С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 31 авг 2014, 15:57, 4874 прочитания

Партньорска проверка за енергийните регулатори в ЕС

Възможност за контрол на решенията на ДКЕВР от страна на наднационалния специализиран орган на Европейския съюз – Агенцията за сътрудничество на националните регулатори в областта на енергетиката

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата за начина, по който регулаторите в областта на енергетиката изпълняват правомощията си в рамките на Европейския съюз, е актуална още от създаването на либерализационното законодателство в края на 90-те. При приемането на Третия либерализационен пакет в преамбюла на Директива 2009/72 относно общите правила за вътрешния пазар на електроенергия се констатира, че "все още не съществува … еднакво ефективно ниво на регулаторен надзор във всяка държава членка", което е сред основните причини за развитието на европейското законодателство в областта. Според него един добре функциониращ вътрешен пазар на електроенергия следва да осигурява на производителите подходящи стимули за инвестиции в ново производство на електроенергия, включително електроенергия от възобновяеми енергийни източници, като се обръща особено внимание на най-изолираните държави и региони в енергийния пазар на общността.

Подкрепа за независимостта на регулаторите


Директива 2003/54 въведе изискване държавите членки да създадат регулатори със специална компетентност, като опитът в рамките на ЕС показва, че ефективността на регулиране често е ограничена от липсата на независимост на регулаторите от правителството и на недостатъчните им правомощия. Поради тази причина още през 2007 г. Европейският съвет прикани комисията да разработи законодателни предложения за по-нататъшно хармонизиране на правомощията и за укрепване на независимостта на националните регулатори на енергия, които бяха материализирани в Директива 2009/72.

Директива 2009/72 създаде нов орган – Агенцията за сътрудничеството на енергийните регулатори (АСЕР), който е наднационален и има за основна цел да следи за правилното прилагане на европейското законодателство от националните регулаторни органи на страните  членки. Причината за това е, че развитието на истински вътрешен пазар на електроенергия следва да бъде една от основните задачи на националните регулаторните органи, но предвид неизпълнението на тази основна задача се създава този нов орган, с който националните регулаторни органи са задължени да си сътрудничат. Националните регулаторни органи следва да докладват относно онези държави членки, в които цените затрудняват конкуренцията и правилното функциониране на пазара, а АСЕР има правомощия да преразглежда решения на националните регулаторни органи.

Всеки национален регулаторен орган и комисията може да поискат становището на АСЕР относно съответствието на дадено решение, взето от даден национален регулаторен орган, с Третия либерализационен пакет. Невъзможно е да има самосезиране от страна на АСЕР. Следователно, ако Министерски съвет на Република България счита, че определени решения на ДКЕВР не съответстват на европейското законодателство в областта на енергетиката, следва да убеди Европейската комисия, че АСЕР следва да осъществи peer review (известна в миналото като партньорска проверка) върху определени решения и дейността на ДКЕВР.



АСЕР е задължена да предостави становището си на поискалия го регулаторен орган или съответно на комисията в срок от три месеца от датата на получаване на искането. На практика по време на партньорската проверка АСЕР проверява фактите по случая, за който е сезирана, след което осъществява проверка относно правилната им правна квалификация и разпоредбите от законодателството, които въпросният регулаторен орган е приложил, и в крайна сметка приема решение за съответствието на решението на националния регулаторен орган с европейското законодателство.

Как работи схемата

Когато взелият решението регулаторен орган не се съобрази със становището на АСЕР в срок от четири месеца от датата на получаването на това решение, АСЕР информира съответно комисията. Комисията може да проучи случая допълнително и излиза с окончателно решение, като може да изиска от съответния регулаторен орган да оттегли своето решение. Регулаторният орган е задължен да се съобрази с решението на комисията да оттегли решението си в срок от два месеца и да информира за това комисията.

Европейската комисия има правомощието да започне наказателна процедура против съответната държава членка, ако националният регулаторен орган е нарушил европейското законодателство. Наказателната процедура е предвидената в европейското законодателство санкция при несъобразяване на националния регулаторен орган с окончателното решението на комисията*.

От страна на АСЕР официално е изтъквано, че по отношение на ДКЕВР следва да се осъществи механизмът на "партньорската проверка" поради взимането на решения от страна на ДКЕВР "бързо и без обективна и прозрачна процедура"**. АСЕР приема, че един от начините да се преодолеят огромните предизвикателства пред дейността на ДКЕВР и да се избегнат същите грешки занапред е да се предизвика осъществяването на "партньорска проверка", която освен всичко останало да анализира и липсата на административен капацитет в ДКЕВР по отношение на определени аспекти на дейността й.

По силата на механизма на партньорската проверка и задължителния характер на решението на АСЕР и комисията може да се осъществи една от формите на контрол върху дейността и решенията на ДКЕВР. Констатациите от евентуалната проверка ще имат особено значение по отношение на бъдещата дейност на независимия регулатор в страната. За да може да бъде осъществен този механизъм на проверка, АСЕР следва да бъде надлежно сезирана. По този регламентиран в Европейското законодателство ред, който ще завърши със задължително за Република България решение, могат на практика да бъдат изпълнени част от препоръките на Световната банка и на Европейската комисия от май 2013, както и да се стигне до задълбочен анализ на практиката на ДКЕВР. Още по-важен евентуален резултат от такава проверка би бил свързан със задълбочаване на сътрудничеството между ДКЕВР и АСЕР с цел превенция и съобразяване на решенията на националния ни регулатор с европейското законодателство.

*Hofer, Edith: The Future Role of Regulation – More Europe, in Buschle, Dirk, Hirsbrunner,47 Simon and Kaddous, Christine (Eds.): European Energy Law, Helbing Lichtenhahn (2011), стр. 171.
**http://www.publics.bg/en/interviews/88/
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5109 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5115 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Прехвърляне на вземане по сметка в банка под специален надзор и прихващане на заем с такова задължение

Дори в производство по несъстоятелност на банка прихващане по принцип е допустимо

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата