълняват правомощията си в рамките на Европейския съюз, е актуална още от създаването на либерализационното законодателство в края на 90-те. При приемането на Третия либерализационен пакет в преамбюла на Директива 2009/72 относно общите правила за вътрешния пазар на електроенергия се констатира, че "все още не съществува … еднакво ефективно ниво на регулаторен надзор във всяка държава членка", което е сред основните причини за развитието на европейското законодателство в областта. Според него един добре функциониращ вътрешен пазар на електроенергия следва да осигурява на производителите подходящи стимули за инвестиции в ново производство на електроенергия, включително електроенергия от възобновяеми енергийни източници, като се обръща особено внимание на най-изолираните държави и региони в енергийния пазар на общността.

Подкрепа за независимостта на регулаторите

Директива 2003/54 въведе изискване държавите членки да създадат регулатори със специална компетентност, като опитът в рамките на ЕС показва, че ефективността на регулиране често е ограничена от липсата на независимост на регулаторите от правителството и на недостатъчните им правомощия. Поради тази причина още през 2007 г. Европейският съвет прикани комисията да разработи законодателни предложения за по-нататъшно хармонизиране на правомощията и за укрепване на независимостта на националните регулатори на енергия, които бяха материализирани в Директива 2009/72.

Директива 2009/72 създаде нов орган – Агенцията за сътрудничеството на енергийните регулатори (АСЕР), който е наднационален и има за основна цел да следи за правилното прилагане на европейското законодателство от националните регулаторни органи на страните  членки. Причината за това е, че развитието на истински вътрешен пазар на електроенергия следва да бъде една от основните задачи на националните регулаторните органи, но предвид неизпълнението на тази основна задача се създава този нов орган, с който националните регулаторни органи са задължени да си сътрудничат. Националните регулаторни органи следва да докладват относно онези държави членки, в които цените затрудняват конкуренцията и правилното функциониране на пазара, а АСЕР има правомощия да преразглежда решения на националните регулаторни органи.

Всеки национален регулаторен орган и комисията може да поискат становището на АСЕР относно съответствието на дадено решение, взето от даден национален регулаторен орган, с Третия либерализационен пакет. Невъзможно е да има самосезиране от страна на АСЕР. Следователно, ако Министерски съвет на Република България счита, че определени решения на ДКЕВР не съответстват на европейското законодателство в областта на енергетиката, следва да убеди Европейската комисия, че АСЕР следва да осъществи peer review (известна в миналото като партньорска проверка) върху определени решения и дейността на ДКЕВР.

АСЕР е задължена да предостави становището си на поискалия го регулаторен орган или съответно на комисията в срок от три месеца от датата на получаване на искането. На практика по време на партньорската проверка АСЕР проверява фактите по случая, за който е сезирана, след което осъществява проверка относно правилната им правна квалификация и разпоредбите от законодателството, които въпросният регулаторен орган е приложил, и в крайна сметка приема решение за съответствието на решението на националния регулаторен орган с европейското законодателство.

Как работи схемата

Когато взелият решението регулаторен орган не се съобрази със становището на АСЕР в срок от четири месеца от датата на получаването на това решение, АСЕР информира съответно комисията. Комисията може да проучи случая допълнително и излиза с окончателно решение, като може да изиска от съответния регулаторен орган да оттегли своето решение. Регулаторният орган е задължен да се съобрази с решението на комисията да оттегли решението си в срок от два месеца и да информира за това комисията.

Европейската комисия има правомощието да започне наказателна процедура против съответната държава членка, ако националният регулаторен орган е нарушил европейското законодателство. Наказателната процедура е предвидената в европейското законодателство санкция при несъобразяване на националния регулаторен орган с окончателното решението на комисията*.

От страна на АСЕР официално е изтъквано, че по отношение на ДКЕВР следва да се осъществи механизмът на "партньорската проверка" поради взимането на решения от страна на ДКЕВР "бързо и без обективна и прозрачна процедура"**. АСЕР приема, че един от начините да се преодолеят огромните предизвикателства пред дейността на ДКЕВР и да се избегнат същите грешки занапред е да се предизвика осъществяването на "партньорска проверка", която освен всичко останало да анализира и липсата на административен капацитет в ДКЕВР по отношение на определени аспекти на дейността й.

По силата на механизма на партньорската проверка и задължителния характер на решението на АСЕР и комисията може да се осъществи една от формите на контрол върху дейността и решенията на ДКЕВР. Констатациите от евентуалната проверка ще имат особено значение по отношение на бъдещата дейност на независимия регулатор в страната. За да може да бъде осъществен този механизъм на проверка, АСЕР следва да бъде надлежно сезирана. По този регламентиран в Европейското законодателство ред, който ще завърши със задължително за Република България решение, могат на практика да бъдат изпълнени част от препоръките на Световната банка и на Европейската комисия от май 2013, както и да се стигне до задълбочен анализ на практиката на ДКЕВР. Още по-важен евентуален резултат от такава проверка би бил свързан със задълбочаване на сътрудничеството между ДКЕВР и АСЕР с цел превенция и съобразяване на решенията на националния ни регулатор с европейското законодателство.

*Hofer, Edith: The Future Role of Regulation – More Europe, in Buschle, Dirk, Hirsbrunner,47 Simon and Kaddous, Christine (Eds.): European Energy Law, Helbing Lichtenhahn (2011), стр. 171.

**http://www.publics.bg/en/interviews/88/

Костадин Сирлещов
Фотограф: Капитал

Темата за начина, по който регулаторите в областта на енергетиката изпълняват правомощията си в рамките на Европейския съюз, е актуална още от създаването на либерализационното законодателство в края на 90-те. При приемането на Третия либерализационен пакет в преамбюла на Директива 2009/72 относно общите правила за вътрешния пазар на електроенергия се констатира, че "все още не съществува … еднакво ефективно ниво на регулаторен надзор във всяка държава членка", което е сред основните причини за развитието на европейското законодателство в областта. Според него един добре функциониращ вътрешен пазар на електроенергия следва да осигурява на производителите подходящи стимули за инвестиции в ново производство на електроенергия, включително електроенергия от възобновяеми енергийни източници, като се обръща особено внимание на най-изолираните държави и региони в енергийния пазар на общността.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    today avatar :-|
    today

    То хубаво регулаторите да са независими, но това не означава слободия, а тука всяка независимост се възприема точно така.
    Благодарение на соц решенията и подкрепата от страна на ДКЕВР стигнахме до огромна задлъжнялост на НЕК. Айде стига вече!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK